Fa un temps que se'n parla, però aquí podem centralitzar el tema:
http://ecomovilidad.net/barcelona/lhora ... -de-futbol
L’horari del metro quan hi ha partit de futbol
Javier Paricio | 10 de febrer de 2012
1x1.trans Lhorari del metro quan hi ha partit de futbolEl partit de futbol que hi va haver fa tres setmanes al Camp Nou entre el Barça i el Reial Madrid va ser el primer en molt de temps en què TMB no amplià l’horari del metro, com a conseqüència de l’aplicació del pla de reducció de les despeses que es va presentar públicament pocs dies abans, de manera que el suburbà tancà les seves instal·lacions, com és habitual entre setmana, a mitjanit.
La rellevància dels contrincants però, sobretot, l’horari en què Sogecable, propietària dels drets d’emissió del partit, va programar-lo (a les 22:00) van fer que alguns seguidors haguessin de marxar del camp abans que aquest acabés, mentre que d’altres hagueren de sortir corrents, literalment, per agafar l’últim metro i fins i tot unes 10.000 persones es van trobar que, en arribar a les estacions, els accessos ja eren tancats.
Les alternatives de transport que tenien al seu abast els ciutadans que es van quedar “penjats” eren els nitbusos N12 a l’Avinguda Diagonal i N2, N3 i N14 a la Carretera de Collblanc, així com un servei especial de bus, ofert per TMB mitjançant dues línies, que apropava a la Plaça Catalunya i a la Plaça Mossèn Jacint Verdaguer per un import de 2’70 euros. En tot cas, sembla una oferta massa minsa per satisfer les necessitats de mobilitat de milers de persones.
En definitiva, la manca d’informació, les aglomeracions, l’augment del temps de viatge i l’insuficient cobertura territorial de l’oferta de bus van fer que molts ciutadans marxessin a dormir amb la sensació que aquella nit l’oferta de transport no havia estat a l’alçada de les circumstàncies.
Però… qui és el responsable d’això?
La resposta a aquesta pregunta pot ser molt variada: TMB, l’Ajuntament de Barcelona, el Barça, la Generalitat de Catalunya, la Lliga de Futbol Professional, Sogecable… En realitat, tots ells, d’una manera o altra, tenen responsabilitat en aquesta qüestió.
Per començar, a TMB i a l’Ajuntament de Barcelona se’ls podria criticar el fet que hagin tirat endavant un pla d’austeritat de la companyia massa rígid, sense preveure excepcions ni comptar amb l’opinió de treballadors, veïns i entitats. Això és cert, però també sembla lògic que se suprimeixi l’ampliació de l’horari del metro quan hi ha partit de futbol (que costa, no ho oblidem, uns 30.000 euros/hora) si, com és el cas, la companyia ha decidit suprimir línies de bus i ha plantejat recentment als seus treballadors la necessitat de reduir els seus sous o de presentar un ERO.
També podria pensar-se que el Barça és el responsable últim dels horaris dels partits de futbol que es juguen al seu camp, però això no és del tot cert, tot i que obté un evident benefici econòmic per la seva retransmissió per televisió. Podria, per tant, tractar d’influir per tal que el partit es programés una mica més d’hora.
La Generalitat de Catalunya no és a priori responsable de la insuficient oferta de transport en un esdeveniment esportiu de la magnitud d’un Barça-Reial Madrid, tot i que la cosa canvia si tenim en compte que la Llei 9/2003, de Mobilitat, assenyala a la Disposició final cinquena que “El Govern ha de presentar al Parlament un estudi -i, si escau, el projecte corresponent- sobre l’establiment d’un tribut que gravi l’impacte sobre la mobilitat dels actes i espectacles de masses, periòdics o puntuals (…)”. Malauradament, aquesta llei, que va ser aprovada per unanimitat pel Parlament català, encara no ha estat desenvolupada, de manera que, ara per ara, la Generalitat de Catalunya no disposa d’un instrument d’aquest tipus, tot i que seria desitjable que adoptés les mesures oportunes per tal que això fos possible al més aviat possible.
Finalment, la Lliga de Futbol Professional, Sogecable i Mediapro (l’altra empresa propietària dels drets d’emissió dels partits) no gestionen el transport públic de Barcelona, lògicament, però determinen l’horari en què es juga un partit de futbol, de manera que “obliguen” a l’Administració a oferir un servei de transport als milers de seguidors que han anat al camp a veure’l. Com que la retransmissió dels drets televisius del futbol és una activitat lucrativa, les empreses que s’hi dediquen haurien de cofinançar el sobrecost d’ampliar l’horari del metro o l’oferta d’autobús els dies de partit.
Conclusions
1x1.trans Lhorari del metro quan hi ha partit de futbolEl que va passar fa tres setmanes ens ha permès treure algunes conclusions i plantejar diferents alternatives.
Sembla evident que, després del caos viscut pels aficionats en trobar-se el metro tancat per pocs minuts, cal adoptar alguna mesura per tal que no torni a haver 10.000 persones que es quedin “tirades” sense un transport públic adequat. I és que no fer-ho danyaria la imatge de TMB, de Barcelona i de l’equip de govern municipal, però, a la vegada, si l’horari del metro i el dels partits de futbol no es coordinen, amb tota probabilitat menys persones hi anirien al camp i, a la llarga, hi haurà menys afició i, per tant, també menys interès per veure els partits per la televisió. Per tant, al final la Lliga de Futbol Professional i els propietaris dels drets d’emissió també hi sortirien perdent.
El secret, doncs, està en què les parts implicades negociïn i assoleixin un acord satisfactori per a tothom. N’hi ha, al nostre entendre, diferents opcions mentre la Generalitat no desenvolupi la Llei de Mobilitat:
- Fer que el partit comenci mitja hora abans. Així, aquest transcorreria pràcticament en la seva totalitat en horari de màxima audiencia, com desitja qui l’emet per televisió, però a la vegada permetria agafar el metro abans que tanqués.
- Mantenir obert més enllà de la mitjanit només les línies de metro que aporten més passatgers quan hi ha partits de futbol al Camp Nou, és a dir, la L3, la L5 i, potser, la L1. Amb elles es vertebra una part molt important de l’oferta de metro de Barcelona. Per arribar a les zones servides per la resta de línies de metro (L2, L4, L9, L10 i L11) caldria recórrer al nitbus.
- Ampliar l’horari del metro només 30 minuts, essent finançada aquesta ampliació a parts iguals entre TMB, el Barça i l’empresa que emetés el partit. En cas de pròrroga del partit, el temps extra que caldria mantenir obert el metro hauria de pagar-lo el Barça o l’empresa propietària dels drets d’emissió.
- Cobrar obligatòriament amb les entrades de futbol els bitllets d’anada i tornada en transport públic, de manera que entre totes aquelles persones que anessin a veure el partit financessin el servei de metro d’aquella nit, encara que després optessin per anar en cotxe o caminant. El Barça també podria contribuir a cofinançar aquests bitllets de transport públic.