L'Estat obre a Lleida una autovia que no va enlloc
Posted: Monday 21/05/2012 14:12
http://www.lavanguardia.com/encatala/20 ... nlloc.html
L'Estat obre a Lleida una autovia que no va enlloc
Foment estrena per sorpresa un tram de set quilòmetres de l'A-14, entre Alguaire i Almenar, sense continuïtat ni al nord ni al sud
Trenta-set milions d'euros per viatjar... enlloc. És el que ha costat la construcció del primer tram d'autovia (A-14) a la carretera que va de Lleida a la Val d'Aran (N-230), que aquest cap de setmana s'ha estrenat per sorpresa. Són set quilòmetres d'autovia que no estalvien temps al viatger ni condueixen enlloc. I, a més a més, per circular per la nova via desdoblada cal recórrer 2,4 quilòmetres, des de l'N-230, a l'altura d'Alguaire, i dos quilòmetres més, quan s'acaba el tram d'autovia, per arribar a Almenar i tornar a connectar amb la carretera de la Val d'Aran.
L'estrena d'aquest tram d'autovia, que arriba amb un any de retard segons les previsions del Ministeri de Foment, fins i tot ha sorprès els alcaldes dels municipis per on passa la nova carretera, a qui no es va informar de l'obertura. Van conèixer la notícia de l'estrena dels set quilòmetres d'autovia dissabte passat, quan el Ministeri de Foment ho va anunciar en un comunicat remès a la subdelegació del Govern a Lleida.
La posada en marxa d'aquest tram posa en evidència, afirmen habitants d'aquests pobles del Segrià, la manca de criteri de Foment a l'hora de planificar aquesta obra. El més lògic hauria estat començar les feines amb una connexió des de l'autovia de Lleida-Barcelona, a la sortida de la primera ciutat, i avançar en direcció nord. Això sí que hauria estalviat temps i riscos als conductors. Però els responsables del Govern anterior van optar per iniciar les obres entre Rosselló i Almenar, una decisió que ara ha provocat que el tram estrenat no tingui continuïtat ni en direcció a Vielha ni en direcció a Lleida.
I ara el que més preocupa els alcaldes d'Alguaire, Almenar, Rosselló i Alfarràs (són els municipis que l'A-14 ha de travessar abans d'entrar a la comunitat veïna d'Aragó) és que no hi ha calendari d'execució de les obres de prolongació d'aquest tram d'autovia, ni pel nord ni pel sud.
Així doncs, aquests set quilòmetres estrenats aquest cap de setmana tindran molt poc trànsit, una vegada passin aquestes primeres hores en què aquest tram s'ha convertit en una atracció per als habitants de la zona.
L'N-230 suporta un trànsit de sis mil vehicles diaris. La majoria són camions que porten mercaderia a França i, tot seguit, en tornen. La construcció de l'A-14 (entre Lleida i la població d'Osca de Sopeira) és una obra molt reclamada, tant des de Catalunya com des d'Aragó.
El malestar entre els alcaldes i veïns d'aquests pobles del Segrià pel que consideren una planificació "nefasta" del Ministeri de Foment amb aquesta obra, ha augmentat un parell de graus després de l'estrena per sorpresa del tram entre Alguaire i Almenar, en comprovar que el Govern central ni tan sols ha pogut obrir tot el trajecte anunciat en les previsions, en què aquesta via arribava fins a Rosselló. Els tres quilòmetres que connecten aquesta última localitat amb Alguaire ahir encara estaven tancats perquè les obres no s'han acabat i falta una connexió amb l'N-230.
Un dels temors expressats per algunes autoritats de Lleida, com el president de la Diputació, Joan Reñé, és que aquests set quilòmetres que no porten enlloc s'acabin convertint en un circuit de carreres, segons declaracions recollides pel diari Segre.
La Vanguardia en català | 21/05/2012 - 00:00h
Javier Ricou
Lleida