Ronda Exprés, una línia d’autobusos olímpica
Aquest estiu es commemoren els 20 anys de la celebració dels Jocs Olímpics del 1992 a Barcelona, un esdeveniment que va transformar la ciutat i també la seva mobilitat. Un exemple va ser la creació de la línia 60 de bus, batejada amb el nom de Ronda Exprés.
Gustau Lamadrid / 30.05.12 - 17:48h
La construcció de les rondes amb motiu de la celebració dels Jocs Olímpics a Barcelona va permetre la connexió en transport públic de diferents barris de la ciutat entre si mitjançant la creació d’una nova línia d’autobusos, la línia 60 o Ronda Exprés, que oferia un servei amb una velocitat comercial elevada.
El nou servei es va inaugurar el 23 de maig del 1992 i cobria el trajecte des de Sant Martí fins a la Zona Universitària, fent el recorregut per la llavors recentment estrenada ronda de Dalt. Així, el Ronda Exprés possibilitava la comunicació entre els barris de Sant Martí, el Poblenou, la Verneda, Trinitat, Verdum, Roquetes, Canyelles, Horta, Vall d’Hebron, Penitents, Sarrià, Pedralbes i Zona Universitària, complint la vella aspiració de connectar aquestes zones de la ciutat amb un enllaç directe.
Un recorregut especial
El recorregut del Ronda Exprés era força singular, ja que la major part es feia per l’interior de la ronda de Dalt i sense parades en aquests trams, cosa que permetia als autobusos assolir una velocitat excel•lent, molt superior a la d’altres línies, que la convertia en la més ràpida de totes. El traçat de les rondes permetia també connectar el transport públic de superfície amb la xarxa de metro, i amb la nova línia s’ampliava la utilització de la via ràpida, fins llavors reservada al transport privat.
El servei de la línia 60, amb 36 quilòmetres de volta, es va inaugurar amb sis autobusos, una velocitat comercial de 23,5 quilòmetres/hora, 49 parades i un interval de pas aproximat de 15 minuts. Els vehicles originals, Mercedes de la sèrie 5800, disposaven d’una fila de seients dobles entre la porta d’entrada i la de sortida, una novetat en els autobusos de flota de TMB.
Canvis en l’itinerari
Al cap de poc menys d’un any de funcionament, el gener del 1993, la línia va fer unes petites modificacions en el recorregut per facilitar l’accés al barri de la Pau. El juliol del 1996 va començar a circular pels laterals de la ronda de Dalt entre el nus de Collserola i Can Caralleu en comptes de fer-ho per l’interior, per donar servei a diversos centres escolars de la part alta de Sarrià i Sant Gervasi, així com al Museu de la Ciència, i el setembre del 1997 va ampliar el seu trajecte fins a la plaça de les Glòries. Posteriorment, la línia 60 va abandonar també el recorregut per l’interior de la ronda entre el nus de la Trinitat i la Verneda, i va passar a circular per l’interior del barri de Bon Pastor i per la nova zona residencial del barri de Sant Andreu construïda al costat del centre comercial La Maquinista.
En aquell moment la línia ja havia perdut el sobrenom de Ronda Exprés i els autobusos van passar a portar l’indicador actual, Pl. Glòries - Zona Universitària. No obstant, la línia 60 continua sent avui la més llarga de les que gestiona TMB, amb prop de 40,8 quilòmetres de recorregut i un total de 111 parades.
FONT: Hora Punta (TMB)
20 anys de "Ronda Exprés" (línia 60)
20 anys de "Ronda Exprés" (línia 60)
Salvem l'Estació de França!
Re: 20 anys de "Ronda Exprés" (línia 60)
m.h.t. wrote: Posteriorment, la línia 60 va abandonar també el recorregut per l’interior de la ronda entre el nus de la Trinitat i la Verneda, i va passar a circular per l’interior del barri de Bon Pastor i per la nova zona residencial del barri de Sant Andreu construïda al costat del centre comercial La Maquinista.
En aquell moment la línia ja havia perdut el sobrenom de Ronda Exprés i els autobusos van passar a portar l’indicador actual, Pl. Glòries - Zona Universitària. No obstant, la línia 60 continua sent avui la més llarga de les que gestiona TMB, amb prop de 40,8 quilòmetres de recorregut i un total de 111 parades.
FONT: Hora Punta (TMB)
I a partir d'aquell fet, es van carregar la línia. El tram del Bon Pastor és el més lent de tots, i ara amb les obres ho és multiplicat per 1000, ja que fot unes voltes del diable. Carrer amunt, carrer avall, fins sortir al Pg. de Santa Coloma.
En fi, tandebó tornés la Ronda Exprés.
El metro de Barcelona amb motoristes!
- Fran-Ikarus
- N11
- Posts: 5707
- Joined: Saturday 21/05/2005 1:19
- Location: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
- Contact:
Re: 20 anys de "Ronda Exprés" (línia 60)
20 anys ja... Com passa el temps!
Efectivament, la línia la van inaugurar els cotxes 5827-5833. Portaven els adhesius "Ronda Exprés" als laterals, i juntament amb l'indicador de línia, que com diu reçava "RONDA EXPRÉS" en comptes d'origen i destinació, aquest detalls els feia ben particulars. També el fet que l'aparell d'aire condicionat sobre el sostre era molt gran, més que els de la resta de la sèrie 58XX, i per aquest detall els distingies de lluny.
Jo els vaig utilitzar a diari durant els 2-3 primers anys d'universitat. Vaig començar el setembre del 1993, quan el recorregut ja havia estat modificat per tenir la parada esmentada a l'alçada del Grup La Pau i del Barri Besòs. Jo no em queixaré pas, perquè precisament l'agafava allà... però és cert que va ser l'aparició de més i més parades fora de la Ronda, imagino que motivades per la reclamació veïnal de que el bus "també parés al seu barri" (comprensibles a títol individual, però inconvenients en sentit global), la que va començar a malmetre el sistema.
De fet, ja el curs 93-94 la línia era reforçada amb alguns Pegaso 6420 i 6424 (recordo els 5153 i 5154, primer, i alguns dels 50XX més "alts" després), però ni així es compensaven dos dels principals problemes: les retencions a la Ronda Litoral, entre Bon Pastor i Nus de la Trinitat, a aquelles hores del matí (que ja passaven en aquells primers anys 90), i que els autobusos ja arribaven plens a meitat del recorregut, per la qual cosa qui el volia agafar a la zona de Vall d'Hebron (el meu cosí l'agafava allà) veia sovint com els busos passaven completament plens sense parar. Fins el 1997 o 98 no es van "animar" a posar torns de reforç amb articulats (Mercedes 35XX del rang 354X principalment)
Per tant, a finals dels 90 ja s'havia degradat molt el servei en tant que "Ronda Exprés" (jo li deia "Ronda Escape", perquè a mesura que passaven els anys anava defugint la Ronda...; això sí que semblava que ho feien "expressament"), i vaig deixar d'utilitzar-lo tan sovint gràcies a la L2, que em feia més "humà" el viatge en Metro (abans era la terrorífica combinació L4-L3 de La Pau a Zona Universitària amb doble baixada al litoral, i el terrible transbordament del passadís de Passeig de Gràcia) i al perllongament de la 33. Tot i això, de vegades l'agafava, però per pur sentimentalisme.
Ja es veia, per aquests motius, que li hagués anat molt bé una línia paral·lela 160 semi-directa, amb el recorregut Express original, si més no en les hores punta.
Efectivament, la línia la van inaugurar els cotxes 5827-5833. Portaven els adhesius "Ronda Exprés" als laterals, i juntament amb l'indicador de línia, que com diu reçava "RONDA EXPRÉS" en comptes d'origen i destinació, aquest detalls els feia ben particulars. També el fet que l'aparell d'aire condicionat sobre el sostre era molt gran, més que els de la resta de la sèrie 58XX, i per aquest detall els distingies de lluny.
Jo els vaig utilitzar a diari durant els 2-3 primers anys d'universitat. Vaig començar el setembre del 1993, quan el recorregut ja havia estat modificat per tenir la parada esmentada a l'alçada del Grup La Pau i del Barri Besòs. Jo no em queixaré pas, perquè precisament l'agafava allà... però és cert que va ser l'aparició de més i més parades fora de la Ronda, imagino que motivades per la reclamació veïnal de que el bus "també parés al seu barri" (comprensibles a títol individual, però inconvenients en sentit global), la que va començar a malmetre el sistema.
De fet, ja el curs 93-94 la línia era reforçada amb alguns Pegaso 6420 i 6424 (recordo els 5153 i 5154, primer, i alguns dels 50XX més "alts" després), però ni així es compensaven dos dels principals problemes: les retencions a la Ronda Litoral, entre Bon Pastor i Nus de la Trinitat, a aquelles hores del matí (que ja passaven en aquells primers anys 90), i que els autobusos ja arribaven plens a meitat del recorregut, per la qual cosa qui el volia agafar a la zona de Vall d'Hebron (el meu cosí l'agafava allà) veia sovint com els busos passaven completament plens sense parar. Fins el 1997 o 98 no es van "animar" a posar torns de reforç amb articulats (Mercedes 35XX del rang 354X principalment)
Per tant, a finals dels 90 ja s'havia degradat molt el servei en tant que "Ronda Exprés" (jo li deia "Ronda Escape", perquè a mesura que passaven els anys anava defugint la Ronda...; això sí que semblava que ho feien "expressament"), i vaig deixar d'utilitzar-lo tan sovint gràcies a la L2, que em feia més "humà" el viatge en Metro (abans era la terrorífica combinació L4-L3 de La Pau a Zona Universitària amb doble baixada al litoral, i el terrible transbordament del passadís de Passeig de Gràcia) i al perllongament de la 33. Tot i això, de vegades l'agafava, però per pur sentimentalisme.
Ja es veia, per aquests motius, que li hagués anat molt bé una línia paral·lela 160 semi-directa, amb el recorregut Express original, si més no en les hores punta.
Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan