gatvell wrote:Guigui, llavors sabrieu que als països nòrdics, i no tant nòrdics, em comptes de sal empren gravilla de mida similar a la sal (que en realitat es potassa).
La sal que es llença a les carreteres es un tòxic i fa molt mal; però no es comenta pel tema de la neu (que es veu que la gent s'espanta en sentir la paraula neu) i perquè en som productors de sal i potassa.
La potassa no és ni molt menys tòxica. De fet, s'empra com a fertilitzant i com a conservant de productes aptes per al consum humà.
Es fa servir a les carreteres perquè rebaixa el punt de fusió de l'aigua fins al voltant dels -7ºC, de manera que fon la neu. Als països nòrdics (bé, de fet a França mateix) no la fan servir per dos motius:
- A la llarga, acaba deteriorant els baixos dels cotxes, doncs els electròlits afavoreixen l'oxidació.
- En molts casos, no serviria de res abaixar el punt de fusió fins als -7ºC, dons la temperatura ambient és encara més baixa i la neu no es fondria.
Per això fan servir sorra, que a diferència de la sal, millora l'adherència amb paviment tot i no fondre la neu, de la mateixa forma que els areners dels trens i tramvies.
A Espanya, és del tot encertat fer servir sal en comptes de terra, doncs en tractar-se de nevades puntuals, la sal no corromp el xassís dels vehicles, i per descomptat la temperatura ambient permet que la sal fongui la neu. A més, la sorra no evita que es formin plaques de gel a mesura que la neu va compactant-se als pas dels cotxes, pel que cal disposar d'una bona flota de llevaneus la qual no disposem a Catalunya. I per últim, a Espanya no tenim costum de conduir sobre neu, i sense sal que la esvaís, molts ho tindrien cru.