Tarragona: Discriminada amb les altres capitals?
Posted: Monday 08/04/2013 20:29
Tarragona, capital del carrilet de la costa
La nova línia de l’AVE de Barcelona a Girona i Figueres ha nascut amanida de polèmiques. Més enllà de la diferència tarifària inicial, a Tarragona hem recordat que l’alta velocitat segueix a 15 quilòmetres del centre de la ciutat, entre 16 i 20 minuts per carretera, això si el carril per sentit no es col·lapsa. Alhora, hem visualitzat que bona part dels polítics i executius empren l’alta velocitat, i no la ‘mitja distància’ –els regionals-, que juntament amb l’Euromed connecten el centre de Tarragona amb Barcelona. Potser per això pensen poc en els usuaris del que hauria de ser el servei habitual en un país normalitzat.
N’hi ha de més cínics que ens volen fer creure que els catalans són uns espanyols privilegiats perquè tenen alta velocitat en les quatre províncies. Jo d’espanyol, cada cop m’hi sento menys. Això no m’impedeix admirar la bellesa de certes ciutats espanyoles. Una de les que m’encisa és Sevilla. A la blanca i moruna Híspalis he après prou sobre comunicacions i trens.
El 1992 –quan a Madrid manava el PSOE- em va meravellar la nova estació de Santa Justa, al mig de Sevilla i a tocar de la capelleta de ‘Los Negritos’, una històrica germandat que custodia el sever Crist de la Fundació (1622) de l’escultor Andrés de Ocampo. La sorpresa fou major quan Dimecres Sant, per contemplar l’exquisit Crist de la Salut, vaig poder arribar en tres minuts des de Santa Justa fins al barri obrer de San Bernardo. Des d’aquesta estació 65 trens van diàriament al centre, i 33 ho fan a l’inrevés.
Vint anys després, el 2012, a Tarragona, el govern del PPE assegurava que no tenia euros per cobrir o soterrar les vies de sota el balcó del Mediterrani, ni un cèntim per a l’A27 que vertebraria la connexió per carretera amb l’estació de l’AVE, Valls i Lleida. A Sevilla, també el 2012, en vigílies de la Setmana Santa, Renfe obria la nova línia de rodalies amb tres noves estacions: San Jerónimo, Estadi Olímpic i Cartoixa. Hi circulen 30 trens diaris més. La línia s’afegia a les quatre preexistents en la mateixa ciutat. Els amos de la via, Adif, havien invertit 52,4 milions d'euros dins Sevilla. Mentrestant Tarragona segueix sent la capital del carrilet de la costa. Tots els espanyols no són iguals.