http://arxiuhistoric.blogspot.com.es/20 ... ar-el.html
Torre Baró aconsegueix fer aturar el tren
En una data indeterminada de l’any 1949, RENFE va obrir un baixador ferroviari a Torre Baró gràcies a un acord establert amb l’Asociación de Pequeños Propietarios de la Urbanización Torre del Baró. Aquesta associació, creada el 29 de desembre de 1941, tenia com a finalitat l’establiment d’un servei de guardes jurats que vigilessin les propietats, però molt aviat tingué objectius relacionats amb millores socials, com la instal·lació d’una xarxa de llum, telèfon i aigua, la urbanització dels carrers i la construcció d’escoles i guarderies, entre d’altres. Aquesta millora en matèria de transports fou una de les actuacions aconseguides, per bé que les condicions de l’operació reflectiren el poc pes que aleshores tenia el barri, doncs les despeses van haver de córrer a càrrec del veïnat degut a les restriccions tant fortes que la Companyia va imposar a canvi de la seva construcció, aconseguint un pressupost de 60.000 pessetes. El problema era que moltes cases del barri quedaven allunyades de l’estació i per arribar-hi calia efectuar una bona caminada.
Mentre el transport públic no arribava al barri, la presència del baixador va fer que els trens que allí s’aturaven desenvolupessin la funció del metro, doncs era una manera ràpida, còmoda i directa de desplaçar-se fins a Fabra i Puig (baixador de Sant Andreu) i al centre de Barcelona.
El fet que fos considerat un baixador, significava que era una estació secundària, amb menys instal·lacions, i on el nombre diari de trens que efectuaven parada era baix. Tant sols constava de dues andanes i una caseta al costat descendent molt senzilla, de planta baixa, sostre a quatre aigües i parets blanques, que acollia la taquilla, els serveis i una petita sala d’espera. En els anys posteriors, el baixador iniciaria una lenta i progressiva decadència, amb l’abandó i buidat interior de la caseta i la manca de mesures de seguretat que portaven a atropellaments dels trens als usuaris que creuaven les vies.
Ricard Fernández i Valentí
Arxiu Històric de Roquetes-Nou Barris
El tren a Torre Baró
Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Return to “Història del transport / Historia del transporte”
Jump to
- Transport Ferroviari / Transporte Ferroviario
- ↳ Ferrocarril àrea Barcelona / Ferrocarril área Barcelona
- ↳ Ferrocarril a Catalunya / Ferrocarril en Cataluña
- ↳ Ferrocarril en general
- ↳ Material rodant ferroviari / Material rodante ferroviario
- ↳ Propostes ferroviàries / Propuestas ferroviarias
- Transport per carretera / Transporte por carretera
- ↳ Autobusos i resta t. públic / Autobuses y resto t. público
- ↳ Vehicles privats / Vehículos privados
- Altres tipus de transport / Otros tipos de transporte
- ↳ Aeri, marítim i altres / Aéreo, marítimo y otros
- ↳ Transport en general / Transporte en general
- Temes Diversos / Temas Varios
- ↳ Història del transport / Historia del transporte
- ↳ Nou mapa d'elements i cotxeres dels tramvies antics
- ↳ Mapa d'elements històrics a Barcelona (versió 2007)
- ↳ Trobades i esdeveniments / Encuentros y eventos
- ↳ Oci i divertiments / Ocio y divertimentos
- ↳ Comunicats del Fòrum / Comunicados del Foro
- ↳ Suggeriments i proves / Sugerencias y pruebas
- Enllaços
- ↳ Enllaços recomanats / Enlaces recomendados
- ↳ Trenscat.cat
- ↳ Wefer.com
- ↳ Museu del Transport de Barcelona (NOU)
- ↳ Fundación Ferrocarriles Españoles
- ↳ ARCA
- ↳ Autobuses BCN
- ↳ TMB
- ↳ FGC
- ↳ RENFE
- ↳ Amics del Carrilet del Delta de l'Ebre
- ↳ Revista de Ferrocarrils
- ↳ Federació Catalana d'Amics del Ferrocarril
- ↳ Promoció del Transport Públic (PTP)
- ↳ Associació d'Amics del Ferrocarril de Barcelona
- ↳ Agrupació Ferroviària 5a Zona
- ↳ El web del Tren d'Olot
- ↳ Carrilet de Sant Feliu de Guixols a Girona
- ↳ ASSOTRAM
- ↳ Rodalies de Catalunya
- ↳ Rodalia.info
- ↳ ARMF
- ↳ Tren de La Pobla de Llillet
- ↳ Històries del transport per carretera de Catalunya
- ↳ Reclamacions EMT-AMB
- ↳ Associació per la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial de Móra la Nova
- ↳ Agrupament Ferroviari de Barcelona
- ↳ Plataforma per a la Defensa d'un Ferrocarril Públic i de Qualitat
- ↳ Con la voluntad de perdurar
- ↳ ADEMAS bloc
- ↳ Red ferroviaria de Barcelona
- ↳ Ferrocarriles de España
- ↳ Bloc de Territori i Sostenibilitat
- ↳ Rails i ferradures
- ↳ Notes de transport públic al Barcelonès Nord
- ↳ Club Ferroviari de Terrassa
- ↳ Associació d’Amics del Ferrocarril de Valls i de L’Alt Camp
- ↳ Gran Metro de Barcelona
- ↳ TB Transportes de Barcelona
- ↳ Bloc d'ACEMA
- ↳ Historias del tren
- ↳ Historia de la Seat
- ↳ Cremallera de Núria
- ↳ Mou-te
- ↳ Tren de Palau
- ↳ Centre de Modelisme Ferroviari de Sabadell (CEMFE)
- ↳ Amics del Bus
- ↳ Ral·li d'Autobusos Clàssics de Barcelona
- ↳ Rails sense fronteres
- ↳ Los tranvías de vapor de España
- ↳ AFEVI Amics del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú
- ↳ ASAFEGI, Associació d’Amics del Ferrocarril de les Comarques Gironines
- ↳ AEHA: Associació d'Estudis Històrics de l'Automoció
- ↳ Grup Ferroviari Mataró
- ↳ Cercle Històric Miquel Biada BCN Mataró