Monsolís | Montgat Nord
Posted: Tuesday 27/08/2013 20:00
http://notesdetransportpublic.blogspot. ... -nord.html
Nota XXXII - L'estació de Montgat Nord (Monsolís)
Imatge del barri de Monsolís abans de la construcció de l'estació. Una locomotora de vapor tracciona un tren de rodalies format per cotxes de fusta. Foto: Col·lecció París.
L'estació de Montgat Nord es troba al barri de Monsolís, situat al nord-oest de Montgat. Fins l'any 1994 l'estació de tren tenia la mateixa denominació que el barri on és situada: Monsolís.
Estació de Monsolís. Octubre de 1983. Foto: Pere París.
L'estació es troba en el punt kilomètric 12'9 de la línia Barcelona-Mataró-Maçanet. Va ser inaugurada el 27 de juny de 1949. Segons informava La Vanguardia, l'acte va ser presidit pel governador civil de Barcelona. Hi van assistir el bisbe de la diòcesi, alcaldes i capellans dels pobles veïns i el director de la Vª zona de RENFE. Tots ells van ser rebuts pel l'alcalde de Montgat, Bartolomé Capó Argemí.
Una UT 436 fa parada a l'Estació de Monsolís, camí de Barcelona. Octubre de 1983. Foto: Pere París.
El bisbe va beneir les instal·lacions. A les 12.45 va fer parada a la nova estació el primer tren, procedent d'El Masnou (en aquella època, Masnou i prou). Després dels parlaments de l'alcalde, el marquès de Monsolís i el governador civil, les autoritats i convidats es va dirigir a les Cases Consistorials, on va ser obsequiats amb un vi d'honor.
Edifici de l'estació de Monsolís, 2 de setembre de 1989. Foto: Pere París.
La nova estació estava formada per un edifici de planta rectangular, amb planta baixa i pis. A la planta baixa hi havia el vestíbul, l'oficina de venda de bitllets, el gabinet de circulació i un bar. La planta superior l'ocupaven els habitatges del ferroviaris destinats a l'estació. Completaven les instal·lacions ferroviàries dues andanes.Un petit jardí envoltava l'edifici. El conjunt donava una certa imatge rural.
Estació de Montgat Nord abans de la seva reforma. Febrer de 2002. Foto: Pere París.
Des de la seva posada en servei, l'estació de Monsolís va ser molt utilitzada a l'estiu per persones de Barcelona, Sant Adrià i Badalona que anaven a la platja, fugint de la brutícia habitual de les platges de les seves ciutats. Des de l'andana direcció Mataró es podia accedir directament a la platja. Era habitual, a l'hora de tornar a casa, aglomeracions de gent a l'andana direcció Barcelona.
Unitat UT 436 en doble composició arriba a l'estació de Monsolís, amb l'andana plena de persones que esperen retornar a casa seva després d'un dia de platja. Aquesta imatge era molt habitual en els anys 60 i 70 del segle passat. De vegades, les unitats 436 circulaven en triple composició. Foto: Col.lecció París.
Una UT 440 amb destinació a l'Hospitalet de Llobregat fa parada a l'estació de Monsolís, cobrint un servei de la nova línia R1 de Rodalies. 2 de setembre de 1989. Foto: Pere París.
Una UT 440 cobrint un servei Aeroport - Mataró de la línia R1 passa sense aturar-se per l'estació de Monsolís. 2 de setembre de 1989. Foto: Pere París.
El dia 1 de setembre de 1994 l'estació de Monsolís va canviar la seva denominació per la de Montgat Nord.
Vista general de l'estació de Montgat Nord, abans Monsolís. L'andana direcció Mataró permetia l'accés directe a la platja als viatgers que baixaven del tren. Novembre de 2001. Foto: Pere París.
Vista de l'estació de Montgat Nord des de la banda de Barcelona. 6 de setembre de 2009. Foto: Pere París.
Una UT 447 procedent de L'Hospitalet de Llobregat i amb destinació Mataró arriba a l'estació de Montgat Nord. 6 de setembre de 2009. Foto: Pere París.
El gener de 2010 van començar les obres de remodelació de l'estació, amb un cost de més de 3,2 milions d'euros. Es va enderrocar el primitiu edifici de l'estació i se n'hi va construir un de nou, de 240 metres quadrats. Les andanes es van perllongar fins els 200 metres de longitud. També es van elevar, fins a una alçada de 68 centímetres sobre la cota del rail. Aquest fet millorava considerablement l'accessibilitat als trens. Es va eliminar el pas de vianants per sobre de les vies i es va construir un pas soterrani i escales fixes per accedir-hi. També es van instal·lar dos ascensors, un a cada andana. Finalment, es va tancar tot el perímetre de l'estació amb una gran reixa, que impedia l'accesibilitat directa a la platja des de l'andana, com passava abans de la reforma.
L'estació de Montgat Nord després de la seva reforma. Una reixa envolta tota la instal·lació i ja no permet l'accés directe des de l'andana fins a la platja. 7 de novembre de 2010. Foto: Pere París.
L'estació de Montgat Nord després de la seva reforma. Una reixa envolta tota la instal·lació i ja no permet l'accés directe des de l'andana fins a la platja. L'aire rural de l'antiga estació s'ha perdut i l'aspecte general és completament urbà. 7 de novembre de 2010. Foto: Pere París.
Bibliografia: Hemeroteca de La Vanguardia. Edició del 28 de juny de 1949.
Nota XXXII - L'estació de Montgat Nord (Monsolís)
Imatge del barri de Monsolís abans de la construcció de l'estació. Una locomotora de vapor tracciona un tren de rodalies format per cotxes de fusta. Foto: Col·lecció París.
L'estació de Montgat Nord es troba al barri de Monsolís, situat al nord-oest de Montgat. Fins l'any 1994 l'estació de tren tenia la mateixa denominació que el barri on és situada: Monsolís.
Estació de Monsolís. Octubre de 1983. Foto: Pere París.
L'estació es troba en el punt kilomètric 12'9 de la línia Barcelona-Mataró-Maçanet. Va ser inaugurada el 27 de juny de 1949. Segons informava La Vanguardia, l'acte va ser presidit pel governador civil de Barcelona. Hi van assistir el bisbe de la diòcesi, alcaldes i capellans dels pobles veïns i el director de la Vª zona de RENFE. Tots ells van ser rebuts pel l'alcalde de Montgat, Bartolomé Capó Argemí.
Una UT 436 fa parada a l'Estació de Monsolís, camí de Barcelona. Octubre de 1983. Foto: Pere París.
El bisbe va beneir les instal·lacions. A les 12.45 va fer parada a la nova estació el primer tren, procedent d'El Masnou (en aquella època, Masnou i prou). Després dels parlaments de l'alcalde, el marquès de Monsolís i el governador civil, les autoritats i convidats es va dirigir a les Cases Consistorials, on va ser obsequiats amb un vi d'honor.
Edifici de l'estació de Monsolís, 2 de setembre de 1989. Foto: Pere París.
La nova estació estava formada per un edifici de planta rectangular, amb planta baixa i pis. A la planta baixa hi havia el vestíbul, l'oficina de venda de bitllets, el gabinet de circulació i un bar. La planta superior l'ocupaven els habitatges del ferroviaris destinats a l'estació. Completaven les instal·lacions ferroviàries dues andanes.Un petit jardí envoltava l'edifici. El conjunt donava una certa imatge rural.
Estació de Montgat Nord abans de la seva reforma. Febrer de 2002. Foto: Pere París.
Des de la seva posada en servei, l'estació de Monsolís va ser molt utilitzada a l'estiu per persones de Barcelona, Sant Adrià i Badalona que anaven a la platja, fugint de la brutícia habitual de les platges de les seves ciutats. Des de l'andana direcció Mataró es podia accedir directament a la platja. Era habitual, a l'hora de tornar a casa, aglomeracions de gent a l'andana direcció Barcelona.
Unitat UT 436 en doble composició arriba a l'estació de Monsolís, amb l'andana plena de persones que esperen retornar a casa seva després d'un dia de platja. Aquesta imatge era molt habitual en els anys 60 i 70 del segle passat. De vegades, les unitats 436 circulaven en triple composició. Foto: Col.lecció París.
Una UT 440 amb destinació a l'Hospitalet de Llobregat fa parada a l'estació de Monsolís, cobrint un servei de la nova línia R1 de Rodalies. 2 de setembre de 1989. Foto: Pere París.
Una UT 440 cobrint un servei Aeroport - Mataró de la línia R1 passa sense aturar-se per l'estació de Monsolís. 2 de setembre de 1989. Foto: Pere París.
El dia 1 de setembre de 1994 l'estació de Monsolís va canviar la seva denominació per la de Montgat Nord.
Vista general de l'estació de Montgat Nord, abans Monsolís. L'andana direcció Mataró permetia l'accés directe a la platja als viatgers que baixaven del tren. Novembre de 2001. Foto: Pere París.
Vista de l'estació de Montgat Nord des de la banda de Barcelona. 6 de setembre de 2009. Foto: Pere París.
Una UT 447 procedent de L'Hospitalet de Llobregat i amb destinació Mataró arriba a l'estació de Montgat Nord. 6 de setembre de 2009. Foto: Pere París.
El gener de 2010 van començar les obres de remodelació de l'estació, amb un cost de més de 3,2 milions d'euros. Es va enderrocar el primitiu edifici de l'estació i se n'hi va construir un de nou, de 240 metres quadrats. Les andanes es van perllongar fins els 200 metres de longitud. També es van elevar, fins a una alçada de 68 centímetres sobre la cota del rail. Aquest fet millorava considerablement l'accessibilitat als trens. Es va eliminar el pas de vianants per sobre de les vies i es va construir un pas soterrani i escales fixes per accedir-hi. També es van instal·lar dos ascensors, un a cada andana. Finalment, es va tancar tot el perímetre de l'estació amb una gran reixa, que impedia l'accesibilitat directa a la platja des de l'andana, com passava abans de la reforma.
L'estació de Montgat Nord després de la seva reforma. Una reixa envolta tota la instal·lació i ja no permet l'accés directe des de l'andana fins a la platja. 7 de novembre de 2010. Foto: Pere París.
L'estació de Montgat Nord després de la seva reforma. Una reixa envolta tota la instal·lació i ja no permet l'accés directe des de l'andana fins a la platja. L'aire rural de l'antiga estació s'ha perdut i l'aspecte general és completament urbà. 7 de novembre de 2010. Foto: Pere París.
Bibliografia: Hemeroteca de La Vanguardia. Edició del 28 de juny de 1949.