Page 1 of 1

Monsolís | Montgat Nord

Posted: Tuesday 27/08/2013 20:00
by metring
http://notesdetransportpublic.blogspot. ... -nord.html

Nota XXXII - L'estació de Montgat Nord (Monsolís)

Image

Imatge del barri de Monsolís abans de la construcció de l'estació. Una locomotora de vapor tracciona un tren de rodalies format per cotxes de fusta. Foto: Col·lecció París.


L'estació de Montgat Nord es troba al barri de Monsolís, situat al nord-oest de Montgat. Fins l'any 1994 l'estació de tren tenia la mateixa denominació que el barri on és situada: Monsolís.

Image

Estació de Monsolís. Octubre de 1983. Foto: Pere París.

L'estació es troba en el punt kilomètric 12'9 de la línia Barcelona-Mataró-Maçanet. Va ser inaugurada el 27 de juny de 1949. Segons informava La Vanguardia, l'acte va ser presidit pel governador civil de Barcelona. Hi van assistir el bisbe de la diòcesi, alcaldes i capellans dels pobles veïns i el director de la Vª zona de RENFE. Tots ells van ser rebuts pel l'alcalde de Montgat, Bartolomé Capó Argemí.

Image

Una UT 436 fa parada a l'Estació de Monsolís, camí de Barcelona. Octubre de 1983. Foto: Pere París.

El bisbe va beneir les instal·lacions. A les 12.45 va fer parada a la nova estació el primer tren, procedent d'El Masnou (en aquella època, Masnou i prou). Després dels parlaments de l'alcalde, el marquès de Monsolís i el governador civil, les autoritats i convidats es va dirigir a les Cases Consistorials, on va ser obsequiats amb un vi d'honor.

Image

Edifici de l'estació de Monsolís, 2 de setembre de 1989. Foto: Pere París.
La nova estació estava formada per un edifici de planta rectangular, amb planta baixa i pis. A la planta baixa hi havia el vestíbul, l'oficina de venda de bitllets, el gabinet de circulació i un bar. La planta superior l'ocupaven els habitatges del ferroviaris destinats a l'estació. Completaven les instal·lacions ferroviàries dues andanes.Un petit jardí envoltava l'edifici. El conjunt donava una certa imatge rural.

Image

Estació de Montgat Nord abans de la seva reforma. Febrer de 2002. Foto: Pere París.

Des de la seva posada en servei, l'estació de Monsolís va ser molt utilitzada a l'estiu per persones de Barcelona, Sant Adrià i Badalona que anaven a la platja, fugint de la brutícia habitual de les platges de les seves ciutats. Des de l'andana direcció Mataró es podia accedir directament a la platja. Era habitual, a l'hora de tornar a casa, aglomeracions de gent a l'andana direcció Barcelona.

Image

Unitat UT 436 en doble composició arriba a l'estació de Monsolís, amb l'andana plena de persones que esperen retornar a casa seva després d'un dia de platja. Aquesta imatge era molt habitual en els anys 60 i 70 del segle passat. De vegades, les unitats 436 circulaven en triple composició. Foto: Col.lecció París.

Image

Una UT 440 amb destinació a l'Hospitalet de Llobregat fa parada a l'estació de Monsolís, cobrint un servei de la nova línia R1 de Rodalies. 2 de setembre de 1989. Foto: Pere París.

Image

Una UT 440 cobrint un servei Aeroport - Mataró de la línia R1 passa sense aturar-se per l'estació de Monsolís. 2 de setembre de 1989. Foto: Pere París.

El dia 1 de setembre de 1994 l'estació de Monsolís va canviar la seva denominació per la de Montgat Nord.

Image

Vista general de l'estació de Montgat Nord, abans Monsolís. L'andana direcció Mataró permetia l'accés directe a la platja als viatgers que baixaven del tren. Novembre de 2001. Foto: Pere París.

Image

Vista de l'estació de Montgat Nord des de la banda de Barcelona. 6 de setembre de 2009. Foto: Pere París.

Image

Una UT 447 procedent de L'Hospitalet de Llobregat i amb destinació Mataró arriba a l'estació de Montgat Nord. 6 de setembre de 2009. Foto: Pere París.

El gener de 2010 van començar les obres de remodelació de l'estació, amb un cost de més de 3,2 milions d'euros. Es va enderrocar el primitiu edifici de l'estació i se n'hi va construir un de nou, de 240 metres quadrats. Les andanes es van perllongar fins els 200 metres de longitud. També es van elevar, fins a una alçada de 68 centímetres sobre la cota del rail. Aquest fet millorava considerablement l'accessibilitat als trens. Es va eliminar el pas de vianants per sobre de les vies i es va construir un pas soterrani i escales fixes per accedir-hi. També es van instal·lar dos ascensors, un a cada andana. Finalment, es va tancar tot el perímetre de l'estació amb una gran reixa, que impedia l'accesibilitat directa a la platja des de l'andana, com passava abans de la reforma.

Image

L'estació de Montgat Nord després de la seva reforma. Una reixa envolta tota la instal·lació i ja no permet l'accés directe des de l'andana fins a la platja. 7 de novembre de 2010. Foto: Pere París.

Image

L'estació de Montgat Nord després de la seva reforma. Una reixa envolta tota la instal·lació i ja no permet l'accés directe des de l'andana fins a la platja. L'aire rural de l'antiga estació s'ha perdut i l'aspecte general és completament urbà. 7 de novembre de 2010. Foto: Pere París.


Bibliografia: Hemeroteca de La Vanguardia. Edició del 28 de juny de 1949.

Re: Monsolís | Montgat Nord

Posted: Tuesday 27/08/2013 20:38
by Renfe445
Està molt ben fet l'article i les fotos són molt maques! :) Ainsssss, passen tan depressa els anys... :'(

Re: Monsolís | Montgat Nord

Posted: Tuesday 27/08/2013 23:05
by gatvell
La veritat un atemptat arquitectònic i urbanisme.

Montgat Nord / Montgat

Posted: Tuesday 27/08/2013 23:33
by Guigui
I un atemptat terminològic. Qui és l'il·luminat que es pensava que canviant el nom milloraria la identificació?

Re: Monsolís | Montgat Nord

Posted: Tuesday 27/08/2013 23:55
by Adolescent barceloní
Jo li hagués deixat el nom antic: Monsolís... De fet, el nom actual (Montgat Nord) no li trobo gaire sentit... Si mirem a Google Maps les coordenades, és més "est" que no pas "nord"...

Podrien haver mantingut l'edifici de viatgers... M'agradava com estava abans de la reforma... Amb posar la tanca banda mar més alta i haver pujat el nivell de les andanes, a més d'alguna millora a petita escala ja estava bé... Tampoc coneixo quin era l'estat abans de la reforma, però.

Igual que dic aquesta, tot i que no coneixo massa la xarxa de Rodalies, generalitzo per a moltes més estacions... I subscric el que dieu, que el "poc" aire rural que tenia s'ha perdut completament: d'estació típica de poble a estació típica de ciutat.

Re: Monsolís | Montgat Nord

Posted: Wednesday 28/08/2013 14:30
by gatvell
De ben segur que l'edifici va ser enderrocat degut a la bonança econòmica i no perquè estrucutralment estés malmés.
No costa res arrebossar l'edifici de nou, o fer de nou els acabats de dins...
Hauria d'estar prohibit tirar a terra edificis que ja son simbòlics/històrics i ben reconeguts. En la línia R1 de Barcelona cap al nord es habitual veure com han tirat a terra la majoria de les estacions, almenys fins a Llavaneres, més a munt no conec res.

Re: Monsolís | Montgat Nord

Posted: Wednesday 28/08/2013 18:03
by carles10000
A Montsolis vaig estar dos anys treballant com a factor d'entrada......i si volien tancar les andanes l'unica manera de fer-ho era per el bar(antic vestibul) desde les taquilles i l'habitació interior hi era impossible.........i segur que l'edifici no estaria per gaires obres,i seria mès barat fer l'edifici nou.........