29 anys sense el 29
29 anys sense el 29
Donar més voltes que el tramvia 29
Ara fa 100 anys, el 1914, el tramvia de circumval·lació que circulava a Barcelona des del 1876 va ser rebatejat com a línia 29. Durant dècades va ser una de les més populars, un record que perviu gràcies a l'expressió "donar més voltes que el 29".
Gustau Lamadrid / 24.02.14 - 09:03h
L'any 1876, la Sociedad Catalana de Tranvías va adquirir la concessió d'una línia de circumval•lació que feia la volta a tot el nucli antic de la ciutat de Barcelona. Aquesta línia va ser la primera estrictament urbana i de seguida va adquirir un caràcter turístic perquè, com afirmava la crònica d'un diari de l'època, "tota la ciutat, amb les seves places i passejos, els seus edificis i monuments, desfila davant del passatger".
El bitllet costava 20 cèntims i era la forma més econòmica de visitar Barcelona. Així, el seu itinerari es va convertir en una excursió habitual de diumenge per a les classes populars, que passejaven per la ciutat amb la línia de circumval•lació. Pel seu recorregut, el tramvia tenia uns usuaris molt heterogenis, des d'advocats que anaven al Palau de Justícia fins a militars que es dirigien a les casernes de la Ciutadella o de les Drassanes, comerciants i compradors del Born i obrers del port.
Una línia molt popular i plena d'anècdotes
A més, aquesta línia va generar moltes expressions i simpaties populars. Els primers tramvies eren de color blau i portaven com a distintiu una banderola blava amb un cercle blanc, amb la qual cosa la gent els va batejar com "els formatges". Després es va substituir la circumferència per una C, i l’any 1914 se li va assignar el número 29, fet que va donar peu a la dita popular de "donar més voltes que el 29".
Segons apunta José Mora al seu web Autobuses BCN, durant alguns anys els cotxes d'aquesta línia portaven unes bústies de correus situades a la plataforma anterior que el públic utilitzava per dipositar-hi la seva correspondència. Aquesta era recollida per uns carters situats a la plaça Urquinaona, on durant molt de temps va estar ubicada l'administració principal de correus. Fins i tot a certes hores la recollida es feia a l'estació de França per accelerar el lliurament.
ESQUERRA: El 29 a la plaça Urquinaona el 1947 / DRETA: Imatge del 29 publicada a la guia d'autobusos (1975) (Arxiu TMB)
29 anys sense el 29
El recorregut complet de la 29 era una circumval·lació de doble sentit que discorria per la ronda Sant Pere, ronda Universitat, ronda Sant Antoni, ronda Sant Pau, avinguda Paral·lel, passeig Colom, passeig Isabel II, avinguda Marquès de l'Argentera, passeig Picasso i Arc del Triomf.
Va tenir tanta acceptació que pràcticament fins al 9 de setembre de 1962 la línia es va mantenir sense cap modificació. Després de successius canvis d'itinerari i de passar a ser servida per autobusos, la línia 29 va ser suprimida l'any 1985.
ESQUERRA: Un tramvia "Washington" de la línia 29 / DRETA: Plànol del recorregut de la 29 l'any 1985 (Arxiu TMB)
FONT: Hora Punta (TMB)
Ara fa 100 anys, el 1914, el tramvia de circumval·lació que circulava a Barcelona des del 1876 va ser rebatejat com a línia 29. Durant dècades va ser una de les més populars, un record que perviu gràcies a l'expressió "donar més voltes que el 29".
Gustau Lamadrid / 24.02.14 - 09:03h
L'any 1876, la Sociedad Catalana de Tranvías va adquirir la concessió d'una línia de circumval•lació que feia la volta a tot el nucli antic de la ciutat de Barcelona. Aquesta línia va ser la primera estrictament urbana i de seguida va adquirir un caràcter turístic perquè, com afirmava la crònica d'un diari de l'època, "tota la ciutat, amb les seves places i passejos, els seus edificis i monuments, desfila davant del passatger".
El bitllet costava 20 cèntims i era la forma més econòmica de visitar Barcelona. Així, el seu itinerari es va convertir en una excursió habitual de diumenge per a les classes populars, que passejaven per la ciutat amb la línia de circumval•lació. Pel seu recorregut, el tramvia tenia uns usuaris molt heterogenis, des d'advocats que anaven al Palau de Justícia fins a militars que es dirigien a les casernes de la Ciutadella o de les Drassanes, comerciants i compradors del Born i obrers del port.
Una línia molt popular i plena d'anècdotes
A més, aquesta línia va generar moltes expressions i simpaties populars. Els primers tramvies eren de color blau i portaven com a distintiu una banderola blava amb un cercle blanc, amb la qual cosa la gent els va batejar com "els formatges". Després es va substituir la circumferència per una C, i l’any 1914 se li va assignar el número 29, fet que va donar peu a la dita popular de "donar més voltes que el 29".
Segons apunta José Mora al seu web Autobuses BCN, durant alguns anys els cotxes d'aquesta línia portaven unes bústies de correus situades a la plataforma anterior que el públic utilitzava per dipositar-hi la seva correspondència. Aquesta era recollida per uns carters situats a la plaça Urquinaona, on durant molt de temps va estar ubicada l'administració principal de correus. Fins i tot a certes hores la recollida es feia a l'estació de França per accelerar el lliurament.
ESQUERRA: El 29 a la plaça Urquinaona el 1947 / DRETA: Imatge del 29 publicada a la guia d'autobusos (1975) (Arxiu TMB)
29 anys sense el 29
El recorregut complet de la 29 era una circumval·lació de doble sentit que discorria per la ronda Sant Pere, ronda Universitat, ronda Sant Antoni, ronda Sant Pau, avinguda Paral·lel, passeig Colom, passeig Isabel II, avinguda Marquès de l'Argentera, passeig Picasso i Arc del Triomf.
Va tenir tanta acceptació que pràcticament fins al 9 de setembre de 1962 la línia es va mantenir sense cap modificació. Després de successius canvis d'itinerari i de passar a ser servida per autobusos, la línia 29 va ser suprimida l'any 1985.
ESQUERRA: Un tramvia "Washington" de la línia 29 / DRETA: Plànol del recorregut de la 29 l'any 1985 (Arxiu TMB)
FONT: Hora Punta (TMB)
Last edited by m.h.t. on Thursday 20/03/2014 21:55, edited 1 time in total.
Salvem l'Estació de França!
- Mortadel·lo
- N9
- Posts: 1381
- Joined: Wednesday 04/05/2005 0:13
Re: 29 anys sense el 29
jo l'havia agafat alguna vegada de petit (en autobús), a casa meva encara es diu això de "donar més voltes que el 29"
ES PELIGROSO ASOMARSE
Re: 29 anys sense el 29
Hola a tothom:
Cal comentar, que la linia 29 circul-lava per les "Rondes".Al suprimir els tramvies per la Rda. St. Pere, va pasar a circular per Pg. Sant Joan, Pl. Tetuan, Granvia,Pl.Universitat, i al ser suprimida com a tramvia, els autobusos, varen tornar al traçat tradicional, per les rondes.Ja en la época del 29 com autobús,¿algú sap si en els últims anys,sols es feia un dels traçats?, em refereixo a que normalmet era un traçat interior i un exterior. I un cas una mica especial, es que als últims anys de l´epoca del 29 com a tramvia,hi havien altres linies de tranvia,en concret les que coincidien,alguna parada, en les que et venien un bitllet combinat amb el "29",cosa que et permetia poder fer transbordament, d´una linia a l´altra.
També aprofitar que la 29 no va ser l´unica linia amb sentit de circumval-lació, ja que la 23 també era de circumval-lació, ara bé a una altra zona de Barcelona.
Salutacions
Cal comentar, que la linia 29 circul-lava per les "Rondes".Al suprimir els tramvies per la Rda. St. Pere, va pasar a circular per Pg. Sant Joan, Pl. Tetuan, Granvia,Pl.Universitat, i al ser suprimida com a tramvia, els autobusos, varen tornar al traçat tradicional, per les rondes.Ja en la época del 29 com autobús,¿algú sap si en els últims anys,sols es feia un dels traçats?, em refereixo a que normalmet era un traçat interior i un exterior. I un cas una mica especial, es que als últims anys de l´epoca del 29 com a tramvia,hi havien altres linies de tranvia,en concret les que coincidien,alguna parada, en les que et venien un bitllet combinat amb el "29",cosa que et permetia poder fer transbordament, d´una linia a l´altra.
També aprofitar que la 29 no va ser l´unica linia amb sentit de circumval-lació, ja que la 23 també era de circumval-lació, ara bé a una altra zona de Barcelona.
Salutacions
- res_publica
- N6
- Posts: 253
- Joined: Sunday 12/09/2010 16:49
- Location: Barcelona-Estació de França, Zaragoza-Delicias, Madrid-Puerta de Atocha
Re: 29 anys sense el 29
Pues, con la nueva red de buses de Barcelona, con líneas Diagonales, Horizontales y Verticales... a alguno se le podría ocurrir introducir las líneas Circulares estilo 29, no me refiero a las líneas bus del barrio. Se podrían llamar Cxx... por imaginar que no quede
Sabes el chiste del tren ¿?
No.
Suele pasar.
No.
Suele pasar.
- foronda 141
- N8
- Posts: 852
- Joined: Monday 14/08/2006 21:14
- Location: Poblenou
Re: 29 anys sense el 29
Efectivament la línia de bus 29 "interior" es va suprimir uns anys abans de la 29 "exterior", la qual va ser ampliada per donar servei a zona del Mercat del Peix i carrer Wellington, zona que no hi havia cap transport públic.¿algú sap si en els últims anys,sols es feia un dels traçats?
El tancament de la línia 29 va suposar l'ampliació de la 41 fins aquest indret. La 41 a les hores només anava fins Pg. Lluis Companys/Jutjats, al haver estar retallada per la prol.longació de la L4 del metro fins La Pau.
Re: 29 anys sense el 29
Yo propondría hacer un tranvía circular, pero esta vez que hiciera Glòries-Meridiana-Wellington-Circumvalació-Pg. Colom-Paral·lel-Tarragona-Josep Tarradellas-Diagonal-Glòries. Lo podrían llamar el T29
- raulitinbcn
- N8
- Posts: 1172
- Joined: Tuesday 21/02/2012 13:54
- Facebook: raul.lopezalvarez.37
- Location: Barcelina
Re: 29 anys sense el 29
Parlant del 29, línia de Circumvalació, vaig trobar recentment una guia urbana del 1963 (la típica de l'Editorial Pàmies) la línia 66 i 67, que diu que també eren de circumvalació i que sortien de Sarrià. Algú en té constància? Hi han fotos?
Amics del Bus de Catalunya - Membre i fundador número 1 http://www.amicsdelbus.com
Autobuseros Magazín -
Autobuseros Magazín -
- foronda 141
- N8
- Posts: 852
- Joined: Monday 14/08/2006 21:14
- Location: Poblenou
Re: 29 anys sense el 29
Las línies 66 i 67 tenian un trajecte igual i normal desde Sarriá a Granvia. Desde Granvia/Muntaner, la 66 seguía per Granvia, Tetuan, Arc de Triomf, Pla de Palau, Colom, Paralel i Rondes fins pujar per Aribau.
La 67 feia el mateix recorregut pro en sentit contrari: desde Muntaner, Rondes, Paral.lel, Colom, Pla de Palau Arc de Triomf, Tetuan i Granvia cap a Aribau.
Aixi doncs, eran línies de circumvalació, si be amb una antena fins a Sarrià.
La 67 feia el mateix recorregut pro en sentit contrari: desde Muntaner, Rondes, Paral.lel, Colom, Pla de Palau Arc de Triomf, Tetuan i Granvia cap a Aribau.
Aixi doncs, eran línies de circumvalació, si be amb una antena fins a Sarrià.
Re: 29 anys sense el 29
I no ens oblidem dels 60-62, que feien la ruta entre Paral·lel i Rogent o Rogent i Paral·lel, passant pel Port, Estació de França, plaça Tetuan, Rogent, Gran Via i plaça Universitat (el 62 pujava des de Paral·lel per Universitat i Gran Via i baixava pel Port i el 60 pujava pel Port i baixava per Universitat i Gran Via). Avui dia seria tot un "bus turístic", ja que es feia amb tramvies de dos pisos i podies veure el Paral·lel (en els seus bons temps), el Portal de la Pau, la Rambla, el Parc de la Ciutadella, la Sagrada Família o el Passeig de Gràcia. Un anglès va fer un viatge en un d'aquests tramvies, cap al 1961, i va publicar un article que, llegit avui en dia, és ben curiós...
I encara diria que hi va haver alguna altra circumval·lació, potser de via estreta , però no n'estic gaire segur.
I encara diria que hi va haver alguna altra circumval·lació, potser de via estreta , però no n'estic gaire segur.
- foronda 141
- N8
- Posts: 852
- Joined: Monday 14/08/2006 21:14
- Location: Poblenou
Re: 29 anys sense el 29
Adjunt foto de la línia 66.la línia 66 i 67, que diu que també eren de circumvalació i que sortien de Sarrià. Algú en té constància? Hi han fotos?
- Attachments
-
- A 832.jpg (134.24 KiB) Viewed 4273 times