Page 1 of 1

Malbaratament a l'obra pública de transport

Posted: Tuesday 19/08/2014 14:44
by wefer
Obro aquest fil per intentar fer un seguiment d'històries que coneguem personalment on es mostri el malbaratament que ha estat habitual en l'obra pública espanyola els últims anys, centrant-nos en el tema del transport.


Començaré comentant un cas tangencialment relacionat amb el transport i que m'ha explicat una persona que va treballar a Madrid-Atocha, concretament en la realització del monument pels atemptats de l'11-M.
Aquest monument inaugurat tres anys després dels atemptats, està format per una cúpula cilíndrica de vidre de 11 metres d'altura, visible des de l'exterior i que es va construir amb unes peces especials de 30x20x7 centímetres amb vidre (de Bohèmia?), amb una forma especial per fer que encaixin els uns amb els altres. A més, s'enganxen amb un adhesiu especial que s'aplica en el vidre i que s'asseca amb llum ultraviolada.
El monument, que al final és una simple cúpula de vidre d'11 metres d'alçada, va costar la barbaritat de 6.000.000 €. Per posar-ho en perspectiva, 6 milions d'euros és el que cobren 400 treballadors mitjans durant tot 1 any.
I com pot ser que aquesta obra costés tant? Fàcil: cada vidre costava al voltant de 100 euros i n'hi ha més de 18.000. Amb això, ja tenim un cost de 2 milions d'euros aproximadament. A més, l'adhesiu especial costava uns 100 euros més cada 3 vidres, la qual cosa són uns 600.000 euros més. A això, li podem sumar els sous dels treballadors que van realitzar artesanalment tot el procés, més les comissions que suposo deurien haver-hi com en qualsevol obra pública.
Resumint: en un sol monument que l'únic que va servir va ser perquè l'inaugurés el caçador d'elefants 3 anys després dels atemptats i poder-se fer la foto, es van gastar una bestialitat amb la qual haguessin pogut viure 400 famílies durant tot un any. Fins i tot el monument s'hagués pogut construir igualment però amb materials més normals, donant un aspecte igual però costant una desena part.
Com anècdota, la persona que m'ho explicava també comentava el tema de les eines utilitzades: no es tenia cap mena de registre del que es comprava i de les eines que la gent agafava i hi havia barra lliure. A més, al finalitzar l'obra totes les eines van desaparèixer sense explicació (ni ningú la va demanar).
Com a segona anècdota, quan algú de la obra va preguntar si ningú diria alguna cosa d'aquestes despeses desbocades, la resposta va ser que ningú s'atreviria a posar en dubte res en que hi apareguessin víctimes del terrorisme, per la qual cosa era qüestió d'aprofitar-ho al màxim.

Aquí teniu els vostres 6 milions d'euros:

Image

I la paranoia explicada: http://es.wikiarquitectura.com/index.ph ... o_del_11-M

I aquest és un petit exemple que explica com Espanya ha aconseguit tenir un deute públic desbocat que segons alguns "obliga" a retallar o tancar serveis públics i uns impostos de país del primer món amb unes prestacions i uns sous de país subdesenvolupat, els mateixos alguns que no poden ni caminar de la quantitat de bitllets que tenen a les butxaques i que van poder fer malbaratant els diners de tothom absurdament i desviant-los cap els seus comptes a Suïssa o Andorra.

Re: Malbaratament a l'obra pública de transport

Posted: Tuesday 19/08/2014 16:07
by Sky
Vaig visitar-lo l'any passat i em va cridar l'atenció que hi ha sempre una persona controlant l'entrada (ja és una despesa més) i que els missatges de condol que hi ha gravats a l'interior van ser copiats tal qual, faltes d'ortografia incloses.

Re: Malbaratament a l'obra pública de transport

Posted: Sunday 24/08/2014 17:43
by carles10000
Y que te que veure el monument de les victimes del 11M amb el malbaratament de les obres publiques de transport? El monument esta fora de l'estació d'Atocha...ho ha fet l'ajuntament de Madrid i no te rés a veure amb Renfe,Adif,EMT o Metro........
Per cert qui s'emportava les eines a casa? Els politics? O els que estan tot el dia queixan-se de ells?

Re: Malbaratament a l'obra pública de transport

Posted: Sunday 24/08/2014 18:22
by premixero
Como bien dice Carles10000 , este ejemplo no es de recibo, porque no tiene nada que ver con el transporte y como bien dice al final los ladrones son los trabajadores, esos mismos que se quejan de todo y luego a su nivel hacen (hacemos) lo mismo. Por cierto seguramente en ese caso como la mayoria de monumentos y edificios el precio lo ponen los artistas o los estudios de arquitectura, ademas las comisiones dentro de un orden(estan reguladas) son totalmente legales.
Como ejemplos de derroche se podra poner no tanto la linea 9/10 del metro de aqui, sino por la forma de ejecutar (todo a la vez) y por la grandilocuencia en el diseño de las estaciones, yo creo que si se hubiese hecho por tramos(empezando por el aeropuerto/zona franca en vez de Badalona/sta. Coloma) con lo que ya se ha gastado podria estar ya bien bien media linea construida.

Re: Malbaratament a l'obra pública de transport

Posted: Sunday 24/08/2014 19:36
by gatvell
I l'enorme estació de la Sagrera, i el seu entorn, ho seria?

Re: Malbaratament a l'obra pública de transport

Posted: Sunday 24/08/2014 19:52
by premixero
El concepto inicial y su forma de financiación quiza no entraria en el capitulos de derroches, aqui ademas hay que tener en cuenta que ademas de la estacion lo que se queria era regenerar y adecuar un espacio que a dia de hoy esta perdido y que degrada la zona. Porsupuesto como casi todo lo que se programo en los años "buenos" esta bastante sobredimensionado y quiza lo bueno de estos años "malos" es que se han tenido que dejar de muchas de las florituras y ser un poco mas realistas.
Dicho esto la estacion es necesaria(para coordinar mejor bus(urbano,interurbano y grandes lineas)/tren,metro, y la urbanizacion de la zona todavia mas necesaria