Metro TMB automatitzat
Posted: Tuesday 25/10/2005 23:56
DIARI EL PUNT 1/10/2005
LAURA RAHOLA . Barcelona
Metros sense conductor, protecció i funcionament automàtic de trens, comunicació entre vies i combois. Són conceptes de futur que, en alguns casos, ja s'han convertit en realitat al metro de Barcelona. El més «cridaner», la circulació de trens sense ningú a la cabina, encara no es pot veure a la xarxa barcelonina, però està a punt d'arribar. Serà a la línia 11 -amb només cinc estacions és la més curta i també la més moderna-, que ha de començar a funcionar amb aquests metros completament automàtics a mitjan any vinent. La línia 5 i la futura línia 9 -ara en obres- s'hi afegiran el 2007, segons les previsions de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), que vol tenir tota la xarxa automatitzada el 2010.
De fet, la conducció automàtica ja funciona a la línia 11, a la línia 2 i, des de l'arribada dels nous trens comprats aquest any per TMB, també a la línia 5. Són les que tenen implantat l'anomenat sistema ATP-ATO (protecció i operació automàtica de trens) i l'operador que ara encara va a la cabina no condueix, sinó que només dona l'ordre per obrir i tancar les portes. «Tècnicament, ja seria possible la conducció sense maquinista en aquestes línies, però es manté l'operari en cabina per motius de seguretat», explica el portaveu de TMB, José Antonio Patiño.
Falten les mampares
Per garantir plenament la seguretat cal que les estacions tinguin instal·lades mampares de vidre que separen les andanes de les vies i s'obren, coincidint amb les portes dels combois, quan arriba un tren. Les obres per instal·lar aquestes mampares a la línia 11 ja han començat -s'estan fent els enclavaments per fer coincidir mampares i portes de trens- i han d'estar acabades a mitjan 2006.
La L11 -coneguda també com el metro lleuger de Nou Barris- es va inaugurar el 2004 i fa el trajecte entre Trinitat Nova i Can Cuiàs. Pel fet de ser una línia nova i amb només cinc estacions, TMB l'està utilitzant com a «banc de proves» per a moltes de les innovacions que després s'han d'aplicar a la resta de la xarxa. Així, els metros sense conductor han de començar a circular el 2006 per la L11, però els plans de TMB inclouen l'automatització de totes les línies. Les pròximes seran la L2 i la L5, que també disposen del sistema APT-ATO i només necessiten tenir les mampares instal·lades.
Actualment es redacta el projecte per fer les obres a la L5 i la data prevista per tenir la línia a punt per circular sense conductor és el 2007. La nova L9 es construeix amb tots els elements de la conducció automàtica i, per tant, el primer tram, que s'ha d'inaugurar el 2007, també funcionarà sense ningú a la cabina. Mentrestant, la L1 i la L3 es preparen també per a la conducció automàtica. A la L3 el sistema APT-ATO estarà instal·lat a final d'any, i a la 1, el 2006. La línia 4, la que va més endarrerida, s'espera que estigui preparada abans del 2009.
Inicialment s'havia fixat la data del 2010 per completar el procés i tenir trens sense conductor a tota la xarxa del metro de Barcelona. TMB recorda, però, que la part dels projectes que correspon a instal·lació de mampares i adaptació de les estacions depèn de la Generalitat, que és qui ha d'encarregar i pagar aquestes obres. I dels terminis que compleixin els treballs en dependrà finalment la data en què es tindrà tota la xarxa automatitzada.
Tot i això, els responsables del metro aclareixen que, malgrat que els trens circulin sense conductor, «als combois sempre hi haurà un operari que, en lloc d'estar-se a la cabina, es mourà pels vagons fent tasques d'atenció als usuaris».
I és que l'automatització de la xarxa de metro avança en paral·lel a una reorganització del personal de TMB. Així, figures com la del cap d'estació, el venedor de bitllets -en moltes estacions ja hi ha només venda automàtica- i el maquinista han d'acabar desapareixent i els treballadors es convertiran en «agents d'atenció al client». La filosofia és clara, i el portaveu de TMB la resumeix en una frase: «Deixem per a les màquines tot allò que puguin fer les màquines, i dediquem les persones a atendre la gent.»
Reticències sindicals
Aquest model és el que ja s'aplica a la L11 i, des d'aquest estiu, també a la línia 2, on, a banda de l'operari que encara es manté en cabina, la resta de treballadors ja són aquests «agents polivalents» que es mouen per les estacions i els combois fent tasques de supervisió i informació.
Però a la CGT, que és el sindicat majoritari en el comitè d'empresa de TMB, no ho veuen tan clar. Pel que fa als trens sense conductor, creuen que els terminis que ha marcat l'empresa «no són reals». Pel secretari d'acció sindical de CGT al metro, José Ángel Ciércoles, a banda de la línia 11, «que és molt curta i amb característiques molt diferents de la resta», les altres línies «trigaran molt a funcionar amb aquest sistema». Ciércoles recorda que arreu d'Europa els metros sense conductor només existeixen «en línies molt específiques», com la Méteor de París, però «no hi ha cap cas de tota una xarxa sense maquinistes». El representant sindical fa notar, per exemple, que «els nous trens que estan arribant per a la L5, tot i estar preparats per a la conducció automàtica, tenen cabina de maquinista». La CGT tampoc està d'acord amb la reorganizació de personal, perquè creu que suposa «una rebaixa en la qualitat del servei i també una reducció de llocs de treball».
Complicadet els hi veig jo que en 5 anys tota la xarxa sigui automàtica, més si tenim en compte que és necessari instal·lar pantalles de seguretat com les que veurem a la L9-L10.
Per cert, una pregunta: FGC disposa d'ATP i ATO? Perquè només trobo info respecte de ATP...I, ja que hi som, sabeu com està la cobertura de telefonia a la xarxa urbana de FGC? M'han dit que a tots els FGC es pot parlar ja per mòbil a BCN.
Salutacions!
LAURA RAHOLA . Barcelona
Metros sense conductor, protecció i funcionament automàtic de trens, comunicació entre vies i combois. Són conceptes de futur que, en alguns casos, ja s'han convertit en realitat al metro de Barcelona. El més «cridaner», la circulació de trens sense ningú a la cabina, encara no es pot veure a la xarxa barcelonina, però està a punt d'arribar. Serà a la línia 11 -amb només cinc estacions és la més curta i també la més moderna-, que ha de començar a funcionar amb aquests metros completament automàtics a mitjan any vinent. La línia 5 i la futura línia 9 -ara en obres- s'hi afegiran el 2007, segons les previsions de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), que vol tenir tota la xarxa automatitzada el 2010.
De fet, la conducció automàtica ja funciona a la línia 11, a la línia 2 i, des de l'arribada dels nous trens comprats aquest any per TMB, també a la línia 5. Són les que tenen implantat l'anomenat sistema ATP-ATO (protecció i operació automàtica de trens) i l'operador que ara encara va a la cabina no condueix, sinó que només dona l'ordre per obrir i tancar les portes. «Tècnicament, ja seria possible la conducció sense maquinista en aquestes línies, però es manté l'operari en cabina per motius de seguretat», explica el portaveu de TMB, José Antonio Patiño.
Falten les mampares
Per garantir plenament la seguretat cal que les estacions tinguin instal·lades mampares de vidre que separen les andanes de les vies i s'obren, coincidint amb les portes dels combois, quan arriba un tren. Les obres per instal·lar aquestes mampares a la línia 11 ja han començat -s'estan fent els enclavaments per fer coincidir mampares i portes de trens- i han d'estar acabades a mitjan 2006.
La L11 -coneguda també com el metro lleuger de Nou Barris- es va inaugurar el 2004 i fa el trajecte entre Trinitat Nova i Can Cuiàs. Pel fet de ser una línia nova i amb només cinc estacions, TMB l'està utilitzant com a «banc de proves» per a moltes de les innovacions que després s'han d'aplicar a la resta de la xarxa. Així, els metros sense conductor han de començar a circular el 2006 per la L11, però els plans de TMB inclouen l'automatització de totes les línies. Les pròximes seran la L2 i la L5, que també disposen del sistema APT-ATO i només necessiten tenir les mampares instal·lades.
Actualment es redacta el projecte per fer les obres a la L5 i la data prevista per tenir la línia a punt per circular sense conductor és el 2007. La nova L9 es construeix amb tots els elements de la conducció automàtica i, per tant, el primer tram, que s'ha d'inaugurar el 2007, també funcionarà sense ningú a la cabina. Mentrestant, la L1 i la L3 es preparen també per a la conducció automàtica. A la L3 el sistema APT-ATO estarà instal·lat a final d'any, i a la 1, el 2006. La línia 4, la que va més endarrerida, s'espera que estigui preparada abans del 2009.
Inicialment s'havia fixat la data del 2010 per completar el procés i tenir trens sense conductor a tota la xarxa del metro de Barcelona. TMB recorda, però, que la part dels projectes que correspon a instal·lació de mampares i adaptació de les estacions depèn de la Generalitat, que és qui ha d'encarregar i pagar aquestes obres. I dels terminis que compleixin els treballs en dependrà finalment la data en què es tindrà tota la xarxa automatitzada.
Tot i això, els responsables del metro aclareixen que, malgrat que els trens circulin sense conductor, «als combois sempre hi haurà un operari que, en lloc d'estar-se a la cabina, es mourà pels vagons fent tasques d'atenció als usuaris».
I és que l'automatització de la xarxa de metro avança en paral·lel a una reorganització del personal de TMB. Així, figures com la del cap d'estació, el venedor de bitllets -en moltes estacions ja hi ha només venda automàtica- i el maquinista han d'acabar desapareixent i els treballadors es convertiran en «agents d'atenció al client». La filosofia és clara, i el portaveu de TMB la resumeix en una frase: «Deixem per a les màquines tot allò que puguin fer les màquines, i dediquem les persones a atendre la gent.»
Reticències sindicals
Aquest model és el que ja s'aplica a la L11 i, des d'aquest estiu, també a la línia 2, on, a banda de l'operari que encara es manté en cabina, la resta de treballadors ja són aquests «agents polivalents» que es mouen per les estacions i els combois fent tasques de supervisió i informació.
Però a la CGT, que és el sindicat majoritari en el comitè d'empresa de TMB, no ho veuen tan clar. Pel que fa als trens sense conductor, creuen que els terminis que ha marcat l'empresa «no són reals». Pel secretari d'acció sindical de CGT al metro, José Ángel Ciércoles, a banda de la línia 11, «que és molt curta i amb característiques molt diferents de la resta», les altres línies «trigaran molt a funcionar amb aquest sistema». Ciércoles recorda que arreu d'Europa els metros sense conductor només existeixen «en línies molt específiques», com la Méteor de París, però «no hi ha cap cas de tota una xarxa sense maquinistes». El representant sindical fa notar, per exemple, que «els nous trens que estan arribant per a la L5, tot i estar preparats per a la conducció automàtica, tenen cabina de maquinista». La CGT tampoc està d'acord amb la reorganizació de personal, perquè creu que suposa «una rebaixa en la qualitat del servei i també una reducció de llocs de treball».
Complicadet els hi veig jo que en 5 anys tota la xarxa sigui automàtica, més si tenim en compte que és necessari instal·lar pantalles de seguretat com les que veurem a la L9-L10.
Per cert, una pregunta: FGC disposa d'ATP i ATO? Perquè només trobo info respecte de ATP...I, ja que hi som, sabeu com està la cobertura de telefonia a la xarxa urbana de FGC? M'han dit que a tots els FGC es pot parlar ja per mòbil a BCN.
Salutacions!