Page 1 of 1

Possible tancament de la línia Bagnères de Luchon-Montréjeau

Posted: Tuesday 28/10/2014 21:39
by Renfe451
La línia Bagnères de Luchon-Montréjeau podria correr el risc de ser tancada en breu. L'SNCF i l'RFF han anunciat el seu tancament per l'envelliment de l'infraestructura, del qual va ser renovada per darrera vegada el 1953. La línia quedarà tancada a la circulació a partir del 18 de novembre, i les obres per la renovació costarien 50 MEUR, però la regió Migdia-Pirineus, sembla que no està disposada a posar els diners corresponents. Recordar que en aquesta línia només circula un TER al dia i un Intercités de Nuit els caps de setmana a París-Austerlitz. A la web de Trenpassió us ho expliquem amb més detall: http://trenpassio.weebly.com/notiacutec ... montrejeau

Re: Possible tancament de la línia Bagnères de Luchon-Montré

Posted: Tuesday 28/10/2014 21:45
by Ecomobisostrans
La millor solució seria prolongarla fins La Pobla, i d'allà seguir cap a Lleida amb ample UIC o mixt. I encara millor que segueixi a Tortosa i Ulldecona, llavors donaria un munt de possiblitats d'enllaç entre la Comunitat Valenciana, l'oest de Catalunya i el centre-sud de França.

Re: Possible tancament de la línia Bagnères de Luchon-Montré

Posted: Tuesday 28/10/2014 21:50
by Renfe451
Ecomobisostrans wrote:La millor solució seria prolongarla fins La Pobla, i d'allà seguir cap a Lleida amb ample UIC o mixt. I encara millor que segueixi a Tortosa i Ulldecona, llavors donaria un munt de possiblitats d'enllaç entre la Comunitat Valenciana, l'oest de Catalunya i el centre-sud de França.
S'hauria d'arribar a un acord entre la Generalitat i el govern francès i la regió Migdia-Pirineus, però aquesta última com bé he dit, si no l'interessa renovar la línia, no l'interessarà tampoc prolongar-la fins a La Pobla. I compte per que el Tren Groc també passa moments delicats... de fet l'Estat francès el va incloure a la llista de línies poc rendibles.

Re: Possible tancament de la línia Bagnères de Luchon-Montré

Posted: Tuesday 28/10/2014 22:45
by Sagrerenc
Això d'allargar la línia a la Pobla ho dieu seriosament o és el dia dels innocents i no m'he enterat?

Vaig agafar la línia fa 2 anys, l'anada amb autocar i la tornada amb tren. L'estat de la infrastructura és lamentable, en algunes porcions de la línia el tren avança a pas de persona (6 km/h). La velocitat comercial és baixíssima, els 35,6 km de la línia es recorren en 54 minuts (40 km/h).

Si la situació ja era greu fa 2 anys, encara ho més després dels aiguats de l'any passat.

La línia de bus triga el mateix (50-56 minuts) però serveix tots els pobles del recorregut per la qual cosa socialment és més rendible. I la ruptura de càrrega obligada a Montréjeau tampoc és tan greu, de fet el tren ha d'invertir el sentit de la marxa amb la qual cosa es perdien uns 15 minuts.

Si la reparació de la línia ha estat fixada en 50 milions d'euros em sembla una xifra inassumible per la regió Migdia-Pirineus, que ha de gestionar una xarxa ferroviària tan extensa com la xarxa catalana d'Adif, amb una població que no arriba a 3 milions d'habitants, i havent fet un ambiciós "Plan Rail" de modernització de la xarxa. És trist, però s'han d'escollir prioritats.

Espero que la línia es deixi tal com està i no es faci cap via verda, per si més endavant es troba el finançament per a refer la línia.

Image

Re: Possible tancament de la línia Bagnères de Luchon-Montré

Posted: Wednesday 29/10/2014 5:52
by Ecomobisostrans
Renfe451 wrote: I compte per que el Tren Groc també passa moments delicats... de fet l'Estat francès el va incloure a la llista de línies poc rendibles.
Ja que menciones el Tren Groc, aquest també hauria d'anar a Luchon: De Perpignan a Bourg-Madame per allà on va però fent by-passos als revolts (si es vol deixar el revolt per trens turistics). De Bourg-Madame seguir a Puigcerdà (enllaç R3 i amb els trens francesos que actualment acaben a La Tour), La Seu D'Urgell (enllaç línia Balaguer-Andorra-Ospitalet P.A.), Sort (enllaç ramal a La Pobla), Esterri d'Áneu, Vielha i Luchon (i des d'aqui estudiar allargar-lo a Handaye) Tindríem un fantàstic transpirinenc a l'alçada dels transalpins suissos, (que van per llocs encara menys poblats, i no val l'excusa de que Suïssa es mes rica) i que a sobre creuaria la frontera varies vegades, reforçant els llaços entre els 2 estats.

Demografia

Posted: Wednesday 29/10/2014 9:03
by Guigui
Ecomobisostrans wrote:Tindríem un fantàstic transpirinenc a l'alçada dels transalpins suissos, (que van per llocs encara menys poblats, i no val l'excusa de que Suïssa es mes rica)
Les valls alpines tenen una densitat demogràfica més elevada que les pirinenques, en part possiblement perquè el ferrocarril hi ha fet d'artèria que ha evitat l'èxode rural. I és molt més difícil invertir aquesta tendència amb noves infraestructures que, a més, en aquest país on ens trobem estan basades en la xarxa viària. Perquè tinguis una idea, el Pallars Sobirà té una densitat de 5 hab./km2. El cantó d'Uri en té una de 33.

Re: Possible tancament de la línia Bagnères de Luchon-Montré

Posted: Wednesday 29/10/2014 12:01
by wefer
Com a afeccionat al ferrocarril:
  • Cal salvar la línia com sigui, el tren és un dret irrenunciable, és una llàstima que es perdi...
Com a ésser (parcialment) racional:
  • 50 milions per renovar la infraestructura? Amb això podem pagar un servei d'autobusos excel·lent durant 100 anys!!!

Re: Possible tancament de la línia Bagnères de Luchon-Montré

Posted: Wednesday 29/10/2014 22:08
by trensmat
Yo si fuera SNCF no cerraría la línea la vendería a una operadora privada, ya que esta línea tiene unos caracteres turísticos y para conectar esos pueblos para no dejarlos incomunicados que es un error fatal por parte de SNCF.

La idea de conectar los pirineos franceses con Lleida, Tortosa y Valencia es buena, pero primero se debería de renovar la Línea Lleida - La Pobla de Segur ya que esta de un estado lamentable.

Re: Possible tancament de la línia Bagnères de Luchon-Montré

Posted: Wednesday 29/10/2014 22:11
by oriolp13
trensmat wrote:Yo si fuera SNCF no cerraría la línea la vendería a una operadora privada, ya que esta línea tiene unos caracteres turísticos y para conectar esos pueblos para no dejarlos incomunicados que es un error fatal por parte de SNCF.

La idea de conectar los pirineos franceses con Lleida, Tortosa y Valencia es buena, pero primero se debería de renovar la Línea Lleida - La Pobla de Segur ya que esta de un estado lamentable.
No sé quant temps fa que no hi vas, però la línia Lleida-Pobla va ser renovada deu fer 7-8 anys com a molt i no està en mal estat...(hi ha alguna limitació absurda que no s'acaba de treure...) El que està en mal estat és el servei.

Per altra banda vendre la línia a un operador privat per fins turístics significa deixar les poblacions intermèdies sense servei, ja que si els serveis que hi han són amb finalitat turística, ni pararàn a tot arreu ni tindran un preu de servei públic.

Re: Possible tancament de la línia Bagnères de Luchon-Montré

Posted: Friday 31/10/2014 13:05
by Sagrerenc
oriolp13 wrote:Per altra banda vendre la línia a un operador privat per fins turístics significa deixar les poblacions intermèdies sense servei, ja que si els serveis que hi han són amb finalitat turística, ni pararàn a tot arreu ni tindran un preu de servei públic.
Precisament per aixo esta l'autobus, hi ha una vintena de pobles al fons de la vall, a proximitat de la carretera. I qaun vaig agafar el bus vaig veure que la majoria dels passatgers baixava pel camí.

De totes maneres un tren turístic no es incompatible amb un servei públic per als residents. El Funicular de Bulnes (Asturies) que costa 17 euros anar i 21 anar i tornar, es gratuït per als veïns.

Re: Possible tancament de la línia Bagnères de Luchon-Montré

Posted: Friday 31/10/2014 13:19
by Ecomobisostrans
Es que no es tracta de que sigui gratuit o barat pels residents, sino per tothom que l'utilitzi. Si a més, hi volen posar trens turístics, per exemple amb material historic, ja es una altra cosa, però el servei convencional també s'ha de fer.

Re: Possible tancament de la línia Bagnères de Luchon-Montré

Posted: Monday 03/11/2014 19:10
by m.h.t.
Multitudinària manifestació dissabte a la tarda a l'estació de Luishon/Luchon en contra del tancament de la línia Banhèras-Montrejau. Més de 250 persones, incloent les autoritats locals, es van concentrar a les andanes de l'estació.

Aquí teniu la foto que ha penjat a Twitter el secretari general del PS a l'Alta Garona, Sébastien Denard, que s'ha posicionat contra la decisió del Govern Central (del seu partit) i al costat dels alcaldes i veïns de la zona:

Image
Plus de 250 personnes mobilisées pour le maintien de la ligne de chemin de fer Luchon Montréjeau

El diari local Luchon Mag parla de prop de 500 persones i adjunta 3 fotografies més de la jornada. :ok
Renfe451 wrote:Recordar que en aquesta línia només circula un TER al dia i un Intercités de Nuit els caps de setmana a París-Austerlitz.
De fet, els altres 6 TERs diaris per sentit es fan en bus (1 TER + 6 busos), amb el pretext del mal estat de les vies. S'havien programat els horaris especials durant les obres i, de fet, estan publicats al web de l'SNCF. Cosa que fa pensar en la decisió improvisada i a última hora de tancar la línia.

Els diumenges i festius el servei es queda reduït a 4 sortides (1 TER + 3 busos) per sentit. Els horaris son mitjanament decents únicament en sentit Banhèras, ja que en sentit Montrejau no hi ha servei més enllà de les 18:00h els laborables ni dissabtes (sí en festius i tots els dies en sentit Banhèras) i els festius no hi ha servei abans de les 9:30h cap a Montrejau (sí a Luishon). És a dir, bons horaris en un sentit i pèssims en l'altre.

El fet de que el bus pari a tots els pobles i urbanitzacions intermitges, cosa que no fa el tren, potser també ha ajudat a prendre aquesta decisió. Els TER ja no paraven a Marinhac-Sent Biat (Marignac-St.Béat) ni a Seleishan-Siradan (Salechan-Siradan), baixadors sense servei des de fa temps, però sí ho feia el bus. Però, no es pot comparar al servei ferroviari que, ben cuidat, ofereix una comunicació ràpida i directa entre municipis.

Aquí teniu els horaris actuals i els serveis substitutoris previstos:

:flecha Horaris Banhèras - Montrejau [SNCF] [PDF]
:flecha Substitució Bus del 3 al 14 de novembre [SNCF] [PDF]
:flecha Substitució Bus del 17 al 28 de novembre [SNCF] [PDF] (sembla que la línia es tancarà abans)

Re: Possible tancament de la línia Bagnères de Luchon-Montré

Posted: Tuesday 04/11/2014 10:13
by wefer
m.h.t. wrote:Aquí teniu els horaris actuals i els serveis substitutoris previstos:
:flecha Horaris Banhèras - Montrejau [SNCF] [PDF]
El bus, malgrat fer unes 25 parades més que el tren (el qual pràcticament directe) triga un quart d'hora menys :x I això que la carretera és convencional, res d'autovia!!!

En fi, és evident que en la situació actual la continuïtat d'una línia així és absolutament irracional. I realment val la pena gastar-se milions en renovar-la?

Re: Possible tancament de la línia Bagnères de Luchon-Montré

Posted: Tuesday 04/11/2014 23:13
by Sagrerenc
wefer wrote:
m.h.t. wrote:Aquí teniu els horaris actuals i els serveis substitutoris previstos:
:flecha Horaris Banhèras - Montrejau [SNCF] [PDF]
El bus, malgrat fer unes 25 parades més que el tren (el qual pràcticament directe) triga un quart d'hora menys :x I això que la carretera és convencional, res d'autovia!!!
En realitat tarda més o menys el mateix, ja que en sentit Toulouse l'horari marca l'hora de sortida de Montréjeau i cal descomptar els 15 minuts que triga el tren en invertir la marxa a Montréjeau.

Re: Possible tancament de la línia Bagnères de Luchon-Montré

Posted: Tuesday 18/11/2014 17:45
by m.h.t.
Ja han suspès la línia, dos dies abans del previst (l'últim dia de circulació va ser diumenge i estava previst que fos avui). La línia queda tancada a l'espera de la reforma, xifrada en 50M€. Esperem poder tornar a veure trens entre Luishon i Montrejau, a una velocitat comercial competitiva i amb tots els baixadors oberts, d'aquí a no massa temps:

Pas mai de trens entre Luishon en Montrejau

An “suspendut” la linha en esperar d’eventuals trabalhs chifrats a 50 milions d’èuros


Après 141 ans d’existéncia, an barrat la linha de tren de Luishon-Montrejau. Dimenge passat, a 17h32, partiguèt lo darrièr tren de Luishon en destinacion de Tolosa e qualques minutas puèi partiguèt lo darrièr tren dirècte vèrs París. L’SNCF a deplorat lo marrit estat de la linha, que la siá filiala RFF (Réseaux Ferrés de France) n’es la responsabla, e s’es servida d’aqueste pretèxt per suspendre la linha, coma son a mand d’o far dins tretze linhas de mai en Occitània.

Image
(clickeu per ampliar la imatge)

Dins aquel sens, l’SNCF e RFF an considerat que los 36 quilomètres de camin de fèrre “permeton pas mai d’assegurar la seguretat dels usatgièrs” e an suspenduda la linha en esperar d’eventuals trabalhs chifrats a 50 milions d’èuros, segon un estudi de la societat ferroviària francesa.

Lo barrament de la linha s’anoncièt ja en genièr de 2014, e ara se parla solament d’una “suspension”. Un comitat de pilotatge s’es format amb de representats de l’estat francés, de la region de Miègjorn-Pirenèus e del departament de la Nauta Garona, d’elegits locals e d’usatgièrs del tren. Los resultats se faràn conéisser en junh de 2015. Mentretant, ara cal prene l’autobús.

Dobèrta en 1873 per la Companhiá del Miègjorn, èra encara de via unica. S’agís de la linha de tren mai pròcha de la Val d’Aran.

FONT: Jornalet (text en occità)

Re: Possible tancament de la línia Bagnères de Luchon-Montré

Posted: Friday 21/11/2014 20:15
by m.h.t.
Us deixo uns articles del diari local Luchon Mag sobre el tancament de la línia. Estan plens de fotos interessants i ja històriques. ;)

Ligne SNCF Montréjeau-Luchon : Gardarem lo tren!
Luchon : le train de nuit ne sifflera plus trois fois
Derniers trains en gare de Luchon : on réagit!
Ligne SNCF Montréjeau-Luchon : des photos pour ne pas l'oublier


I, a continuació, publicaré l'entrevista que Luchon Mag ha fet a un veterà aficionat del ferrocarril. No té desperdici. :ok

Re: Possible tancament de la línia Bagnères de Luchon-Montré

Posted: Friday 21/11/2014 20:20
by m.h.t.
Jacques Bergeon: "he tancat cinc línies de tren"

Jacques Bergeon, un apassionat i especialista del ferrocarril, va ser el diumenge a la tarda a l'estació de Luishon per a la sortida de l'últim TER, després de la decisió de RFF de "suspendre" la línia d'SNCF Montrejau-Luishon. Aquí teniu la seva crònica. Com podreu llegir, no dona massa pel futur del tren al Sud-Comenge.


"Tinc 82 anys i porto a Luishon des de 1933. Vaig enterrar cinc línies de tren. A l'edat de 4 anys, vaig assistir a la fi del tren de vapor que anava des de Sent Gaudenç a Aspet, que funcionà de 1906 a 1936.

El 1954 va ser tancat el tramvia de la Val d'Aran, que anava de Marinhac a Eth Pont de Rei, a través de Sent Biat. En aquéll moment, aquesta línia va aportar 40.000 passatgers a la Montrejau-Luishon.

El 1965, vaig fer venir a tots els "Amis des chemins de fer secondaires en France" (Amics de les vies fèrries secundàries de França) a enterrar el Cremallera que unia Luishon amb Superbagnères. El final del cremallera data el 18 de setembre de 1965. Vaig haver de signar una petició, va venir la televisió,...

I llavors vam haver d'enterrar el petit tren del llac de Badech, un tren turístic que havíem creat per a donar la volta al voltant del llac i avui he enterrat el TER Luishon-Tolosa i el tren nocturn Luishon-París.

Malauradament, tinc informació "privilegiada", perquè sóc nascut a Mònaco, sent també francès, i he quedat amic amb l'Alt Comissari del Govern del Principat de Mònaco. Aquest m'ha dit que no hi ha cap esperança que cap tren torni a circular de nou a la línia Montrejau-Luishon i que el tancament és irreversible!

Ens embauquen, ens fan creure que aquesta línia es troba en mal estat; està un mica en mal estat, però perquè, sobretot, no l'han volgut pas mantenir; amb una sola idea al cap, com no va bé, la suprimim.

De totes maneres, a França no es vol més tren..."

FONT: Luchon Mag (traduït del francès)

Re: Possible tancament de la línia Bagnères de Luchon-Montré

Posted: Monday 20/06/2016 23:33
by Sagrerenc
S'obre un bri d'esperança per a la reobertura de la línia Montréjeau-Luchon. De moment sembla ser que la presidenta de la regió "Migdia-Pirineus-Llenguadoc-Rosselló" que per cert, podria passar-se "Occitània", seria favorable a la renovació de la via:

La Dépêche du Midi
Publié le 17/06/2016 à 12:06
Exclusif : la ligne SNCF Montréjeau-Luchon va rouvrir

Image
Les élus et la population ont organisé de nombreuses manifestations depuis plusieurs années.

C’est une nouvelle que les défenseurs de la ligne Montréjeau-Luchon attendaient depuis 13 ans. Dans le cadre de la révision du contrat de plan Etat Région, la présidente de Région, Carole Delga, proposera à l’assemblée plénière, le 24 juin prochain, une délibération dans laquelle figure notamment « le renouvellement de la voie entre Montréjeau et Luchon ». «Dans le cadre de la modernisation des lignes du réseau secondaire, la délibération évoque le renouvellement de la voie entre Montréjeau et Luchon, une opération indispensable afin d’accompagner le développement des lignes régionales secondaires structurantes pour l’irrigation des territoires en particulier dans les vallées pyrénéennes, détaille Alain Puente, président du CDRC, le collectif pour le développement du rail en Comminges.

C’est donc la première fois que la Région, en tant qu’autorité organisatrice du transport ferroviaire, se prononce pour le maintien de la ligne. C’est une excellente nouvelle pour nous tous, même si nous devons rester prudents dans l’attente de la validation par l’assemblée plénière. » Les trains ne circulent plus entre Montréjeau et Luchon depuis novembre 2014. La ligne a été « suspendue » le temps qu’une enquête prospective soit menée à bien par un cabinet indépendant. Une enquête dont le rendu définitif sera discuté en préfecture de Toulouse, le 5 juillet prochain, lors d’un comité de pilotage.

VÉRONIQUE BAVENCOVE