Page 1 of 1

Mètodes d'estalvi al transport públic.

Posted: Sunday 29/03/2015 15:35
by TercerCarril
Proposo este fil per a parlar de tot açò que permeta reduir la despesa en el transport públic sense afectar el servei i la qualitat.

Vos pot paréixer bona idea substituir la il·luminació actual del metro i estacions ferroviàries per LED ?

Re: Mètodes d'estalvi al transport públic.

Posted: Monday 30/03/2015 11:08
by wefer
TercerCarril wrote:Vos pot paréixer bona idea substituir la il·luminació actual del metro i estacions ferroviàries per LED ?
Dubto que això sigui una mesura d'estalvi. El poc que estalvia un tub de LEDs respecte un de fluorescència es paga amb el que costa comprar els LEDs.
El futur és la il·luminació mitjançant LEDs, però no el present.

Una mesura real i molt més efectiva d'estalvi seria adaptar la llargada dels trens a la demanda real en cada moment. Estic fart de veure Civies dobles en hores vall transportant aire amunt i avall o els trens del metro sempre amb 5 cotxes quan amb la meitat farien de sobres (el cas de la L9/L10 és escandalós). I a sobre les noves sèries ja ni les han pensat per poder fer trens més curts.
Enganxar/desenganxar dos trens és una operació molt ràpida i senzilla (només cal donar una volta per qualsevol lloc d'Europa per veure-ho) i no entenc que no es faci servir com una cosa habitual als nostres transports.

Si us hi fixeu canviant tota la il·luminació podem arribar a estalviar un 5% essent molt optimistes. Adaptant els trens a la demanda podríem estalviar el 50% o més. Com era d'esperar, els nostres benvolguts gestors han escollit la primera opció, amb la intel·ligència i eficàcia que els caracteritza.

LED vs fluorescent

Posted: Monday 30/03/2015 11:20
by Javi M
Els tubs fluorescents gasten de l'ordre d'un 250% respecte d'un d'igual luminositat fabricat amb LEDs. Donat que els LEDs no són gaire més cars que els fluorescents (sobre els 10€ els primers i 7€ els segons), tots els tubs fluorescents s'haurien d'anar substituint per LEDs a mesura que es vagin fonent. I de fet juraria que ja és aquesta la tendència.

Re: LED vs fluorescent

Posted: Monday 30/03/2015 11:25
by raulitinbcn
Javi M wrote:Els tubs fluorescents gasten de l'ordre d'un 250% respecte d'un d'igual luminositat fabricat amb LEDs. Donat que els LEDs no són gaire més cars que els fluorescents (sobre els 10€ els primers i 7€ els segons), tots els tubs fluorescents s'haurien d'anar substituint per LEDs a mesura que es vagin fonent. I de fet juraria que ja és aquesta la tendència.
Fonent exactement no, però si que de manera gradual quan es faci qualsevol canvi a l'estació o reforma al tren. Cambiar-ho tot de cop seria una bajanada.

Canvi de lluminària

Posted: Monday 30/03/2015 14:47
by Javi M
Canviar uns fluorescents és molt senzill i no cal fer-ho aprofitant l'ocasió d'una reforma al tren o l'estació. Treure'ls amb mitja vida útil pel davant també és llençar els diners.

Re: LED vs fluorescent

Posted: Wednesday 01/04/2015 0:25
by wefer
Javi M wrote:Els tubs fluorescents gasten de l'ordre d'un 250% respecte d'un d'igual luminositat fabricat amb LEDs. Donat que els LEDs no són gaire més cars que els fluorescents (sobre els 10€ els primers i 7€ els segons), tots els tubs fluorescents s'haurien d'anar substituint per LEDs a mesura que es vagin fonent. I de fet juraria que ja és aquesta la tendència.
No, de cap manera. Aquestes xifres no s'ajusten en absolut a la realitat.
Demostració:

Fluorescència: LED: Això són preus reals d'ara mateix. Si t'hi fixes, per aconseguir la mateixa quantitat de llum el tub de LED gasta fins i tot una mica més que el fluorescent (necessites 2 tubs LED), i el preu dels LEDs és gairebé un 1.000% superior.
Els LEDs actualment són un negoci pèssim. Fins i tot diria que pràcticament una enganyifa.

Re: Mètodes d'estalvi al transport públic.

Posted: Wednesday 01/04/2015 1:36
by Don Ramón
Pero no tienes en cuenta la vida de los LEDs, no es ésta bastante màs larga que la de un fluorescente?

Re: Mètodes d'estalvi al transport públic.

Posted: Wednesday 01/04/2015 1:51
by Adolescent barceloní
Jo el que sí veig és que, per exemple, en el cas dels autobusos, els que porten il·luminació interior de leds són molt més lluminosos que no pas els de fluorescents (vegi's sèrie 1800 de TMB / sèrie 500 de Tusgsal).

Re: Mètodes d'estalvi al transport públic.

Posted: Wednesday 01/04/2015 11:01
by wefer
Don Ramón wrote:Pero no tienes en cuenta la vida de los LEDs, no es ésta bastante màs larga que la de un fluorescente?
Segons les especificacions donades a la fitxa tècnica que apareix als enllaços que he posat, la durada esperable dels LEDs és del triple dels fluorescents. Tot i així, com que el seu preu és 10 vegades superior, els fluorescents continuen sortint molt més barats.
De tota manera les durades que declaren els fabricants he pogut comprovar que són pura ciència ficció, o sigui que és difícil poder valorar un sistema utilitzant aquest paràmetre.

Passar d'halògena o incandescència a LED és recomanable, però passar de fluorescència a LED encara no i més tenint en compte els actuals sistemes de fluorescència amb reactància digital que no necessiten cebadors.
Adolescent barceloní wrote:Jo el que sí veig és que, per exemple, en el cas dels autobusos, els que porten il·luminació interior de leds són molt més lluminosos que no pas els de fluorescents (vegi's sèrie 1800 de TMB / sèrie 500 de Tusgsal).
Això no depèn del sistema sinó de la potència instal·lada.
Jo et puc assegurar que els cotxes 4000 de la L1 que porten LEDs són més foscos que els que porten fluorescents convencionals. Com que en alguns trens només han canviat a LED un cotxe i la resta els han deixat amb fluorescents (suposo que com a prova) és ben fàcil de comparar i la diferència és notable, a pitjor.

Re: Mètodes d'estalvi al transport públic.

Posted: Wednesday 01/04/2015 14:08
by Prest
Ja que el tema va de il·luminació, em vaig fixar que algunes estacions ADIF: Calafell, Segur, Cunit; queden amb els llums de l'andana enceses durant la nit, finalitzat el servei.
S'il·luminen uns 50m de andana que si s'instalés un temporitzador (Desconnectar de les 12:30 fins les 5h) permetria un bon estalvi, ja que a l'estació no hi ha ningú ni res (apart de alguns brètols ja que queden obertes les andanes).