Page 1 of 1

Neix MOBcat, Unió de Plataformes per la mobilitat

Posted: Sunday 15/11/2015 13:07
by pukyxd
Nou entitats i plataformes posen les bases de MOBcat, una plataforma nacional per la mobilitat

Representants de nou plataformes i entitats, d'arreu del territori català, vinculades a lluites per una millora de la mobilitat s'han reunit a Sabadell aquest dissabte al matí per posar en comú les diferents reivindicacions i per debatre accions i estratègies de treball comú. En la trobada s'ha acordat la creació del grup promotor de la Unió de Plataformes de Mobilitat de Catalunya (MOBcat).

L'embrió d'aquesta plataforma nacional tindrà com a primer objectiu fer extensiva la proposta a altres plataformes i entitats del territori. La lluita de la coordinadora estarà centrada en quatre grans pilars:

1. Combatre l'alta sinistralitat que tenen algunes vies amb alts índex de trànsit i una infraestructura de baixa qualitat.
2. Reivindicar solucions per l'statu quo que impera en molts territoris del país que té un impacte socioeconòmic negatiu per aquests. Les condicions i tracte de favor que les concessionàries d'autopistes han adquirit en el nostre país en seria l'exemple més clar.
3. Apostar per a la preservació del territori com a criteri a l'hora de planificar noves infraestructures. MOBcat es marca com a objectiu combatre la duplicació d'infraestructures paral·leles i es marca com a primers objectius la moratòria d'alguns projectes controvertits com l'allargament de la C-32 o el quart cinturó. Un altre objectiu és donar un pes molt més important al transport públic.
4. Exigir una millora de la governança de les infraestructures de mobilitat nacional i l'impuls d'una nova política de participació ciutadana en el disseny, planificació i gestió d'aquestes.

Aquests eixos, per la plataforma, han de portar a definir un nou model de mobilitat a Catalunya. Durant la trobada, s'ha trobat adient, emmarcar aquesta redefinició dins el debat que sorgirà ben aviat arran del procés constituent que el nostre país durà a terme en els pròxims mesos, en el qual la plataforma participarà de forma activa.


Unió de plataformes de mobilitat de Catalunya (MOBcat)
Plataforma No+ Morts a la C-55 (Bages-Baix Llobregat)
No vull Pagar C-32 (Baix Penedès-Garraf)
Aturem la C-32 (La Selva)
Coordinadora Preservem el Maresme (Maresme)
Plataforma Estació Premià (Maresme)
Prou Peatges Maresme (Maresme)
ADENC (Vallès Occidental)
novullpagar.cat (Catalunya)
Prou Peatges (Catalunya)

Re: Neix Mob.cat, Unió de Plataformes per la mobilitat

Posted: Sunday 15/11/2015 14:46
by Renfe451
La plataforma d'usuaris de l'R3 s'hi podria adherir també, i la PTP tres quarts del mateix, no obstant la decisió d'aquesta darrera recau sobre els seus socis al ser una associació.

Mobilitat = transport privat

Posted: Sunday 15/11/2015 15:53
by Guigui
Salta a la vista que de les plataformes indicades, la immensa majoria estan dedicades exclusivament al transport privat. I quan he començat a llegir que tractaven de mobilitat, m'hi esperava veure una menció explícita del ferrocarril, que per capacitat, és el mode que pot suportar més usuaris. Però es veu que dec viure a Mart...

Re: Neix Mob.cat, Unió de Plataformes per la mobilitat

Posted: Sunday 15/11/2015 21:22
by wefer
Bàsicament plataformes que reclamen circular gratuïtament per les autopistes, al costat d'altres que volen evitar la construcció d'autopistes.
De bojos.

Re: Neix Mob.cat, Unió de Plataformes per la mobilitat

Posted: Monday 16/11/2015 8:41
by Sky
Aparentment suprimint els peatges s'acabarien les 3/4 parts dels problemes de mobilitat del país. :?

Re: Neix Mob.cat, Unió de Plataformes per la mobilitat

Posted: Monday 16/11/2015 10:05
by tituscat
Jo em quedo esparverat amb les postures tant dogmàtiques d’alguns.

Que a Bcn pots viure tranquil·lament sense cotxe, és algú evident, i tot i això, encara molta gent de bcn que per desplaçaments interiors fa servir el cotxe i la moto.
Que des de fora de bcn, viatjar amb transport públic es complica una barbaritat, tb és algú evident i és comprensible que organitzacions del territori apostin per gratuïtats d’autopistes , que per corredors ferroviaris que porten al calaix 30 anys i depèn de qui depenen.

Des de els anys 60 anys s’ha apostat clarament per un model de mobilitat i ara es comença a canviar aquest model. Dintre el cap de molta gent, la mobilitat en TP no és contempla, sigui perquè els serveis són molt deficitaris, sigui perquè la cultura d’aquest país encara és molt americana.

El meu punt és que el canviïs vindran a poc a poc, voler canviar de cop la mobilitat d’un país, es com treure-li l’heroïna a un yonky. L'únic que pot portar és que el yonki s'aferri encara més a la mobilitat privada i sols cal veure el suport que tenen iniciatives com els 140 per autopista. Podeu tancar els ulls hi imaginar que tenim una ciutadania i un suport social al TP com el de Suïssa, però la realitat és que els anys de mal servei de RENFE i la falta d'inversió, fa que la gent segueixi veient abans el vehicle elèctric que el TP com a futur.

Per mi, cal millorar els serveis de busos, solució més econòmica, millora les línies existents de tren i quan la gent vegi les avantatges del TP i desprès fer apostes més de més calat.
En riure-se’n d’uns tios de Manresa pq volen la gratuïtat de l’autopista, l’única via d’alta capacitat que mena a bcn, és no conèixer la realitat del país. És comprensible que vegin més propera un rescat de l’autopista que una millora del servei ferroviari. Fins i tot, jo ho veig. El pla de millora de rodalies per enèsim cop a quedat al calaix. La pregunta que us faig és, si visquéssiu a Manresa, podríeu prescindir del cotxe?

L’altra cosa és que s’hagi de rescatar autopistes per fer-les gratuïtes, però em molesta la superioritat moral que feu servir, perquè així no és convenç la gent.

Peatges

Posted: Monday 16/11/2015 10:20
by Guigui
Em pots explicar per a què algú de Manresa necessita l'autopista gratuïta a Barcelona si no és per oci o visita familiar? Perquè no m'entra al cap que pretengui fer 70 km per trajecte per anar a treballar. Si és així, és que com a societat, ens hem tornat malalts, i molt.

Sóc un ferm partidari dels peatges. I també els pago.

Re: Neix Mob.cat, Unió de Plataformes per la mobilitat

Posted: Monday 16/11/2015 10:30
by tituscat
La teva resposta és del que em queixo. Tractar de malalt el que agafa el cotxe per fer 60 km fins al seu lloc de feina no és la solució.

Segurament molta gent que és desplaça amb cotxe des de Manresa fins a Sabadell, per posar un exemple, no viu al costat de l’estació. Vol dir que segurament li representa 30 minuts o més al dia que amb el cotxe.

A part, l’altra tema és la comoditat i la fiabilitat. Jo ho noto bastant perquè faig sovint el trajecte de Girona- Barcelona amb MD, i evito sempre que puc el regional, no solament perquè tarda 15 minuts més, sinó perquè els MD tenen seients còmodes que no se’t fa pesat el trajecte i els regionals tenen els seient clàssics de rodalies.
Les raons que algú agafí el cotxe per anar a la feina són multifactorials, comoditat, fiabilitat, temps. Tractar-lo de curt, en comptes de intentar solucionar els problemes que fa que no agafi el TP, no és la solució.

És molt fàcil ser un fervent defensor del TP a penitents, on tens una disponibilitat de TP brutal, però m'agradaria veure't si haguessis nascut ha un poble o ciutat mitjana de Catalunya que pensaries. Per això, crec que és normal que una plataforma de mobilitat contempli propostes equivocades de gratuïtat d'autopistes. El que s'ha de treballar és per explicar que la solució no és aquesta, i això es fa també donant respostes immediates com el bus express o trens semidirectes. Propostes de poca inversió, però que faciliten el canvi de mentalitat.

Re: Neix Mob.cat, Unió de Plataformes per la mobilitat

Posted: Monday 16/11/2015 11:04
by pukyxd
Hola a tothom,

Veig que la notícia ha causat certa polèmica. Veig molts prejudicis en alguns dels què heu respost en el fil. Alguns parleu de coses que MOBcat no ha dit, per exemple gratuïtat de les autopistes.

Tot just estem en l'embrio d'una entitat nacional que pretèn un canvi en el model de mobilitat del nostre país. En la mateixa notícia deixar clar que un dels pilars d'aquest canvi de model és un augment de la qualitat i l'ús del transport públic.

D'altra banda, quan es parla de l'status quo en el sistema de peatges, el què es denuncia és que les concessions d'autopistes en aquest país estan pensades per què les concessionàries rebin uns beneficis estratosfèrics que no repercuteixen els ciutadans, quan el què estem parlant és que les autopistes han de ser una infraestuctura pública al servei de la ciutadania, no de certes empreses. Jo no crec que ningú d'aquest fòrum estigui en contra que els grans beneficis per les concessionàries desapareguin (molts cops provinent de diner públic que es deixa d'invertir en transport públic).

MOBcat no té definida encara una posició exacte i concreta sobre el tema dels peatges, però ningú ha dit que tots hagin de ser gratuïts. Si realment us preocupa la posició de l'entitat, us convido a participar-hi i entre tots fer-la créixer i enriquir-la, per tal d'aprofitar el moment actual, que és molt adequat per plantejar grans canvis en el país.

Córrer de franc, això és tot?

Posted: Monday 16/11/2015 11:06
by Guigui
tituscat wrote:La teva resposta és del que em queixo. Tractar de malalt el que agafa el cotxe per fer 60 km fins al seu lloc de feina no és la solució.
Si haguessis llegit atentament el meu missatge, veuries que no tracto de malalt aquell qui fa un trajecte llarg en cotxe per anar a la feina, sinó aquesta societat nostra que, col·lectivament, es creu tenir uns drets inassumibles en un país normal. I si les associacions que suposadament es dediquen a la mobilitat i, molt suposadament, hi entenen, reclamen pegots com la gratuïtat de les autopistes (pagada per tothom, utilitzi o no el mode de transport menys social i més insolidari de tots que és el cotxe privat), és que anem molt, però molt malament.

Amb independència d'on visqui cadascú: si jo agafo el cotxe, m'atinc a les conseqüències. O vaig per carretera i només pago benzina, o vaig per autopista i també pago peatge. Curiós que no hi hagi cap plataforma demanant la gratuïtat de la benzina, per cert. Es veu que certes coses sí que s'assumeix que tenen un cost.

I el que ja és una broma de mal gust és que hi hagi gent amb la barra d'agrupar-se en un col·lectiu anomenat "No vull pagar C-32 (Baix Penedès-Garraf)". Es veu que entre dos i quatre trens per hora, a més de vàries connexions d'autobús, amb el Baix Llobregat i el Barcelonès són massa poca alternativa per a qui trobi exagerat el peatge.

Sí, hi ha casos dramàtics, i a tot arreu n'hi ha. Però el gruix d'aquests col·lectius que ara s'han ajuntat "per la mobilitat" no em mereix en absolut la confiança per a resoldre els problemes reals de transport que té Catalunya.

Re: Neix MOBcat, Unió de Plataformes per la mobilitat

Posted: Monday 16/11/2015 12:09
by Lluí Mas
Hola Guigui, soc Lluís Mas de la Coordinadora Preservem el Maresme. Davant del problema de la mobilitat per aconseguir un canvi de model per part del govern hem d’anar junts preservacionistes, usuaris del transport públic i privat, amb aquesta voluntat hem posat les bases d’aquesta nova unió de plataformes http://mobcat.cat/ de les que en formem part només arranquem com a grup promotor i esperem anar sumant. A la que sortim de la capital és molt difícil cobrir les necessitats de mobilitat de manera raonable amb transport públic. Et mostres favorable al peatges i contra el No vull pagar. No soc tècnic en mobilitat, però en el pagament per us em sembla que podem posant-se tots d’acord. Segurament hi ha formules millors que els peatges per assolir el cost pes us i afavorir el cavi modal que requereix prèviament alternatives d’un bon TP, mitjançant taxes tipus peatge(no extractiu, amb equitat i que reverteixi en la societat) o vinyenta, impost de circulació o impost sobre la gasolina però no menyspreem el greuge que patim a Catalunya i més uns que altres poblacions amb els peatges, si han d’haver-hi peatges TOTS igual i sense que això sigui una font extractiva de diner públic i d’endeutament cap a concessionaris i constructores, que l’únic que fa que el nostre manipulat govern s’oblidi del transport públic i ens trinxin el territori amb dobles infraestructures. La nostra coordinadora maresmenca anem tots junts amb el suport de més de 100 entitats del territori amb propostes tècniques treballades amb la col·laboració de la PTP i aquesta ha estat la millor manera de aconseguir també el recolzament de les nostres propostes per part de totes les forces polítiques. Tots tenim clar que el TP ha de ser el pal de paller de la mobilitat, hem demanat ja a la PTP que es sumi a MOBcat perquè pensem que és qui millor en pot ajudar en la part prepositiva de model i esperem que altres plataformes d’usuaris de TP si sumin per anar plegats.

Re: Neix MOBcat, Unió de Plataformes per la mobilitat

Posted: Tuesday 17/11/2015 11:19
by No més morts c-55
Bon dia Guigui!

Desconeixem el lloc on vius i treballes, però des de Manresa i la Catalunya central és molt difícil desplaçar-se a la capital o l'àrea metropolitana, sense vehicle privat. No és veritat que la gent es desplaci per caprici a la capital, per desgràcia cada vegada aquestes comarques tenen menys activitat empresarial, l'empresa més gran que tenim en nombre d'empleats en un radi de molts quilometres és l'ajuntament de Manresa i les mines de potassa amb la contaminació que comporten, la resta ha tocat el dos i s'ha instal·lat en altres llocs amb millors comunicacions. Els estudiants també han d'anar a Barcelona a cursar les seves carreres. No és de calaix tenir una carretera (C-55) amb les mateixes prestacions que fa 41 anys, quan es va construir digueren que naixia amb les ales trencades i que era insuficient, ara amb 34.000 vehicles diaris, amb camions de gran tonatge i 105 morts a l'acte des de l'any 2000, no ens queixem per caprici. Tenim una autopista la C-16 que és la MÉS CARA DE TOT L'ESTAT, a més és perillosa i en algun tram després de pagar has d'anar a 80, però que a més només és paral·lela a la C-55 en 10 KM. El bus també passa per la mateixa carretera, i el tren és lent (el trajecte es realitza amb el mateix temps que fa 150 anys), no saps mai quan arribaràs i l'estació de Manresa no té escales mecàniques ni ascensors per creuar les andanes, ni aparcament per deixar el vehicle. El Bages nord, Bergadà i Solsonès no saben que és el tren.

Com pots veure, Qualsevol petita millora, per aquestes terres tiraríem coets.

Societat malalta

Posted: Tuesday 17/11/2015 19:25
by Guigui
No més morts c-55 wrote:Desconeixem el lloc on vius i treballes, però des de Manresa i la Catalunya central és molt difícil desplaçar-se a la capital o l'àrea metropolitana, sense vehicle privat.
Aquí és on volia dir que, com a societat, estem molt malalts. Pretendre que la gent faci 150 km o més cada dia per a cobrir les seves necessitats diàries (feina, estudis, etc.) és el resultat més clamorós del monumental fracàs de les polítiques socials, laborals i d'habitatge d'aquest país. En tot això, la mobilitat hi juga un paper secundari perquè n'és el resultat i no la causa.

Re: Societat malalta

Posted: Tuesday 17/11/2015 21:02
by Lluí Mas
Guigui wrote:Aquí és on volia dir que, com a societat, estem molt malalts. Pretendre que la gent faci 150 km o més cada dia per a cobrir les seves necessitats diàries (feina, estudis, etc.) és el resultat més clamorós del monumental fracàs de les polítiques socials, laborals i d'habitatge d'aquest país. En tot això, la mobilitat hi juga un paper secundari perquè n'és el resultat i no la causa.
Estem d'acord Guigui els problemes de la mobilitat no és solucionen només amb TP i infraestructures, la clau està en la Cultura de la sostenibilitat, i això afecta a tots els àmbits de la nostra societat, model urbanístic, agrícola, laboral, comercial, d'oci, industrial ... moltes coses a arreglar i anem tard. A MOBcat com et deia ens hem ajuntant preservacionistes, usuaris del transport públic i privat i cerquem punts de consens per fer-ne pedagogia i ser lobby davant el govern per un canvi de model en favor del interès col·lectiu, els interessos de les concessionàries i constructores són el principal obstacle per aquest canvi de paradigma i aixó ho sabem bé la gent de Prou Peatges, que també tenen clar que la solució és molt més complexa. Totes les plataformes en lluita del territori amb l'experiència hem aprés molt sobre mobilitat, ens adonem que aquesta visió conjunta de tots els actors és molt potent i la que realment por transformar el model i per això també estem aquí en aquest fòrum intentant'ho explicar i sumar més plataformes d'usuaris de TP.

Et deixo un vídeo molt xulo que ha sortit als mitjans de la trobada de plataformes que vam tenir dissabte d'on ha sorgit MOBcat.cat
http://canal-taronja-central.xiptv.cat/ ... forma-c-55

http://mobcat.cat/

Re: Societat malalta

Posted: Tuesday 17/11/2015 21:40
by bigcoaster
Guigui wrote:
No més morts c-55 wrote:Desconeixem el lloc on vius i treballes, però des de Manresa i la Catalunya central és molt difícil desplaçar-se a la capital o l'àrea metropolitana, sense vehicle privat.
Aquí és on volia dir que, com a societat, estem molt malalts. Pretendre que la gent faci 150 km o més cada dia per a cobrir les seves necessitats diàries (feina, estudis, etc.) és el resultat més clamorós del monumental fracàs de les polítiques socials, laborals i d'habitatge d'aquest país. En tot això, la mobilitat hi juga un paper secundari perquè n'és el resultat i no la causa.
Guigui, a l'àrea metropolitana és on hi ha més indústries, més llocs de treball, més universitats, més establiments, per tant, és normalíssim que un nombre molt elevat de gent hagi de desplaçar-se a l'àrea metropolitana a diari. El fet és que si la C-55 és perillosa i dóna problemes s'han de buscar solucions. Les que jo veig: millora de la R4 (més freqüències) i instauració de trens semidirectes entre Manresa-Terrassa-Sabadell-Barcelona. Per altra banda es podria treure el peatge de la C-16, tot i que crec que aquesta autopista sobra, no fa falta. El que realment fa falta és posar un bon transport públic que permeti que el 90% dels viatges locals es facin en TP i la carretera, en aquest cas la C-55 quedi relegada per a camions, indústries, repartidors, serveis i evidentment vehicle privat, però que ningú l'utilitzi, perquè se suposa que el TP hauria de donar la talla i acollir a tot el públic general.