Page 1 of 1

A la memòria del Dr. Frank Stark Pearson

Posted: Tuesday 19/04/2016 16:08
by 122-042-132
Dr. Frank Stark Pearson

Ara que s'està posant noms de personalitats als trens de FGC, i ja en hi ha un dedicat a la figura d'En Carles Salmerón, i aviat se'n posarà un a nom d'En Lluis Bruguera, també, crec que seria de justícia, pensar en batejar un tren de la línia del Vallès amb el nom del Dr. Pearson. Aquest novembre (celebrarem els 100 anys) seria el millor homenatge, el 28 de novembre de 1916 es va inaugurar el primer tram dels Ferrocarrils de Catalunya, de Sarrià a Les Planes.

Enginyer i financer nord-americà.
Lowell, Massachusetts, 3 de juliol de 1861 — vaixell Lusitània , davant les costes d'Irlanda , 7 de maig de 1915

Inventà un fàcil mètode d’ enllumenat elèctric i fundà a Boston la Somerville Electric Light Company i més tard la Makefield Light Company. Ocupà llocs de direcció en importants empreses nord-americanes. Creà les primeres centrals hidroelèctriques de l’ Amèrica Llatina (Brasil, Mèxic) i l’empresa Electrical Development Company, que aprofità els salts d’aigua del riu Niàgara.

L’any 1908 fomentà l’estudi i el projecte d’electrificacions de la indústria catalana a partir de l’explotació de la força hidràulica de l’Ebre i dels seus afluents (Segre, Noguera Pallaresa); amb aquesta finalitat el 1911 promogué les creacions de dues grans empreses multinacionals, la Barcelona Traction, Light and Power Company, Limited (La Canadenca) i l'Ebro Irrigation and Power Company, Limited (Regs i Forces de l’Ebre), amb seu al Canadà. Aquesta electrificació de la indústria evità l’enfonsament per manca de combustible de la indústria catalana durant la Primera Guerra Mundial.

El mateix 1911, des de Barcelona, ideà l’ordenació futura de l’àrea de Barcelona en tres zones: la ciutat comercial, a la Barceloneta actual entre els rius Besòs i Llobregat, la ciutat residencial, al Tibidabo i els seus vessants, i la ciutat industrial amb les fàbriques i ciutats obreres, al Vallès, darrere el Tibidabo. Aquest projecte creà la necessitat d’una ràpida via de comunicació entre Barcelona i el Vallès; el 1912 la Barcelona Traction, principal accionista del Ferrocarril de Sarrià a Barcelona SA, promogué la creació dels Ferrocarrils de Catalunya SA. El 1913 passà a controlar també Les Tramways de Barcelone SA.

Re: Frank Stark Pearson

Posted: Tuesday 19/04/2016 16:11
by Renfe445
Y se podría volver a recuperar el nombre de la estación de La Floresta - Pearson.

Re: A la memòria del Dr. Frank Stark Pearson

Posted: Tuesday 19/04/2016 16:19
by 122-042-132
Renfe445 wrote:Y se podría volver a recuperar el nombre de la estación de La Floresta - Pearson.
Per exemple. Bona idea. Salut!

Re: A la memòria del Dr. Frank Stark Pearson

Posted: Tuesday 19/04/2016 16:21
by 122-042-132
He enviat un suggeriment a la Direcció de FGC en el sentit de posar el nom del Dr. Pearson a una unitat 113. Salut!

Re: A la memòria del Dr. Frank Stark Pearson

Posted: Tuesday 19/04/2016 16:25
by metring
He desplaçat el fil a Història per tal que no s'esborri, tal com passa a tots els fils que es publiquen a suggeriments. Apart, els suggeriments del fil són en principi per a temes relacionats amb el funcionament del fòrum.

Re: A la memòria del Dr. Frank Stark Pearson

Posted: Wednesday 20/04/2016 9:28
by genissimon
A Catalunya se li hauria de dedicar alguna cosa més que un tren. La industrialització del segle XX a Catalunya no s'explica sense la seva intervenció durant només quatre anys, entre el 1911 i el 1915. La Barcelona Traction (la Canadenca), Riegos y Fuerzas del Ebro, els Ferrocarriles de Cataluña, les obres hidroelèctriques al Pirineu...

Després vindria la Guerra (in)Civil, el Joan March, FECSA i el cas Barcelona Traction.

Potser és molt aventurat dir això, però crec que si en Pearson hagués sobreviscut a la Primera Guerra Mundial, el ferrocarril en ample normal (europeu, 1435mm) hauria connectat Catalunya amb Europa molts anys abans del que ho ha fet.

Salut !!

Re: A la memòria del Dr. Frank Stark Pearson

Posted: Wednesday 20/04/2016 10:53
by 122-042-132
genissimon wrote:A Catalunya se li hauria de dedicar alguna cosa més que un tren. La industrialització del segle XX a Catalunya no s'explica sense la seva intervenció durant només quatre anys, entre el 1911 i el 1915. La Barcelona Traction (la Canadenca), Riegos y Fuerzas del Ebro, els Ferrocarriles de Cataluña, les obres hidroelèctriques al Pirineu...

Després vindria la Guerra (in)Civil, el Joan March, FECSA i el cas Barcelona Traction.

Potser és molt aventurat dir això, però crec que si en Pearson hagués sobreviscut a la Primera Guerra Mundial, el ferrocarril en ample normal (europeu, 1435mm) hauria connectat Catalunya amb Europa molts anys abans del que ho ha fet.

Salut !!
Completament d'acord amb En "genissimon". Salut!

Re: A la memòria del Dr. Frank Stark Pearson

Posted: Wednesday 20/04/2016 11:16
by Renfe445
Más que un tren se debería (insisto) recuperar el nombre original de la Floresta que es La Floresta-Pearson.

Re: A la memòria del Dr. Frank Stark Pearson

Posted: Wednesday 20/04/2016 16:30
by WMD626
Per cert, era Frederick, no Frank ;) . Per la resta, d'acord. Canviar el nom de l'estació també seria un detall. Però el més important és que es conegui el que va fer, que se'n parli i s'expliqui.

Re: A la memòria del Dr. Frank Stark Pearson

Posted: Wednesday 20/04/2016 18:54
by 122-042-132
Aquesta és la ràpida resposta de FGC, cal agrair la rapidesa i la intenció de retre-li homenatge. Salut!

" Benvolgut senyor,
Donem resposta a la vostra consulta de data 19.04.2016.

Agraïm el vostre suggeriment i el passem a les persones responsables de prendre aquesta decisió. De tota manera, us informem que dins els actes de celebració del centenari de Barcelona – Les Planes, està previst algun acte en homenatge al senyor Pearson.

Rebeu una cordial salutació,

Comunicació Corporativa d’FGC"

Re: A la memòria del Dr. Frank Stark Pearson

Posted: Wednesday 20/04/2016 20:33
by Don Ramón
DOCTOR Pearson.

Re: A la memòria del Dr. Frank Stark Pearson

Posted: Wednesday 20/04/2016 20:51
by 122-042-132
WMD626 wrote:Per cert, era Frederick, no Frank ;) . Per la resta, d'acord. Canviar el nom de l'estació també seria un detall. Però el més important és que es conegui el que va fer, que se'n parli i s'expliqui.
Bé, hi ha divisions d'opinió en aquest senti, hi ha fonts documentals on l'anomenen Frank i d'altres Frederick, mentre ens aclarim ho deixarem com el Dr.Pearson. Gràcies i Salut!

Re: A la memòria del Dr. Frank Stark Pearson

Posted: Thursday 21/04/2016 20:20
by WMD626
No totes les fonts són iguals. Les de Frederick són més fiables. Començant per la "Biblia Salmeroniana", seguint per les nordamericanes, les biografies contemporànies i un llarg etcètera. Això de "Frank" s'ho va inventar algú de Barcelona.

Re: A la memòria del Dr. Frank Stark Pearson

Posted: Thursday 21/04/2016 22:07
by Don Ramón
WMD626 wrote:No totes les fonts són iguals. Les de Frederick són més fiables. Començant per la "Biblia Salmeroniana", seguint per les nordamericanes, les biografies contemporànies i un llarg etcètera. Això de "Frank" s'ho va inventar algú de Barcelona.
Esto mismo venía a decir. He encontrado incluso fuentes de la universidad de Toronto donde aparece como Frederick.

Re: A la memòria del Dr. Frank Stark Pearson

Posted: Monday 25/04/2016 14:30
by 122-042-132
WMD626 wrote:No totes les fonts són iguals. Les de Frederick són més fiables. Començant per la "Biblia Salmeroniana", seguint per les nordamericanes, les biografies contemporànies i un llarg etcètera. Això de "Frank" s'ho va inventar algú de Barcelona.
Consultat el llibre d'En Salmeron, el nom del Dr. Pearson, és Frank. Estic d'acord en que apareixen en diverses fonts documentals els dos noms, continuarem investigant!. Salut!

Re: A la memòria del Dr. Frank Stark Pearson

Posted: Saturday 18/06/2016 18:44
by Fran-Ikarus
Pinta com a més plausible l'opció de Frederick. D'altra banda, en l'altre cas el nom concret hagués estat Francis (del cual Frank n'és diminutiu, igual que Fred ho és de Frederick)

Ves a saber si, un cop establert aquí, algú li començaria a dir Frank, i ell, de manera volguda (perquè, si no és volgut, un malnom equivocat es talla ben ràpid, entre gent seriosa, i més en aquella època), deixaria fer...

És curiós com costa de trobar, a l'hemeroteca de La Vanguardia, notícies d'època que n'incloguin el nom de pila. A les referides a l'enfonsament del Lusitania sempre diuen "ingeniero Pearson" o "doctor Pearson". Clar que aquests tractaments (sobretot el d'enginyer) tenien molt més relleu social llavors que ara...

El nomenclàtor de Barcelona també ho té documentat així:
http://w10.bcn.cat/APPS/nomenclator/frc ... p?idioma=0

Pearson, avinguda de
Descripció: Frederick Stark Pearson (Lowell, 1858 - vaixell Lusitània, 1915). Enginyer i financer. Promogué la creació de dues grans empreses: Barcelona Traction, Light and Power, Company Limited (La Canadenca) i Sociedad Riegos y Fuerzas del Ebro.
Data Aprovació: 11/05/1915

Re: A la memòria del Dr. Frank Stark Pearson

Posted: Saturday 18/06/2016 18:49
by Fran-Ikarus
122-042-132 wrote:"Cent anys del tren a Les Planes"

http://premsa.gencat.cat/pres_fsvp/AppJ ... -planes.do

Bateig de dues unitats de tren amb els noms de Frank Stark Pearson i de l’empleat d’FGC i soci veterà de l’Associació d’Amics del Ferrocarril de Barcelona (AAFCB) Lluís Bruguera.
Si resulta ser Frederick i ho estampen com a "Frank" en un tren, com sembla, l'"anècdota" pujarà uns quants graus en importància :x

Re: A la memòria del Dr. Frank Stark Pearson

Posted: Sunday 19/06/2016 12:32
by WMD626
És Frederick, i en alguns casos se li deia Fred, que és el diminutiu (o de vegades, es feia per no posar el nom tan llarg). Recordo referències com la Gaceta de los Caminos de Hierro" o tots els escrits de Carles Montañés, que el va tractar personalment i sempre es referia a ell pel seu nom. Si més no, a FGC els hauria de fer pensar a el que diu el Nomenclator de l'Ajuntament de Barcelona. Això de "Frank", francament, no sé d'on ho va treure el Salmeron. Si bategen el tren com a "Frank", realment l'homenatge serà ben galdós (per dir-ho d'una manera suau).