Page 1 of 9
FGC Vallès | Problemes de saturació i capacitat.
Posted: Monday 16/05/2016 1:26
by 437.001
Creo aquest nou fil per tractar dels problemes de saturació i capacitat de la xarxa del Vallès de FGC.
La xarxa del Vallès de FGC (línies S1, S2, S5, S55, L6, L7) està començant a mostrar símptomes de saturació i de falta de capacitat molt difícils de resoldre sense grans intervencions que costarien milions d'euros.
Per exemple:
A) la quantitat de persones que s'acumulen cada matí a l'andana direcció Sarrià de l'estació de Provença, que fins i tot fora de les hores punta està bastant carregada.
B) els cisallaments constants i la falta de capacitat de l'estació de Plaça Catalunya.
C) els problemes de capacitat del pas inferior de l'estació de Sant Cugat, que comença a estar massa carregat de persones fins i tot en hora vall.
D) els efectes secundaris lligats al perllongament de Terrassa-Nacions Unides, que han causat que només un dia després d'ampliar-hi freqüències hi hagi hagut problemes de saturació a l'estació de Rubí que han obligat a limitar un tren fins a Terrassa-Rambla enlloc de Terrassa-Nacions Unides per les queixes dels passatgers de Rubí, i que han portat a FGC a considerar la supressió de la via 0 de Rubí per aglomeracions de passatgers.
E) els efectes secundaris lligats al proper perllongament a Sabadell-Nord i Ca N'Oriac, que probablement tinguin efectes no desitjats de saturació encara més greus que els de Terrassa.
F) l'escassa eficàcia del servei de Rodalies Renfe a Sant Cugat i Rubí, que fa que molta gent no es plantegi fer-lo servir, quan millor explotat, podria ser un "desembussador" raonablement eficaç de FGC, especialment si es construís l'intercanviador d'Hospital General.
G) els efectes secundaris (possiblement no desitjats) que podria tenir la construcció d'un segon intercanviador Renfe-FGC a Sant Cugat (a Volpelleres, substituïnt l'actual estació de Renfe de Sant Cugat).
H) els efectes secundaris que podria tenir a FGC la renovació de les estacions de Rodalies de la línia R4 entre Terrassa i Manresa, que actualment són dissuassòries per molts passatgers degut al seu estat deplorable, però que si es renovéssin (cosa que s'està començant a fer), podrien aportar encara més passatgers cap a FGC via Terrassa-Estació del Nord i Sabadell-Nord.
I) els efectes de l'arribada a l'estació de Sarrià de la L9/L10 sobre el nombre de passatgers de FGC.
j) els efectes a la L6 i la L7 de la retallada de serveis lligada a l'augment de freqüències cap a Sabadell i Terrassa.
Opineu!!
Re: FGC Vallès | Problemes de saturació i capacitat.
Posted: Monday 16/05/2016 1:31
by wefer
Resumeixo el que he dit en l'altre fil: trens més llargs
Re: FGC Vallès | Problemes de saturació i capacitat.
Posted: Monday 16/05/2016 1:48
by 437.001
wefer wrote:Resumeixo el que he dit en l'altre fil: trens més llargs
Amb andanes curtes? Quant costaria la broma?
Perquè situacions cutresaltxitxeres com les de Peu del Funicular s'han d'acabar.
Adaptar les andanes de les estacions en superficie (fins i tot Sant Cugat o Rubí) no seria massa car.
El problema són les estacions subterrànies:
-Provença, Sant Gervasi, Muntaner, Bonanova, Tres Torres, Peu del Funicular, Vallparadís-Universitat, Terrassa-Estació del Nord, Terrassa-Nacions Unides, Sabadell-Estació (o Can Feu, o com se digui), Sabadell-Rambla (o Plaça Major, o com se digui), Sabadell-Creu Alta (o com se digui), Sabadell-Nord (que s'hauria de dir així i no "Plaça Espanya"), i Sabadell-Ca N'Oriac.
Potser també Terrassa-Rambla, que sí que es va construir amb andanes més llargues.
I molt en particular, les tres estacions més complicades:
-Plaça Catalunya, Gràcia, Sarrià.
Quant costaria adaptar-les, i quant de temps es necessitaria per fer-ho?
I a tot això, caldria afegir-hi el cost de nous trens, o de nous cotxes per als trens actuals.
Re: FGC Vallès | Problemes de saturació i capacitat.
Posted: Monday 16/05/2016 1:54
by Don Ramón
Ya lo propuse alguna vez, yo como solución definitiva lo que vería sería convertir a tranvía tanto la L6 como la L7 (conservando ésta el trazado en túnel a partir de Pl. Molina). De esta manera se podría tener un tren cada 2 minutos hasta Sant Cugat, las estaciones Sant Gervasi, Tres Torres y La Bonanova se suprimen, quedando abastecidas por la línea de tranvía, y se ganaría una línea de tranvía entre Cinc d'Oros y Pl. Catalunya (idealmente bajaría por Pg. de Gràcia).
Pudiéndose dedicar el túnel exclusivamente a los servicios suburbanos la capacidad sería mucha más que ahora, los usuarios de la L6 no tendrían que ir en los trenes abarrotados que vienen del Vallès, y se mantendría un servicio de "Metro rápido" aún más pronunciado que ahora, al tener un tren cada 2 minutos que hiciera Sarrià-Muntaner-Gràcia-Provença-Catalunya. Considerando que la capacidad de un tranvía doble es casi la misma que la de una 111, la capacidad sería perfectamente adecuada, además que que parte de la demanda seguiría usando los servicios suburbanos para trayectos rápidos entre las principales estaciones.
El coste de todo esto seguramente sería comparable a lo que costaría la cola de maniobras esa. Serían apenas 5,2km de línea de tranvía, más la rampa de acceso al túnel de la L7 en Pl. Molina. Además prolongar esta línea hacia Pedralbes y Esplugues sería mucho más barato que con la L6 en túnel, y se podría luego enlazar con el TramBaix.
Re: FGC Vallès | Problemes de saturació i capacitat.
Posted: Monday 16/05/2016 8:46
by bigcoaster
437.001 wrote:
Adaptar les andanes de les estacions en superficie (fins i tot Sant Cugat o Rubí) no seria massa car.
El problema són les estacions subterrànies:
-Provença, Sant Gervasi, Muntaner, Bonanova, Tres Torres, Peu del Funicular, Vallparadís-Universitat, Terrassa-Estació del Nord, Terrassa-Nacions Unides, Sabadell-Estació (o Can Feu, o com se digui), Sabadell-Rambla (o Plaça Major, o com se digui), Sabadell-Creu Alta (o com se digui), Sabadell-Nord (que s'hauria de dir així i no "Plaça Espanya"), i Sabadell-Ca N'Oriac.
Potser també Terrassa-Rambla, que sí que es va construir amb andanes més llargues.
I molt en particular, les tres estacions més complicades:
-Plaça Catalunya, Gràcia, Sarrià.
Quant costaria adaptar-les, i quant de temps es necessitaria per fer-ho?
I a tot això, caldria afegir-hi el cost de nous trens, o de nous cotxes per als trens actuals.
Sant Cugat, per un costat limitat per la cobra i per l'altre per l'agulla que aprteix a Sabadell i Terrassa seria molt difícil d'allargar. Només se m'acut ocupant una mica la plaça desviant unes metres les vies per encabir l'altra andana damunt del que ara és via, i tot això en corba.ç
I les altres, tela. Fàcil, no seria, això està clar.
Re: FGC Vallès | Problemes de saturació i capacitat.
Posted: Monday 16/05/2016 9:03
by Carlos González
No s'ha parlat en altra ocasió de que estaven fent o faràn obres al túnel de Barcelona d'FGC Vallès???????? Es que crec que abans he llegit de que n'hi hauràn obres des de Gràcia i Sarrià.
Re: FGC Vallès | Problemes de saturació i capacitat.
Posted: Monday 16/05/2016 10:44
by 122-042-132
No hi ha obres previstes al túnel. Les úniques obres previstes, son la creació d'un pre vestíbul i eixamplament d'uns 25 m de llarg de l'andana direcció Gràcia de l'estació Provença, i la supressió d'una andana i re configuració de vies a Sàrria. Pots veure informació detallada amb plànols i projectes d'aquestes dues actuacions als fils corresponents. A part, evidentment, del nou túnel i les noves estacions del perllongament a Sabadell, que s'obriran entre aquest any i el vinent. Salut!
Re: FGC Vallès | Problemes de saturació i capacitat.
Posted: Monday 16/05/2016 10:49
by 122-042-132
437.001 wrote:Creo aquest nou fil per tractar dels problemes de saturació i capacitat de la xarxa del Vallès de FGC.
La xarxa del Vallès de FGC (línies S1, S2, S5, S55, L6, L7) està començant a mostrar símptomes de saturació i de falta de capacitat molt difícils de resoldre sense grans intervencions que costarien milions d'euros)
Un encert crear aquest nou fil. De fet, uns quants post s'haurien de traspassar a aquest nou fil. Salut!
Re: FGC Vallès | Problemes de saturació i capacitat.
Posted: Monday 16/05/2016 10:56
by 122-042-132
437.001 wrote:
Perquè situacions cutresaltxitxeres com les de Peu del Funicular s'han d'acabar.
Ja hi ha estudis i fins i tot un projecte per allargar l'estació en direcció Baixador de Vallvidrera, però el cost de l'actuació, per ara ho ha fet prohibitiu. Recordeu que s'ha d'enderrocar una part important de la volta del túnel, i a sobre mateix hi ha una escola. Salut!
Re: FGC Vallès | Problemes de saturació i capacitat.
Posted: Monday 16/05/2016 11:22
by 122-042-132
Per mi, el tren de Sarrià (pels barcelonins), i (el tren de baix) pels terrassencs, forma part de la meva vida. Porto 62 anys anant amb aquest ferrocarril, pràcticament cada dia, pràcticament tota la meva vida. Crec que la afició i l'estima envers el ferrocarril em ve d'aquesta estreta relació. A part de que te un encant i es diferent a la resta de ferrocarrils.
El company 437.001 ha creat aquest fil i ha relacionat una sèrie de problemes que presenta l'explotació de la línia del Vallès. Penseu que als anys setanta, el problema de saturació ja hi era, i ja es va proposar la creació de cotxes de dos pisos, però malauradament el gàlib del túnel no ho deuria permetre.
Crec que entre tots hem d'aportar idees, però faig dues sugerències: proposo una trobada per parlar-ne, i treure'n conclusions tècniques, i posteriorment convidar i mantenir una bona xerrada amb el president de FGC, el Sr. Enric Ticó. El conec personalment, coneix el Fòrum, i crec que estaria en disposició de venir. Tanmateix caldria un pla d'etapes d'inversions enorme, i uns deu anys d'obres per mirar de fer front als reptes d'aquest ferrocarril. I malauradament no hi ha diners, ara com ara, per fer aquestes inversions. Salut!
Re: FGC Vallès | Problemes de saturació i capacitat.
Posted: Monday 16/05/2016 11:48
by adriaesc
437.001 wrote:
El problema són les estacions subterrànies:
-Vallparadís-Universitat, Terrassa-Estació del Nord, Terrassa-Nacions Unides, Sabadell-Estació (o Can Feu, o com se digui), Sabadell-Rambla (o Plaça Major, o com se digui), Sabadell-Creu Alta (o com se digui), Sabadell-Nord (que s'hauria de dir així i no "Plaça Espanya"), i Sabadell-Ca N'Oriac.
Potser també Terrassa-Rambla, que sí que es va construir amb andanes més llargues.
Però aquestes estacions són noves! A ningú, en el seu moment, se li va ocórrer de fer-les més llargues?
Re: FGC Vallès | Problemes de saturació i capacitat.
Posted: Monday 16/05/2016 11:53
by Carlos González
Jo no conec gaire la xarxa d'FGC del Vallès, perquè no l'he agafat mai, a mi se m'acut una idea, que n'hi hagi més trens de les línies S1 i S2 que de les L6, L7, S5, S55. No sé si això solucionaria el problema de saturació, però ho dic perquè hi hagi més trens des de Terrassa i Sabadell ja que son els principals traçats de la xarxa.
Re: FGC Vallès | Problemes de saturació i capacitat.
Posted: Monday 16/05/2016 12:48
by Miquel
Carlos González wrote:Jo no conec gaire la xarxa d'FGC del Vallès, perquè no l'he agafat mai, a mi se m'acut una idea, que n'hi hagi més trens de les línies S1 i S2 que de les L6, L7, S5, S55. No sé si això solucionaria el problema de saturació, però ho dic perquè hi hagi més trens des de Terrassa i Sabadell ja que son els principals traçats de la xarxa.
Si no l'has agafat mai, com pots fer propostes i comprendre els problemes d'una xarxa de ferrocarril que no coneixes?
La realitat es que posar d'aquí i treure d'allà no millorarà res al tram final. A hora punta els L6 només fan Sarrià - Reina Elisenda. Quan es limiti L7 a fer Gràcia - Av. Tibidabo, el passatge de tot un tren haurà de fer enllaç a un tren ple que baixarà del Vallès. I en sentit invers, el mateix. El passatge de L7 l'haurà d'absorbir la resta d'alguna manera, tot i que en teoria, aquesta quedaria menys afectada, ja que el passatge es repartiria en 2 o 3 trens i no en un de sol com ara.
Tot i que no m'acaba d'agradar la idea, el que diu en Don Ramón de fer L6 i L7 en tramvia pot estar bé de manera puntual. El que no m'acabo de creure es que sigui igual de ràpida que l'actual.
Sóc més partidari de treure el tren al carrer, posar els corresponents passos a nivell i si cal, compartir calçada amb el trànsit ja que l'interès es que el transport de masses no perdi el temps, però després recordo que som a Catalunya i no al Japó i ...
En tot cas, jo no el faria baixar per Passeig de Gràcia, si no per Rambla Catalunya.
Si no es fa això, el remei és cuadriplicar el tram Sarrià - Catalunya. Si es fa l'ampliació a pic i pala com en els vells temps no ens valdrà una morterada com la rucada del túnel d'Horta (que només serviria per descongestionar els S2 i S55). A banda, també en ronda pel cap una bogeria tremenda, que no es més que retar un carril de circulació als túnels de Vallvidrera i Autopista entre Valldoreix i Sarrià per a fer un corredor directe sense haver de fer una obra molt gran. Bàsicament faltaria fer un petit viaducte a la zona de Valldoreix per enllaçar l'autopista amb la línia actual i a la via augusta fer la rampa per baixar al nivell inferior que és on està la zona de vies.
Això permetria fer un Sant Cugat -> Sarrià -> Muntaner -> Gràcia -> Provença -> Catalunya en un temps menor. I es deixa el tram actual pels S5 i S55 que pararien a Valldoreix, La Floresta, Les Planes, Baixador i Peu. Amb la quadruplicació i/o tren en superfície tampoc caldria parar a Tres Torres, Bonanova i St. Gervasi, ja siguin S1, S2 o S5 i S55. Ja que L6 assumiria aquestes estacions.
Re: FGC Vallès | Problemes de saturació i capacitat.
Posted: Monday 16/05/2016 13:01
by Don Ramón
Miquel wrote:
Tot i que no m'acaba d'agradar la idea, el que diu en Don Ramón de fer L6 i L7 en tramvia pot estar bé de manera puntual. El que no m'acabo de creure es que sigui igual de ràpida que l'actual.
Nadie ha dicho que fuera a ser más rápido. Evidentemente, sería un poco más lento, para empezar porque habría alguna parada más, al menos una a la altura de Aragó para enlazar con Rodalies. Aún y así, las velocidades serían comparables: Ahora son 15 minutos de Reina Elisenda a Pl. Catalunya, una velocidad promedio de unos 20-22km/h. Considerando una velocidad comercial de 18km/h, pasarían a ser unos 20 minutos para el trayecto completo. Téngase en cuenta, por eso, que al mismo tiempo se ahorraría un poco de tiempo por la mejor accesibilidad de las estaciones (por no tener que bajar y subir escaleras, vaya), y también si se fuera a utilizar por ejemplo la parada de correspondencia con la estación de Pg. de Gràcia, cosa que ahora requiere trasbordar a la L3 en Provença. Y téngase en cuenta también que para hacer por ejemplo un trayecto Sarrià-Provença seguiría siendo posible usar los trenes, que ahora todos irían rápidos, y con muy alta frecuencia.
Es decir, al final del día los únicos que pierden tiempo son los que tomaban la L6 para luego cambiar a un tren suburbano, y los que usaban la L6 desde/hasta una de las paradas que no tiene servicios suburbanos.
Sería en esencia lo mismo que una cuadruplicación de vías, solo que en lugar de tener dos vías locales pasamos a tener dos vías de tranvía.
Re: FGC Vallès | Problemes de saturació i capacitat.
Posted: Monday 16/05/2016 17:27
by Adolescent barceloní
M'agrada bastant la idea de tramviaritzar la línia L6; ara bé, seria quelcom impossible de fer. Si la unió de Trambaix i Trambesòs per la Diagonal està portant aquests problemes, no em vull arribar a imaginar què passaria si se li digués als veïns de la zona alta que els posaran un tramvia per davant de casa.
Tramviaritzar la L6 pot ser fàcil, tot i que no sé quina pendent hi ha entre Reina Elisenda i la Diagonal (caldria mirar si els trams tenen força per pujar-la), el dubte el tinc en com es duria a terme la tramviarització de la L7. Es pot mantenir el túnel, sí, però abans d'arribar a Gràcia haurà de sortir a la superfície, no veig per on es podria construir la rampa...
Edito: En quins punts de la xarxa seria viable i barat quadruplicar? O, almenys, posar a l'estació una tercera via?
Re: FGC Vallès | Problemes de saturació i capacitat.
Posted: Monday 16/05/2016 18:48
by Hopobcn
Adolescent barceloní wrote:
Edito: En quins punts de la xarxa seria viable i barat quadruplicar? O, almenys, posar a l'estació una tercera via?
Les Planes es potser l'actuació més fàcil, ja que només cal instal·lar una agulla a la 3a via en desús.
La resta d'estacions seria més fàcil allargar andanes que triplicar o quadruplicar.
En quant a propostes:
- ja se que la cua de maniobres es una inversió costosa, per justificar-la, que tal si s'allargués el túnel fins a glòries, donant servei a una altra part de la ciutat. Llavors construir la cua de maniobres a glòries, deixant plaça Catalunya d'estació passant (o d'estació mixta passant/final). Sense dubte no seria barat (ni tampoc a curt plaç). Però potser no tant comparat al cost de reformar totes les estacions per encabir-hi trens més llargs.
Almenys sabem que la L9-tram central- no entrarà en servei fins d'aquí moolt de temps.
Re: FGC Vallès | Problemes de saturació i capacitat.
Posted: Monday 16/05/2016 19:41
by bigcoaster
FGC Vallès té ample UiC i gàlib UiC, així doncs podríem posar algun tren de dos pisos. Tot i que al ser andanes altes, potser donaria algun problema, però trens de dos pisos podrien ser la solució. És factible?
I una altra cosa, si es prolonga FGC Vallès des de Plaça Catalunya, el cacau seria tant impressionant que ni m'ho imagino. Sincerament, no veig una tuneladora entrant o sortint per Plaça Catalunya. Un túnel en mina seria una opció més viable, almenys fins al creuament entre Roger de Llúria i Ausiàs March, i una vegada passada la L1, fer un pou i encabir una tuneladora petiteta.
Re: FGC Vallès | Problemes de saturació i capacitat.
Posted: Monday 16/05/2016 19:47
by bigcoaster
Deixo aqui la meva proposta que havia penjat al fil del perlongament de Terrassa:
bigcoaster wrote:Faig una proposta:
-L7: Retallar a Gràcia. Obra nevessària: instal·lar una agulla abans de Plaça Molina.
-L6: De Plaça a Catalunya a Sarrià fent parada a totes les estacions, utilitzaria els solcs que hagués deixat la L7.
-S1 i S2: únics serveis a partir de Sarrià, utilitzarien tots els solcs possibles que quedessin al tram Sarrià-Plaça Catalunya. És a dir, els que actualment utilitzen els S1, S2, S5, S55 i L6.
El sentit d'aquesta proposta és, augmentar les freqüències a Sabadell i Terrassa i a més, augmentar capacitat al tram Gràcia-Plaça Catalunya, ja que passaríem de tenir trens de 3 i 4 cotxes, a trens de 4 cotxes solament. no seria molt, potser un 5-10%, però no ens costa res i "algo es algo".
Re: FGC Vallès | Problemes de saturació i capacitat.
Posted: Monday 16/05/2016 19:54
by fgc113
bigcoaster wrote:FGC Vallès té ample UiC i gàlib UiC, així doncs podríem posar algun tren de dos pisos. Tot i que al ser andanes altes, potser donaria algun problema, però trens de dos pisos podrien ser la solució. És factible?
En cas que es pogueren posar trens de doble pis, crec que hi hauria un problema amb els passatgers a l'hora de baixar i pujar i l'operació seria lenta.
Re: FGC Vallès | Problemes de saturació i capacitat.
Posted: Monday 16/05/2016 20:14
by bigcoaster
fgc113 wrote:bigcoaster wrote:FGC Vallès té ample UiC i gàlib UiC, així doncs podríem posar algun tren de dos pisos. Tot i que al ser andanes altes, potser donaria algun problema, però trens de dos pisos podrien ser la solució. És factible?
En cas que es pogueren posar trens de doble pis, crec que hi hauria un problema amb els passatgers a l'hora de baixar i pujar i l'operació seria lenta.
Ja, però es contrarestaria pel fet de que hi hagués un gairebé el doble de la capacitat actual. Bé, el doble tampoc, però si un 60-70% més.