"Cent anys del tren a Les Planes"
http://premsa.gencat.cat/pres_fsvp/AppJ ... -planes.do
FGC presenta els actes de commemoració del Centenari del tren a Les Planes
Una exposició gràfica itinerant recorre els 100 anys d’història de la línia Pl. Catalunya-Les Planes
El programa d’activitats inclou un cicle de conferències sobre l’arquitectura modernista a les estacions, els impulsors de la línia Frank Stark Pearson i Carles Emili Montañés, i la presentació del nou llibre de Joan Carles Salmerón
El president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Enric Ticó, acompanyat del director general, Pere Calvet, han presentat a l’Espai Provença d’FGC els actes de commemoració del Centenari de l’arribada del tren a Les Planes.
El proper 28 de novembre farà 100 anys que el primer tren va sortir de l’estació de Pl. Catalunya i va arribar fins a Les Planes. Per a commemorar aquesta efemèride, juntament amb la de la construcció del túnel de Vallvidrera i l’electrificació de la línia Sarrià-Les Planes, FGC ha preparat un complet programa d’activitats per a celebrar amb els usuaris aquesta data i poder transmetre la importància i la transcendència que va suposar, a principis del segle XX, poder unir Barcelona amb els nuclis urbans del Vallès travessant directament Collserola.
Visita dels automotors
L’acte central de la commemoració serà el mateix dia 28 de novembre i se celebrarà a l’estació de Les Planes, on es podran visitar els automotors Brill històrics FCC 18 i FSB 301.
Fins arribar a aquesta data, tindran lloc altres accions:
Exposició gràfica “100 anys del tren a Les Planes” a l’Espai Provença d’FGC, amb imatges dels 100 anys de l’entrada en servei del tren a Les Planes, la construcció del túnel de Vallvidrera i l’entrada en servei dels automotors Brill.
Cicle de conferències sobre l’arquitectura modernista de les estacions o les figures de l’industrial americà Frank Stark Pearson i Carles Emili Montañés, impulsors de la línia.
Presentació del llibre Els trens Brill i els Ferrocarrils de Catalunya. Cent anys d'història entre Barcelona i el Vallès de Joan Carles Salmerón.
Bateig de dues unitats de tren amb els noms de Frank Stark Pearson i de l’empleat d’FGC i soci veterà de l’Associació d’Amics del Ferrocarril de Barcelona (AAFCB) Lluís Bruguera.
Emissió d’un segell commemoratiu i un cupó de la ONCE personalitzats amb la imatge i el logotip de la efemèride.
L’origen de les comunicacions entre Barcelona i el Vallès
A principis del segle XX sorgeixen a Barcelona les primeres iniciatives per a comunicar, mitjançant el tren, la ciutat amb els nuclis més importants del Vallès, tot seguint la línia del Tren de Sarrià que funcionava amb èxit des del 1863, i travessant Collserola. L’impulsor principal va ser l’enginyer Carles Emili Montañés, promotor de l’electrificació de la indústria catalana, qui va convèncer l’industrial americà Frank Stark Pearson perquè invertís en el projecte.
El resultat va ser la creació de l’empresa Ferrocarriles de Cataluña, SA (FCC) que el 1912 va iniciar les obres del perllongament de la línia de Sarrià fins a Les Planes amb la construcció del túnel sota Vallvidrera i després amb els treballs de la resta de la línia. Finalment, el 28 de novembre de 1916, es fa el primer recorregut en tren entre Pl. Catalunya i Les Planes, amb parada a l’estació de Sarrià.
L’època daurada dels berenadors
L’arribada del tren a Les Planes va convertir aquest indret en la destinació d’esbarjo preferida de la societat barcelonina. A partir d’aleshores, cada diumenge milers de persones van començar a aprofitar el dia per a viatjar en el nou tren fins als berenadors de la zona, que van viure una època daurada.
L’arribada a Les Planes no va suposar un punt i final, sinó el contrari. La línia va continuar creixent fins a Sant Cugat (1917), Rubí (1918), Terrassa (1919), Sabadell Estació (1922) i finalment Sabadell Rambla (1925), tot convertint-la en la línia suburbana més moderna d’Europa.