Contestaré com a expert
perquè tinc un vehicle històric de l'any 1976 i en alguns moments l'he fet servir com a vehicle "habitual". Comencem:
raulitinbcn wrote:Tot i que encara em falta més d'un any i mig per poder treure'm el carnet B de cotxe, m'agradaria saber la vostre opinió de tenir un cotxe històric com a vehicle habitual.
Es pot fer, però t'ha d'agradar molt. Si el que vols és comoditat, fiabilitat i no tenir problemes, oblida-te'n. Si t'apassionen els cotxes antics, si vols que cada desplaçament sigui alguna cosa més que anar d'A a B i estàs disposat a sacrificar algunes coses, endavant.
raulitinbcn wrote:Tenia pensat un SEAT Panda o Marbella dels anys 1990 o 1991 que són força econòmics i tenen una mecànica, pel que he llegit, força simple.
Si realment t'agraden són una bona elecció. Com bé dius són cotxes molt econòmics. Això sí, oblida-te'n de la comoditat, les prestacions, etc.
raulitinbcn wrote:Tinc entès que en alguns municipis estan exempts de l'impost de circulació, les assegurances són més econòmiques, etc. En teniu alguna recomanació?
Sí estan exempts de l'impost de circulació (com a mínim a Barcelona) però has de fer alguns tràmits perquè sigui considerat vehicle històric, com passar per un club i que certifiquin que el cotxe té cert interès. Desconec si un Panda o un Marbella poden complir aquest requisit.
En quant a les assegurances n'hi ha específiques de clàssic. Els requisits que et solen posar són que el cotxe no faci gaires kilòmetres a l'any i estigui resguardat en un aparcament (tot i que tampoc comproven això últim).
El que sí que t'haig de dir és que no et fiquis en aquest món dels clàssic/youngtimers pensant que és una manera barata de tenir cotxe. No. Segurament et sortirà barat comprar-lo, però has de ser conscient que degut a l'edat necessiten ser més mimats que els moderns. A més, segons els models, els recanvis poden ser difícils de trobar i per tant escandalosament cars, encara que de moment no crec que sigui el cas del Panda.
Personalment no faria servir un clàssic per anar a treballar cada dia, però si les teves necessitats són fer-lo servir tres o quatre vegades al mes, endavant. Suposo que sí podries fer-lo servir cada dia (per això van ser dissenyats en el seu moment!) però a canvi de fer una bona revisió inicial (desmuntar motor sencer com a mínim) i després revisions periòdiques sovintejades. Però barat no et sortiria.
També et recomanaria que agafis una unitat que estigui en bon estat encara que sigui una mica més cara. Normalment no surt a compte agafar una unitat malmesa i després arreglar-la, a no ser que siguis capaç de fer-t'ho tu mateix.
Com a recomanació final et diria que si realment vols gaudir del cotxe, a no ser que siguis un enamorat del Panda, et busquis alguna cosa que sigui "més cotxe", no necessàriament més car. Personalment penso que un Ibiza de primera sèrie li dóna 100 voltes al Panda en tots els aspectes i pots trobar
unitats en relatiu bon estat per 800 euros. I amb uns 2.000 euros més el pots deixar en estat impecable.
davroca5 wrote: tal i com està anant el futur del vehicle privat (cotxes amb marxes automàtiques, aparcament automàtic, sensors per tot arreu...) jo trobo més interessant anar cap a cotxes més nous, més eficients i més segurs (i no, no estic dient paraules buides).
Depèn de per què el vulguis. Si t'agrada conduir tots aquests afegits no només sobren sinó que fins i tot molesten. Però evidentment pel 99% dels conductors que condueixen per "necessitat" poden arribar a ser útils... tot i que cada vegada fan els conductors més estúpids i dependents de les ajudes de la màquina.
davroca5 wrote:Però quin sentit té? Tot el que t'estalvïs ho perdràs en gasolina, que aquests cotxes solen xuclar que dona gust.
A veure, com t'ho diria... tots sabem, que el Trambaix és més còmode, ràpid i eficient que el Tramvia Blau. Però no traurem el Tramvia Blau per posar-hi un Alstom per raons òbvies. Doncs això dels automòbils clàssics és el mateix.