http://premsa.gencat.cat/pres_fsvp/AppJ ... clistes.do
Els rius Llobregat, Anoia i Cardener disposaran de més de 300 km de Vies Blaves per a vianants i ciclistes
· Es condicionaran antics camins paral·lels als rius, es crearan connexions amb els municipis i es rehabilitaran elements patrimonials i paisatgístics
· L’habilitació dels camins finalitzarà el 2020, amb una inversió de 25 milions d’euros, i beneficiarà a 5,2 milions de persones que viuen a menys de mitja hora dels rius
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, la presidenta de la Diputació de Barcelona, Mercè Conesa, i el vicepresident segon de l’ens municipalista, Marc Castells, han presentat aquest dilluns el projecte de les Vies Blaves, que crearà 306 quilòmetres de camins per a vianants i mitjans no motoritzats al llarg dels rius Llobregat, Anoia i Cardener.
Aquestes Vies Blaves discorreran per una de les àrees més dinàmiques d’Europa, amb un urbanisme de gran complexitat i que aplega 65 municipis. Un total de 5,2 milions de persones, el 70% dels catalans, hi viu o es troba a menys de mitja hora de distància. Per la dimensió del projecte, és una actuació inèdita al sud d’Europa.
Urbanisme al servei del ciutadà
El conseller Rull ha destacat que “es tracta d’un projecte inèdit al sud d’Europa que recull els objectius del Govern”, perquè “utilitzarem l’urbanisme per acostar el medi ambient a la gent”, i servirà per impulsar la mobilitat ecològica i l’activitat econòmica i el turisme.
A més, ha recordat que l’actuació és possible perquè “el país ha fet un esforç extraordinari en el sanejament de les seves aigües”. Així, ha insistit que “s’han fet els deures i s’han fet conjuntament entre la Generalitat i les administracions locals”.
La Diputació de Barcelona va decidir el 2015 engegar el projecte de les Vies Blaves com a eina prioritària per a la dinamització turística de les comarques barcelonines. Permetrà recuperar la salubritat i el paisatge dels entorns fluvials i dotar les poblacions riberenques d’infraestructures de lleure de qualitat.
Tres itineraris de senders
També es posaran en valor camins històrics, elements patrimonials i paisatgístics i es faran accessibles espais naturals desconeguts o descuidats. En conjunt, suposarà una inversió de 25 milions d’euros, a càrrec de la Diputació.
Les Vies Blaves s’estructuraran en tres branques:
· Via Blava Llobregat: recorrerà els 186 quilòmetres al llarg de les comarques del Berguedà, el Bages, el Baix Llobregat, el Vallès Occidental i el Barcelonès. S’iniciarà a les fonts del riu, a Castellar de N’Hug, i finalitzarà a la desembocadura d’El Prat de Llobregat, unint indrets com Sant Benet de Bages, Montserrat i 15 colònies tèxtils.
El recorregut principal es podrà completar amb fins a 100 quilòmetres més de possibles variants i enllaços. La Via Blava Llobregat suposarà una inversió de 14 milions d’euros.
· Via Blava Cardener: en aquest cas, s’habilitaran 50 quilòmetres d’itineraris pel Bages, entrant a la demarcació de Barcelona per Cardona i confluint amb la Via Blava Llobregat a Castellgalí. La inversió prevista és de 5 milions d’euros.
· Via Blava Anoia: seguirà el riu al llarg de 70 quilòmetres per l’Anoia, l’Alt Penedès i el Baix Llobregat. Començarà a la confluència dels camins de Calaf, Sant Matí Sesgueioles, Montmaneu i Argençola; continuarà per Jorba i s’unirà a la Via Blava Llobregat a Martorell. Requerirà una inversió de 6 milions d’euros.
A més del patrimoni cultural situat a tocar dels rius, les Vies Blaves travessaran tres parcs naturals, 12 espais naturals protegits i vuit espais turístics.
Redacció coordinada del projecte
El disseny de les Vies Blaves es durà a terme mitjançant la tramitació d’un Pla director urbanístic (PDU), una figura de planejament supramunicipal amb un gran nivell de detall. Precisament, el conseller Rull ha anunciat que aquest dimarts la Comissió de Política Territorial i d’Urbanisme de Catalunya, òrgan col·legiat dependent del Departament de Territori i Sostenibilitat, encarregarà l’inici de la seva redacció i tramitarà tot el procediment. “Aquest dimarts donarem formalment el tret de sortida, i en un període d’un any i escaig estarem en condicions de poder-ho aprovar, encara que els treballs aniran en paral·lel”, ha assegurat Rull.
Com tots els PDU, un cop hagi rebut l’aprovació inicial se sotmetrà a informació pública i a l’audiència dels ajuntaments, perquè tots els municipis i la ciutadania puguin fer les al·legacions que estimin oportunes. L’aprovació definitiva del PDU de les Vies Blaves es preveu per a finals del 2017 o principis del 2018. Per tal de coordinar tots els treballs, es crearà una comissió de seguiment amb representants de la Generalitat, de la Diputació i dels equips redactors. La Diputació de Barcelona finançarà el cost de la redacció del PDU.
Paral·lelament, aquest mes de juliol també s’inicien els tràmits per a la redacció del projecte executiu de la Via Blava Llobregat. Al setembre començarà el procés per contractar la redacció del projecte Via Blava Cardener i de la segona fase de la Via Blava Anoia, atès que el projecte executiu de la primera fase ja està redactat.