Page 1 of 1

Tramvia urbà a Terrassa

Posted: Saturday 03/09/2016 18:10
by geekest_cat
Fa uns anys, durant la primera dècada del segle XXI i coincidint amb els instants posteriors a la construcció dels dos tramvies a Barcelona i abans que aquest mètode de transport comencés a ser denostat per certs sectors, s'havia arribat a parlar d'estudiar la creació d'una xarxa de tramvies urbans/trens lleugers interurbans anomenada TramVallès, amb el propòsit d'unir les diverses poblacions especialment del Vallès Occidental. Aquí en teniu una imatge de l'esquema bàsic que es proposava implantar:

Image

Fa temps, però, que entre una cosa i una altra ja no se'n parla. Fins i tot, la pàgina web de la Plataforma TramVallès sembla que ja no es troba activa i només es pot consultar al seu post de la web de la PTP, i especialment després de les inversions pels perllongaments dels FGC a Terrassa i Sabadell, sembla que qualsevol altra proposta de nous sistemes de transport públic a les dues localitats ha quedat definitivament descartada.

Doncs com que es tracta d'un fòrum de propostes de transport, m'atreveixo a recuperar d'alguna manera aquesta reivindicació, fent una proposta de com crec que es podria començar a implantar, en aquest cas, no a tot el Vallès, sinó de moment només a la meva localitat, Terrassa. Alguns aspectes que he tingut en compte alhora de proposar el traçat són:
- El primer i més important, intentar limitar el recorregut en una primera fase inicial, sense pretensions sense pretensions de connectar amb municipis veïns, per fer-lo més versemblant i no tant poc creïble.
- Segon, l'he fet passar per vies principals de trànsit, com són Avingudes i Rambles concorregudes. El motiu no és tant el fet de tenir espai suficient com per reservar un carril sencer al tramvia (ja que per exemple, en trams amb poques vies de circulació com seria el de la Rambla d'Ègara es podria fer en carril compartit amb busos/taxis/veïns tal i com ja és ara), sinó per a intentar suplantar el servei dels autobusos "Avingudes" 8 i 9, que són els que amb diferència tenen més captació i activitat. D'aquesta manera, el servei d'autobús quedaria més alliberat per fer el servei als barris fora del perímetre del tramvia tal i com fan la resta de línies actualment, i també explotant el recorregut amb amb més viatgers seria una manera que econòmicament fos més viable.
- Tercer, a diferencia de la proposta del TramVallès, no he intentat connectar en aquesta primera tongada la xarxa del Tramvia amb totes les estacions de ferrocarril existents perquè crec que seria redundant en un inici, i algunes d'aquestes estacions (Can Roca, Terrassa Est, Can Boada) són en barris amb una demanda més baixa. A més, si comptem amb la encara inexistent estació de Renfe-Can Boada (Terrassa Oest?), el patró de transport de ferrocarril a Terrassa és com una creu, i així es podria concebre un tramvia urbà seguint la forma circular de població que Terrassa té, primer en l'anella amb més activitat de les Avingudes, i després si prosperés i es podés ampliar amb una segona anella d'Avingudes, i fins i tot connectar amb municipis veïns (especialment Matadepera, Viladecavalls, Can Tries, Polígons Sud de Terrassa, Mancomunitat, Sabadell...)

I aquí teniu el plànol amb el recorregut aproximat (aquí en mida més gran):

Image

Re: Tramvia urbà a Terrassa

Posted: Tuesday 24/01/2017 23:26
by Carlos González
Sent el Vallès Occidental que és la segona comarca més poblada de Catalunya. Estaria fins i tot d'acord.

Re: Tramvia urbà a Terrassa

Posted: Wednesday 25/01/2017 10:38
by Baró de MunChausson
En general sembla una proposta interessant. No es tracta de ser favorables o contaris al tramvía en sí, sinó de veure en quins entorns pot ser útil i en quins no. Jo, personalment, sóc contrari al tramvia pel cente de Bcn però sóc molt partidari del tramvia en ciutats o poblacions de dimensions mitjanes, com pot ser el cas de Terrassa.

Si el que es vol és fer un transport intern dins el nucli urbà de Terrassa s'haurà d'estudiar les prioritats sense descartar res, ja que, com bé dius, per la Rambla (és a dir, pel centre) hi pot anar perfectament. I, com també apuntes, no ens hem d'encaparrar en la idea de que ha d'anar sempre per plataforma reservada; les possibilitats són moltes, també la de que circuli normalment amb la resta de trànsit. Depèn de cada cas concret.

Si volem fer connexions entre poblacions hem de pensar en recorreguts que no vagin més enllà dels 45 minuts, màxim 1 hora. Més temps el fa poc atractiu per als usuaris.

Connexions amb Rodalies? Sí, esclar, seria ideal. El que passa és que tal i com estem ara si aquestes línies de connexió tenen èxit podem acabar col.lapsant Rodalies (o Fgc) en hores punta, ja que són serveis que ara mateix s'aguanten per un fil, sigui per temes de qualitat general (Renfe-Adif) o per una xarxa al límit de capacitat (Fgc)