Tramvia urbà a Terrassa
Posted: Saturday 03/09/2016 18:10
Fa uns anys, durant la primera dècada del segle XXI i coincidint amb els instants posteriors a la construcció dels dos tramvies a Barcelona i abans que aquest mètode de transport comencés a ser denostat per certs sectors, s'havia arribat a parlar d'estudiar la creació d'una xarxa de tramvies urbans/trens lleugers interurbans anomenada TramVallès, amb el propòsit d'unir les diverses poblacions especialment del Vallès Occidental. Aquí en teniu una imatge de l'esquema bàsic que es proposava implantar:
Fa temps, però, que entre una cosa i una altra ja no se'n parla. Fins i tot, la pàgina web de la Plataforma TramVallès sembla que ja no es troba activa i només es pot consultar al seu post de la web de la PTP, i especialment després de les inversions pels perllongaments dels FGC a Terrassa i Sabadell, sembla que qualsevol altra proposta de nous sistemes de transport públic a les dues localitats ha quedat definitivament descartada.
Doncs com que es tracta d'un fòrum de propostes de transport, m'atreveixo a recuperar d'alguna manera aquesta reivindicació, fent una proposta de com crec que es podria començar a implantar, en aquest cas, no a tot el Vallès, sinó de moment només a la meva localitat, Terrassa. Alguns aspectes que he tingut en compte alhora de proposar el traçat són:
- El primer i més important, intentar limitar el recorregut en una primera fase inicial, sense pretensions sense pretensions de connectar amb municipis veïns, per fer-lo més versemblant i no tant poc creïble.
- Segon, l'he fet passar per vies principals de trànsit, com són Avingudes i Rambles concorregudes. El motiu no és tant el fet de tenir espai suficient com per reservar un carril sencer al tramvia (ja que per exemple, en trams amb poques vies de circulació com seria el de la Rambla d'Ègara es podria fer en carril compartit amb busos/taxis/veïns tal i com ja és ara), sinó per a intentar suplantar el servei dels autobusos "Avingudes" 8 i 9, que són els que amb diferència tenen més captació i activitat. D'aquesta manera, el servei d'autobús quedaria més alliberat per fer el servei als barris fora del perímetre del tramvia tal i com fan la resta de línies actualment, i també explotant el recorregut amb amb més viatgers seria una manera que econòmicament fos més viable.
- Tercer, a diferencia de la proposta del TramVallès, no he intentat connectar en aquesta primera tongada la xarxa del Tramvia amb totes les estacions de ferrocarril existents perquè crec que seria redundant en un inici, i algunes d'aquestes estacions (Can Roca, Terrassa Est, Can Boada) són en barris amb una demanda més baixa. A més, si comptem amb la encara inexistent estació de Renfe-Can Boada (Terrassa Oest?), el patró de transport de ferrocarril a Terrassa és com una creu, i així es podria concebre un tramvia urbà seguint la forma circular de població que Terrassa té, primer en l'anella amb més activitat de les Avingudes, i després si prosperés i es podés ampliar amb una segona anella d'Avingudes, i fins i tot connectar amb municipis veïns (especialment Matadepera, Viladecavalls, Can Tries, Polígons Sud de Terrassa, Mancomunitat, Sabadell...)
I aquí teniu el plànol amb el recorregut aproximat (aquí en mida més gran):
Fa temps, però, que entre una cosa i una altra ja no se'n parla. Fins i tot, la pàgina web de la Plataforma TramVallès sembla que ja no es troba activa i només es pot consultar al seu post de la web de la PTP, i especialment després de les inversions pels perllongaments dels FGC a Terrassa i Sabadell, sembla que qualsevol altra proposta de nous sistemes de transport públic a les dues localitats ha quedat definitivament descartada.
Doncs com que es tracta d'un fòrum de propostes de transport, m'atreveixo a recuperar d'alguna manera aquesta reivindicació, fent una proposta de com crec que es podria començar a implantar, en aquest cas, no a tot el Vallès, sinó de moment només a la meva localitat, Terrassa. Alguns aspectes que he tingut en compte alhora de proposar el traçat són:
- El primer i més important, intentar limitar el recorregut en una primera fase inicial, sense pretensions sense pretensions de connectar amb municipis veïns, per fer-lo més versemblant i no tant poc creïble.
- Segon, l'he fet passar per vies principals de trànsit, com són Avingudes i Rambles concorregudes. El motiu no és tant el fet de tenir espai suficient com per reservar un carril sencer al tramvia (ja que per exemple, en trams amb poques vies de circulació com seria el de la Rambla d'Ègara es podria fer en carril compartit amb busos/taxis/veïns tal i com ja és ara), sinó per a intentar suplantar el servei dels autobusos "Avingudes" 8 i 9, que són els que amb diferència tenen més captació i activitat. D'aquesta manera, el servei d'autobús quedaria més alliberat per fer el servei als barris fora del perímetre del tramvia tal i com fan la resta de línies actualment, i també explotant el recorregut amb amb més viatgers seria una manera que econòmicament fos més viable.
- Tercer, a diferencia de la proposta del TramVallès, no he intentat connectar en aquesta primera tongada la xarxa del Tramvia amb totes les estacions de ferrocarril existents perquè crec que seria redundant en un inici, i algunes d'aquestes estacions (Can Roca, Terrassa Est, Can Boada) són en barris amb una demanda més baixa. A més, si comptem amb la encara inexistent estació de Renfe-Can Boada (Terrassa Oest?), el patró de transport de ferrocarril a Terrassa és com una creu, i així es podria concebre un tramvia urbà seguint la forma circular de població que Terrassa té, primer en l'anella amb més activitat de les Avingudes, i després si prosperés i es podés ampliar amb una segona anella d'Avingudes, i fins i tot connectar amb municipis veïns (especialment Matadepera, Viladecavalls, Can Tries, Polígons Sud de Terrassa, Mancomunitat, Sabadell...)
I aquí teniu el plànol amb el recorregut aproximat (aquí en mida més gran):