Expedient Sagrada Familia: mites i veritats
Posted: Saturday 25/02/2017 15:29
Bé, com ja la majoria de foraires sabeu, l'actual tram de la L2 entre Sagrada Familia i Badalona es preveia per a la L5, i el tram de la L5 entre Sagrada Familia i Horta es preveia per a la L2. Per algún motiu, finalment aquests trams es van intercanviar, el que va donar lloc a la famosa estació fantasma de Gaudí.
Ara bé, la raó d'aquest canvi no està clara, i totes les explicacions que se'n donen són, o bé incompletes i basades en coses sense documentar, o bé incongruents i contradictòries amb informacions ben documentades.
El propòsit d'aquest fil és, per tant, agrupar en un sol lloc tota la informació disponible sobre l'assumpte —tant la provinent del mateix fòrum com d'altres fonts— per tal de veure si d'una vegada per totes podem aportar llum a la qüestió.
S'anirà editant aquest missatge per tal d'actualitzar o afegir la informació que es vagi aconseguint.
Principals hipòtesis
No están en negreta les dates que es desconeixen o s'haurien de concretar millor.
Cronologia de la L5
Incongruències de les principals hipòtesis
Amb aquesta cronologia, les diverses hipòtesis que es plantegen tenen diverses incongruències o contradiccions:
Teoria A
Fonts
Altres fils FTC relacionats amb el tema
Ara bé, la raó d'aquest canvi no està clara, i totes les explicacions que se'n donen són, o bé incompletes i basades en coses sense documentar, o bé incongruents i contradictòries amb informacions ben documentades.
El propòsit d'aquest fil és, per tant, agrupar en un sol lloc tota la informació disponible sobre l'assumpte —tant la provinent del mateix fòrum com d'altres fonts— per tal de veure si d'una vegada per totes podem aportar llum a la qüestió.
S'anirà editant aquest missatge per tal d'actualitzar o afegir la informació que es vagi aconseguint.
Principals hipòtesis
- Error en els càlculs del projecte o la construcció: és la teoria més estesa, segurament a causa d'uns articles de La Vanguardia. [4][11] Es planteja que el túnel de la L-II va construir-se, per error, a la mateixa cota que el de la L-V, motiu pel qual no es van poder creuar i es van haver d'intercanviar els ramals. [4][11]
- Error en la planificació temporal de la xarxa: és la "versió oficial" de TMB. [3] Es van intercanviar els ramals perquè el tram central de la L2 es va retardar. La L-II ja construida es va empalmar amb la L-V també ja construida, per tal que la L-II no finalitzés a Sagrada Familia i s'apropés més al centre.
No están en negreta les dates que es desconeixen o s'haurien de concretar millor.
- Obres del tram Sant Antoni - Sagrada Familia.
Inici 1969, començant per Sant Antoni. [1a] S'acaba i s'entrega el túnel entre Paral·lel i Monumental a l'Ajuntament el 15/11/1974. Encara falta per fer el tram entre Monumental i Sagrada Familia. [8a] - Encara es parla de la L-II Poble Sec - Horta i L-V Cornellà - Badalona.
18/12/1974 [7], havent estat ja inaugurat el tram Collblanc - Horta tot com a L-V. - Encara es parla de la L-II Poble Sec - Horta i L-V Cornellà - Badalona.
07/08/1977 [10] - Inauguració del tram La Pau - Pep Ventura, formant part de la L4.
22/04/1985 [2]
- Es reprenen les obres del tram Paral·lel - Sagrada Familia.
Principis dels 90? (Olimpiades) - Construcció de l'estació de Sagrada Familia.
Feta als 90 o abans del 75? - Obres del tram Sagrada Familia - La Pau.
Simultàniament a la represa del tram Paral·lel- Sagrada Familia? - Inauguració del tram Sant Antoni - Sagrada Familia.
25/09/1995 [2] - Inauguració del tram Paral·lel - Sant Antoni.
31/12/1995 [2] - Inauguració del tram Sagrada Familia - La Pau.
20/09/1997 [2] - El tram La Pau - Badalona passa a formar part de la L2.
01/10/2002 [2]
Cronologia de la L5
- Inauguració del tram La Sagrera - Vilapicina.
21/07/1959 - Obres del tram Sagrada Familia - La Sagrera (com a L-II).
Inici a la primera meitat dels 60. Final a la segona meitat de la dècada. [3a] - Construcció de l'estació Gaudí (com a L-II).
Al principi o al final de les obres d'aquest tram? Any exacte? - Construcció del tram central de la L5.
Inici i final per les mateixes dates que el tram Sagrada Familia - La Sagrera. [3a] - Construcció de l'estació Sagrada Familia (actual).
Abans del 69. [2][3] Principis o finals dels 60? Alhora que Gaudí? - Inauguració del tram Vilapicina - Horta.
05/10/1967 [2] - Es pren la decisió d'unir la L-II amb la L-V.
Posterior a 1967. [5] Anterior a 1968. [6b] - Inauguració del tram Collblanc - Diagonal.
03/11/1969 [2] - Inauguració del tram Diagonal - La Sagrera.
26/06/1970 [2] - Encara es parla de la L-II Poble Sec - Horta i L-V Cornellà - Badalona.
18/12/1974 [7], havent estat ja inaugurat el tram Collblanc - Horta tot com a L-V. - Encara es parla de la L-II Poble Sec - Horta i L-V Cornellà - Badalona.
07/08/1977 [10]
Incongruències de les principals hipòtesis
Amb aquesta cronologia, les diverses hipòtesis que es plantegen tenen diverses incongruències o contradiccions:
Teoria A
- Si Gaudí i Sagrada Familia L5 van construir-se simultàniament mentre que encara preveien fer passar la L-V sota la L-II [5], no té sentit que es trobin a la mateixa cota, a no ser que el suposat "error de càlcul" fos justament aquest. Ni de lluny sembla possible que cap equip de projectistes o constructors sigui capaç de cometre un error com aquest.
- Donat que quan van empalmar la L-II amb la L-V les obres del tram central de la L2 encara no s'havien ni adjudicat, l'"error" no pot provenir del tram de túnel sota Marina, que encara no existia.
- Si Gaudí i Sagrada Familia L5 van construir-se simultàniament mentre que encara preveien fer passar la L-V sota la L-II [5], no té sentit que es trobin a la mateixa cota.
- Quan es van construir els túnels Collblanc - Sagrada Familia i Sagrada Familia - La Sagrera (incloses les estacions Sagrada Familia L5 i Gaudí) ja se sabia que la L-II no tindria continuïtat durant uns anys, a no ser que s'empalmés amb la L-V. Si pensaven unir-les, s'aguessin estalviat una de les dues estacions.
- Quan es va empalmar la L-II amb la L-V, es pensaven que el tram central de l'actual L2 estaria en funcionament l'any 1972 [1b][6a]. No tindria sentit que renunciessin al pla inicial (Cornellà - Badalona i Poble Sec - Horta), havent de construir una nova estació per a la L2 sota Marina, per tal d'evitar només que la L-II finalitzés provisionalment durant tant sols dos anys a Sagrada Familia.
- Inicialment es preveia adjudicar les obres del tram central de la L2 molt abans, alhora que les de la L-II i L-V. Com que la L2 es va retardar, van decidir empalmar la L-II amb la L-V però només de manera provisional fins que es construïssin els trams fins a Paral·lel i fins a La Pau. Això explicaria les dues estacions (Sagrada Familia L5 i Gaudí per a la futura L2) encara que haurien de tenir diferent cota. Finalment es decideix que és més fàcil no tocar la L5 i construir una nova estació per a la L2 sota Marina, que no pas desfer l'enllaç provisional i empalmar els dos trams de la L-II original.
- Com que encara no hi havia res fet del tram Sagrada Familia - La Pau, van decidir empalmar el tram central de la L-II amb la ja en funcionament L-V, creant una bifurcació i compartint tot el tram de túnel entre Sagrada Familia i Horta: L-II Paral·lel - Horta i L-V Collblanc - Horta. [8a] L'estació de Gaudí es construiria posteriorment a la de Sagrada Familia L5 [9], i hauria de servir per a les dues línies (compartint andanes). Com que el tram central de la L2 no es va acabar fins que no van estar ja en marxa les obres del tram entre Sagrada Familia i La Pau, no va caler realitzar aquesta bifurcació i finalment es van unir els dos trams de recent construïts (creant la L2 actual) i no es va tocar ja la L5.
- Inicialment es preveia adjudicar les obres del tram central de la L2 molt abans, alhora que les de la L-II i L-V. Com que la L2 es va retardar, van decidir empalmar la L-II amb la L-V. Per algún motiu desconegut l'estació de Gaudí no va poder entrar en funcionament (posibles causes?), i posteriorment va construir-se Sagrada Familia L5 per a donar servei a aquesta línia. Entraria en contradicció amb la font 3.
- Inicialment es preveia adjudicar les obres del tram central de la L2 molt abans, alhora que les de la L-II i L-V. Com que la L2 es va retardar, van decidir empalmar la L-II amb la L-V, però les obres de l'estació de Gaudí ja estaven adjudicades als contractistes, així que es va acabar construint tot i saber que no s'arribaria a utilitzar mai.
Fonts
- "La Història Interminable", a: minut 0:30 a 0:42, b: minut 0:25 a 0:29.
- "CartoMetro".
- "HoraPuntaTMB", a: <<El 1967 [...] túnel avançava a bon ritme des de la Sagrera a Sagrada Família.>>.
- "La Vanguardia", "Dos líneas de <metro> se unen en vez de cruzarse".
- "Wefer", plànol del "Plan de Metros del 74". El metro ja arriba a Horta i encara es contempla el pla original per a la L-II.
- "La Vanguardia", a: <<Han sido adjudicadas las obras de la línea Pueblo Seco - Sagrada Familia, a realizar en tres años.>>, b: ja es parla de la L-V <<Collblanch-Horta>>.
- "La Vanguardia", "El enlace Sagrada Familia - Paralelo".
- "La Vanguardia", a: Se entregaron ayer los tramos del «metro» Pueblo Seco - Monumental, así como el enlace de las líneas II y V en Sagrada Familia", b: <<La Sagrada Familia, enclave fundamental>>.
- Missatge de l'usuari WMD626, <<El tren reduïa velocitat i veies com treballaven fent les andanes i el "forat", el túnel>>.
- "La Vanguardia", "La red de Metro se construye con retraso", <<esta línea [L-II] se prolongará hasta Horta>>, <<La línea V (Sagrada Familia-San Ildefonso) cuenta con un tramo en construcción, La Paz-Pep Ventura>>.
- "La Vanguardia", <<Obras del <metro> amenazan a la nueva plaza Gaudí>>.
- Ha sido aprobada la construcción del <metro> Sagrera-Rambla Cataluña
- La estación fantasma de la Avenida Gaudí
Altres fils FTC relacionats amb el tema