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nuestro ferrocarril.
VIERNES, 31 DE MARZO DE 2017
LA COLONIA FERROVIARIA DE SANT VICENÇ DE CALDERS Y SU ESTACIÓN (1ª PARTE)
Inicios de la historia de la Estación de Sant Vicenç de Calders
Este año 2017 se conmemoran los 130 años de la inauguración de la estación de Sant Vicenç de Calders. Pero el término municipal de este pequeño pueblo de la provincia de Tarragona hacía ya unos cuantos años que veían pasar el tren por sus tierras sin tener parada.
La Sociedad de los Ferrocarriles de Tarragona a Martorell i Barcelona (TMB) el 15 de abril de 1855 inaugura el tramo de Martorell a Tarragona que quedaba por hacer de la línea de Barcelona a Tarragona pasando por Vilafranca.
Esta línea tenía estación tanto en el pueblo del Vendrell como en Torredembarra pero no se doto de estación a Sant Vicenç de Calders y eso que la línea recorría su término municipal de punta a punta.
El 31 de enero de 1883 les poblaciones de Calafell i Valls quedan comunicadas por ferrocarril gracias al Ferrocarril de Valls a Vilanova i Barcelona (VVB).
Es así como, a partir de esta fecha, el término de Sant Vicenç de Calders contará con dos líneas de ferrocarril que se cruzaran una por encima de la otra mediante un paso elevado, muy cerca de la futura estación
Los problemas económicos de la Compañía VVB conocida también como la de “los directos”, hicieron que fuera absorbida per la compañía Tarragona Barcelona Francia (TBF) en diciembre de 1886.
El ingeniero Eduard Maristany i Gibert ya trabajaba en el proyecto de enlace de las dos líneas a Sant Vicenç de Calders que incluía el enlace de les vías así como la construcción del edificio de viajeros i de los servicios.
Ahora si, después de muchos años viendo pasar trenes por su tierras, el 24 de abril de 1887 el pequeño pueblo de Sant Vicenç de Calders conseguía tener una estación de ferrocarril, muy lejos de todo y con la característica de estar situada en el medio de les vías, tres a la banda montaña y tres a la banda mar. Haciendo de unión de las dos líneas propiedad de TBF.
El edificio de viajeros era de una sola planta con diferentes dependencias, donde vestíbulo, restaurante y sala de equipajes ocupaban la mayoría del espacio.
La compañía TBF també comienza a tener graves problemas económicos haciendo suspensión de pagos el 28 de diciembre de 1897. Así fue como la gran compañía MZA (Madrid, Zaragoza, Alicante) como principal creditora, recibe el patrimonio de la nombrada compañía. El 1 de enero de 1898 la red ferroviaria de TBF pasa a denominarse Red Catalana de MZA con una cierta independencia del resto de la compañía.
Creación y trayectoria de la Colonia Ferroviaria de
Sant Vicenç de Calders
Sin haber encontrado datos de las fechas exactas, la primera edificación de viviendas en la estación de Sant Vicenç de Calders fue probablemente el edificio de dos pisos del Jefe de estación y el Concesionario del Restaurante, ya que el edificio de la estación era de una sola planta sin opción de hacer viviendas.
La estación estaba situada en una zona aislada y el núcleo urbano de Sant Vicenç de Calders es encontraba a 3 kilómetros aproximadamente. Solo contaba con diferentes masías y barracas de campo escampadas por alrededor.
Seguramente a lo largo de las dos primeras décadas desde la inauguración de la estación se construyó el edificio también de dos plantas, para viviendas del Sobrestante (hoy en día Jefe de distrito) y el Capataz de Vías i Obres. Situado al lado opuesto de la edificación del Jefe de estación. La tipología de los dos edificios son totalmente diferentes.
En la memoria del proyecto de ensanche y reforma de la estación del 20 de enero de 1901, la Compañía MZA amplio la playa de vías con la idea de tener más espacio para poder clasificar más vagones de mercancías. Y decidieron también construir viviendas para sus trabajadores, ya que para poder realizar el nuevo servicio de clasificación se necesitaba un buen número de agentes ferroviarios.
Es justo en este instante cuando empieza la historia de la Colonia Ferroviaria de la estación de Sant Vicenç de Calders.
Así es como en diciembre de 1905 es da por acabado el primer pabellón llamado A i situado justo detrás, con un poco de distancia, de les viviendas del Jefe de estación y del Concesionario del Restaurante.
El 13 de marzo de 1906 entran a vivir los primeros ferroviarios juntamente con sus familias.
Los pabellones eran edificaciones robustas, constituidos por dos cuerpos conectados por en medio con una escalera en común que los une. Tienen ventanas grandes y techos altos, con una cornisa queda toda la vuelta al edificio, justo antes de la terraza.
En total cada pabellón tiene 12 viviendas, 6 en cada lado de la escalera. Cada una tiene 3 habitaciones (excepto el pabellón C, que tienen 4) cocina-comedor, despensa y un pequeño lavabo.
El pabellón B no tardaría en estar acabado. Fue el 19 de octubre del mismo año cuando los ferroviarios entran a vivir el 24 de octubre de 1906.
El pabellón C tardaría un año en estar construido, concretamente el 23 de diciembre de 1907 y se entregan a los ferroviarios el 31 de enero de 1908.
Años después, se construye el pabellón D al lado de los anteriores.
Después tenemos el misterio del pabellón E que tenía que ser el siguiente pero nunca se llegó a construir.
Los pabellones F y G se construyeron en perpendicular a la playa de vías, justo después del gran depósito circular de aguas per abastir, tanto la colonia, como las necesidades de la estación.
En la década de los años 20 se construyó una nueva edificación para albergar el sistema de señalización “block-system”, estaba situada al lado de la vivienda del Jefe de estación. En este nuevo edificio se instala en la planta baja la Central Eléctrica del Block i el taller. En la planta superior había dos viviendas para los trabajadores del sector de señales.
Ahora si podemos decir que a finales de los años 20 la Colonia Ferroviaria ya contaba con los edificios más significativos e históricos que han llegado hasta el dia de hoy: los seis pabellones con 72 viviendas, la edificación del Jefe de estación i del concesionario del Restaurante, el edificio del sobrestante y del Capataz de Vías i Obres y por último el edificio del Block este último con dos viviendas.
Vista
Texto y fotos (salvo mención) Eduard Martínez
Bibliografia:
-150anys del Ferrocarril de Tarragona a Martorell 1865-2015. Institut d'Estudis Penedesencs. Pagès editors.
-Imatges de Sant Vicenç de Calders. Àrea de Cultura. Ajuntament del Vendrell.
- Sant Vicenç de Calders. Molt més que una estació d'enllaç. Josep Marín Cayuela.
- Historia del Ferrocarril a Catalunya: Sant Vicenç de Calders i el seu patrimoni immobiliari. Treball de fi de grau. URV. Adriana Rivas Córcoles.
- Archivo Associació per la Preservació de la Colònia Ferroviària de Sant Vicenç de Calders.
Colònia ferroviària de Sant Vicenç de Calders
Visita a la colònia ferroviària de Sant Vicenç de Calders
Avui he assistit a una visita guiada a la Colònia, molt recomanable d'anar, i he penjat fotos al nostre Twitter i Instagram. Hem pogut veure des de fora els diferents edificis que la conformen, apart de l'escala de l'edifici D.
La visita l'ha organitzat l'Associació per a preservar la colònia ferroviària, porten tres anys i mig, i ara per ara no poden, però la seva intenció és la de tenir un centre d'interpretació de com era aquest tipus de colònia, molt més desconegut que no pas les tèxtils, de les quals en tenim molts exemples a Catalunya, i que uns dels pisos es pugui i museuitzat, per tal de tenir-ho com a l'època. Diuen que museus com el de Móra la Nova ja fa difusió del tema ferroviari, però ells es volen centrar en donar a conèixer un exemple de colònia ferroviària. També busquen gent que s'hi vulgui unir, i no volen cobrar una quota, sinó que vulgui col·laborar en la difusió, ajudant a fer visites guiades, contactant amb Adif per demanar que allò és mantingui i es doni a conèixer, netejant... Així que qui hi estigui interessat, que ens ho digui.
Els edificis s'anaven construint a mesura que anaven apareixent més oficis, i hi havien de diferents categories, els de primera tenien fins i tot comuna a la part del darrere. Van arribar a tenir església, dispensari, economat, que era proveït mitjançant un tren que portava la mercaderia, un espai de lleure, a on tenien bar d'estiu o d'hivern, i teatre, i tant aquí com a les escoles, hi anaven habitants de Coma-Ruga, no tant sols els de la colònia. Van patir bombardejos al municipi, afectant també a l'estació i a la colònia, hi ha molta història allà guardada.
Adif ho té, com ja podeu imaginar, força deixat, expliquen que el darrer cop que es va arreglar algún edifici, canviant finestres, etc., al poc temps enviaven als maquinistes a dormir a un hotel de Torredembarra. Fins i tot, un dels edificis, el de electrificació, únic a Catalunya, està habitat però apuntalat per culpa de l'aluminosi.
Alguns dels pisos tenen okupes, que han punxat tots els serveis, i en alguns casos, causen molèsties als veïns, per sorolls de matinada.
Ens han comentat també que volien mostrar l'Asociació Familiar Ferroviària, però donada la situació actual, no es podia portar gent a un lloc gaire tancat. I que allà tenen un piano, que els més grans de la zona asseguren que va ser una donació de Pau Casals, que era veí proper a la colònia.
En resum, ha valgut molt la pena la visita, queda feina per fer, però hi ha un gran potencial històric i cultural per donar a conèixer. I tal com ens explicava la guia de la visita, el seu avi deia que "si els bombes que van caure no van poder amb la colònia, res més no podrà"
La visita l'ha organitzat l'Associació per a preservar la colònia ferroviària, porten tres anys i mig, i ara per ara no poden, però la seva intenció és la de tenir un centre d'interpretació de com era aquest tipus de colònia, molt més desconegut que no pas les tèxtils, de les quals en tenim molts exemples a Catalunya, i que uns dels pisos es pugui i museuitzat, per tal de tenir-ho com a l'època. Diuen que museus com el de Móra la Nova ja fa difusió del tema ferroviari, però ells es volen centrar en donar a conèixer un exemple de colònia ferroviària. També busquen gent que s'hi vulgui unir, i no volen cobrar una quota, sinó que vulgui col·laborar en la difusió, ajudant a fer visites guiades, contactant amb Adif per demanar que allò és mantingui i es doni a conèixer, netejant... Així que qui hi estigui interessat, que ens ho digui.
Els edificis s'anaven construint a mesura que anaven apareixent més oficis, i hi havien de diferents categories, els de primera tenien fins i tot comuna a la part del darrere. Van arribar a tenir església, dispensari, economat, que era proveït mitjançant un tren que portava la mercaderia, un espai de lleure, a on tenien bar d'estiu o d'hivern, i teatre, i tant aquí com a les escoles, hi anaven habitants de Coma-Ruga, no tant sols els de la colònia. Van patir bombardejos al municipi, afectant també a l'estació i a la colònia, hi ha molta història allà guardada.
Adif ho té, com ja podeu imaginar, força deixat, expliquen que el darrer cop que es va arreglar algún edifici, canviant finestres, etc., al poc temps enviaven als maquinistes a dormir a un hotel de Torredembarra. Fins i tot, un dels edificis, el de electrificació, únic a Catalunya, està habitat però apuntalat per culpa de l'aluminosi.
Alguns dels pisos tenen okupes, que han punxat tots els serveis, i en alguns casos, causen molèsties als veïns, per sorolls de matinada.
Ens han comentat també que volien mostrar l'Asociació Familiar Ferroviària, però donada la situació actual, no es podia portar gent a un lloc gaire tancat. I que allà tenen un piano, que els més grans de la zona asseguren que va ser una donació de Pau Casals, que era veí proper a la colònia.
En resum, ha valgut molt la pena la visita, queda feina per fer, però hi ha un gran potencial històric i cultural per donar a conèixer. I tal com ens explicava la guia de la visita, el seu avi deia que "si els bombes que van caure no van poder amb la colònia, res més no podrà"
Re: Sant Vicenç de Calders fa 130 anys
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