http://terminuscet.blogspot.com.es/2017 ... c.html?m=1
dissabte, 10 de juny de 2017
Es busquen! Les primeres locomotores d’FGC
L’any 1906 nou de les 14 locomotores de vapor d’ample de via ibèric que formaven el parc mòbil original de la companyia “Ferrocarril Sarrià Barcelona” (FSB) van sortir del Port de Barcelona amb destí desconegut.
El Ferrocarril Sarrià Barcelona, el primer del grup d’empreses que formen avui Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), va inaugurar la línia entre Sarrià i Barcelona l’any 1863 i va comptar amb 14 locomotores de vapor que van estar en servei fins a l’electrificació i el canvi d’ample (de 1668mm a 1435mm) de la mateixa l’any 1905. El parc motor estava format principalment per locomotores angleses construïdes per Sharp Steward (núm. 1-6, 8II y 9) entre 1862 i 1882 i per Brush Electrical (núm. 13 y 14) al 1891. La companyia va fer algunes adquisicions addicionals al constructor francès Koechlin (núm. 7 y 8I) al 1864 i al barcelonès Maquinista Terrestre y Marítima (núm. 10 y 12) al 1887, sent aquestes últimes unes de les primeres locomotores construïdes a Barcelona.
D’aquest parc motor, la locomotora núm. 1 (S.S. 1373/1862) va ser destruïda per una explosió al centre de Barcelona i, tres unitats més, les locomotores núm. 10 (MTM 5/1887), núm. 12 (MTM 6/1887) y núm. 7 (Koechlin 878/1864) van ser venudes a diferents ferrocarrils d’Espanya. El més interessant d’aquesta història és descobrir què va passar amb les altres 10: la número 8I (Koechlin 879/1864) va passar pel Port de Barcelona l’any 1881 i la resta, l’any 1906. Es tracta de les locomotores núm. 2 (S.S. 1374/1862) núm. 3 (S.S. 1375/1862) núm. 4 (S.S. 1376/1862) núm. 5 (S.S. 1497/1864) núm. 6 (S.S. 1498/1864) núm. 8II (S.S. 3138/1882) núm. 9 (S.S. 2644/1876) núm. 13 (B.E. 1891) i núm. 14 (B.E. 1891). El seu pas per la Duana de Barcelona al 1906 està documentant, però no s’ha trobat cap registre que especifiqui el seu destí.
Des d’aquest blog ens sumen a la crida internacional que l’escriptor Joan Carles Salmerón ha fet a través de diferents mitjans europeus, com la revista anglesa “Locomotives International”, per trobar informació sobre aquestes interessants locomotores. S’ha de tenir en compte que van ser construïdes amb ample de via ibèric i que en aquell moment ja tenien 40 anys d’antiguitat. Quin podria haver estat el seu destí?
Per saber-ne més:
Llibre "El Tren de Sarrià". Carles Salmerón i Boshc (Barcelona, 1988).
Publicat per Terminus CET
En recerca antigues locomotores de Sarrià
Documents, fotografies, museus i tot allò relacionat amb la història dels transports.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Documentos, fotografías, museos y todo aquello relacionado con la historia de los transportes.
Return to “Història del transport / Historia del transporte”
Jump to
- Transport Ferroviari / Transporte Ferroviario
- ↳ Ferrocarril àrea Barcelona / Ferrocarril área Barcelona
- ↳ Ferrocarril a Catalunya / Ferrocarril en Cataluña
- ↳ Ferrocarril en general
- ↳ Material rodant ferroviari / Material rodante ferroviario
- ↳ Propostes ferroviàries / Propuestas ferroviarias
- Transport per carretera / Transporte por carretera
- ↳ Autobusos i resta t. públic / Autobuses y resto t. público
- ↳ Vehicles privats / Vehículos privados
- Altres tipus de transport / Otros tipos de transporte
- ↳ Aeri, marítim i altres / Aéreo, marítimo y otros
- ↳ Transport en general / Transporte en general
- Temes Diversos / Temas Varios
- ↳ Història del transport / Historia del transporte
- ↳ Nou mapa d'elements i cotxeres dels tramvies antics
- ↳ Mapa d'elements històrics a Barcelona (versió 2007)
- ↳ Trobades i esdeveniments / Encuentros y eventos
- ↳ Oci i divertiments / Ocio y divertimentos
- ↳ Comunicats del Fòrum / Comunicados del Foro
- ↳ Suggeriments i proves / Sugerencias y pruebas
- Enllaços
- ↳ Enllaços recomanats / Enlaces recomendados
- ↳ Trenscat.cat
- ↳ Wefer.com
- ↳ Museu del Transport de Barcelona (NOU)
- ↳ Fundación Ferrocarriles Españoles
- ↳ ARCA
- ↳ Autobuses BCN
- ↳ TMB
- ↳ FGC
- ↳ RENFE
- ↳ Amics del Carrilet del Delta de l'Ebre
- ↳ Revista de Ferrocarrils
- ↳ Federació Catalana d'Amics del Ferrocarril
- ↳ Promoció del Transport Públic (PTP)
- ↳ Associació d'Amics del Ferrocarril de Barcelona
- ↳ Agrupació Ferroviària 5a Zona
- ↳ El web del Tren d'Olot
- ↳ Carrilet de Sant Feliu de Guixols a Girona
- ↳ ASSOTRAM
- ↳ Rodalies de Catalunya
- ↳ Rodalia.info
- ↳ ARMF
- ↳ Tren de La Pobla de Llillet
- ↳ Històries del transport per carretera de Catalunya
- ↳ Reclamacions EMT-AMB
- ↳ Associació per la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial de Móra la Nova
- ↳ Agrupament Ferroviari de Barcelona
- ↳ Plataforma per a la Defensa d'un Ferrocarril Públic i de Qualitat
- ↳ Con la voluntad de perdurar
- ↳ ADEMAS bloc
- ↳ Red ferroviaria de Barcelona
- ↳ Ferrocarriles de España
- ↳ Bloc de Territori i Sostenibilitat
- ↳ Rails i ferradures
- ↳ Notes de transport públic al Barcelonès Nord
- ↳ Club Ferroviari de Terrassa
- ↳ Associació d’Amics del Ferrocarril de Valls i de L’Alt Camp
- ↳ Gran Metro de Barcelona
- ↳ TB Transportes de Barcelona
- ↳ Bloc d'ACEMA
- ↳ Historias del tren
- ↳ Historia de la Seat
- ↳ Cremallera de Núria
- ↳ Mou-te
- ↳ Tren de Palau
- ↳ Centre de Modelisme Ferroviari de Sabadell (CEMFE)
- ↳ Amics del Bus
- ↳ Ral·li d'Autobusos Clàssics de Barcelona
- ↳ Rails sense fronteres
- ↳ Los tranvías de vapor de España
- ↳ AFEVI Amics del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú
- ↳ ASAFEGI, Associació d’Amics del Ferrocarril de les Comarques Gironines
- ↳ AEHA: Associació d'Estudis Històrics de l'Automoció
- ↳ Grup Ferroviari Mataró
- ↳ Cercle Històric Miquel Biada BCN Mataró