Page 1 of 1
Los colores de las lineas
Posted: Friday 11/11/2005 23:05
by Carlos L'H
Hola a todos, una pregunta que me hecho siempre y que más de un usuario del metro se ha hecho es, ¿desde cuando existen los colores de las lineas?
Lo digo porque hay gente que las lineas las diferencia por los colores pero está el problema que la L3 y la L11 son verdes uno mas claro que el otro pero verdes entonces quien asigna los colores. Alguien sabe de que color será la L9 la dibujan de color naranja pero no se si es cierto.
Y el de la L12 de que color será? Por cierto porque la L9 le llaman L9/L10 que sera una linea doble para ahorrarse una linea? sera como la L6, L7, L8 de los FGC que les cambiaron el nombre para colarlas como metro. En fin damos pena y solo para alcanzar a Madrid en metro
Posted: Friday 11/11/2005 23:19
by metrobaix
Jo no crec que donem pena respecte de Madrid, potser si que anem endarrerits respecte Madrid si, pero tant com donar PENA. Veig molt trist dir aixo, pero weno... Avera per parts, fa un parell d'anys es van assignar els colors segons les games pantone de les linies de metro, i efectivament la L9/l10 (q es denomina aixi perque al tram comu circularan totes dues) sera de color taronja i la L12 de color salmo (un to rosa mes clar que la L8).
Tornat al tema de les L6, L7 i L8 no vull tornar a entrar en la polemica de que sin o no lines de metro, deixantde banda aquest tema, cadacu amb la seva opinio mes que respetable per si fos menys, vull dir que perque una linia es consideri de metro no te xq ser gestionda per la mateixa empresa (tinc en ment que tu tens aquest concepte de metro, com es fa a Madrid) i jo entec que es pot fer perfectament com aqui, potser aconseguint una imatge mes unificada, nose retols, grafismes, ... pero nose no crec que sigui del tot necessari, serien aspectes secuandaris.
D'aquesta manera no crec que hagui sigut un error incloure les linies urbanes de FGC dins de la xarxa unificada i molt menys per poder equiparar-nos amb la capital del reino... jejej
PD.: Tingues en compte la inversio que fa l'Estat en Madrid en materia de TP i la que fa a Catalunya (Ave i deixa de contar)...
Posted: Saturday 12/11/2005 11:04
by Fran-Ikarus
Penso que el tema dels colors té certa relevància en una xarxa de Metro amb poques línies, com la que hem tingut històricament aquí (4 línies fins l'any 1992, o 5 línies des de llavors fins que van començar a "integrar-hi" les línies urbanes de FGC).
Amb poques línies, deia, aconsegueixes que la gent amb més dificultats per aprendre el nom de cada línia, es defensi igualment amb els colors, de manera que molta gent, a la pregunta "Perdoni, quina línia va a Maria Cristina?" ja et contestava "la verda" i no calia especificar més.
De fet, en una xarxa fins i tot més restringida, com la de Lisboa, els colors serveixen directament de noms.
Ara bé, amb la situació actual (6 línies "L" de TMB + 3 línies "L" d'FGC, a sobre aquestes combinades en el seu propi quadre de línies amb unes quantes "S2 i "R", que al seu torn tenen els seus colors + les línies "L" en construcció o planificades), la tendència serà que potser només "per tradició" la gent continuarà parlant de "línia vermella", "línia groga", "línia verda" i "línia blava" per les "4 històriques" (a la L2 ja hi ha menys gent que li diu pel color, potser també per les divereses maneres de definir-ho que pot tenir cadascú), i tant les dels FGC com la L11 i les futures línies, ja només es coneixeran popularment pel seu nom oficial.
Re: Los colores de las lineas
Posted: Monday 14/11/2005 9:40
by Mortadel·lo
Carlos L´H wrote:Hola a todos, una pregunta que me hecho siempre y que más de un usuario del metro se ha hecho es, ¿desde cuando existen los colores de las lineas?
me de creo de que des de 1982, pel mundial de futbol, hi ha la senyalètica que coneixem, encara que a sota es poden veure cartells molt més antics en algunes estacions (per cert, cada cop queden menys) i a la Línia IV i V ja eren del color groc i blau que coneixem, i són d'abans del naranjito segur.
Colors confusos
Posted: Saturday 14/06/2008 16:53
by Guigui
Refloto el tema per tractar un altre aspecte dels colors de les línies: el lila de la L6 es confon brutalment amb el blau de la L5. En lloc de mantenir el que tenien abans d'unificar la nomenclatura de les línies urbanes (i diguem-li d'una vegada metro a totes, caram!), per què no el van alterar una mica, deixant-lo, per exemple, en un blau cel? Si en alguns plànols, hom ja té tendència a seguir la L5 recta cap a Badalona i la L2 a Horta perquè els seus dos colors ja són molt semblants, només faltava afegir-n'hi un tercer per acabar-ho de confondre.
Com també em sembla una aberració que FGC encara mantingui un color propi per a serveis que simplement es diferencien per acabar en punts diferents d'una mateixa línia. Trobo que, amb les línies suburbanes i de rodalia, n'hi hauria prou amb un únic color, perquè aquells feixos tan gruixuts que surten als plànols no fan més que confondre. A les bifurcacions, es podria indicar amb petites fletxes (o les denominacions a cada ramal) cap on segueix cada línia.
Re: Los colores de las lineas
Posted: Saturday 14/06/2008 17:11
by Miquel
No te perque haver-hi cap problema, si segueixes una línia d'un color, no té pérdua. Només cal fixar-se amb el traçat de la línia, i els colors de la L-2/5/6 són perfectament diferenciàbles (Lila fort / Blau fort / Morat-lila fluix).
Respecte a FGC, tampoc hi ha cap problema, el que pasa es que ens compliquem la vida d'una manera impresionant.
Confonen
Posted: Saturday 14/06/2008 17:46
by Guigui
Miquel wrote:No te perque haver-hi cap problema, si segueixes una línia d'un color, no té pérdua. Només cal fixar-se amb el traçat de la línia, i els colors de la L-2/5/6 són perfectament diferenciàbles (Lila fort / Blau fort / Morat-lila fluix).
Quan, a Sagrada Família, els traçats convergeixen en un cercle venint de l'esquerra, de sota, de la dreta i de dalt a la dreta, i els colors s'assemblen tant, això causa més d'una confusió. I, respecte al lila de la L6, posa't a Diagonal L3 i mira't els dos quadradets que indiquen l'enllaç (L5 i L6). Són ganes de complicar-se la vida quan hi ha tants altres colors disponibles.
Re: Los colores de las lineas
Posted: Sunday 15/06/2008 22:16
by cristian26
Jo crec que el fet de confondre o no les línies segons el color, és qüestió d'estar mínimament familiaritzat amb la xarxa de metro, a part de que sempre serà millor aprendre-se-les pel número i no pel color. A París, per exemple, amb 14 línies, als dos dies si fa no fa ja sabia cap a on anaven les línies principals.
Re: Los colores de las lineas
Posted: Monday 16/06/2008 11:26
by Mortadel·lo
situació a Provença fa uns mesos, pujo a un L6 Reina Elisenda, es tanquen les portes i dos nois em pregunten "perdona este para en Monumental verdad?"
Re: Los colores de las lineas
Posted: Monday 16/06/2008 11:40
by metring
Re: Los colores de las lineas
Posted: Monday 16/06/2008 17:02
by Miquel
Aixó és impresionant, el problema es que aquesta gent no sap llegir un mapa. Crec que hauriem de tornar a P-3 a que ens ensenyin a resseguir amb el dit una línia d'un color determinat.
I com ha dit en cristian26, es millor apendre el número.
Re: Seguiment de les obres de la L9
Posted: Monday 21/03/2011 11:39
by Platanito
Missatge procedent de http://www.transport.cat/viewtopic.php?p=188215#p188215
Tampoc és tan senzill moure's amb xarxes metropolitanes tan complexes com la de París. Recordo haver fet més d'un viatge amb dos enllaços pel mig, i fins i tot en un d'ells agafar un camí una mica més llarg per poder triar la línia 14, quatre anys abans de que aquí tinguéssim la L9. Vull dir, el turista es buscarà la vida amb un plànol o demanant. El que no pot ser és que els plànols estiguin malament. Clar que també pots demanar i et pot tocar un informador catxondo que t'enviï en direcció oposada...
Re: Seguiment de les obres de la L9
Posted: Monday 21/03/2011 14:00
by Kane_84
Platanito wrote:Tampoc és tan senzill moure's amb xarxes metropolitanes tan complexes com la de París. Recordo haver fet més d'un viatge amb dos enllaços pel mig, i fins i tot en un d'ells agafar un camí una mica més llarg per poder triar la línia 14, quatre anys abans de que aquí tinguéssim la L9. Vull dir, el turista es buscarà la vida amb un plànol o demanant. El que no pot ser és que els plànols estiguin malament. Clar que també pots demanar i et pot tocar un informador catxondo que t'enviï en direcció oposada...
París es un bon exemple de plànol aclaridor (encara que a simple vista sembla un plat de spaghettis): tens les 16 línies de metro ben diferenciades per colors (crec que n´hi han molts colors per posar-li a la L10 abans que el blau cel), els serveis de RER amb una línia mes gruixuda, i el tram amb una línia discontinua. Jo vaig ser-hi per primera vegada l'any passat i no em va costar gens d'entendre el sistema.
Tornant al tema de la L9/L10 també penso que n'hi haurá algun despistat que es pensi que la L10 acaba a Vall d'Hebron. Ho dic perque entre el blau de L5 i el blau L10 no hi ha gaire diferencia i veient el plànol de primera ullada sembla que hi hagi aquesta continuitat.
Re: Seguiment de les obres de la L9
Posted: Monday 21/03/2011 20:04
by Miquel
Kane_84 wrote:Platanito wrote:Tampoc és tan senzill moure's amb xarxes metropolitanes tan complexes com la de París. Recordo haver fet més d'un viatge amb dos enllaços pel mig, i fins i tot en un d'ells agafar un camí una mica més llarg per poder triar la línia 14, quatre anys abans de que aquí tinguéssim la L9. Vull dir, el turista es buscarà la vida amb un plànol o demanant. El que no pot ser és que els plànols estiguin malament. Clar que també pots demanar i et pot tocar un informador catxondo que t'enviï en direcció oposada...
París es un bon exemple de plànol aclaridor (encara que a simple vista sembla un plat de spaghettis): tens les 16 línies de metro ben diferenciades per colors (crec que n´hi han molts colors per posar-li a la L10 abans que el blau cel), els serveis de RER amb una línia mes gruixuda, i el tram amb una línia discontinua. Jo vaig ser-hi per primera vegada l'any passat i no em va costar gens d'entendre el sistema.
Tornant al tema de la L9/L10 també penso que n'hi haurá algun despistat que es pensi que la L10 acaba a Vall d'Hebron. Ho dic perque entre el blau de L5 i el blau L10 no hi ha gaire diferencia i veient el plànol de primera ullada sembla que hi hagi aquesta continuitat.
A més a més del plànol, en aquest disposem d'una llegenda prou aclaridora amb nomenclatura, color de línia i finals dels mateixos, qui es perdi amb aquesta informació, és per que vol.
Re: Seguiment de les obres de la L9
Posted: Friday 25/03/2011 2:20
by pau5321
Miquel wrote:Kane_84 wrote:Platanito wrote:Tampoc és tan senzill moure's amb xarxes metropolitanes tan complexes com la de París. Recordo haver fet més d'un viatge amb dos enllaços pel mig, i fins i tot en un d'ells agafar un camí una mica més llarg per poder triar la línia 14, quatre anys abans de que aquí tinguéssim la L9. Vull dir, el turista es buscarà la vida amb un plànol o demanant. El que no pot ser és que els plànols estiguin malament. Clar que també pots demanar i et pot tocar un informador catxondo que t'enviï en direcció oposada...
París es un bon exemple de plànol aclaridor (encara que a simple vista sembla un plat de spaghettis): tens les 16 línies de metro ben diferenciades per colors (crec que n´hi han molts colors per posar-li a la L10 abans que el blau cel), els serveis de RER amb una línia mes gruixuda, i el tram amb una línia discontinua. Jo vaig ser-hi per primera vegada l'any passat i no em va costar gens d'entendre el sistema.
Tornant al tema de la L9/L10 també penso que n'hi haurá algun despistat que es pensi que la L10 acaba a Vall d'Hebron. Ho dic perque entre el blau de L5 i el blau L10 no hi ha gaire diferencia i veient el plànol de primera ullada sembla que hi hagi aquesta continuitat.
A més a més del plànol, en aquest disposem d'una llegenda prou aclaridora amb nomenclatura, color de línia i finals dels mateixos, qui es perdi amb aquesta informació, és per que vol.
Depèn, hi ha gent molt despistada, l'altre dia anava amb un amic al metro a la L5, i es creia que no teniem que baixar perquè arrivaba a Bon Pastor, encara que personalment, crec que és molt fàcil d'entendre, com tu dius, només veure els terminals que et diu la línia, i la llegenda, és fàcil, però a la gent li costa massa mirar-se una mica el mapa.
Colors de les línies
Posted: Friday 25/03/2011 8:48
by Guigui
El que és cert és que els colors de les línies 2, 5, 6 i 10 es poden arribar a confondre. Per exemple, a Sagrada Família, és fàcil resseguir el mapa en direcció contrària, ja que el traçat "natural" de les línies és l'original, és a dir, el que no es va fer. I trobo que haurien pogut trobar uns tons més diferenciats.
Quant a la resta, també sóc dels que pensen que no hi ha massa a fer amb qui no ho entén.
Re: Seguiment de les obres de la L9
Posted: Friday 25/03/2011 14:33
by Lluita1714
La solució dels colors passa per canvis a les línies de Rodalies. La gent, si t'hi fixes, agafa la línia vermella, la lila, la verda, la groga, la blava... però algú ha agafat mai la grisa? A les línies de rodalia les anomenem pel seu nombre, la R6, la R4, l'R3... La solució per a mi consisteix en canviar els colors de rodalies, que no provocarien gaires confusions ja que es fa servir el nombre, i cedir els colors que fins ara en són exclusius a les línies de metro, com ara el gris, i deixar colors pastís per Rodalies "de Catalunya", inclòses les línies aquestes que ara s'han tret de la màniga com la R14 i tot això.
Colors en rodalia
Posted: Friday 25/03/2011 14:43
by Guigui
Si ens fixem en les xarxes de l'estranger amb rodalia integrada, veurem que pràcticament totes tenen un sol color per a aquest servei. Precisament, perquè d'una banda, és difícil combinar tants colors i, de l'altra, en rodalia i regionals no creen tanta identitat. La gent té més per la mà el nombre o la destinació.
Re: Els colors de les línies
Posted: Tuesday 18/09/2012 20:16
by Adolescent barceloní
pol wrote:Adolescent barceloni wrote:
Això de la L11 i la L13, té lògica. Ara, que jo sempre he vist les línies L1, L4 i L5 del mateix color. La L3 no sé, potser la L3B (la del tercer carril) era d'un altre color... I la L2 ni idea.
A la Viquipèdia posa que l'ATM va reservar el color PANTONE ### a cada línia (on ### és la numeració del color) l'any 2002 o pels voltants.
Bona tarda,
En algun fil s'ha parlat sobre la història dels colors assignats a les línies del Sabadell i Terrassa dels FGC, però i les línies de metro? Algú saps la història del color de cada una?
Segons vaig llegir en una noticia d'El Periódico, el color verd clar de la L11 s'havia triat pel fet de la seva concepció com a prolongació de les línies 3 i 4 des de Trinitat Nova, per tant es va triar aquest color perquè seria la barreja del verd i el groc de la L1. De la mateixa manera parlava de la hipotètica L13 des de Badalona Centre fins a Can Ruti que seria d'un color rosa, barreja dels colors de la L1 i la L2 que confluirien a Badalona Centre
A Sant Google Més Alt (
) només he trobat interessant aquest article del 3/24:
http://www.324.cat/noticia/15268/altres ... s-de-metro
Re: Los colores de las lineas
Posted: Tuesday 18/09/2012 21:13
by França451
Respecto al comienzo de este hilo, ya que comentáis la comparativa con Madrid, tratando de memorizar el plano en la cabeza, voy a tratar de explicar dónde pincha Metro de Madrid.
De entrada, Madrid diferencia las ocho primeras líneas de forma notable, no así con la 9 y la 10. La 8 es rosa y la 9 lila, históricamente ambas confluían en Plaza de Castilla y en Avenida de América, ahora sólo en Colombia. Inicialmente no tendrían por qué confundirse. El caso de la 1 con la 10, azul claro la 1 y azul oscuro la 10, en Tribunal pueden llevar a error, y ahora en Chamartín y Plaza Castilla. Quizá el punto más lioso sea en las líneas 2 y 4, roja la primera y marrón la segunda, si bien es cierto que más o menos su trazado es claro en San Bernardo, no sucede lo mismo en Goya, pudiendo confundirse fácilmente, ya que históricamente, como para aquí con la L2 y la L5, sólo existía la línea de la Calle Alcalá con dos ramales en Goya: ramal Ventas y ramal Diego de León, correspondiendo el primero a la roja y el segundo a la marrón. Quizás en este punto pueden fácilmente confundirse. La 7 y la 3 actualmente ni se tocan ni se cruzan, lo cual supone evitar confusiones entre el amarillo y el naranja, si bien en Canal, un error entre la roja y la naranja puede llevar a más de uno procedente de Alcalá o Sol al Barrio de la Ilustración. La L5 y la L11 son ambas verdes, pero como no se tocan ni de lejos actualmente, no hay posibilidad de confusión. Y por último, si acaso, se podría confundir entre la L6 y la L9 entre Avenida de América y Sainz de Baranda, ya que ambas hacen el mismo trayecto formando un trapecio perfecto, una por Príncipe de Vergara y la otra por Francisco Silvela.
Y por último, entre la L10 y la L12, la clara diferencia de color no puede llevar a error. Pincha un poco la L10 por el Norte con el ML1, al estar éste pintado con bordes azules también, en la estación de Las Tablas, y en Pinar de Chamartín, al hacer conexión con la L1, también azul. En general, salvo los casos de la 2 con la 4 o las líneas 1 y 10, la red madrileña no suele llevar a confusión por colores semejantes.
En el plano de Metro de Barcelona, en el estándard, veo las siguientes pifias muy claras de confusión:
María Cristina y Palau Reial con el Tram.
Diagonal: L5 con el FGC, al estar estas líneas pintadas de azul también.
Sagrada Famìlia.
Un caso mucho más grave es LA SAGRERA: puesto que la L5 procedente de Cornellà es recta, si seguimos la recta podríamos meternos en Llefià, La Salut y Gorg tal cual está dibujado el plano. Ese fallo me parece bastante grave. Incluso podría ser un pequeño fallo la L1 con la 9 en Fondo, pero más o menos se diferencia. no así con la L4, donde temo que cuando la L9 dentro de treinta siglos esté acabada, se confunda con la L4: naranja y amarillo, justo los colores que en Madrid más se trataron de evitar.
Y en principio sólo esos. Un saludo