Page 1 of 1

Futur dels aeroports catalans

Posted: Sunday 14/10/2018 19:21
by jmroig
El Govern aprovà el Pla d’aeroports, aeròdroms i heliports de Catalunya i el projecte de Lleid’aeroports i heliports.
Aquesta Llei finalment fou la 14/2009 i després va arribar la crisi econòmica i la política, amb algunes sentències desfavorables emeses pels alts tribunals espanyols. Tot això va fer que els plans de desenvolupament del sector aeri català quedessin aturats.
Una dècada després, la situació ha canviat bastant. L’aeroport del Prat ha assolit xifres històriques de viatgers, especialment en l’àmbit intercontinental, mentre com a altra cara de la moneda Reus i Girona han decrescut per la baixada dels xarters i el trasllat de les low cost.
Mentrestant, Lleida s’ha adreçat a xarters d’hivern i a un trist vol de cap de setmana a Mallorca, que a l’estiu s’amplia a les altres illes balears.
Pitjor sort ha duit l’aeroport Pirineus - Andorra, que té un nom pretenciós però no ha aconseguit aixecar el vol. D’igual manera, l’aeroport de les Terres de l’Ebre, de caràcter corporatiu i empresarial, i l’altiport dels Pirineus han quedat només als plànols.
Malgrat això, seria necessari un nou pla d’aeroports de Catalunya, per solventar els nous reptes aeroportuaris del Principat.
Pel que fa a El Prat, més enllà del necessari traspàs de competències, s’ha de plantejar si realment la construcció de la T1 S serà suficient per evitar les aglomeracions.
Al meu entendre suposarà agreujar la saturació de les dues pistes operatives i del control de seguretat de la T1. Per tant, sinó és viable construir una nova pista per raons mediambientals del Delta del Llobregat, s’ha de plantejar si s’ha de construir un segon aeroport a Barcelona.
Entenc que la interconnexió ferroviària dels aeroports de Vilobí d’Onyar i Reus és necessària i arriba tard, però no deixa de ser una solució low cost per no plantejar la construcció d’un nou complex aeroportuari a la província de Barcelona (com es varen plantejar a Madrid abans de la T4)
Així esdevindria un nou pol de creixement per alguna comarca que podria ser l’Anoia, l’Alt Penedès o el Bages.
La nova instal·lació ha d’estar ben comuunicada i ser capaç d’atraure com a mínim a alguna de les tres grans aliances d’aerolínies, com ara Skyteam o Star Alliance.
Perquè sigui competitiva, una opció seria connectar-la amb la xarxa d’ample internacional, dotant-lo d’una llançadora Avant.
D’altra banda, pel que fa a l’aeroport d’Alguaire s’hauria d’impulsar. D’entrada hauria de disposar d’un bus a demanda que el connectés amb l’estació de busos i de trens de Lleida. En un futur, si hi ha demanda, es podria plantejar la construcció d’un ramal ferroviari. Però abans d’això s’ha de treballar per la incorporació de vols regulars low cost.
Pel que fa al de La Seu, tal veada s’ha d’impulsar la participació del govern andorrà, que n’és el principal interessat.
A més, l’aeroport de les Terres de l’Ebre tampoc entenc que sigui necessari atenent a l’escassa demanda potencial i a la proximitat dels aeroports de Castelló i Reus.
En tot cas, si s’ha d’impulsar l’aviació corporativa per descongestionar El Prat hauuria de ser a la demarcació de Barcelona.

Re: Futur dels aeroports catalans

Posted: Sunday 14/10/2018 21:15
by adriaesc
Jo tenia en ment que, en cas de no poder ampliar el Prat, es construñis un macroaeroport a Manresa, però aquesta idea la he descartat de moment.

Primer de tot, cal tenir en compte que les aerolínies low-cost (com Ryanair) solen operar en aeroports secundaris, malgrat estar entrant poc a poc cada cop més en aeroports principals. Si Enaire volgués que realment l'aeroport de Barcelona fos competitiu, revisaria les taxes d'operacions aeroportuàries de Girona-Costa Brava i Reus, i incentivaria a Ryanair, EasyJet i d'altres companyies a operar allà. Això té els seus pros i els seus contres. Els pros són que El Prat es descongestionaria de vols i tindria espai pel seu creixement sense fer obres majors, però com a contra deixaria de tenir aerolínies que alimentin els vols intercontinentals, que és la que hauria de ser la prioritat d'El Prat, esdevenir un hub a nivell europeu a curt termini i a nivell mundial a llarg termini.

Segona, es podria remodelar l'actual T2 (o construir una nova terminal en el mateix espai) per tal de ser un estil Charles de Gaulle (respectant l'actual T1, és clar). Aquesta remodelació comportaria una construcció de portes d'embarcament a cada banda de la terminal (i no només a una com actualment) i la construcció d'una quarta pista (tercera paral·lela) a l'espai dels camps que hi ha actualment sota el polígon de Mas Blau. També comportaria l'eliminació de totes les construccions que hi ha actualment darrere de la T2, d'una nova construcció de la Terminal d'Aviació Corporativa i d'un nou accés a la T2 i a la T1, ja que l'actual no encaixa amb els plans. En aquest cas, la construcció de la T1S no seria necessària ja que els vols podrien ser absorbits per la nova T2. Això inclou, però, l'allargament de la pista 07R-25L, preferiblement per la cara 07R. ([https://imgur.com/a/ffiWBJ7) En taronja, la nova 07R-25L; en verd el nou accés a la T2 pel mig de la futura terminal; en groc, la nova C-31/B-22 i en vermell, la quarta pista.

Totes aquestes opcions són molt més econòmiques que la construcció d'un nou aeroport, i, en cas de necessitat, es poden combinar ambdues per tal d'aprofitar al màxim l'aeroport abans d'agafar terreny al mar (opció que han usat a arreu del món). Tot i així, els aeroports catalans actuals tenen un gran potencial.

Re: Futur dels aeroports catalans

Posted: Monday 15/10/2018 20:57
by Kane_84
¿Llavors l'actual T2 del Prat es una terminal obsoleta? Perque veient que des de fa quasi una decada l'edifici A està practicament en desús, i els edificis B i C no semblen estar funcionant a plé rendiment, es extrany que no es faci res amb ella tenint en compte que la T1 arribará en els proxims anys al seu límit.

Re: Futur dels aeroports catalans

Posted: Monday 15/10/2018 21:53
by adriaesc
Kane_84 wrote:¿Llavors l'actual T2 del Prat es una terminal obsoleta? Perque veient que des de fa quasi una decada l'edifici A està practicament en desús, i els edificis B i C no semblen estar funcionant a plé rendiment, es extrany que no es faci res amb ella tenint en compte que la T1 arribará en els proxims anys al seu límit.
Des del meu punt de vista la terminal no és pas obsoleta; és més, la T2A s'està remodelant per encabir aeronaus més grans. El problema és que com no hi hagi més slots i espais i major flexibilització en la gestió de les pistes, caldrà buscar noves solucions que poden passar per una gestió més flexible (i una mica més sorollosa de l'aeroport) o per la construcció d'una nova pista i una nova terminal. També cal tenir en compte que la pista 07R-25L és més curta que la 07L-25R i no admet enlairaments d'avions com el Boeing 767-400ER o alguns Airbus A380 i incús A330-300, una ampliació no aniria malament per poder ser més flexibles a l'hora d'operar.

Re: Futur dels aeroports catalans

Posted: Monday 15/10/2018 22:05
by albert28
Kane_84 wrote:¿Llavors l'actual T2 del Prat es una terminal obsoleta? Perque veient que des de fa quasi una decada l'edifici A està practicament en desús, i els edificis B i C no semblen estar funcionant a plé rendiment, es extrany que no es faci res amb ella tenint en compte que la T1 arribará en els proxims anys al seu límit.
Terminal obsoleta en absolut. Si estaven pensant en fer una terminal satèl·lit per a augmentar la capacitat... Però tot passa per la limitació pels slots i el nombre de pistes com comenta l'adriasec.

Re: Futur dels aeroports catalans

Posted: Tuesday 16/10/2018 10:00
by Kane_84
Gràcies a tots dos! O sigui que el problema de la T2 es un assumpte de slots i de llargada de la pista. Ja m'extranyaba que una terminal remodelada no fa ni 30 anys ja estigués obsoleta, i per aixó sempre m'ha sobtat aquest semi abandonament que va rebre des de que es va inaugurar la T1 en 2009.
A veure si algún dia la podem tornar a veure a ple rendiment.

Re: Futur dels aeroports catalans

Posted: Tuesday 16/10/2018 13:27
by albert28
Kane_84 wrote:Gràcies a tots dos! O sigui que el problema de la T2 es un assumpte de slots i de llargada de la pista. Ja m'extranyaba que una terminal remodelada no fa ni 30 anys ja estigués obsoleta, i per aixó sempre m'ha sobtat aquest semi abandonament que va rebre des de que es va inaugurar la T1 en 2009.
A veure si algún dia la podem tornar a veure a ple rendiment.
Sí que és cert que el volum de passatgers és força inferior a la T1 però no deixa de ser important per a les companyies low-cost ja que a la T1 pràcticament molt espai no hi ha.
Segons a https://www.lavanguardia.com/economia/2 ... minal.html una previsió era per a el 2026 la satèl·lit.

Re: Futur dels aeroports catalans

Posted: Tuesday 16/10/2018 20:23
by jmroig
Exacte, com bé dieu, el problema és d'slots.
Jo abans que la costosa ampliació de la T2 estil Charles de Gaulle apostaria per la T1S i una nova pista al mar (si això és mediambiental i tècnicament viable).
Les low cost cada cop van menys a Girona i Reus (abans Ryanair tenia vols a 3€ i et compensava agafar el bus des de BCN. Ara, tot i ser low cost, ha anat apujant tarifes i baixant subvencions) i com bé dieu El Prat les necessita per alimentar el llarg radi.
A més, no entenc que sigui una qüestió només de tarifes sinó de transport. Si Girona tingués un AVANT econòmic i ràpid si que podria creixer però mentrestant...
I a llarg termini no descartaria l'Aeroport de Manresa. El planejament general ja hauria d'anar reservant terrenys!

Re: Futur dels aeroports catalans

Posted: Wednesday 17/10/2018 20:41
by jmroig
Respecte al que parlàvem d'un segon aeroport a Barcelona, a Madrid ja van per feina...

https://www.preferente.com/noticias-de- ... 81292.html
Planean un segundo aeropuerto en Madrid para ‘low cost’
Invertirán 148 millones de euros para ampliar el aeródromo de Casarrubios del Monte, que sería complementario a Barajas
Los impulsores subrayan que Madrid es la única gran capital europea que no cuenta con un segundo aeropuerto a menos de 120 kilómetro