https://govern.cat/salapremsa/notes-pre ... va-creacio
FGC reconeix la tasca de les persones vinculades a l'empresa durant els 40 anys des de la seva creació
FGC va ser la primera empresa pública que es va crear, l’any 1979, amb el govern provisional del president Tarradellas, fins i tot abans de tenir Estatut
La companyia ha volgut reconèixer les persones que durant aquests 40 anys d’història han estat vinculades a FGC
Durant tot l’any se celebraran diferents actes commemoratius de l’aniversari sota el lema “Compromesos i preparats per al futur”
Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha iniciat els actes commemoratius del 40è aniversari de la seva creació amb un reconeixement a totes aquelles persones que, d’una manera o altra, han tingut vinculació amb l’empresa durant aquests 40 anys de la seva història. En un acte que ha tingut lloc al Museu Nacional d’Art de Catalunya i que ha comptat amb l’assistència d’un miler de persones, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, i el president d’FGC, Ricard Font, han recordat totes aquelles persones que des del primer moment van creure i apostar per a la creació d’una companyia de ferrocarrils catalana, així com totes aquelles que han contribuït a fer d’FGC l’empresa que és avui dia.
A l’acte, que ha comptat amb testimonis gràfics i projeccions audiovisuals de caràcter històric, hi ha participat el treballador de més edat d’FGC i la treballadora més jove, exemplificant el passat, el present i el futur de l’empresa. En aquest sentit, el lema “Compromesos i preparats per al futur” acompanyarà els diferents actes de commemoració de l’aniversari d’FGC, que no vol ser una mirada retrospectiva sinó una projecció cap al futur.
El conseller Calvet ha reconegut la tasca “dels milers de persones” que durant aquests 40 anys han fet possible “una empresa d’excel·lència” i els ha encoratjat a “seguir amb aquesta capacitat de superació i preparades per al futur, que es diu llançadora a l’aeroport, o tren-tram a Tarragona o L8”. El titular de Territori i Sostenibilitat ha destacat que “el Govern aposta de manera irrenunciable pel transport públic i per la lluita contra el canvi climàtic, perquè ampliar la xarxa a Sabadell i Terrassa suma també. Suma perquè és la nostra manera de treure cotxes de la C-58, per exemple. I ho volem seguir fent en altres punts, com en la C-32 o la B-23, invertint també en Ferrocarrils de la Generalitat. No estem parlant només d’actuar contra el vehicle privat: nosaltres creiem en la mobilitat sostenible, és la nostra manera d’entendre el país”.
El conseller ha felicitat la “manera de fer” de l’empresa, “de la qual ens sentim molt orgullosos”, ha reconegut. Per això no ha dubtat a afirmar que “Ferrocarrils de la Generalitat és una aposta segura, no falla mai. Per aquesta raó vull fer un reconeixement a tothom qui ho ha fet possible, a qui fa que cada dia mantinguem aquest orgull, perquè us posem d’exemple de bona gestió i diem ben convençuts que els 40 anys d’aquesta empresa ferroviària, d’aquesta empresa inquieta que lluita cada dia per l’excel·lència, són només una petita part del futur ple d’èxits que ens espera.”
Per la seva banda, el president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, Ricard Font, ha afirmat que “la història d’FGC és al història d’una empresa pública a qui li encarreguen i assumeix projectes en fallida i és capaç de transformar-los en models d’èxit”. Font ha volgut destacar també que “aquest acte d’avui és un reconeixement a totes les persones que han fet possible la història dels ferrocarrils catalans”. En aquest sentit, Font ha assenyalat que “el 1980 vam portar uns 42 milions de viatgers amb 47 trens, i el 2018, any en què hem fet el rècord de viatges, n’hem portat uns 88 milions amb 102 trens. Però l’essencial per a mi no és el nostre creixement absolut, sinó que l’any en què fem el rècord de clients i usuaris dels nostres serveis també és l’any en què arribem a la millor xifra de puntualitat: el 99’5% en les nostres línies de rodalies de Barcelona i un 99’1% en la nostra línia regional entre Lleida i La Pobla”.
El president d’FGC ha volgut destacar que “en els pitjors anys de la història financera de la Generalitat, entre el 2011 i avui encara, s’han invertit més de 800 milions d’euros pels perllongaments de Terrassa i Sabadell, amb nou estacions més i un creixement de més del 60% de demanda; s’ha assolit que el 100% d’estacions estiguin adaptades per a persones amb mobilitat reduïda amb més de 20 M€ d’inversió; s’han pagat i comprat 36 trens que han costat més de 270 milions, s’ha integrat Can Feu a Sabadell; s’està millorant l’andana de Provença i el telecabina arribarà aquest any al Niu de l’Àliga de La Molina, a 2500 metres. Però l’essencial és la feina de manteniment constant que no s’ha deixat de fer, amb inversions i amb feina cada nit, amb la garantia que intentem que tot estigui al seu lloc per donar un bon servei.”
FGC 1979-2019. 40 anys d’història i innovació
Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya va néixer el 5 de setembre de 1979 i tot seguit va assumir la gestió de les xarxes de ferrocarril traspassades a la Generalitat per l’Estat. FGC va ser la primera empresa pública de la Generalitat restaurada, amb Tarradellas com a president, fins i tot abans de tenir Estatut.
Durant la dècada dels vuitanta, i davant del mal estat de les línies rebudes, FGC va dur a terme un ambiciós pla de modernització que contemplava tant la completa reconstrucció de les vies i les instal·lacions, com la renovació del material mòbil. Aquest pla es va materialitzar amb l’arribada l’any 1983 del primer tren elèctric de la nova sèrie 111, que va estar formada per 20 unitats de tren. La millora del transport de mercaderies o el soterrament de les vies entre Cornellà i Barcelona (1985-1987) són només algunes de les accions cabdals dels primers anys de gestió per part de la Generalitat de Catalunya.
A mitjans dels anys noranta, les xarxes d’FGC van començar una nova etapa amb l’entrada en servei del Metro del Vallès el 1996 i del Metro del Baix Llobregat el 1997. Els nous serveis van representar un canvi substancial en el sistema d’explotació de les xarxes, possiblement el més important des de la seva inauguració, ja que va establir un horari cadenciat amb una elevada freqüència de pas a totes les línies.
L’any 1986, amb la integració a l’empresa del cremallera de Núria, de les estacions de muntanya de Vall de Núria i La Molina i del funiculars de Montserrat, FGC va donar el primer pas per esdevenir una de les empreses ferroviàries més variades del món atès que, no només incorporava la gestió d’un nou mitjà de transport, sinó d’un tipus de servei diferent vinculat al turisme i als esports de muntanya. Posteriorment, ja entrats en el segle XXI, es va incorporar també les estacions d’Espot Esquí i Port Ainé (any 2011) i Vallter 2000 (any 2013).
Recentment, amb l’entrada en servei de les noves unitats Stadler, l’any 2016 va materialitzar-se definitivament l’assumpció per part d’FGC de l’operació de la línia ferroviària entre Lleida i La Pobla de Segur. Els anys 2015 i 2017 culminaven dos ambiciosos projectes: els perllongaments de Terrassa i de Sabadell.
Els canvis que la xarxa dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya ha experimentat durant les darreres quatre dècades són evidents: la majoria d’estacions i instal·lacions han estat reformades, les andanes han estat allargades i els espais han estat adaptats a les persones amb mobilitat reduïda (PMR). Tot i això, la companyia encara el futur amb nous reptes sobre la taula com són la lluita pel canvi climàtic i per la millora de la qualitat de l’aire.
La commemoració dels 40 anys
El reconeixement d’avui és el tret de sortida d’un seguit d’actes de commemoració que es duran a terme durant tot l’any del 40è aniversari. El mes vinent es donaran a conèixer les línies estratègiques de l’empresa per als propers anys, tal com s’ha anunciat en el transcurs de l’acte d’avui, i el proper 25 d’abril es presentarà el llibre dels 40 anys de Ferrocarrils, que recollirà tota la informació testimonial i gràfica de l’empresa, amb anècdotes de personal de l’empresa i amb un perfil molt artístic.
Els actes de commemoració culminaran el dia 5 de setembre, dia en què, l’any 1979, el govern provisional del president Josep Tarradellas va signar el decret de creació de l’empresa pública Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya.
Al web
www.fgc40.cat es podrà consultar informació històrica d’aquesta efemèride i fer seguiment dels actes que es faran per commemorar-la. També a través del compte corporatiu d’FGC a Twitter (@FGCcorporatiu) i a Facebook (
www.facebook.com/fgcferrocarrils).