Veig que la proposta ha suscitat comentaris, la qual cosa era en principi la meva intenció.
En primer lloc, comentar que el factor del cost econòmic de les infraestructures ha de ser un factor molt important a tenir en compte, clar que sí, però hi ha altres factors, com la cohessió social i territorial, que també s'han de tenir en compte, i que poden variar la decissió de fer o no fer una infraestructura. A més, els estudis Rs'acostumen a fer sobre la situació prèvia a la creació de la infraestructura, però està comprovat que les infraestructures de transport determinen també la mobilitat de la gent, ja que prenem les decissions de com moure'ns, o fins i tot, on viure i on treballar, en funció de les infraestructures existents. Vull dir que la creació d'una xarxa de metro circular al Vallès pot induir molta mobilitat dins d'aquest àmbit que actualment no es produeix o es produeix en transport privat.
A més, quan parlem dels hàbits de mobilitat de la gent, hem de tenir en compte la facilitat d'accés que tenen els usuaris al transport públic. Si per anar a la feina en transport públic, haig d'anar lluny per agafar-lo o he de fer transbordaments i trigo més que si vaig en vehicle propi (i si els viatges en transport públic m'acaba costant més que en vehicle privat), acabaré anant en vehicle propi. Si vull que un transport públic sigui eficient ha de passar pels nuclis de població (com més centrat, millor). Agafem molt més els transports amb parada al centre que no a la perifèria. Si les parades i estacions no estan ben ubicades, només agafaran el mitjà de transport les persones que no tinguin una altra alternativa. Sabadell i Terrassa són dues ciutats de més de 200.000 habitants situades a menys de 3 km. De fet (encara que a algú no li agradi) són com una sola gran ciutat. Tot i així, l'única connexió eficient entre elles és la R4 de Renfe (les línies C2 i C5 triguen 45' de Sabadell Centre a Terrassa Rambla i la freqüència no és òptima), que té com a deficiència que, tant a Sabadell com a Terrassa, l'estació central no està al centre, sinó a la perifèria del centre, cosa que en molts casos implica un transbordament o una bona passejada a peu suplementària. La proposta busca solucionar això amb una nova connexió entre les dues ciutats que:
a) En el cas de Terrassa, passaria per les estacions de FGC de la Rambla i del Nord (comunicant-les directament): no tindria parada a la Plaça Vella, però hi hauria dues opcions que poden ser relativament properes.
b) En el cas de Sabadell, aprofitaria el recorregut de FGC, amb parades a Sabadell Nord, la Creu Alta i Plaça Major, amb la qual cosa passaria pel bell mig de la ciutat.
c) A més, entre l'Estació del Nord de Terrassa i Sabadell Nord, es faria una nova via (no la de Renfe, que efectivament, té una amplada diferent) amb noves estacions a les zones de Av. Barcelona (Terrassa), Hospital de Terrassa, i Via Alexandra o Can Llong (Sabadell), que en el cas de Terrassa i Sabadell, són zones molt densament poblades.
- MetroVallèsNord.gif (166.11 KiB) Viewed 19909 times
Per una altra banda, es planteja com a alternativa el reforçament de la R8 de Rodalies.
aeduh wrote:S'ha de terminar d'encerclar la R7/R0, i modificar el traçat dels R7 R8 a la zona de Castellbisbal Rubí Sant Cugat per a que passin per arees poblades de forma eficient.
Com sabeu, aquesta línia no es va concebre inicialment com a línia de passatgers, sinó de mercaderies, per evitar que aquestes passessin per Barcelona. Per això, no passava per cap zona poblada. El creixement de Rubí i especialment Sant Cugat han fet que siguin més properes a aquestes ciutats, però encara amb poca població propera i molt infrautilitzades. A més, com a conseqüència del que mencionem, les freqüències són molt baixes. Si vull anar de Rubí a Sant Quirze, em serà més eficient agafar S1 + S2 que no pas S1 + R8 + S2, ja que amb aquesta segona alternativa perdré molt més temps en transbordaments.
- MetroVallesSud.gif (257.36 KiB) Viewed 19909 times
L'alternativa plantejada per mfuentesll2 em sembla magnífica.
Efectivament, no partim de zero i podem aprofitar infraestructures existents per abaratir costos.
Jo crec que el principal avantatge de l'alternativa plantejada és la possibilitat de realitzar desplaçaments dins del Vallès Occidental de manera molt ràpida, comparable a la de desplaçar-se a Barcelona, minimitzant transbordaments i per tant, millorant molt sensiblement els temps de trajecte, cosa que dinamitzaria la comarca en tots els aspectes (econòmic, social, cultural, educatiu, etc) i trauria molts vehicles de la carretera, beneficis ambdós difícilment quantificables econòmicament, però d'un indubtable benefici a mig (i fins i tot curt) termini. A més, donaria un servei de transport públic més eficient a zones com l'est de Terrassa, el sud de Sabadell, Ripollet i millorant el de Barberà, Cerdanyola o Sant Cugat.
A més, aquesta proposta no és incompatible amb altres possibles millores al transport públic de la comarca, com el segon túnel a Collserola, l'estació del nord de Rubí de FGC o el discutit perllongament de la S2 a Castellar. Al contrari, les pot fer més eficients, i per tant, la seva realització podria estar més justificada.