Quan es triga a sortir des de l'andana al carrer?
- wefer
- Administrador
- Posts: 6994
- Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
- Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contact:
Quan es triga a sortir des de l'andana al carrer?
Gràcies als grans caps pensants que comanden el nostre país, secundats per tècnics que suposo es mouen sempre en cotxe, els últims anys han proliferat algunes estacions que semblen dissenyades perquè la gent no utilitzi el transport públic. una d'aquestes estacions és Vall d'Hebron, on la sortida des de l'andana de la L5 fins al carrer es pot arribar a fer eterna, tan si vas per les interminables escales mecàniques (només ho fan alguns valents en bona forma) com si has d'esperar en les quilomètriques cues que es formen davant dels dos miniascensors de sortida.
Té cap mena de sentit que en algunes estacions de la L9/L10 amb menys moviment hagin posat gran quantitat d'ascensors de gran capacitat mentre Vall d'Hebron tothom s'amuntega en dos petits ascensors? Òbviament no.
Us convido que voteu aquesta enquesta de la qual aviat donarem el resultat:
https://twitter.com/transportcat/status ... 1406871552
Té cap mena de sentit que en algunes estacions de la L9/L10 amb menys moviment hagin posat gran quantitat d'ascensors de gran capacitat mentre Vall d'Hebron tothom s'amuntega en dos petits ascensors? Òbviament no.
Us convido que voteu aquesta enquesta de la qual aviat donarem el resultat:
https://twitter.com/transportcat/status ... 1406871552
Marçal Guardiola i Sánchez - Railmotif.es revista de modelismo ferroviario - Web ferroviària - Història de la SEAT
Re: Quan es triga a sortir des de l'andana al carrer?
Aviam, Vall d'Hebron L5 al final no podia estar més amunt, ja que te els túnels de L3 a dos nivells diferents, el de cotxeres a un, i el de la línia general més amunt. De totes formes, sí que penso que a l'accés costat muntanya, podrien haver muntat un parell d'ascensors més directes de L5 a vestíbul, fora del que és l'entorn de les barreres tarifaries (que queda més endins i diguem-ne, dins la zona de l'andana.
La cua de l'ascensor és per culpa de la gent que pot anar per les escales, que el satura. Aquesta tarda mateix ja he vist (per enèsima vegada) una petita baralla verbal entre usuaris, per a que deixin passar primer la gent amb cadira de rodes i cotxets.
I segons com, ja experiència pròpia de sempre que faig l'enllaç, fora d'hores baixes, acabes abans per les escales que no fent cua i esperant que l'ascensor faci totes les parades.
La cua de l'ascensor és per culpa de la gent que pot anar per les escales, que el satura. Aquesta tarda mateix ja he vist (per enèsima vegada) una petita baralla verbal entre usuaris, per a que deixin passar primer la gent amb cadira de rodes i cotxets.
I segons com, ja experiència pròpia de sempre que faig l'enllaç, fora d'hores baixes, acabes abans per les escales que no fent cua i esperant que l'ascensor faci totes les parades.
El metro de Barcelona amb motoristes!
- wefer
- Administrador
- Posts: 6994
- Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
- Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contact:
Re: Quan es triga a sortir des de l'andana al carrer?
I no creus que potser això denota que l'estació està mal dissenyada? Per què un arquitecte o polític ha de decidir que els usuaris han de perdre el temps donant voltes per les escales quan hi ha solucions millors? És normal que passin aquestes baralles, i són signe inequívoc de que alguna cosa no funciona i de que l'estació no s'ha dissenyat pensant en les necessitats dels usuaris.
Per cert, si us hi fixeu hi ha lloc de sobres per posar dos ascensors d'alta capacitat al forat central de les escales. Sembla com si a última hora haguessin decidit no posar-los per estalviar-se diners o alguna cosa així:
- Attachments
-
- vall-hebron-escales.jpg (164.14 KiB) Viewed 13534 times
Marçal Guardiola i Sánchez - Railmotif.es revista de modelismo ferroviario - Web ferroviària - Història de la SEAT
- 122-042-132
- N9
- Posts: 1659
- Joined: Sunday 05/10/2008 12:30
- Location: (Barcelona CAT, Houston TX, Washington DC)
Re: Quan es triga a sortir des de l'andana al carrer?
Crec que no en hi ha per tant, és un enllac que faig servir tot sovint, doncs tinc un dels despatxos a Vallcarca i des de Maragall, és el camí més curt. Son 5 trams d'escala, no m'he plantejat mai d'agafar l'ascensor.
I vaig camí dels 70. I no se'm fa llarg. I ho fa forca gent. Heu estat a Washington¿, doncs ja veureu si hi aneu. Salut!
I vaig camí dels 70. I no se'm fa llarg. I ho fa forca gent. Heu estat a Washington¿, doncs ja veureu si hi aneu. Salut!
Tampoc cal que sigui instantani.
I per què no podem tenir paciència i trigar el que s'hagi de trigar?
frankrodriguez.net
signatura
signatura
Re: Quan es triga a sortir des de l'andana al carrer?
Perquè es tracta de que el metro sigui un transport ràpid i àgil, per moure grans fluxos de passatgers, i si és lent per a aquests a l'hora d'accedir i desallotjar les estacions, no compleix correctament la seva funció, al metro no ens volem entretenir, sobretot si hem d'anar a la feina o a estudiar. Per a fer servir la paciència tenim els autobusos (quan ens podem permetre escollir un o l'altre, clar), al metro s'hi va perquè anem de pressa.
Fes la pregunta a la inversa: per què estacions que no mouen tants passatgers, com per exemple Singuerlin, són més àgils d'accedir i de desallotjar que aquesta?
Re: Quan es triga a sortir des de l'andana al carrer?
Se supone que el tema de los ascensores, cuando hay mucho pasaje, esto se convierte en lo menos ágil del mundo, en cambio en estaciones más concurridas como Sagrera, las escaleras mecánicas aportan un flujo constante...
Creo que esto que acabo de decir me lo comentó un compañero de aquí.
Creo que esto que acabo de decir me lo comentó un compañero de aquí.
frankrodriguez.net
signatura
signatura
Re: Quan es triga a sortir des de l'andana al carrer?
Pues a la hora de la verdad, subir tantos pisos de escaleras mecánicas es de todo menos rápido. Lo que pasa es que en Sagrera (L9), con dos ascensores pequeños, normal que no vaya rápido...Renfe445 wrote: ↑Wednesday 02/10/2019 22:41 Se supone que el tema de los ascensores, cuando hay mucho pasaje, esto se convierte en lo menos ágil del mundo, en cambio en estaciones más concurridas como Sagrera, las escaleras mecánicas aportan un flujo constante...
Creo que esto que acabo de decir me lo comentó un compañero de aquí.
- wefer
- Administrador
- Posts: 6994
- Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
- Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contact:
Re: Quan es triga a sortir des de l'andana al carrer?
Crec que aquesta és una conversa que he tingut moltes vegades amb gent interessada en el transport públic i sembla que no s'entén: més enllà dels afeccionats al transport públic, la majoria de la societat no agafarà el metro en aquestes condicions. Molta gent no agafa el metro per no haver de baixar dos trams d'escales, molta. Ara imagineu-vos com de dissuasiu és la gran quantitat d'escales que hi ha en estacions com aquesta.
A més, la gravetat del tema recau en el fet que la dificultat i incomoditat d'aquesta estació en concret (i Sagrera L9/L10 és el mateix cas) ve provocada per un disseny deficient en el qual es va plantejar posar escales en comptes d'ascensors d'alta capacitat per poder transportar més gent, sense tenir en compte que la gent NO ESTÀ DISPOSADA a perdre el temps pujant les escales. El resultat és que una solució teòricament feta per poder fer sortir més gent alhora acaba amb tota la gent fent cues quilomètriques en dos ascensors minúsculs i les escales buides. Ho podeu comprovar qualsevol dia a qualsevol hora. I mentrestant altres estacions de la L9/L10 on es van instal·lar 7 o 8 ascensors d'alta capacitat un al costat de l'altre, estan desaprofitades totalment.
No em serveixen actituds tipus "a mi ja m'està bé perquè m'agrada caminar". Potser si tots plegats intentem tocar més de peus a terra i posar-nos en la pell de la gent "normal" aconseguirem que la gent agafi el transport públic. Si no... doncs seguirem com ara, que qui pot va en cotxe o en moto i arriba molt abans, començant pels que van dissenyar l'estació.
A més, la gravetat del tema recau en el fet que la dificultat i incomoditat d'aquesta estació en concret (i Sagrera L9/L10 és el mateix cas) ve provocada per un disseny deficient en el qual es va plantejar posar escales en comptes d'ascensors d'alta capacitat per poder transportar més gent, sense tenir en compte que la gent NO ESTÀ DISPOSADA a perdre el temps pujant les escales. El resultat és que una solució teòricament feta per poder fer sortir més gent alhora acaba amb tota la gent fent cues quilomètriques en dos ascensors minúsculs i les escales buides. Ho podeu comprovar qualsevol dia a qualsevol hora. I mentrestant altres estacions de la L9/L10 on es van instal·lar 7 o 8 ascensors d'alta capacitat un al costat de l'altre, estan desaprofitades totalment.
No em serveixen actituds tipus "a mi ja m'està bé perquè m'agrada caminar". Potser si tots plegats intentem tocar més de peus a terra i posar-nos en la pell de la gent "normal" aconseguirem que la gent agafi el transport públic. Si no... doncs seguirem com ara, que qui pot va en cotxe o en moto i arriba molt abans, començant pels que van dissenyar l'estació.
Marçal Guardiola i Sánchez - Railmotif.es revista de modelismo ferroviario - Web ferroviària - Història de la SEAT
Re: Quan es triga a sortir des de l'andana al carrer?
L'escala mecànica té un avantatge, és un sistema constant. Estan disponibles en qualsevol moment, per tant és un sistema eficaç per absorbir passatge constant.
Els ascensors, en canvi, encara que siguin molt ràpids, no són un sistema constant, si l'ascensor no està disponible a on ets, has d'esperar a que arribi. Això els fa ineficaços per absorbir passatge constantment. A més que pot resultar conflictiu si hi ha molts passatgers que volen sortir de l'estació i tots els ascensors han de baixar, i els que volen entrar perden temps.
Per tant a estacions profundes amb demanda constantment elevada, malauradament les escales mecàniques són la solució (amb ascensors per a PMR, evidentment).
Altre problema dels ascensors és que resulten claustrofòbics per a algunes persones quan estan totalment plens.
Això sí, després si no s'ha estudiat bé la demanda de l'estació, ens semblarà inadequat el sistema emprat.
Els ascensors, en canvi, encara que siguin molt ràpids, no són un sistema constant, si l'ascensor no està disponible a on ets, has d'esperar a que arribi. Això els fa ineficaços per absorbir passatge constantment. A més que pot resultar conflictiu si hi ha molts passatgers que volen sortir de l'estació i tots els ascensors han de baixar, i els que volen entrar perden temps.
Per tant a estacions profundes amb demanda constantment elevada, malauradament les escales mecàniques són la solució (amb ascensors per a PMR, evidentment).
Altre problema dels ascensors és que resulten claustrofòbics per a algunes persones quan estan totalment plens.
Això sí, després si no s'ha estudiat bé la demanda de l'estació, ens semblarà inadequat el sistema emprat.
frankrodriguez.net
signatura
signatura
Re: Quan es triga a sortir des de l'andana al carrer?
Exactament és el que penso, no hi ha per tant.122-042-132 wrote: ↑Wednesday 02/10/2019 21:53 Crec que no en hi ha per tant, és un enllac que faig servir tot sovint, doncs tinc un dels despatxos a Vallcarca i des de Maragall, és el camí més curt. Son 5 trams d'escala, no m'he plantejat mai d'agafar l'ascensor.
I vaig camí dels 70. I no se'm fa llarg. I ho fa forca gent. Heu estat a Washington¿, doncs ja veureu si hi aneu. Salut!
frankrodriguez.net
signatura
signatura
Re: Quan es triga a sortir des de l'andana al carrer?
Que si, que la vostra opinió és aquesta, ningú no ho discuteix, però que a la hora de la veritat, i per molts estudis previs que fessin i tot, la gran majoria de gent prefereix els ascensors, i això és el que estem discutint. La gent vol donar el mínim de passos possibles, siguem realistes, potser ja no és tema d'anar més o menys ràpid per sortir, per què tanta gent espera ascensors quan hi han escales mecàniques? Alguna cosa falla.Renfe445 wrote: ↑Thursday 03/10/2019 2:15122-042-132 wrote: ↑Wednesday 02/10/2019 21:53 Crec que no en hi ha per tant, és un enllac que faig servir tot sovint, doncs tinc un dels despatxos a Vallcarca i des de Maragall, és el camí més curt. Son 5 trams d'escala, no m'he plantejat mai d'agafar l'ascensor.
I vaig camí dels 70. I no se'm fa llarg. I ho fa forca gent. Heu estat a Washington¿, doncs ja veureu si hi aneu. Salut!
Exactament és el que penso, no hi ha per tant.
Re: Quan es triga a sortir des de l'andana al carrer?
Hem de recordar que el tram de la L5 entre El Carmel i Vall d'Hebron és més aviat un projecte improvisat sobre la marxa arran l'esfondrament del Carmel, tal i com es veu al vídeo d'abaix. Vall d'Hebron havia de tenir escales mecàniques i 2 ascensors al mig de l'andana, i no dos accessos a cada punta de l'andana com hem acabat tenint. Si s'hagués fet el projecte original tindríem un enllaç molt més ràpid, però l'esfondrament va obligar a canviar el projecte per fer-lo més "segur" i concorde al terreny i a l'orografia de la zona.
Salut!
#volemL9
#volemL9
- bigcoaster
- N8
- Posts: 953
- Joined: Sunday 12/04/2015 16:50
Re: Quan es triga a sortir des de l'andana al carrer?
Jo crec que el que realment fa pesades les escales mecàniques d'aquest tipus d'estacions no és la profunditat, sinó la forma com estan instal·lades. Si heu anat a Moscú o Londres, les profunditats són similars, però només hi ha un sol tram d'escala mecànica, molt llarga, però una, i jo crec que això la fa molt més agradable i factible per la gent. En canvi aqui les posen d'aquesta manera que sembla un cargol sense fi que psicològicament és més dur.
És cert que la gent prefereix ascensor a escala mecànica, però si aquesta està ben instal·lada, el 99% de la gent va per l'escala pel fet de que no ha d'esperar i a l'ascensor si. En canvi, si l'escala està mal instal·lada, ja és una altra cosa.
A més, la col·locació de les escales en X, no només la fa més pesada mentalment sinó que es tarda més que si fos un sol tram ja que a cada inici i final d'escala s'ha de caminar uns metres. A més a més, és més car de mantenir 12 escales -per curtes que siguin- que 2 de llargues.
Jo crec que per tal d'abaratir l'obra -i perquè en algun lloc no es podia- van evitar fer pous en diagonal i els van fer tots en vertical, però clar, això impossibilita escales d'un sol tram. Al crossrail londinenc els pous són en diagonal i les escales d'un o dos trams. Mateixes profunditats, però allí és molt més còmode agafar les escales mecàniques. I una altra cosa que s'hauria de fer és amagar una mica els ascensors.
És cert que la gent prefereix ascensor a escala mecànica, però si aquesta està ben instal·lada, el 99% de la gent va per l'escala pel fet de que no ha d'esperar i a l'ascensor si. En canvi, si l'escala està mal instal·lada, ja és una altra cosa.
A més, la col·locació de les escales en X, no només la fa més pesada mentalment sinó que es tarda més que si fos un sol tram ja que a cada inici i final d'escala s'ha de caminar uns metres. A més a més, és més car de mantenir 12 escales -per curtes que siguin- que 2 de llargues.
Jo crec que per tal d'abaratir l'obra -i perquè en algun lloc no es podia- van evitar fer pous en diagonal i els van fer tots en vertical, però clar, això impossibilita escales d'un sol tram. Al crossrail londinenc els pous són en diagonal i les escales d'un o dos trams. Mateixes profunditats, però allí és molt més còmode agafar les escales mecàniques. I una altra cosa que s'hauria de fer és amagar una mica els ascensors.
This is the Southern service to London Victoria. We're now approaching London Victoria. Change here for the Victoria, Circle and District lines, National Rail services and the Victoria Coach Station.
Re: Quan es triga a sortir des de l'andana al carrer?
També s'ha de dir que els ascensor de la L9 son molt lents al obrir i tancar portes. A més, a vegades entres en un cicle infinit de no poder baixar perquè va arribant un regueró petit i constant de persones que volen entrar. Bastant exasperant.
Ciutadans de Catalunya, ja soc aquí!
Re: Quan es triga a sortir des de l'andana al carrer?
Ei, doncs molt bona deducció, tens tota la raó!! Una sola escala canviaria molt!!bigcoaster wrote: ↑Thursday 03/10/2019 18:38 Jo crec que el que realment fa pesades les escales mecàniques d'aquest tipus d'estacions no és la profunditat, sinó la forma com estan instal·lades. Si heu anat a Moscú o Londres, les profunditats són similars, però només hi ha un sol tram d'escala mecànica, molt llarga, però una, i jo crec que això la fa molt més agradable i factible per la gent. En canvi aqui les posen d'aquesta manera que sembla un cargol sense fi que psicològicament és més dur.
És cert que la gent prefereix ascensor a escala mecànica, però si aquesta està ben instal·lada, el 99% de la gent va per l'escala pel fet de que no ha d'esperar i a l'ascensor si. En canvi, si l'escala està mal instal·lada, ja és una altra cosa.
A més, la col·locació de les escales en X, no només la fa més pesada mentalment sinó que es tarda més que si fos un sol tram ja que a cada inici i final d'escala s'ha de caminar uns metres. A més a més, és més car de mantenir 12 escales -per curtes que siguin- que 2 de llargues.
Jo crec que per tal d'abaratir l'obra -i perquè en algun lloc no es podia- van evitar fer pous en diagonal i els van fer tots en vertical, però clar, això impossibilita escales d'un sol tram. Al crossrail londinenc els pous són en diagonal i les escales d'un o dos trams. Mateixes profunditats, però allí és molt més còmode agafar les escales mecàniques. I una altra cosa que s'hauria de fer és amagar una mica els ascensors.
Re: Quan es triga a sortir des de l'andana al carrer?
Sí, jo també penso que si s'haguessin fet pous diagonals amb 3-4 escales d'accés seria millor, però els hi veig dos desavantatges. El primer, que si s'espatlla una de les escales llargues deixes sense servei al 30-50% de les escales, depenent de quantes hi hagi (amb el que això podria suposar a algunes estacions com Sarrià o Sagrera) i, per altra banda, aquestes escales sovint provoquen mareig perquè realment no veus el final (a més que van hiper ràpides, com al metro de Budapest). Potser una bona solució als pous de la L9 hagués estat posar-les "rodejant" les parets del pou i al mig els dos ascensors, però això ja és fer volar coloms perquè no soc enginyerbigcoaster wrote: ↑Thursday 03/10/2019 18:38 Jo crec que el que realment fa pesades les escales mecàniques d'aquest tipus d'estacions no és la profunditat, sinó la forma com estan instal·lades. Si heu anat a Moscú o Londres, les profunditats són similars, però només hi ha un sol tram d'escala mecànica, molt llarga, però una, i jo crec que això la fa molt més agradable i factible per la gent. En canvi aqui les posen d'aquesta manera que sembla un cargol sense fi que psicològicament és més dur.
És cert que la gent prefereix ascensor a escala mecànica, però si aquesta està ben instal·lada, el 99% de la gent va per l'escala pel fet de que no ha d'esperar i a l'ascensor si. En canvi, si l'escala està mal instal·lada, ja és una altra cosa.
A més, la col·locació de les escales en X, no només la fa més pesada mentalment sinó que es tarda més que si fos un sol tram ja que a cada inici i final d'escala s'ha de caminar uns metres. A més a més, és més car de mantenir 12 escales -per curtes que siguin- que 2 de llargues.
Jo crec que per tal d'abaratir l'obra -i perquè en algun lloc no es podia- van evitar fer pous en diagonal i els van fer tots en vertical, però clar, això impossibilita escales d'un sol tram. Al crossrail londinenc els pous són en diagonal i les escales d'un o dos trams. Mateixes profunditats, però allí és molt més còmode agafar les escales mecàniques. I una altra cosa que s'hauria de fer és amagar una mica els ascensors.
En qualsevol cas, la histèria i la psicosi col·lectiva i política de l'esfondrament del Carmel va obligar a refer tots els projectes constructius en marxa, ja sigui modificant els pous o augmentant la profunditat de la línia a alguns trams (+ profunditat és + seguretat però també + temps per entrar i sortir). Va ser una por ben legítima perquè es van esfondrar dos edificis sencers, però això ha provocat de retruc un augment dels temps de viatge entre el carrer i les andanes a la L9. És el que hi ha.
A moltes estacions s'ha fet així a propòsit per desincenvitar l'ús dels ascensors a les persones que realment no els necessiten, i així intentar que agafin les escales (a La Sagrera per exemple s'ha fet).
Salut!
#volemL9
#volemL9
Re: Quan es triga a sortir des de l'andana al carrer?
Uns metres? Jo crec que són uns centímetres perquè l'inici i final de cada tram són junts.bigcoaster wrote: ↑Thursday 03/10/2019 18:38A més, la col·locació de les escales en X, no només la fa més pesada mentalment sinó que es tarda més que si fos un sol tram ja que a cada inici i final d'escala s'ha de caminar uns metres. A més a més, és més car de mantenir 12 escales -per curtes que siguin- que 2 de llargues.
frankrodriguez.net
signatura
signatura
Re: Quan es triga a sortir des de l'andana al carrer?
Parles de La Sagrera o Vall d'Hebrón?Renfe445 wrote: ↑Friday 04/10/2019 14:29Uns metres? Jo crec que són uns centímetres perquè l'inici i final de cada tram són junts.bigcoaster wrote: ↑Thursday 03/10/2019 18:38A més, la col·locació de les escales en X, no només la fa més pesada mentalment sinó que es tarda més que si fos un sol tram ja que a cada inici i final d'escala s'ha de caminar uns metres. A més a més, és més car de mantenir 12 escales -per curtes que siguin- que 2 de llargues.
Doncs molt, molt èxit no és que hagin tingut...