Plans de futur per a FGC
Posted: Tuesday 04/02/2020 14:45
Ja és un clàssic. Que la manca d'inversions en infraestructures afecta la competitivitat de Catalunya i que aquest dèficit és crònic ja és sabut, però a tot plegat s'hi suma el canvi climàtic, el tecnològic i la transformació de la mobilitat com la coneixíem fins ara. Les prioritats han canviat i la societat ja veu la mobilitat compartida i el transport públic com una clara alternativa al cotxe. La "incertesa del moment" influeix i és per això que el president d'FGC, Ricard Font, planteja que els ferrocarrils connectin València amb Catalunya i Perpinyà, així com les quatre capitals catalanes. El problema? "Encara no existeix un projecte d'alta velocitat" que connecti el territori valencià amb el català.
Precisament per això, una de les prioritats d'FGC és "donar uns serveis d'alta velocitat regional i poder connectar aquestes capitals per poder desenvolupar una connexió amb la cultura i el turisme propi". Així ho ha posat Font damunt la taula durant un esmorzar organitzat per Foment del Treball i PwC, on ha lamentat que "en els darrers anys hi ha hagut pèrdua de competitivitat per la manca d'inversió en infraestructures, un dèficit crònic".
Però aquesta feina no la volen fer sols. "Volem trobar els socis per poder desenvolupar tres grans serveis: la unió de les capitals, que permetria anar de Lleida a Girona i Figueres; arribar al Camp de Tarragona i connectar-nos amb l'aeroport de Reus". De fet, el Departament de Territori ja ha adjudicat la redacció dels estudis informatius per a la implantació del nou sistema de tren-tramvia al Camp de Tarragona. Els estudis corresponen als dos àmbits d’actuació del projecte, entre Cambrils i Tarragona; i Cambrils i Reus, amb un termini d’execució d'entre cinc i sis mesos, respectivament, i un import global d'adjudicació de 456.200 euros. L'objectiu és tenir aprovats tots els estudis la tardor del 2021.
Un hòlding per a Rodalies
Justament amb la idea de l'alta velocitat regional i de connectar-ho tot, el president de Foment, Josep Sánchez Llibre, proposa que "la Generalitat pugui assumir la gestió de Rodalies" perquè, subratlla, "si es gestiona en la distància passa el que passa" i, en aquest sentit, assegura que "FGC té la capacitat de crear un gran hòlding per gestionar Rodalies". Després que el president d'FGC assenyalés que "volem connectar la Gran Àrea Metropolitana i connectar Catalunya amb el món", Llibre ha llançat a l'aire aquest suggeriment i Font ha admès estar "preparats" si
se'ls demana assumir aquesta gestió, tot i que no ha tancat la porta a un hòlding en què hi tinguin participació FGC, Renfe i les administracions implicades.
Llibre: "FGC té la capacitat de crear un gran holding per gestionar Rodalies"
"Esperem que aquesta legislatura duri el màxim de temps perquè hi pugui haver la complicitat entre el Govern central i la Generalitat que possibiliti la gestió de Rodalies", ha insistit Llibre, mentre que el president d'FGC apunta que "quan pensem en Rodalies, hem de pensar en les inversions però en funció de l'operadora". A parer seu, "no cal plantejar serveis, aprofitem les infraestructures per poder fer el millor servei amb allò que tenim".
I és per aquest motiu que, per exemple, quan FGC va a comprar trens no ho fa per renovar-los, sinó per fer més serveis perquè aquesta és una manera de "recuperar l'ambició", així com la "gestió senzilla i de proximitat en els serveis públics i pensar es infraestructures en el serveis". "Implicar els ciutadans, fer projectes transversals de col·laboració público-privada, innovar sense por en els mecanismes de finançament i posar l'home al centre de la discussió i del nostre entorn" és una prioritat clara de la infraestructura de serveis.
Un laboratori 5G per connectar-ho tot
Font ha avançat que FGC instal·larà un laboratori 5G entre plaça Espanya i la Fira per millorar la connectivitat de l'usuari i l'empresa en el seu dia a dia. Això, que ho explicaran millor durant el Mobile World Congress, els fa entrar en "una nova dimensió de connectivitat" a través d'un projecte d'investigació i innovació en què hi participaran la Mobile World Capital de Barcelona, la Generalitat, FGC i Vodafone. Aquesta és la primera cobertura 5G a la xarxa ferroviària de la capital catalana.
Parlant d'innovació, el president d'FGC també ha posat de relleu la importància de crear estacions 4.0 que permetin, entre moltes altres coses, que hi hagi intercanvis de car sharing, autobusos elèctrics i paqueteria per recollir les compres fetes a través del comerç electrònic. Una visió que demostra que FGC "deixa de ser una empresa estrictament ferroviària per ser una empresa de mobilitat" que jugarà amb l'entorn actual. Es tracta de tenir una "visió que respon a una infraestructura i a uns serveis" que, en definitiva, "connectin Catalunya amb el món".
Per això, cal connectar les quatre capitals catalanes, però també "connectar-nos amb Tolosa i Perpinyà i amb València", a més de connectar "dos districtes industrials que tindran un paper molt important en el futur" com ho són l'Anoia i el Bages i construir un segon túnel del Vallès que connecti Barcelona amb el Vallès en menys de mitja hora i el Vallès amb el Llobregat. Parlant de la línia del Llobregat, també tenen previst doblar les posicions dels trens, estan plantejant que la connexió per Francesc Macià puguin ser dos intercanviadors de serveis i la connexió amb l'aeroport a l'estil de ciutats com Madrid o Viena. I, com no podia ser d'altra
manera, connectar la plaça Espanya amb Gràcia el 2026, millorar els ramals d'Igualada i Manresa i ser un aliat de les exportacions de Seat.
Més inversió en sostenibilitat
"Som activistes en la lluita del canvi climàtic". Partint d'aquesta base, Font ha volgut deixar clar que quan diuen això és perquè, entre altres coses, posaran 230 milions d'euros més en oferta de transport públic. A més, encara en matèria energètica, FGC ja consumeix el 100% de l'energia verda, el 25% de la qual és solar i, de fet, preveuen que l'any vinent ho sigui el 100%.
Font: "Necessitem una inversió proporcional al PIB de Catalunya"
Sobre la Zona de Baixes Emissions, Font ha assenyalat que no hi ha hagut cap situació de col·lapse a la xarxa ferroviària d'FGC a les línies del Vallès i del Llobregat-Anoia. "Hem tingut petits increments de viatgers però encara no hem viscut cap situació difícil d'afrontar. Absoluta normalitat". Caldrà veure què passa a l'abril, quan comencin a posar-se en marxa les multes per als vehicles que no poden circular per l'àrea metropolitana.
Una empresa que no para de batre rècords de passatgers, que treu de les carreteres uns 184.000 cotxes diaris, que està molt ben valorada pels usuaris, sobretot pel 99,5% de puntualitat i que treballa en equiparar el percentatge de dones i homes que hi treballen (ara és del 30% i 70% respectivament), però que, com totes les infraestructures catalanes, necessita tenir un finançament i que les inversions siguin proporcionals al PIB de Catalunya. Com sempre, la manca d'inversions resta competitivitat, una competitivitat, però, que continua catapultant Catalunya cap al rècord i com a un referent internacional.
Font: article de VIA Empresa.
per Marta Escobar Martí Barcelona.04 de febrer de 2020 13:18
Subscriu-te a VIA Empresa i no et perdis les històries que et connecten amb la innovació.
Precisament per això, una de les prioritats d'FGC és "donar uns serveis d'alta velocitat regional i poder connectar aquestes capitals per poder desenvolupar una connexió amb la cultura i el turisme propi". Així ho ha posat Font damunt la taula durant un esmorzar organitzat per Foment del Treball i PwC, on ha lamentat que "en els darrers anys hi ha hagut pèrdua de competitivitat per la manca d'inversió en infraestructures, un dèficit crònic".
Però aquesta feina no la volen fer sols. "Volem trobar els socis per poder desenvolupar tres grans serveis: la unió de les capitals, que permetria anar de Lleida a Girona i Figueres; arribar al Camp de Tarragona i connectar-nos amb l'aeroport de Reus". De fet, el Departament de Territori ja ha adjudicat la redacció dels estudis informatius per a la implantació del nou sistema de tren-tramvia al Camp de Tarragona. Els estudis corresponen als dos àmbits d’actuació del projecte, entre Cambrils i Tarragona; i Cambrils i Reus, amb un termini d’execució d'entre cinc i sis mesos, respectivament, i un import global d'adjudicació de 456.200 euros. L'objectiu és tenir aprovats tots els estudis la tardor del 2021.
Un hòlding per a Rodalies
Justament amb la idea de l'alta velocitat regional i de connectar-ho tot, el president de Foment, Josep Sánchez Llibre, proposa que "la Generalitat pugui assumir la gestió de Rodalies" perquè, subratlla, "si es gestiona en la distància passa el que passa" i, en aquest sentit, assegura que "FGC té la capacitat de crear un gran hòlding per gestionar Rodalies". Després que el president d'FGC assenyalés que "volem connectar la Gran Àrea Metropolitana i connectar Catalunya amb el món", Llibre ha llançat a l'aire aquest suggeriment i Font ha admès estar "preparats" si
se'ls demana assumir aquesta gestió, tot i que no ha tancat la porta a un hòlding en què hi tinguin participació FGC, Renfe i les administracions implicades.
Llibre: "FGC té la capacitat de crear un gran holding per gestionar Rodalies"
"Esperem que aquesta legislatura duri el màxim de temps perquè hi pugui haver la complicitat entre el Govern central i la Generalitat que possibiliti la gestió de Rodalies", ha insistit Llibre, mentre que el president d'FGC apunta que "quan pensem en Rodalies, hem de pensar en les inversions però en funció de l'operadora". A parer seu, "no cal plantejar serveis, aprofitem les infraestructures per poder fer el millor servei amb allò que tenim".
I és per aquest motiu que, per exemple, quan FGC va a comprar trens no ho fa per renovar-los, sinó per fer més serveis perquè aquesta és una manera de "recuperar l'ambició", així com la "gestió senzilla i de proximitat en els serveis públics i pensar es infraestructures en el serveis". "Implicar els ciutadans, fer projectes transversals de col·laboració público-privada, innovar sense por en els mecanismes de finançament i posar l'home al centre de la discussió i del nostre entorn" és una prioritat clara de la infraestructura de serveis.
Un laboratori 5G per connectar-ho tot
Font ha avançat que FGC instal·larà un laboratori 5G entre plaça Espanya i la Fira per millorar la connectivitat de l'usuari i l'empresa en el seu dia a dia. Això, que ho explicaran millor durant el Mobile World Congress, els fa entrar en "una nova dimensió de connectivitat" a través d'un projecte d'investigació i innovació en què hi participaran la Mobile World Capital de Barcelona, la Generalitat, FGC i Vodafone. Aquesta és la primera cobertura 5G a la xarxa ferroviària de la capital catalana.
Parlant d'innovació, el president d'FGC també ha posat de relleu la importància de crear estacions 4.0 que permetin, entre moltes altres coses, que hi hagi intercanvis de car sharing, autobusos elèctrics i paqueteria per recollir les compres fetes a través del comerç electrònic. Una visió que demostra que FGC "deixa de ser una empresa estrictament ferroviària per ser una empresa de mobilitat" que jugarà amb l'entorn actual. Es tracta de tenir una "visió que respon a una infraestructura i a uns serveis" que, en definitiva, "connectin Catalunya amb el món".
Per això, cal connectar les quatre capitals catalanes, però també "connectar-nos amb Tolosa i Perpinyà i amb València", a més de connectar "dos districtes industrials que tindran un paper molt important en el futur" com ho són l'Anoia i el Bages i construir un segon túnel del Vallès que connecti Barcelona amb el Vallès en menys de mitja hora i el Vallès amb el Llobregat. Parlant de la línia del Llobregat, també tenen previst doblar les posicions dels trens, estan plantejant que la connexió per Francesc Macià puguin ser dos intercanviadors de serveis i la connexió amb l'aeroport a l'estil de ciutats com Madrid o Viena. I, com no podia ser d'altra
manera, connectar la plaça Espanya amb Gràcia el 2026, millorar els ramals d'Igualada i Manresa i ser un aliat de les exportacions de Seat.
Més inversió en sostenibilitat
"Som activistes en la lluita del canvi climàtic". Partint d'aquesta base, Font ha volgut deixar clar que quan diuen això és perquè, entre altres coses, posaran 230 milions d'euros més en oferta de transport públic. A més, encara en matèria energètica, FGC ja consumeix el 100% de l'energia verda, el 25% de la qual és solar i, de fet, preveuen que l'any vinent ho sigui el 100%.
Font: "Necessitem una inversió proporcional al PIB de Catalunya"
Sobre la Zona de Baixes Emissions, Font ha assenyalat que no hi ha hagut cap situació de col·lapse a la xarxa ferroviària d'FGC a les línies del Vallès i del Llobregat-Anoia. "Hem tingut petits increments de viatgers però encara no hem viscut cap situació difícil d'afrontar. Absoluta normalitat". Caldrà veure què passa a l'abril, quan comencin a posar-se en marxa les multes per als vehicles que no poden circular per l'àrea metropolitana.
Una empresa que no para de batre rècords de passatgers, que treu de les carreteres uns 184.000 cotxes diaris, que està molt ben valorada pels usuaris, sobretot pel 99,5% de puntualitat i que treballa en equiparar el percentatge de dones i homes que hi treballen (ara és del 30% i 70% respectivament), però que, com totes les infraestructures catalanes, necessita tenir un finançament i que les inversions siguin proporcionals al PIB de Catalunya. Com sempre, la manca d'inversions resta competitivitat, una competitivitat, però, que continua catapultant Catalunya cap al rècord i com a un referent internacional.
Font: article de VIA Empresa.
per Marta Escobar Martí Barcelona.04 de febrer de 2020 13:18
Subscriu-te a VIA Empresa i no et perdis les històries que et connecten amb la innovació.