Traçat alternatiu per la R1.
Posted: Friday 21/02/2020 16:27
El tren ha de passar per la costa? Proposen reactivar el trasllat de l'R1 del Maresme
Els geòlegs asseguren que d'aquí 20 anys l'avançament del mar farà del tot inviable que continuï a tocar del mar.
L'R1, la línia de Rodalies que va de Barcelona a Mataró, és la més antiga de tot l'Estat. Es va construir ara fa 172 anys. Es va decidir fer-la arran de la costa per estalviar-se expropiacions i perquè en aquell moment les poblacions costaneres no tenien gaire interès en la seva façana marítima. Però les coses han canviat, i molt.
Després del Gloria, s'ha fet més evident que mai que el traçat d'aquesta infraestructura, que utilitzen cada dia milers de persones, en relativament pocs anys estarà cobert pel mar.
Ara, l'R1 ja no és només una barrera per a una població que té el mar com a principal espai de passeig, sinó que els experts avisen que ja no és una infraestructura segura, i tant ells com els alcaldes en demanen el trasllat amb certa urgència.
Joan Manuel Vilaplana, geòleg membre grup Risknat UB i Observatori Georisc, del Col·legi de Geòlegs:
En un escenari de futur d'increment del nivell del mar, que les onades arribaran amb més força i més endintre, el soscavament d'aquesta escullera sobre la qual circula el tren pot fallar, i si coincideix amb un pas d'un comboi pot haver hi un accident.
Jo diria que en el termini dels propers vint o trenta anys això hauria d'estar absolutament solucionat, si no, sí que entrarem en una situació d'un risc realment preocupant.
Això ha fet que es desenterri el projecte de traslladar-la terra endins, un nou trajecte que aniria en bona part soterrat, i que ja està redactat i aprovat.
Es va redactar i aprovar fa deu anys, però va quedar en un calaix i fa cua perquè algun dia li arribi el torn de convertir-se en realitat. Aquest és el dibuix:
Josep Maria Carrera, arquitecte coordinador Pla Territorial 2010 i responsable del trajecte alternatiu R1:
Estaria bé tenir-ho preparat tot perquè això es pogués desenvolupar, això vol dir un pacte territorial, on ha de ser l'estació de cada municipi, com ha de passar, com afecta determinats camps de conreu o no els afecta, si passa tot soterrat o no passa tot soterrat, vull dir, hi ha una discussió molt important a fer i a pactar.
Vidres d'estacions trencats, inundacions i sorra a les vies.
Cada vegada que hi ha temporal, la regressió d'algunes platges es fa evident, i hi ha inundacions en algunes estacions i es trenquen vidres, per l'efecte de les onades i la presència de sorra a les vies. Ara, també sabem que tota la zona de primera línia de la costa és inundable.
El motiu és que, des de fa uns anys, per mandat d'una directiva europea, els estats estan obligats a fer pública aquesta informació i a actuar en conseqüència. En el cas del Maresme, la inundabilitat afecta, en primer terme, la línia de tren; després, la nacional i algunes cases situades a primera línia.
Mentre no es decideix traslladar l'R1 fora de la costa, s'han d'anar fent obres per reforçar les esculleres que separen les vies del mar; unes obres que costen diners. La inversió per traslladar tota la línia passaria dels mil milions, però si els temporals com el Gloria es repeteixen, probablement és l'opció més raonable.
https://www.ccma.cat/324/el-tren-ha-de- ... a/2991695/
Els geòlegs asseguren que d'aquí 20 anys l'avançament del mar farà del tot inviable que continuï a tocar del mar.
L'R1, la línia de Rodalies que va de Barcelona a Mataró, és la més antiga de tot l'Estat. Es va construir ara fa 172 anys. Es va decidir fer-la arran de la costa per estalviar-se expropiacions i perquè en aquell moment les poblacions costaneres no tenien gaire interès en la seva façana marítima. Però les coses han canviat, i molt.
Després del Gloria, s'ha fet més evident que mai que el traçat d'aquesta infraestructura, que utilitzen cada dia milers de persones, en relativament pocs anys estarà cobert pel mar.
Ara, l'R1 ja no és només una barrera per a una població que té el mar com a principal espai de passeig, sinó que els experts avisen que ja no és una infraestructura segura, i tant ells com els alcaldes en demanen el trasllat amb certa urgència.
Joan Manuel Vilaplana, geòleg membre grup Risknat UB i Observatori Georisc, del Col·legi de Geòlegs:
En un escenari de futur d'increment del nivell del mar, que les onades arribaran amb més força i més endintre, el soscavament d'aquesta escullera sobre la qual circula el tren pot fallar, i si coincideix amb un pas d'un comboi pot haver hi un accident.
Jo diria que en el termini dels propers vint o trenta anys això hauria d'estar absolutament solucionat, si no, sí que entrarem en una situació d'un risc realment preocupant.
Això ha fet que es desenterri el projecte de traslladar-la terra endins, un nou trajecte que aniria en bona part soterrat, i que ja està redactat i aprovat.
Es va redactar i aprovar fa deu anys, però va quedar en un calaix i fa cua perquè algun dia li arribi el torn de convertir-se en realitat. Aquest és el dibuix:
Josep Maria Carrera, arquitecte coordinador Pla Territorial 2010 i responsable del trajecte alternatiu R1:
Estaria bé tenir-ho preparat tot perquè això es pogués desenvolupar, això vol dir un pacte territorial, on ha de ser l'estació de cada municipi, com ha de passar, com afecta determinats camps de conreu o no els afecta, si passa tot soterrat o no passa tot soterrat, vull dir, hi ha una discussió molt important a fer i a pactar.
Vidres d'estacions trencats, inundacions i sorra a les vies.
Cada vegada que hi ha temporal, la regressió d'algunes platges es fa evident, i hi ha inundacions en algunes estacions i es trenquen vidres, per l'efecte de les onades i la presència de sorra a les vies. Ara, també sabem que tota la zona de primera línia de la costa és inundable.
El motiu és que, des de fa uns anys, per mandat d'una directiva europea, els estats estan obligats a fer pública aquesta informació i a actuar en conseqüència. En el cas del Maresme, la inundabilitat afecta, en primer terme, la línia de tren; després, la nacional i algunes cases situades a primera línia.
Mentre no es decideix traslladar l'R1 fora de la costa, s'han d'anar fent obres per reforçar les esculleres que separen les vies del mar; unes obres que costen diners. La inversió per traslladar tota la línia passaria dels mil milions, però si els temporals com el Gloria es repeteixen, probablement és l'opció més raonable.
https://www.ccma.cat/324/el-tren-ha-de- ... a/2991695/