El funicular, tornarà al Castell de Montjuïc?
Posted: Friday 03/12/2021 16:09
https://beteve.cat/mobilitat/ajuntament ... -montjuic/
L’Ajuntament de Barcelona estudia ampliar el funicular fins al Castell de Montjuïc
El projecte serviria per millorar la mobilitat a la muntanya i es finançaria mitjançant els fons europeus
El projecte serviria per millorar la mobilitat a la muntanya i es finançaria mitjançant els fons europeus
Laura Siles | divendres, 3 de desembre del 2021, a les 15.52
L’Ajuntament de Barcelona està estudiant la possibilitat d’ampliar el funicular fins a la part més alta de Montjuïc, un accés que ara mateix només es pot fer a peu, en bicicleta, en vehicle privat o en el telefèric. Segons el regidor de Sants-Montjuïc, Marc Serra, l’obra es podria subvencionar a través dels fons europeus: “És una obra gran però ara que hi ha fons europeus, de la mateixa manera que demanem millorar el servei de Rodalies, hem de posar a la llista la millora del funicular de Montjuïc. I que els veïns puguem pujar fins a dalt del castell. Hi estem treballant”, ha afirmat Serra.
El funicular va pujar fins al cim de Montjuïc durant 50 anys
La possibilitat d’ampliar el funicular de Montjuïc fa anys que estava sobre la taula. De fet, ja va haver-hi un tram de funicular que unia el passeig de l’Exposició amb la part baixa del Castell de Montjuïc i que va funcionar fins a principis dels anys 80.
Aquest tram del funicular es va inaugurar el juliol del 1929. Segons els diaris de l’època, “el trajecte entre les dues estacions durava uns dos minuts i el funicular circulava a uns 14 Km/h”. Inicialment, donava servei als militars que pujaven i baixaven del castell i també als excursionistes que passejaven per la muntanya, tot i que amb l’obertura del Maricel Park, el parc d’atraccions de Montjuïc, i l’increment del barraquisme a la muntanya el van arribar a utilitzar com a transport unes 6.000 persones al dia, com recull el blog Barcelofília. Aquest tram de funicular es va reformar el 1964 i el 1971 va passar a formar part de la Societat Privada Municipal Ferrocarril Metropolità de Barcelona.
El servei es va municipalitzar l’any següent i l’Ajuntament se’n va fer càrrec fins al 1978, quan el funicular va passar a ser competència de la Generalitat. El 1981 però es va considerar que era un transport caduc i es va tancar el servei. Tot i que el funicular es va reformar i implementar de nou uns anys més tard, el tram fins al castell no ha tornat a funcionar més.
Els veïns proposen instal·lar una estació intermèdia a la línia actual del funicular
Els veïns del Poble-sec estan d’acord que és necessari millorar el transport públic a Montjuïc si realment es vol fomentar l’accessibilitat sostenible a la muntanya i millorar-ne la mobilitat. No obstant això, creuen que l’ampliació del funicular seria una inversió massa costosa i proposen una alternativa que requeriria una inversió menor.
Proposem habilitar una estació del funicular intermèdia entre les estacions de Paral·lel i Parc de Montjuïc”
Sergi Gàzquez, AV Poble-sec
Segons els veïns, l’estació intermèdia es podria situar en el recorregut actual del funicular, concretament al passeig de l’Exposició amb el carrer del Roser. De fet, expliquen que “ja hi ha un espai a tocar de les vies prou ample per instal·lar-hi un baixador”. Actualment la línia del funicular només té dues parades: l’estació de Paral·lel i l’estació de Parc de Montjuïc, situada a la part mitjana de la muntanya. La nova estació donaria servei als veïns de la part alta del barri i també als usuaris de les escoles i equipaments esportius de la zona. Els veïns afirmen que presentaran la proposta al districte de Sants-Montjuïc els propers dies.
El telefèric com una opció més de transport públic
D’altra banda, creuen que l’accés en transport públic fins al Castell de Montjuïc es podria solucionar sense invertir diners en infraestructures noves.
Es podria incloure el telefèric en el sistema tarifari integrat i ja hi hauria transport públic fins al castell”
Sergi Gàzquez, AV Poble-sec
Segons l’AV Poble-sec, si l’entrada al telefèric s’incorporés al sistema tarifari integrat de l’ATM, com a mínim per als ciutadans de Barcelona, el problema de l’accés en transport públic fins al Castell de Montjuïc quedaria solucionat i no faria falta parlar de perllongar la línia actual de funicular.
La Barcelona telefèrica
Els telefèrics de Montjuïc han servit per integrar la muntanya a la ciutat