Page 1 of 1

Nous accessos d'estacions

Posted: Sunday 20/02/2022 20:19
by Carlos González
Bones, vull fer un nou tema... i és que sempre m'ha semblat un aspecte a tenir en compte sobre fer uns nous accessos per complementar els accessos actuals de certes estacions. El que vull dir és fer un nou accés o diferent entrada a certes estacions, o fins i tot directa a les andanes sense haver de donar una volta sota un passadís subterrani i tornar a pujar per anar a les estacions de Rodalies, d'FGC

Em refereixo en especial a les estacions ferroviàries de l'àrea de Barcelona, per exemple... uns casos que podrien ser serien Sant Boi, Cornellà Riera, Molins de Rei, Cornellà, Martorell Central (per millorar l'intercanviador ferroviari de FGC-Renfe), Sant Vicenç de Castellet, Sant Vicenç-Castellgalí, Castelldefels, Gavà... què opineu sobre aquest aspecte?

Re: Nous accessos ferroviaris

Posted: Sunday 20/02/2022 22:03
by Ecomobisostrans
A Premià de Mar per exemple, l'any passat una amiga hi tenia una cafeteria a la carretera de Premià de Dalt, i veus com et para el tren quasi al costat però al no haver sortida per allà s'ha d'anar com 200m més enllà.
I al metro de Mercat Nou, els veïns del C/Jocs Florals estan veient l'andana a 20m en línia recta des dels seus balcons però com que l'ajuntament prefereix als okupes de Can Vies, no han refet la sortida i els surt més a compte anar a Plaça de Sants.

Re: Nous accessos ferroviaris

Posted: Monday 21/02/2022 10:49
by Platanito
Carlos González wrote: Sunday 20/02/2022 20:19 Bones, vull fer un nou tema... i és que sempre m'ha semblat un aspecte a tenir en compte sobre fer uns nous accessos per complementar els accessos actuals de certes estacions.
Això no és un accès ferroviari, sino un accès a una estació. Un accès ferroviari és la via o conjunt de vies que arriben a un lloc, població o estació. El títol del fil és erroni.

Re: Nous accessos ferroviaris

Posted: Monday 21/02/2022 15:30
by Sky
A l'estació de Lleida van projectar crear un nou accés a l'altra banda de les vies, al costat del barri de Pardinyes. De fet vaig llegir que quan es va ampliar l'estació a principis de segle ja es va construir un túnel a sota de les vies, però que avui roman tapiat.

Re: Nous accessos ferroviaris

Posted: Monday 21/02/2022 16:09
by Carlos González
Platanito wrote: Monday 21/02/2022 10:49
Carlos González wrote: Sunday 20/02/2022 20:19 Bones, vull fer un nou tema... i és que sempre m'ha semblat un aspecte a tenir en compte sobre fer uns nous accessos per complementar els accessos actuals de certes estacions.
Això no és un accès ferroviari, sino un accès a una estació. Un accès ferroviari és la via o conjunt de vies que arriben a un lloc, població o estació. El títol del fil és erroni.
Vale... canvio el nom del fil per evitar confusions

Re: Nous accessos d'estacions

Posted: Monday 21/02/2022 19:07
by Elefant
És molt cultural el tema de les estacions tancades i el accés amb barreres tarifàries, per exemple als països germanoparlants mai no han estat habituals. De vegades les andanes de les estacions fins i tot tenen continuitat directa amb la vorera del carrer, com al exemple que he adjuntat.
Jo mai no he estat amic de les estacions tancades, em sembla molt impràctic, sovint cal fer grans revolts per accedir-hi, a més del cost que suposen les reixes i les barreres tarifàries. A més es tracta els viatgers com a criminals en potència. Per això penso que s'hauria de prescindir-ne completament i passar-se a un sistema d'estacions obertes, pèro sumant també més controls de bitllet, fins i tot amb agents de paisà. Crec que revisions freqüents son més efectives en desincentivar el frau que no les barreres. De fet al TramBesòs van treure les barreres tarifàries a les parades semisoterrades de la Gran Via, i en general el Tram funciona sense necessitat de barreres, llavors per què això no hauria de funcionar també en els altres transports?

Re: Nous accessos d'estacions

Posted: Tuesday 08/03/2022 12:13
by Ecomobisostrans
Podrien aprofitar la remodelació de la Via Laietana per fer nous accessos a Jaume I i Barceloneta:
- A Jaume I pel costat muntanya que no en té i els actuals son ben estrets pel volum de gent que mouen. Encara que sigui com a Liceu, a cada costat una simple escala carrer-andana i quatre validadores a peu d'andana.
- A Barceloneta el mateix, l'accés actual està abarrotat, en canvi si li obren pel costat muntanya quedaria molt a prop de Correus, uns 100m., que fins i tot es pot fer un passadís i una sortida davant mateix de Correus, estalviant així de creuar els semàfors de Pg.Colom.

Re: Nous accessos d'estacions

Posted: Thursday 23/06/2022 6:35
by 437.001
Carlos González wrote: Sunday 20/02/2022 20:19 Bones, vull fer un nou tema... i és que sempre m'ha semblat un aspecte a tenir en compte sobre fer uns nous accessos per complementar els accessos actuals de certes estacions. El que vull dir és fer un nou accés o diferent entrada a certes estacions, o fins i tot directa a les andanes sense haver de donar una volta sota un passadís subterrani i tornar a pujar per anar a les estacions de Rodalies, d'FGC

Em refereixo en especial a les estacions ferroviàries de l'àrea de Barcelona, per exemple... uns casos que podrien ser serien Sant Boi, Cornellà Riera, Molins de Rei, Cornellà, Martorell Central (per millorar l'intercanviador ferroviari de FGC-Renfe), Sant Vicenç de Castellet, Sant Vicenç-Castellgalí, Castelldefels, Gavà... què opineu sobre aquest aspecte?
METRO

L4:
-Barceloneta, segon accés costat Moll de la Fusta/Pas Sota Muralla (ultranecessari)
-Ciutadella, segon accés costat Wellington (per millorar l'enllaç al tramvia)
-Llacuna, segon accés costat Roc Boronat
-Poblenou, segon accés costat Lope de Vega
-Joanic, segon accés costat Alegre de Dalt (Joanic mou bastants passatgers)
-Passeig de Gràcia, segon accés costat Consell de Cent/L3 (ultranecessari!!!)

L2:
-Universitat, segon accés costat Muntaner/Sepúlveda (proposta que se m'acaba d'acudir -opineu-)
-Encants, segon accés costat Independència (Encants mou bastants passatgers)

L3:
-Espanya, segon accés costat Sepúlveda/Avinguda Mistral (proposta que se m'acaba d'acudir -opineu-)
-Catalunya, reobertura passadís entre Rambles/Pelai/FGC i L1/Renfe sense passar per andanes (ultranecessari!!!)
-Vall d'Hebron, segon accés costat Granja Vella/Hospital

RODALIES

R1/R4:
-Cornellà, accés costat muntanya (crec que està licitat, però no sé com va la cosa)
-Sant Joan Despí, accés costat tramvia (ara és bastant complicat, però la parada de La Fontsanta està al costat).
-Molins de Rei, accés costat muntanya.

R1/R3/R4:
-Plaça Catalunya, reobertura accés Universitat/L1/L2 (ultranecessari!!!).

R2:
-Platja de Castelldefels, accés (amb barreres i màquina o taquilla) costat muntanya i/o reobertura del famós accés clausurat abans de l'accident.
-Sitges, ampliació de l'accés costat muntanya, transformant-lo en un autèntic vestíbul, si convé amb taquilla.
-Vilanova i la Geltrú, ampliació de l'accés costat mar, transformant-lo en un autèntic vestíbul, si convé amb taquilla.

R3/R4/R7:
-Torre Baró, accés costat metro (l'enllaç amb la L11 és llarg de nassos des de l'accés principal)

R3:
-Les Franqueses del Vallès (accés costat oest, donant al polígon, ara inexistent - crec que amb el desdoblament està planejat, però a canvi de fer de Les Franqueses un baixador de només dues vies, cosa que em sembla contraproduent).
-Balenyà-Tona-Seva (accés costat oest, donant al polígon i cap a Tona, ara inexistent).

R4/R7:
-Cerdanyola del Vallès, accés costat Montcada, es cola massa gent com per no plantejar-s'ho...

R4:
-Sant Vicenç de Castellet, accés costat FGC (ara és incomodíssim si vens de Barcelona).

R4/R8:
-Martorell, accés costat FGC.

FGC

R5:
-Sant Vicenç-Castellgalí, accés costat riu.

S2:
-Volpelleres, accés costat Sant Cugat centre/Rodalies.

Re: Nous accessos d'estacions

Posted: Saturday 08/04/2023 11:35
by Nen de Gràcia
L'estació de Vilafranca del Penedès (R4) té el vestíbul amb les taquilles, màquines autovenda i validadores al costat muntanya (via 1, direcció St. Vicenç de Calders) i un pont que permet anar a la via 2 (direcció Barcelona/Marnresa) i a l'altra banda de les vies. L'estació és oberta.
Abans, aquest pont era totalment lliure, però després de les obres, l'han dividit en dues parts: una permet creuar les vies, i l'altra, anar del vestíbul i la via 1 a la via 2. D'aquesta forma, si arribes pel darrera de l'estació, has d'anar fins al vestíbul, passar pel davant de les taquilles i les validadores, i tornar cap a la via 2.
Crec que hauria estat molt millor deixar el pont tal i com estava i posar un parell de validadores a l'altra banda. D'aquesta forma, si arribes amb el bitllet ja comprat (Anada i tornada, abonament multiviatge, títol integrat ATM, etc. ), podries baixar directament a l'andana havent validat abans; podries sortir directament de l'estació, o, si ets un grup, una persona podria anar a comprar tots els bitllets al vestíbul mentre la resta van baixant les maletes a l'andana.

Re: Nous accessos d'estacions

Posted: Sunday 09/04/2023 17:34
by uriol108
Elefant wrote: Monday 21/02/2022 19:07 És molt cultural el tema de les estacions tancades i el accés amb barreres tarifàries, per exemple als països germanoparlants mai no han estat habituals. De vegades les andanes de les estacions fins i tot tenen continuitat directa amb la vorera del carrer, com al exemple que he adjuntat.
Jo mai no he estat amic de les estacions tancades, em sembla molt impràctic, sovint cal fer grans revolts per accedir-hi, a més del cost que suposen les reixes i les barreres tarifàries. A més es tracta els viatgers com a criminals en potència. Per això penso que s'hauria de prescindir-ne completament i passar-se a un sistema d'estacions obertes, pèro sumant també més controls de bitllet, fins i tot amb agents de paisà. Crec que revisions freqüents son més efectives en desincentivar el frau que no les barreres. De fet al TramBesòs van treure les barreres tarifàries a les parades semisoterrades de la Gran Via, i en general el Tram funciona sense necessitat de barreres, llavors per què això no hauria de funcionar també en els altres transports?
El baixador de Cabrera de Mar / Vilassar de Mar és totalment obert, el vestibul és sota la carretera N-II i serveix d'accés a la platja també, l'accés a les andanes superiors és obert i hi ha validadores a les andanes sense torn i maquines de venda de bitllets

Re: Nous accessos d'estacions

Posted: Tuesday 11/04/2023 12:38
by jgomezs
uriol108 wrote: Sunday 09/04/2023 17:34
Elefant wrote: Monday 21/02/2022 19:07 És molt cultural el tema de les estacions tancades i el accés amb barreres tarifàries, per exemple als països germanoparlants mai no han estat habituals. De vegades les andanes de les estacions fins i tot tenen continuitat directa amb la vorera del carrer, com al exemple que he adjuntat.
Jo mai no he estat amic de les estacions tancades, em sembla molt impràctic, sovint cal fer grans revolts per accedir-hi, a més del cost que suposen les reixes i les barreres tarifàries. A més es tracta els viatgers com a criminals en potència. Per això penso que s'hauria de prescindir-ne completament i passar-se a un sistema d'estacions obertes, pèro sumant també més controls de bitllet, fins i tot amb agents de paisà. Crec que revisions freqüents son més efectives en desincentivar el frau que no les barreres. De fet al TramBesòs van treure les barreres tarifàries a les parades semisoterrades de la Gran Via, i en general el Tram funciona sense necessitat de barreres, llavors per què això no hauria de funcionar també en els altres transports?
El baixador de Cabrera de Mar / Vilassar de Mar és totalment obert, el vestibul és sota la carretera N-II i serveix d'accés a la platja també, l'accés a les andanes superiors és obert i hi ha validadores a les andanes sense torn i maquines de venda de bitllets
Fa uns dies vaig estar a València i vaig fer servir el nou Tramvia (Línia 10), que és com el que vaig veure fa anys a Colònia que té trams de superfície i trams soterrats. Als dos sistemes les estacions en superfície són obertes i es marca a l'andana. La diferència és que als trams soterrats a València sí que hi ha barreres (i s'ha de marcar per entrar i per sortir), mentre que a Colònia estava obert i aixó permetia posar un ascensor directe del carrer a l'andana. Com a usuari el sistema obert és certament més còmode, sobretot quan vas amb nens, cotxets, o carregant alguna cosa en general.

Suposo que des d'un punt de vista estrictament recaptatori, les barreres surten a compte, la quantitat de frau que s'evita ha de pagar per la instalació i manteniment de les barreres. Però hi ha alguns casos en que crec que caldria una repensada:

En el cas de Rodalies, amb els abonaments gratuïts, tinc els meus dubtes que la quantitat recaptada total segueixi pagant pel cost de manteniment de les barreres, més la gestió dels abonaments gratuïts, més tot el personal de suport a l'usuari que ha d'ajudar a tots els que van peduts de com funciona l'abonament gratuït, la compra de bitllets senzills, etc... No tinc números a la mà (els he buscat però no trobat), però valdria la pena calcular si no sortiria més a compte directament que tot Rodalies fos directament gratis, obrir barreres, i guardar als magatzems les màquines de bitllets.

L'altre cas són els busos. Per alguna raó que se'm escapa, en el tramvia ens refiem que l'usuari està marcant el bitllet a l'andana, o a Barcelona davant la seva porta d'entrada. Però als busos no, la gent està obligada a entrar per la porta del davant i que si es volen colar que sigui a la vista del conductor. Això als busos urbans de Barcelona en hores punta és un desastre perquè es fa l'embut a la zona davantera del bus, i baixa molt la velocitat comercial pel temps que es queda el bus a les parades. Als BRT d'altres ciutats es marca a la parada i la gent entra i puja per qualsevol porta.
El problema? El bus és un transport públic, no té un objectiu purament recaptatori, per això està subvencionat. I el temps de la gent que va amb el bus a la feina/estudis té un valor. Si obligant a entrar per davant fas pagar 5 persones que s'haurien colat, però el bus va un minut més lent, els usuaris honestos estan pagant 10€ en temps personal, a canvi de que TMB recapti 5,675€ en frau evitat.
Justificació del càlcul (sí, ho sé, a partir de xifres d'exemple abitràries, és per fer-se una idea de l'ordre de magnitud): Si a partir del sou mig (arrodonint) posem que la hora dels passatgers del bus val 12€, i en un bus simple en hora punta hi hagi 50 persones, un bus que vagi un minut més lent, està costant als usuaris (12€/60)*50=10€. Els 5,675€ és el que valen 5 viatges amb la T-Casual de 1 zona.

Voluntat política

Posted: Tuesday 11/04/2023 13:53
by Guigui
Al fil del què dius, repeteixo el que segurament podreu llegir mantes vegades tirant d'hemeroteca.

Tot plegat és un tema de voluntat política, i fins i tot d'actitud social. És cert que als països germànics no hi ha barreres i les entrades i sortides als vehicles són indistintes. Avantatges: agilitat a les parades, validadores iguals des de fa dècades (es marca el bitllet la primera vegada que s'utilitza, ja sigui abonament o bitllet integrat; per això, no cal inventar la sopa d'all, vegeu el nyap de la T-Mobilitat). Inconvenients: frau. Com es combat? Posant-hi revisors. Però no quatre mal comptats, com al metro de Barcelona, o zero absolut, com a rodalia: exèrcits. Els diners que costen retornen en forma de recaptació, ja sigui mitjançant multes o més bitllets comprats. A més, són prestacions socials (atur, altres ajuts) que no es paguen, i el major poder adquisitiu de les persones genera més despesa econòmica i fiscal.

Sembla mentida que els diferents governs autoproclamats d'esquerres encara no se n'hagin volgut adonar. Una petita pista: pregunteu a Viena, per exemple. Una altra pista: no cal canviar de galàxia. I hi podeu contactar via e-mail.

Re: Nous accessos d'estacions

Posted: Tuesday 11/04/2023 23:46
by jgomezs
Un altre avantatge del sistema obert en túnels: a vegades et pots estalviar el pis intermig entre el carrer i l'andana, així que és més barat de construir. I les estacions són una de les despeses principals d'un túnel de metro.