Tramvies de Barcelona: noranta-nou anys d’història i trenta-tres de travessa del desert
Posted: Saturday 20/04/2024 10:28
Tramvies de Barcelona: noranta-nou anys d’història i trenta-tres de travessa del desert
La Barcelona de final del segle XIX i bona part del segle XX no s’explica sense el tramvia, el mitjà de transport que va fer gran la ciutat i va teixir una xarxa que connectava el nucli de la ciutat amb els pobles del pla i els va integrar en una metròpoli que s’anava fent gran a base d’agregacions, de grans esdeveniments internacionals i d’onades migratòries. Una ciutat més extensa i més poblada i amb la necessitat de connectar els suburbis amb el centre necessitava un mitjà de transport eficient que superés les tartanes i òmnibus en benefici del tramvia. Fins i tot Cerdà va dissenyar l’Eixample amb l’estructura de xamfrans per facilitar els girs del tramvia i no pas com a aparcament de cotxes, ús que s'imposaria molt més tard.
El tramvia, que torna a ser objecte de debat davant la incertesa respecte a la connexió de les dues xarxes actuals, TramBaix i TramBesòs per l’avinguda Diagonal, ja que l’actual govern municipal es mostra favorable a unir les dues xarxes però sense acabar de definir de forma clara un calendari, i quan es preveu que al segon semestre d’aquest any 2024 entri en servei el nou tram entre les places de les Glòries i Verdaguer, ha tingut una evolució molt singular a Barcelona, amb una primera època de noranta-nou anys, entre 1872 i 1971 que va ser l’era daurada del tramvia barceloní i una segona, després de trenta-tres anys de travessa del desert, quan va ser recuperat el 2004.
https://www.elnacional.cat/ca/barcelona ... 4_102.html
La Barcelona de final del segle XIX i bona part del segle XX no s’explica sense el tramvia, el mitjà de transport que va fer gran la ciutat i va teixir una xarxa que connectava el nucli de la ciutat amb els pobles del pla i els va integrar en una metròpoli que s’anava fent gran a base d’agregacions, de grans esdeveniments internacionals i d’onades migratòries. Una ciutat més extensa i més poblada i amb la necessitat de connectar els suburbis amb el centre necessitava un mitjà de transport eficient que superés les tartanes i òmnibus en benefici del tramvia. Fins i tot Cerdà va dissenyar l’Eixample amb l’estructura de xamfrans per facilitar els girs del tramvia i no pas com a aparcament de cotxes, ús que s'imposaria molt més tard.
El tramvia, que torna a ser objecte de debat davant la incertesa respecte a la connexió de les dues xarxes actuals, TramBaix i TramBesòs per l’avinguda Diagonal, ja que l’actual govern municipal es mostra favorable a unir les dues xarxes però sense acabar de definir de forma clara un calendari, i quan es preveu que al segon semestre d’aquest any 2024 entri en servei el nou tram entre les places de les Glòries i Verdaguer, ha tingut una evolució molt singular a Barcelona, amb una primera època de noranta-nou anys, entre 1872 i 1971 que va ser l’era daurada del tramvia barceloní i una segona, després de trenta-tres anys de travessa del desert, quan va ser recuperat el 2004.
https://www.elnacional.cat/ca/barcelona ... 4_102.html