Remodelació de la Via Laietana de Barcelona i voltants
Posted: Wednesday 30/11/2005 0:53
De El Periódico de Catalunya:
------------------------------------
La Via Laietana es quedarà amb un sol carril ascendent per a busos
• Ciutat Vella posarà límit al cotxe per ampliar les voreres i connectar millor el Born i el Gòtic
• La restricció de la Rambla al costat Besòs i l'ús tan sols per a vianants de Princesa completen el pla
PATRICIA CASTÁN
BARCELONA
El Born, el Gòtic i el Raval reduiran les seves fronteres naturals de trànsit per convertir-se en una gran àrea comercial molt més ben connectada a peu. L'empenta final a aquest vell projecte la farà possible l'ampliació de voreres de la Via Laietana, que finalment només tindrà un carril ascendent per a autobusos.
El pla, que es pretén posar en marxa el 2007, serà el colofó al canvi de sentit del carrer Princesa, que serà preferent per als vianants, i amb la restricció de trànsit controlat per càmeres que tindrà el costat ascendent de la Rambla, al llarg de l'any que ve.
La reivindicada pacificació de la Via Laietana tirarà endavant finalment amb la pèrdua d'un sol carril que, no obstant, es considera suficient per dignificar les dues voreres i convertir-les en un pont entre el Born i Santa Caterina i el Gòtic. El sentit ascendent suporta més de 24.000 vehicles diaris, que a partir del 2007 --quan s'espera que s'iniciïn les obres-- hauran d'optar per rutes com el passeig de Picasso.
RUTES ALTERNATIVES
Des d'allà es podrà accedir al centre de la ciutat pel carrer Princesa, que durant el primer semestre del 2006 canviarà de sentit per connectar en línia recta amb l'eix Ferran-Jaume I. El carrer Princesa serà de prioritat invertida, amb accés controlat per pilons retràctils per a veïns i operacions de càrrega i descàrrega. També perdrà el carril d'aparcament de zona blava, detalla el regidor del districte, Carles Martí.
La Via Laietana, per tant, només es podrà recórrer en bus en sentit ascendent, mentre que el descendent mantindrà tres carrils, un únicament per a taxi i bus. Des del sentit de baixada ja no es podrà girar a l'esquerra (excepte a la rotonda d'Antoni Maura) per endinsar-se al Born en cotxe. Per poder-ho fer s'hauran d'escollir alternatives com ara el carrer Comerç.
El pla de la Via Laietana ha passat per mil i una propostes fins a arribar a l'actual proposta, que es concretarà en un projecte formal el 2006, explica Martí. L'ajuntament dóna per fet que amb l'ampliació de les voreres del carrer n'hi haurà prou per fer-la més atractiva com a passeig i deixar enrere la seva imatge de mera barrera entre barris. Altres actuacions a la zona, com a la nova avinguda de Francesc Cambó, dibuixaran una altra "connexió natural" amb l'avinguda de la Catedral. Encara queda per definir quin serà el sentit de Sant Pere més baix per rematar el nou pla de mobilitat a la zona.
Els treballs de la Via Laietana tindran com a principal complicació la planificació del trànsit mentre durin les obres, que provocarà previsibles embussos al centre de la ciutat. El regidor calcula que el cost possiblement serà inferior als sis milions d'euros.
DESCONGESTIONAR
Aquesta revolució del mapa del trànsit al districte serà més palpable l'any que ve a la Rambla, tan bon punt s'acabi l'obra del metro i es pugui posar en marxa el sistema de restricció de trànsit ascendent, a mitjans d'any. El fet que les retallades es produeixin en els dos casos en aquest sentit és perquè l'objectiu d'aquests trajectes sol ser "travessar la ciutat", cosa que genera més embussos, reflexiona el regidor Carles Martí. Per contra, el de descens s'utilitza rumb al litoral marí- tim o per arribar al Raval.
A la Rambla, s'està treballant en el software que possibilitarà que les càmeres registrin l'accés dels vehicles autoritzats (veïns i comerciants per arribar als pàrquings) i establirà els horaris.
------------------------------------
La Via Laietana es quedarà amb un sol carril ascendent per a busos
• Ciutat Vella posarà límit al cotxe per ampliar les voreres i connectar millor el Born i el Gòtic
• La restricció de la Rambla al costat Besòs i l'ús tan sols per a vianants de Princesa completen el pla
PATRICIA CASTÁN
BARCELONA
El Born, el Gòtic i el Raval reduiran les seves fronteres naturals de trànsit per convertir-se en una gran àrea comercial molt més ben connectada a peu. L'empenta final a aquest vell projecte la farà possible l'ampliació de voreres de la Via Laietana, que finalment només tindrà un carril ascendent per a autobusos.
El pla, que es pretén posar en marxa el 2007, serà el colofó al canvi de sentit del carrer Princesa, que serà preferent per als vianants, i amb la restricció de trànsit controlat per càmeres que tindrà el costat ascendent de la Rambla, al llarg de l'any que ve.
La reivindicada pacificació de la Via Laietana tirarà endavant finalment amb la pèrdua d'un sol carril que, no obstant, es considera suficient per dignificar les dues voreres i convertir-les en un pont entre el Born i Santa Caterina i el Gòtic. El sentit ascendent suporta més de 24.000 vehicles diaris, que a partir del 2007 --quan s'espera que s'iniciïn les obres-- hauran d'optar per rutes com el passeig de Picasso.
RUTES ALTERNATIVES
Des d'allà es podrà accedir al centre de la ciutat pel carrer Princesa, que durant el primer semestre del 2006 canviarà de sentit per connectar en línia recta amb l'eix Ferran-Jaume I. El carrer Princesa serà de prioritat invertida, amb accés controlat per pilons retràctils per a veïns i operacions de càrrega i descàrrega. També perdrà el carril d'aparcament de zona blava, detalla el regidor del districte, Carles Martí.
La Via Laietana, per tant, només es podrà recórrer en bus en sentit ascendent, mentre que el descendent mantindrà tres carrils, un únicament per a taxi i bus. Des del sentit de baixada ja no es podrà girar a l'esquerra (excepte a la rotonda d'Antoni Maura) per endinsar-se al Born en cotxe. Per poder-ho fer s'hauran d'escollir alternatives com ara el carrer Comerç.
El pla de la Via Laietana ha passat per mil i una propostes fins a arribar a l'actual proposta, que es concretarà en un projecte formal el 2006, explica Martí. L'ajuntament dóna per fet que amb l'ampliació de les voreres del carrer n'hi haurà prou per fer-la més atractiva com a passeig i deixar enrere la seva imatge de mera barrera entre barris. Altres actuacions a la zona, com a la nova avinguda de Francesc Cambó, dibuixaran una altra "connexió natural" amb l'avinguda de la Catedral. Encara queda per definir quin serà el sentit de Sant Pere més baix per rematar el nou pla de mobilitat a la zona.
Els treballs de la Via Laietana tindran com a principal complicació la planificació del trànsit mentre durin les obres, que provocarà previsibles embussos al centre de la ciutat. El regidor calcula que el cost possiblement serà inferior als sis milions d'euros.
DESCONGESTIONAR
Aquesta revolució del mapa del trànsit al districte serà més palpable l'any que ve a la Rambla, tan bon punt s'acabi l'obra del metro i es pugui posar en marxa el sistema de restricció de trànsit ascendent, a mitjans d'any. El fet que les retallades es produeixin en els dos casos en aquest sentit és perquè l'objectiu d'aquests trajectes sol ser "travessar la ciutat", cosa que genera més embussos, reflexiona el regidor Carles Martí. Per contra, el de descens s'utilitza rumb al litoral marí- tim o per arribar al Raval.
A la Rambla, s'està treballant en el software que possibilitarà que les càmeres registrin l'accés dels vehicles autoritzats (veïns i comerciants per arribar als pàrquings) i establirà els horaris.