Transport i problemes ecològics
Posted: Tuesday 20/12/2005 1:11
De El Periódico de Catalunya:
------------------------------------
L'abús del vehicle privat impedeix a Catalunya respectar Kyoto
• Un informe de Medi Ambient sobre emissions de gasos suggereix l'aplicació de mesures dures
• Estalvi energètic en cases, residus de granges i gestió d'abocadors, els altres grans dèficits
Catalunya té diverses tasques pendents si vol contribuir de veritat a la lluita contra el canvi climàtic, i la principal és acabar amb l'abús del cotxe a la ciutat. Propiciar l'estalvi energètic a les vivendes, controlar la fermentació dels residus de les granges i la gestió dels abocadors són altres prioritats ara desateses. Aquesta és la principal conclusió d'un informe sobre emissions de gasos causants d'efecte hivernacle efectuat per la direcció general de Polítiques Ambientals de la Conselleria de Medi Ambient que està servint de base per elaborar el pla català per complir amb Kyoto.
L'anàlisi revela que a Catalunya l'augment global d'emissions ha estat una mica inferior a la de la resta de l'Estat espanyol. El protocol de Kyoto va autoritzar un increment del 15% sobre els nivells de l'any 1990, i l'any 2004 Espanya ja superava aquesta xifra en més d'un 45%, mentre que a Catalunya l'excés era d'un 39%.
L'ENERGIA NUCLEAR
La diferència s'explica, en bona mesura, perquè Catalunya es proveeix de centrals d'energia nuclear, que encara que tenen altres repercussions negatives per al medi ambient no generen emissions de CO2.
Però en la resta de sectors, l'evolució ha estat molt similar. Els creixements demogràfic i econòmic han disparat tant a Espanya com a Catalunya la crema de combustibles fòssils i si es vol complir amb Kyoto --el contrari comportaria severes sancions al nostre país-- s'ha d'actuar amb rapidesa.
UNA RADIOGRAFIA CLARA
La radiografia per sectors efectuada per Medi Ambient és clara. Si atenem tant les xifres absolutes com les relatives d'excés d'emissions, "la lluita contra el canvi climàtic en l'àmbit català passa prioritàriament per sis sectors: la indústria manufacturera i de materials de construcció, la producció d'energia, les indústries minerals, el transport, els abocadors i els residus de les granges animals".
El document recorda, tot i amb això, que els tres primers ja estan encarrilats pel Pla Nacional d'Assignació d'Emissions dictat pel Govern central. "Aquí, el paper de la Generalitat ha de ser el de col.laborar amb l'Executiu de Madrid perquè en el següent pla, el que afecta el període 2008-2012, el més decisiu, el repartiment d'emissions sigui equitatiu i homogeni entre les instal.lacions en tot el territori", indica el responsable de Desenvolupament Sostenible, Josep Garriga.
Fora del pla estatal queden, no obstant, els tres temes en què les competències autonòmiques són molt importants i entren en joc, per tant, el Govern i les administracions locals.
CONSUM DE GASOLINES
En el sector del transport, que inclou tant el trànsit privat com el transport per carretera de mercaderies i passatgers, Catalunya va emetre en el transcurs de l'any 2001 (l'últim del qual la Generalitat disposa de dades sectorials) 3,3 milions de tones de C02 més que en l'any de partida, el 1990. Un augment del 31%, o sigui, més del doble que el límit marcat per Kyoto. Des d'aleshores han passat quatre anys, en aquest període el consum de gasolines no ha parat de créixer.
Segons Josep Garriga, aquest és el sector "clau" en què és necessari actuar. Encara que l'informe no entra en la qüestió, és molt possible que s'hagin de prendre mesures més dures de gestió del trànsit privat que les adoptades fins ara. És l'únic camí que assenyalen els experts per aturar aquest augment desbocat.
Clica aquí per veure el gràfic en PDF
------------------------------------
Vine amb tren
EDUARDO ÁLVAREZ PUGA
Periodista
Hi ha qui creu que és tard per salvar el planeta. La combustió de carburants fòssils amenaça l'entorn natural. És urgent posar fre al consum irracional d'energia, començant per Catalunya. Abusem de l'ús de l'automòbil de gran cilindrada. El transport per ferrocarril, fins i tot de mercaderies, alleujaria el problema. S'hauria d'haver invertit menys en autovies i més en vies de tren. Hem de prendre mesures abans que els acords de Kyoto es converteixin en llei.
------------------------------------
L'abús del vehicle privat impedeix a Catalunya respectar Kyoto
• Un informe de Medi Ambient sobre emissions de gasos suggereix l'aplicació de mesures dures
• Estalvi energètic en cases, residus de granges i gestió d'abocadors, els altres grans dèficits
Catalunya té diverses tasques pendents si vol contribuir de veritat a la lluita contra el canvi climàtic, i la principal és acabar amb l'abús del cotxe a la ciutat. Propiciar l'estalvi energètic a les vivendes, controlar la fermentació dels residus de les granges i la gestió dels abocadors són altres prioritats ara desateses. Aquesta és la principal conclusió d'un informe sobre emissions de gasos causants d'efecte hivernacle efectuat per la direcció general de Polítiques Ambientals de la Conselleria de Medi Ambient que està servint de base per elaborar el pla català per complir amb Kyoto.
L'anàlisi revela que a Catalunya l'augment global d'emissions ha estat una mica inferior a la de la resta de l'Estat espanyol. El protocol de Kyoto va autoritzar un increment del 15% sobre els nivells de l'any 1990, i l'any 2004 Espanya ja superava aquesta xifra en més d'un 45%, mentre que a Catalunya l'excés era d'un 39%.
L'ENERGIA NUCLEAR
La diferència s'explica, en bona mesura, perquè Catalunya es proveeix de centrals d'energia nuclear, que encara que tenen altres repercussions negatives per al medi ambient no generen emissions de CO2.
Però en la resta de sectors, l'evolució ha estat molt similar. Els creixements demogràfic i econòmic han disparat tant a Espanya com a Catalunya la crema de combustibles fòssils i si es vol complir amb Kyoto --el contrari comportaria severes sancions al nostre país-- s'ha d'actuar amb rapidesa.
UNA RADIOGRAFIA CLARA
La radiografia per sectors efectuada per Medi Ambient és clara. Si atenem tant les xifres absolutes com les relatives d'excés d'emissions, "la lluita contra el canvi climàtic en l'àmbit català passa prioritàriament per sis sectors: la indústria manufacturera i de materials de construcció, la producció d'energia, les indústries minerals, el transport, els abocadors i els residus de les granges animals".
El document recorda, tot i amb això, que els tres primers ja estan encarrilats pel Pla Nacional d'Assignació d'Emissions dictat pel Govern central. "Aquí, el paper de la Generalitat ha de ser el de col.laborar amb l'Executiu de Madrid perquè en el següent pla, el que afecta el període 2008-2012, el més decisiu, el repartiment d'emissions sigui equitatiu i homogeni entre les instal.lacions en tot el territori", indica el responsable de Desenvolupament Sostenible, Josep Garriga.
Fora del pla estatal queden, no obstant, els tres temes en què les competències autonòmiques són molt importants i entren en joc, per tant, el Govern i les administracions locals.
CONSUM DE GASOLINES
En el sector del transport, que inclou tant el trànsit privat com el transport per carretera de mercaderies i passatgers, Catalunya va emetre en el transcurs de l'any 2001 (l'últim del qual la Generalitat disposa de dades sectorials) 3,3 milions de tones de C02 més que en l'any de partida, el 1990. Un augment del 31%, o sigui, més del doble que el límit marcat per Kyoto. Des d'aleshores han passat quatre anys, en aquest període el consum de gasolines no ha parat de créixer.
Segons Josep Garriga, aquest és el sector "clau" en què és necessari actuar. Encara que l'informe no entra en la qüestió, és molt possible que s'hagin de prendre mesures més dures de gestió del trànsit privat que les adoptades fins ara. És l'únic camí que assenyalen els experts per aturar aquest augment desbocat.
Clica aquí per veure el gràfic en PDF
------------------------------------
Vine amb tren
EDUARDO ÁLVAREZ PUGA
Periodista
Hi ha qui creu que és tard per salvar el planeta. La combustió de carburants fòssils amenaça l'entorn natural. És urgent posar fre al consum irracional d'energia, començant per Catalunya. Abusem de l'ús de l'automòbil de gran cilindrada. El transport per ferrocarril, fins i tot de mercaderies, alleujaria el problema. S'hauria d'haver invertit menys en autovies i més en vies de tren. Hem de prendre mesures abans que els acords de Kyoto es converteixin en llei.