Page 1 of 5
Soterrament del ferrocarril a Montcada
Posted: Monday 20/02/2006 12:00
by wefer
De El Punt:
-------------------------
Ha arribat l'hora de «cosir» Montcada
Veïns i Ajuntament demanen a Foment que cobreixi del tot el tram de la línia de Renfe de Portbou
CARLES ALUJU FERRER. Montcada i Reixac
Montcada i Reixac és un municipi vallesà que està esquarterat per la gran quantitat de carreteres, autopistes i vies de tren que el travessen. Aquest any, coincidint amb les obres de construcció del traçat del TGV, el Ministeri de Foment també vol fer subterrània parcialment la línia de Renfe de Portbou al municipi, però l'Ajuntament i una plataforma veïnal que s'ha constituït recentment exigeixen al ministeri que la línia de rodalies sigui del tot subterrània, per poder «cosir» el centre de la ciutat. Foment hi estava d'acord el 2000, però ara al·lega problemes amb els pilotatges de l'autopista C-33, i el nou projecte encara divideix més Montcada.
El Ministeri de Foment proposa que el futur traçat de la línia C2 sigui subterrani fins dos-cents metres abans d'arribar al riu Ripoll -en sentit nord-, i a partir d'aquest punt el tren sortiria a l'exterior i recuperaria el traçat actual travessant el Ripoll per l'actual pont de ferro. Aquesta solució comporta la construcció d'uns grans calaixos i passos elevats que encara dividirien més el centre de Montcada. En canvi, l'Ajuntament vol que tot el recorregut sigui subterrani i que abans d'arribar al riu Ripoll el traçat es desplaci cap a la dreta i, un cop superats el riu i el pont de la C-33, faci un gir cap a l'esquerra, comenci a sortir a l'exterior i recuperi el traçat actual.
La plataforma ciutadana, constituïda aquest mes de febrer amb l'impuls d'una quarantena d'exregidors de tots els partits, dóna suport incondicional al consistori perquè defensi davant de Foment que l'única solució possible és fer subterrània del tot la línia C2. Qualsevol altre resultat que no sigui aquest serà inacceptable, perquè els veïns recorden que la ciutat «ha pagat, paga i continuarà pagant» molts peatges pel fet de ser al costat de Barcelona. Jaume Relat, exregidor i un dels responsables de la plataforma, assegura que aquest és «un moment històric» que no es pot deixar perdre.
La intenció dels responsables de Foment és començar la tardor d'aquest any les obres de construcció del traçat del TGV -que travessarà el nucli de Montcada de manera subterrània- i també les de la línia Barcelona-Portbou. Foment assegura que per executar la proposta municipal -presentada el novembre passat- s'han de fer més estudis del terreny, que retardarien les obres més de tres anys; al·lega que és un termini massa llarg que provocaria retard en les obres del TGV i no permetria complir el compromís que sigui operatiu el febrer del 2009. Els veïns i l'alcalde, Cèsar Arrizabalaga (PSC), no accepten ni els arguments tècnics ni el calendari dels estudis exposats per Foment. Arrizabalaga diu que l'equip de govern (PSC-CiU-ICV) «no troba admissible cap altra solució tècnica ni vol esperar 43 mesos més amb dos passos a nivell molt perillosos». La plataforma assegura que en aquests punts per on es travessa la via hi ha una mitjana de quatre morts l'any.
Reunió i recels
L'alcalde i els veïns es troben avui per primera vegada des que es va crear la plataforma, amb l'objectiu de concretar una unitat d'acció pel mateix objectiu. Però Arrizabalaga ha demanat aquesta setmana que des de la plataforma no es generi un clima de desconfiança en la població amb al·lusions i dubtes sobre les intencions dels representants municipals. Els veïns pensen que es podria fer un traçat que no fos subterrani al·legant fets consumats. Relat, per la seva banda, demana a l'alcalde que no vegi en la plataforma dobles intencions, com ara promocions polítiques personals o posar de manifest la deixadesa de l'Ajuntament en el seguiment d'aquest projecte.
Posted: Monday 20/02/2006 12:38
by Danzig
Es inadmisible que se niegue el soterramiento completo
2 pasos a nivel urbanos en menos de 500 metros es una blasfemia
Posted: Friday 10/03/2006 10:57
by wefer
De l'AVUI:
------------------------------------
Tallen les vies a Montcada per exigir el soterrament
Redacció
Uns tres mil veïns de Montcada i Reixac van tallar ahir al vespre la línia de ferrocarril entre Barcelona i Portbou per protestar contra la negativa del govern espanyol de soterrar íntegrament les vies d'aquesta mateixa línia que passen per la població. Aprofitant les obres del TGV, Foment es va comprometre a soterrar també les vies de ferrocarril convencional, però es va fer enrere i només les soterrarà parcialment.
Tips que les grans infraestructures que surten de Barcelona esmicolin el nucli urbà, els veïns creuen que aquest és el moment oportú per pressionar al màxim. "El que no s'aconsegueixi ara, no es podrà fer en cinquanta anys", va assenyalar un dels portaveus de la plataforma Tracte Just: Soterrament Total, que va organitzar l'acte de protesta. Ells mateixos, entre els quals hi ha exregidors del consistori, van demanar a l'alcaldia que aprofiti aquesta demostració de força per negociar amb Foment. El ministeri ofereix compensacions al municipi però no vol soterrar 700 metres de via, que endarreririen molt les obres.
Posted: Friday 10/03/2006 11:10
by wefer
De El Punt:
----------------------------
Uns 3.000 veïns de Montcada tallen la via perquè facin subterrani el traçat
"Demanen a Foment que la línia de França de Renfe passi per sota terra a tot el nucli urbà"
CARLES ALUJU FERRER. "Montcada i Reixac"
Prop de 3.000 veïns de Montcada van tallar ahir al vespre la línia de França de Renfe per exigir al Ministeri de Foment que faci subterrani tot el traçat d’aquest tram al pas pel nucli urbà del municipi. L’acció de protesta es va fer a l’estació de Montcada Centre, va durar mitja hora i va tenir aturats els trens de les 20.32 i les 20.37. Aquesta és la primera manifestació dels veïns després que al febrer es creés una plataforma per donar suport al consistori davant Foment i evitar que el traçat només sigui subterrani parcialment i continuï dividint la ciutat. Si Foment no canvia de parer, els veïns hi tornaran d’aquí a quinze dies.
Els montcadencs van respondre ahir massivament a la convocatòria de la plataforma Tracte Just. Soterrament Total i amb crits com ara «Vies no», «Lluitarem fins al final pel soterrament total» i «Soterrament total, ja» van voler mostrar la seva fermesa davant Foment i el suport incondicional al projecte que defensa el consistori perquè el traçat de la línia C2 no divideixi més el centre del municipi.
Gent de totes les edats es va concentrar al davant del pas a nivell de la plaça Lluís Companys i mentre esperaven l’inici del tall de la via escridassaven tots els trens que passaven per la via. Quan els organitzadors de la concentració van donar llum verd a les 20.20, els veïns van envair les vies i les andanes de l’estació de Montcada Centre. El tren que tenia Castelldefels com a destí va quedar aturat a la mateixa estació, però el que circulava cap a Figueres va haver d’aturar-se un centenar de metres abans de l’estació perquè els veïns van taponar del tot la via. Fins deu minuts abans de les nou del vespre, els veïns no van deixar de reclamar que Foment faci subterrània aquesta línia.
La plataforma ja ha aconseguit recollir 7.000 firmes de suport i espera que Foment reconsideri el seu projecte i faci subterrani al mateix temps el traçat del TGV i el de la línia de França. Si el ministeri continua sense modificar el seu projecte, els responsables de la plataforma ja han alertat que tornaran a tallar la via d’aquí a quinze dies i així cada dues setmanes.
L’Ajuntament de Montcada i Foment discrepen del punt on el traçat de la línia C2 ha de sortir a la llum. Mentre que el ministeri defensa fer-ho dins del nucli urbà al·legant problemes amb uns pilotatges de l’autopista C-33, el consistori vol que el tren surti passada la C-33.
Posted: Wednesday 05/09/2007 11:48
by trainman
Actualitat / Notícies
L'Ajuntament rep la proposta de conveni del Ministeri de Foment per soterrar la línia de Portbou
04/09/2007
El Ministeri de Foment ha fet arribar al consistori montcadenc la proposta de conveni de les obres de soterrament de la línia convencional Barcelona - Portbou al seu pas per Montcada i Reixac. El document, que s'ha de signar a tres parts, entre Govern Central, Generalitat i Ajuntament, recull els compromisos que han de complir les administracions públiques.
L'alcalde, César Arrizabalaga, es mostra satisfet amb el contingut d'aquest esborrany, que recull gran part de les reivindicacions municipals, però manifesta que la proposta ha de ser ben analitzada abans de ser acceptada. El consistori ha fet arribar una còpia del document a la Plataforma Tracte Just Soterrament Total i el proper dijous es reuniran amb els seus representants per estudiar el contingut del document.
Arrizabalaga afirma que "el més important d'aquest document és que coordina el soterrament de la línia d'Alta Velocitat amb el de la de rodalies". L'acord també recollirà la construcció d'una nova estació soterrada que donarà servei a la futura línia de rodalies.
D'altra banda, el proper dijous l'Ajuntament de Montcada i Reixac obrirà les pliques del concurs d'idees per al disseny de la nova superfície resultant del soterrament de la línia de tren Barcelona - Portbou al seu pas pel casc urbà. Un total d'11 projectes s'han presentat a aquest concurs convocat pel consistori el passat mes de febrer.
L'Ajuntament atorgarà tres premis, dotats amb 12.000, 6.000 i 1.000 euros, respectivament, amb la possibilitat que l'autor o autors de la proposta guanyadora desenvolupin el projecte de les obres, si així ho decideix el consistori. El jurat el formen l'alcalde, els cinc portaveus municipals, el director de l'Àrea de Política Territorial, un arquitecte municipal, un representant del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya i dos membres de la Plataforma Tracte Just Soterrament Total .
La valoració de cada una de les propostes es farà tenint en compte cinc criteris: integració del disseny en el teixit urbà, millora de la connectivitat amb la trama urbana, equilibri entre el cost econòmic del projecte i les solucions del disseny, millores de projecte sostenible, i característiques de les zones verdes proposades.
L'alcalde de Montcada i Reixac, César Arrizabalaga, destaca que, amb aquesta iniciativa, "volem comptar amb l'opinió de diferents equips d'arquitectes per desenvolupar l'actuació urbanística del nou eix vertebrador que es crearà al municipi".
Link
Posted: Wednesday 05/09/2007 14:02
by Mako448
Qué facin aquest soterrament,i el de Sant Feliu.Peró que no facin cap mès,que estic fart de que alguns polítics és pensin que el ferrocarril és un metro.
A la resta d'Europa viuen majoritàriament amb vies a la superfície a grans ciutats i no diuen res,doncs aquí ha de passar el mateix,li agradi o no li agradi.
Els soterraments són molt cars,i nomès s'han de fer en casos excepcionals.
Jo també vull soterrar...
Posted: Wednesday 05/09/2007 14:05
by Guigui
Ara mateix vaig a crear una plataforma per reclamar el soterrament de la LAV als Monegres.
Posted: Thursday 06/09/2007 10:32
by Ecomobisostrans
Potser no tots els soterraments son necessaris, però es que a Montcada ja es na situació límit: Està tota atravessada per vies de tren, autopistes, carreteres, etc, que dificulten molt caminar per la ciutat.
Posted: Thursday 06/09/2007 12:02
by nirvanis
Ecomobisostrans wrote:Potser no tots els soterraments son necessaris, però es que a Montcada ja es na situació límit: Està tota atravessada per vies de tren, autopistes, carreteres, etc, que dificulten molt caminar per la ciutat.
Efectivament, no estic a favor de "soterrar per soterrar", però jo crec que Montcada té una situació excepcional: dues autopistes, dues carreteres de molt tràfic de gran tonatge, una fàbrica de ciment, dos rius -o clavegueres- (un dels quals durant anys es va considerar dels més contaminats del sud d'europa), les línies del ferrocarril i tot això adobat per l'escàs manteniment dels voltants de totes aquestes infraestructures.
Heu provat d'anar algun cop a peu des del Mas Rampinyo a la zona de Bifurcació? És tota una aventura, i en realitat no són pas tan lluny.
P.S.: És el meu primer missatge al fòrum, tot i que fa temps us llegeixo. Conec la situació de Montcada de primera mà.
Posted: Thursday 06/09/2007 12:06
by Rodalíes
Puestos a dar mi opinión: soy de los que piensan que no es buena idea soterrar tanto. Y más teniendo en cuenta que por esa estación de la C2 pasan también, a velocidad considerable (120-140 kmh) los Catalunya Express, el Estrella y los tres Talgos adscritos a la línea (el Mare Nostrum, el Catalan Talgo y el TrenHotel a Paris / Zurich / Milan). Más que nada porque creo que en el caso de que se soterre y los trenes sigan circulando a estas velocidades, puede resultar perjudicial para los pasajeros que estén en esa estación esperando su tren (un día en el Clot-Aragó pasó un Euromed de vacío hacia Sants a una velocidad que casi me manda hacia la pared que separa los dos andenes).
Posted: Thursday 06/09/2007 12:41
by aarongilp
También está el tema de las vibraciones, un tren pasándo rápido por un túnel debajo de una ciudad causa vibraciones. Pero bueno, cojerán, meterán una limitación permanente a 60 y ala, 5 minutos más a los horarios de los CEX...
Posted: Thursday 06/09/2007 12:49
by Danzig
Cuando se acabe la obra es posible que esos trenes pasantes ya circulen por las vias en ancho internacional, que se construirá a la vez.
Y el tema de las vibraciones no afectaria también a los trenes de alta velocidad? no creo que limiten a 60 también los AVE o TGV que circulen, ya se currarán un buen sistema de amortiguación, tiempo tienen
Posted: Thursday 06/09/2007 12:52
by aarongilp
Danzig wrote:Cuando se acabe la obra es posible que esos trenes pasantes ya circulen por las vias en ancho internacional, que se construirá a la vez.
Los regionales esperemos que sigan pasando a 160 por la convencional...
Danzig wrote:Y el tema de las vibraciones no afectaria también a los trenes de alta velocidad? no creo que limiten a 60 también los AVE o TGV que circulen, ya se currarán un buen sistema de amortiguación, tiempo tienen
Se currarán un buen sistema para la LAV, pero...la pregunta es...lo pondrán también en la línea convencional o pondrán un 60?
Posted: Thursday 06/09/2007 13:02
by Ecomobisostrans
Rodalíes wrote:Puestos a dar mi opinión: soy de los que piensan que no es buena idea soterrar tanto. Y más teniendo en cuenta que por esa estación de la C2 pasan también, a velocidad considerable (120-140 kmh) los Catalunya Express, el Estrella y los tres Talgos adscritos a la línea (el Mare Nostrum, el Catalan Talgo y el TrenHotel a Paris / Zurich / Milan). Más que nada porque creo que en el caso de que se soterre y los trenes sigan circulando a estas velocidades, puede resultar perjudicial para los pasajeros que estén en esa estación esperando su tren (un día en el Clot-Aragó pasó un Euromed de vacío hacia Sants a una velocidad que casi me manda hacia la pared que separa los dos andenes).
Eso se soluciona poniendo de una vez mamparas en las estaciones.
Posted: Thursday 06/09/2007 13:06
by Fran-Ikarus
Ostres, soterraments i mampares es donen cita en el mateix tema! Aquí hi haurà sang i fetge!
Posted: Thursday 06/09/2007 13:09
by Rodalíes
Ecomobisostrans wrote:Rodalíes wrote:Puestos a dar mi opinión: soy de los que piensan que no es buena idea soterrar tanto. Y más teniendo en cuenta que por esa estación de la C2 pasan también, a velocidad considerable (120-140 kmh) los Catalunya Express, el Estrella y los tres Talgos adscritos a la línea (el Mare Nostrum, el Catalan Talgo y el TrenHotel a Paris / Zurich / Milan). Más que nada porque creo que en el caso de que se soterre y los trenes sigan circulando a estas velocidades, puede resultar perjudicial para los pasajeros que estén en esa estación esperando su tren (un día en el Clot-Aragó pasó un Euromed de vacío hacia Sants a una velocidad que casi me manda hacia la pared que separa los dos andenes).
Eso se soluciona poniendo de una vez mamparas en las estaciones.
Como no sean de cristal de roca... y no del Sr. Roca...
Puede ser una buena idea lo de las mámparas, y puede que no. Hará falta buscar pruebas que demuestren que las mámparas son un muy buen sistema de seguridad a altas velocidades de paso de los convoyes, véase el ejemplo de los trenes de la Jubilee al entrar ó salir de la estación, ó la misma línea 14 del Metro de París...
Una mica de seny, si us plau!
Posted: Thursday 06/09/2007 15:32
by Guigui
Ecomobisostrans wrote:Potser no tots els soterraments son necessaris, però es que a Montcada ja es na situació límit: Està tota atravessada per vies de tren, autopistes, carreteres, etc, que dificulten molt caminar per la ciutat.
I les autopistes, ja estan soterrades? Algú ha alçat la veu perquè així sigui? És una mostra més de la hipocresia forassenyada i estúpida que impera en aquest país en matèria de transport.
Ecomobisostrans wrote:Eso se soluciona poniendo de una vez mamparas en las estaciones.
Que agafin el teló del Liceu, perquè ja em diràs com t'ho faràs per encaixar en unes mateixes mampares les portes d'un Civia i d'un 448, per posar un exemple.
Re: Una mica de seny, si us plau!
Posted: Thursday 06/09/2007 16:59
by Danzig
Guigui wrote:I les autopistes, ja estan soterrades? Algú ha alçat la veu perquè així sigui? És una mostra més de la hipocresia forassenyada i estúpida que impera en aquest país en matèria de transport.
Doncs estan soterrant la C17, per exemple. La resta d'autovies/autopistes de Montcada no tallen el casc urbà pel mig...
Re: Una mica de seny, si us plau!
Posted: Thursday 06/09/2007 17:11
by Guigui
Danzig wrote:Doncs estan soterrant la C17, per exemple. La resta d'autovies/autopistes de Montcada no tallen el casc urbà pel mig...
Perquè les pilones de la C-33 fan un goig i la contaminació una flaire que no et dic res...
Posted: Thursday 06/09/2007 18:36
by Danzig
també esteu en contra dels viaductes???