Augment de penes per infraccions de trànsit
Posted: Thursday 23/02/2006 10:35
De el Periódico de Catalunya:
------------------------------------
Trànsit vol penes de presó per excessos greus de velocitat
• La DGT proposa reformar el Codi Penal perquè superar el límit en 60 km/h sigui sempre delicte
• Doblar la taxa d'alcoholèmia també implicarà presó si la iniciativa de l'organisme tira endavant
PATRICIA MARTÍN
MADRID
Els temps en què alguns kamikazes anaven a 200 quilòmetres per hora, provocaven un accident, mataven una persona i després sortien pràcticament impunes, pagant simplement una multa, poden tenir els dies comptats. La Direcció General de Trànsit (DGT) va proposar ahir una reforma del Codi Penal perquè les penes de presó per delictes de trànsit no es comptin amb els dits de les mans.
El responsable de la DGT va recomanar que es fixin uns límits de velocitat i alcoholèmia i que sobrepassar-los pugui ser castigat amb privació de llibertat. En definitiva, del que es tracta és d'evitar l'ambigüitat de determinats articles perquè els jutges no tinguin la facultat d'interpretar els articles, com passa en molts casos en l'actualitat, de la manera que resulta més favorable per a l'acusat.
AL CONGRÉS
Navarro va reconèixer, en la comissió de seguretat viària del Congrés, que en l'última modificació del Codi Penal es van cometre errors. "Tinc la impressió que tots ens vam equivocar", va confessar. Es referia a la redacció d'alguns articles. Així, el 379 afirma avui que qui condueixi "sota els efectes de begudes alcohòliques" serà castigat amb pena de presó de tres a sis mesos. Va proposar canviar aquesta fórmula, que exigeix als agents desplaçar-se als jutjats per demostrar que el consum d'alcohol afectava la conducció, per un límit fix, a partir del qual sigui sempre considerada delicte.
DUES OPCIONS
El responsable de Trànsit va recomanar que el límit es fixi en un gram d'alcohol per litre de sang (en aire espirat serien 0,50 mil.ligrams per litre). Una altra alternativa, va explicar Navarro, seria que el límit fos el doble de la taxa d'alcohol permesa (es penaria a partir d'1 g/l per als conductors normals i 0,6 g/l per a nous conductors i professionals). Navarro va apostar per la primera alternativa perquè, segons va expressar, "és més simple d'explicar".
Pel que fa a la velocitat, si els radars atrapen actualment un vehicle a 240 quilòmetres per hora, el fiscal no admet el cas "perquè s'ha de demostrar que es posa en perill la vida o la integritat de les persones", segons indica l'article 381, va explicar Navarro. No obstant, "el ciutadà no entén que no tinguin tractament penal aquests excessos inadmissibles", quan conduir sobrepassant els límits de velocitat provoca la majoria de les morts.
LÍMITS FIXOS
El director de la DGT va proposar que sigui considerat delinqüent el que superi en 60 km/h els límits. D'aquesta manera, es jugarien penes de presó els que circulessin a més de 180 km/h en autopistes, a més de 160 km/h en carreteres convencionals o a més de 110 km/h en ciutats. La pena seria la mateixa que ara quan s'aconsegueix demostrar que es va produir una situació concreta de risc: presó de sis mesos a dos anys.
CONDUIR SENSE CARNET
Navarro també va proposar endurir les sancions per als que condueixin després d'haver perdut el carnet de conduir. Amb l'entrada en vigor, l'1 de juliol vinent, de la llicència per punts, és necessari buscar una fórmula perquè qui no superi els cursos de reeducació no pugui continuar conduint. "Si no existeix una mesura coercitiva, el sistema perdrà la seva eficàcia", va afirmar. "Altres països que tenen aquest tipus de carnet ens han avisat que aquest és un aspecte essencial", va continuar. Per a això, es poden fixar diverses fórmules: la incorporació d'un article al Codi Penal, tipificar-ho com a desobediència a l'autoritat o considerar només la reincidència com a delicte. "Però cal una regulació", va afegir.
Navarro també va proposar que s'incorpori al Codi, d'acord amb la llei que regula el carnet, que qui hagi estat privat del dret a conduir el pugui recuperar superant un curs. El responsable de la DGT va recalcar en diverses ocasions que aquests límits, establerts en funció de l'experiència i de la situació en altres països, són una proposta. "L'important és la concreció, que els límits siguin clars i iguals per a tothom".
Són moltes les veus que han reclamat que s'endureixin les penes relacionades amb les imprudències. Les víctimes no volen que hi hagi cap cas Farruquito més (el bailaor que va sortir impune després d'atropellar una persona). El mateix Fiscal General de l'Estat, Cándido Conde-Pumpido, ha reconegut que "la seguretat viària és una de les zones fosques del sistema penal". I el Govern ja havia anunciat la seva intenció de modificar el Codi Penal. Només faltava una mica de concreció, que va ser oferta ahir per Navarro.
Tots els partits polítics es van mostrar conformes amb la mà dura. Alguns van proposar anar més enllà per fer que, per exemple, no únicament puguin anar a la presó aquells que hagin perdut la llicència sinó també aquells que condueixin sense haver-la obtingut mai. El responsable de CiU, Jordi Jané, només va discrepar en un aspecte. Va dir que potser seria excessiu que en vies urbanes de gran capacitat el límit estigui en 110 km/h.
PENDENTS DE JUSTÍCIA
En qualsevol cas, la reforma del Codi Penal competeix en primer lloc al Ministeri de Justícia. Navarro va explicar que s'ha reunit diverses vegades amb el Fiscal General i que "és molt sensible" a aquest problema. Però no va saber precisar quan estaria enllestida la modificació.
------------------------------------
Trànsit vol penes de presó per excessos greus de velocitat
• La DGT proposa reformar el Codi Penal perquè superar el límit en 60 km/h sigui sempre delicte
• Doblar la taxa d'alcoholèmia també implicarà presó si la iniciativa de l'organisme tira endavant
PATRICIA MARTÍN
MADRID
Els temps en què alguns kamikazes anaven a 200 quilòmetres per hora, provocaven un accident, mataven una persona i després sortien pràcticament impunes, pagant simplement una multa, poden tenir els dies comptats. La Direcció General de Trànsit (DGT) va proposar ahir una reforma del Codi Penal perquè les penes de presó per delictes de trànsit no es comptin amb els dits de les mans.
El responsable de la DGT va recomanar que es fixin uns límits de velocitat i alcoholèmia i que sobrepassar-los pugui ser castigat amb privació de llibertat. En definitiva, del que es tracta és d'evitar l'ambigüitat de determinats articles perquè els jutges no tinguin la facultat d'interpretar els articles, com passa en molts casos en l'actualitat, de la manera que resulta més favorable per a l'acusat.
AL CONGRÉS
Navarro va reconèixer, en la comissió de seguretat viària del Congrés, que en l'última modificació del Codi Penal es van cometre errors. "Tinc la impressió que tots ens vam equivocar", va confessar. Es referia a la redacció d'alguns articles. Així, el 379 afirma avui que qui condueixi "sota els efectes de begudes alcohòliques" serà castigat amb pena de presó de tres a sis mesos. Va proposar canviar aquesta fórmula, que exigeix als agents desplaçar-se als jutjats per demostrar que el consum d'alcohol afectava la conducció, per un límit fix, a partir del qual sigui sempre considerada delicte.
DUES OPCIONS
El responsable de Trànsit va recomanar que el límit es fixi en un gram d'alcohol per litre de sang (en aire espirat serien 0,50 mil.ligrams per litre). Una altra alternativa, va explicar Navarro, seria que el límit fos el doble de la taxa d'alcohol permesa (es penaria a partir d'1 g/l per als conductors normals i 0,6 g/l per a nous conductors i professionals). Navarro va apostar per la primera alternativa perquè, segons va expressar, "és més simple d'explicar".
Pel que fa a la velocitat, si els radars atrapen actualment un vehicle a 240 quilòmetres per hora, el fiscal no admet el cas "perquè s'ha de demostrar que es posa en perill la vida o la integritat de les persones", segons indica l'article 381, va explicar Navarro. No obstant, "el ciutadà no entén que no tinguin tractament penal aquests excessos inadmissibles", quan conduir sobrepassant els límits de velocitat provoca la majoria de les morts.
LÍMITS FIXOS
El director de la DGT va proposar que sigui considerat delinqüent el que superi en 60 km/h els límits. D'aquesta manera, es jugarien penes de presó els que circulessin a més de 180 km/h en autopistes, a més de 160 km/h en carreteres convencionals o a més de 110 km/h en ciutats. La pena seria la mateixa que ara quan s'aconsegueix demostrar que es va produir una situació concreta de risc: presó de sis mesos a dos anys.
CONDUIR SENSE CARNET
Navarro també va proposar endurir les sancions per als que condueixin després d'haver perdut el carnet de conduir. Amb l'entrada en vigor, l'1 de juliol vinent, de la llicència per punts, és necessari buscar una fórmula perquè qui no superi els cursos de reeducació no pugui continuar conduint. "Si no existeix una mesura coercitiva, el sistema perdrà la seva eficàcia", va afirmar. "Altres països que tenen aquest tipus de carnet ens han avisat que aquest és un aspecte essencial", va continuar. Per a això, es poden fixar diverses fórmules: la incorporació d'un article al Codi Penal, tipificar-ho com a desobediència a l'autoritat o considerar només la reincidència com a delicte. "Però cal una regulació", va afegir.
Navarro també va proposar que s'incorpori al Codi, d'acord amb la llei que regula el carnet, que qui hagi estat privat del dret a conduir el pugui recuperar superant un curs. El responsable de la DGT va recalcar en diverses ocasions que aquests límits, establerts en funció de l'experiència i de la situació en altres països, són una proposta. "L'important és la concreció, que els límits siguin clars i iguals per a tothom".
Són moltes les veus que han reclamat que s'endureixin les penes relacionades amb les imprudències. Les víctimes no volen que hi hagi cap cas Farruquito més (el bailaor que va sortir impune després d'atropellar una persona). El mateix Fiscal General de l'Estat, Cándido Conde-Pumpido, ha reconegut que "la seguretat viària és una de les zones fosques del sistema penal". I el Govern ja havia anunciat la seva intenció de modificar el Codi Penal. Només faltava una mica de concreció, que va ser oferta ahir per Navarro.
Tots els partits polítics es van mostrar conformes amb la mà dura. Alguns van proposar anar més enllà per fer que, per exemple, no únicament puguin anar a la presó aquells que hagin perdut la llicència sinó també aquells que condueixin sense haver-la obtingut mai. El responsable de CiU, Jordi Jané, només va discrepar en un aspecte. Va dir que potser seria excessiu que en vies urbanes de gran capacitat el límit estigui en 110 km/h.
PENDENTS DE JUSTÍCIA
En qualsevol cas, la reforma del Codi Penal competeix en primer lloc al Ministeri de Justícia. Navarro va explicar que s'ha reunit diverses vegades amb el Fiscal General i que "és molt sensible" a aquest problema. Però no va saber precisar quan estaria enllestida la modificació.