A veure, m'estreno en aquest fòrum -i ja fa temps que tenia ganes- parlant de temes del Japó; no m'ho imaginava, però com que és la meva especialitat, potser serà el més apropiat...
És que he vist per aquí uns comentaris que exigien una resposta esclaridora, i no m'hi he pogut estar.
Osaka és un cas singular perquè no en la seva àrea metropolitana no hi ha ni un ni dos, sino tres aeroports (si no es compta el que jo considero que és el quart aeroport d'Osaka, el vestíbul del teatre Takarazuka, però això és una altra història).
El primer aeroport, el més antic, és el d'Itami, situat al nord-oest d'Osaka, que principalment (o era únicament?) serveix rutes internes. Ara bé, amb 747s, poca conya.
A continuació, l'Aeroport Internacional de Kansai, situat en una illa artificial a uns quaranta kilòmetres al sud d'Osaka, i inaugurat el 1994. Pot tenir els seus defectes, però a mi m'agrada força. Hi ha diverses anècdotes, com ara que per la seva situació permet operacions les 24 hores del dia sense emprenyar ningú, o que tot i a ser situat en una illa artificial, es dona el cas que es troba en aigües pertanyents a tres municipis diferents. La prova:
http://www.mapion.co.jp/c/f?uc=1&grp=Ma ... &bid=Mlink
Per tant els ajuntaments van exigir que l'illa artificial es dividís en tres segments, cadascun sota la seva jurisdicció local, cosa que sembla ser que complica administrativament qualsevol tema d'obres. Una altra cosa que em fa gràcia és que sembla ser que l'illa s'enfonsa poc a poc, perquè l'aeroport pesa massa, i per tant quedarà submergit sota l'aigua i inutilitzable en uns 20 anys si no es fa res per evitar-ho. Caldrà fer obres molt cares. Hi penso amb un somriure sarcàstic cada cop que hi aterro. Ara bé, les obres d'ampliació de l'illa artificial ja són ben avançades. A saber què hi faran. Ampliaran el centre de detenció per a immigrants il·legals, que és com una mena de Guantànamo que tenen per allà?
Després, el tercer en discòrdia; el recentment (fa un parell de mesos) inaugurat Aeroport de Kobe, també situat en una illa artificial, però aquest cop a la badia de Kobe, i més al sud d'una altra illa també artificial. Aquest aeroport és força més modest, una terminal petita, una pista i prou; en principi només ofereix vols interns, principalment per anar fins a Haneda o a connectar amb els vols internacionals de Narita. Poca cosa més. Però s'hi han gastat una pila de pasta, que tu dius, calia? Segurament no.
I el que és pitjor, la obertura d'aquest aeroport no ha fet sinó complicar terriblement la gestió d'un espai aeri que ja estava saturat. Em vaig estar mirant els telenotícies del dia de l'inauguració, i van explicar en detall les rutes de sortida i d'arribada que han de fer els pilots de cada aeroport, i Déu n'hi do... hauran de contractar pilots d'acrobàcies d'aquestes de la Festa de l'Aire, perquè si no no sé com s'ho faran. Les distàncies de seguretat s'han reduït al mínim, i algunes rutes ben bé es creuen. Això per culpa del nou aeroport. A la tele no ho van dir, però jo m'intueixo que a la que hi hagi algun problema sobtat amb la meteorologia, sense anar més lluny, i algun avió se surti ni que sigui uns metres de la ruta, haurem de lamentar alguna desgràcia.
Però és que, a qui se li acut posar en marxa un tercer aeroport de primer nivell en un radi de 30 kilòmetres...? Per fer-vos una idea, és com si a més de l'aeroport del Prat (Kansai), tinguessim el de Sabadell com la terminal B del Prat de gran, oferint vols a Madrid i les Balears (Itami) i després al Consell comarcal del Maresme li passés pel cap que Mataró també ha d'estar connectada per aire amb el món i obrís un aeroport a la seva vila (Kobe). No té gaire sentit, oi?
Més informació aquí:
http://en.wikipedia.org/wiki/Kobe_Airport