http://www.avui.cat/
-----------------------------------------
Barcelona descarta ampliar les llicències de taxis
El sector turístic acusa els taxistes de donar una "mala imatge" de la ciutat
El nombre de llicències continuarà en 10.500, tot i que només 8.000 poden operar diàriament
Q. Torrent / S. Pau / T. Bellido
El nombre de taxis de Barcelona continuarà sent de 10.500. Ni l'Ajuntament, ni l'Institut Metropolità del Taxi (IMT), ni encara menys els taxistes volen que s'ampliï el nombre de llicències per oferir més bon servei a la ciutat. Les peticions fetes en els últims mesos tant per sectors empresarials com turístics, que consideren que "la falta de taxis dóna molt mala imatge de la ciutat", segons paraules del president del gremi d'Hotels, Jordi Clos, es quedaran per tant en no res.
"El taxi no és la solució del transport de la ciutat, només és un servei complementari", es queixa el gerent de l'IMT, Miquel Àngel Martín. Segons ell, aquesta suposada manca de taxis a la ciutat no és certa. Això sí, Martín admet que "hi ha certs desajustos que s'han de corregir". El problema no és la quantitat, sinó ajustar l'oferta als dies i hores amb demanda més alta.
Els casos més flagrants són els dels dies amb grans esdeveniments -concerts o fires, sobretot-. En aquest punt, tant els sindicats com l'IMT estan d'acord a pactar un calendari de dies especials on tots els taxis puguin operar. Actualment els taxistes estan obligats a fer festa dos dies a la setmana i el nombre màxim de taxis diaris és de 8.000. "Fins i tot podríem reduir a un únic dia de festa obligatori", proposa el secretari general de la Federació Catalana del Taxi, David Florejachs.
Les protestes, però, no només arriben per aquests dies amb grans esdeveniments. Molts usuaris es queixen que durant algunes hores del dia costa molt trobar un taxi, sobretot si la zona no és freqüentada per turistes. Els minuts d'espera es poden allargar molt, per exemple, al migdia, quan augmenta la demanda i disminueix l'oferta. L'hora de dinar és sagrada per a molts dels taxistes.
Com reconeix Martín, "encara tenim un gremi amb una edat elevada, i és difícil canviar-los els hàbits. La gent més jove que ha entrat són més receptius per treballar en aquestes hores". En canvi, Florejachs demana als clients la mateixa paciència que "tenen a l'hora d'esperar un plat en un restaurant".
Tant Florejachs com Martín estan d'acord que cal trobar una solució per adaptar els horaris dels taxistes a la demanda, però en aquest punt "no hi ha cap solució màgica". Ni tan sols la liberalització del sector, que, segons Martín, no ha resolt els problemes en altres ciutats similars. El cert, però, és que l'arribada del turisme massiu a la ciutat no ha comportat cap augment significatiu del nombre de taxis.
"Profunda preocupació"
I d'això es queixen sobretot hotelers i restauradors. Si dilluns va ser el president del gremi d'Hotels, ahir i en la mateixa línia, va ser el president de la Confederació Empresarial d'Hostaleria i Restauració de Catalunya, Joan Molas, qui va fer pública la "profunda preocupació" del sector per "la mala imatge que dóna una ciutat on el servei de taxis no funciona". "Mentre les empreses privades fem un esforç per atraure el turisme, que representa el 12% del producte interior brut, els taxis fan la guerra pel seu compte", alerta Molas, que reclama a Ajuntament i IMT que prenguin mesures.
Des del gremi de Restauradors de Barcelona, el seu president, Gaietà Farràs, proposa que s'alliberi el mercat i hi pugui haver taxis privats a la ciutat. "Segurament si ens ho deixen en mans de la iniciativa privada ho solucionarem", afegeix contundent i "cansat" que "els migdies i les nits a partir de dijous sigui complicadíssim trobar un taxi per als clients d'un restaurant". Adverteix, però, que tampoc no està tan clar que el problema sigui que falten taxis, sinó que la qüestió pot ser "reorganitzar les formes de treballar".
Llicències temporals
Ignasi Torralba, propietari precisament d'un restaurant de la Rambla, proposa que hi pugui haver llicències temporals perquè hi hagi més taxis al carrer en èpoques puntuals, com ara la celebració de les grans fires a la ciutat o els mesos d'estiu, quan hi ha més turistes. Torralba relata amb humor els esforços que calen per aconseguir un taxi al centre de la ciutat havent sopat: "Molts cops has de fer una instància amb una pòlissa de tres pessetes".
No és tan contundent el secretari de la Confederació de Comerç de Catalunya, Miquel Àngel Fraile, que creu que el sector del taxi ha guanyat qualitat. "Barcelona -diu- no és l'única ciutat en què es nota una falta de taxis en moments puntuals. Passa a les grans capitals europees".