Page 1 of 2

Sobre l' estació de metro Jaume I

Posted: Sunday 09/04/2006 21:10
by Serie-300-metro
En quin any es van prolongar les andanes en direcció Trinitat Nova?
Una altra cosa: Segons diu a la biblia salmeroniana, en un principi, aquesta estació només tenia una nau: la de la via 2, i a l' altra banda, que hi havia?

Posted: Monday 10/04/2006 0:44
by BCN Término
Hola:

Anem a pams, a la época en que es van inaugurar les linies del Gran Metro, la via ascendent era la Via 2, y la descendent era la Via 1, tinc entés que en la actualitat continua sent de la mateixa manera. Hem de pendre com a referencia llógicament els trams centrals tant de la linia 3 com de la linia 4, ja que pel seu traçat es pot confondre quina es la via ascendent i quina la descendent. Aixi doncs a la linia 3, la via desdendent a la alçada del Passeig de Gracia es la Via 1, y a la linia 4 el mateix.

L´any 1926 es va inaugurar el tram Aragón ( actual Passeig de Gràcia ) a Jaime I. Part del recorregut aprofitaba els Túnels de la Reforma , túnels construits , molt previsorament, per l´ajuntament l´any 1907 amb la obertura de la Via Layetana. La estació Jaime I va ser construida en aques tram, d´aqui que sigi una estació amb dues voltes i no una. Desde la seva inauguració fins la prolongació fins a la estació Correos, la estació va ser explotada en via unica malgrat estar totalment construida. Tot assenyala que la nau operativa fou la de la via 1 ( descendent ) ja que, el vestibul estava ( i està encara que modificat de adalt a abaix ), i l´unic accés que tenia en aquella época ( al Plà de l´angel ), servien la via 1. No va ser fins el 1934 ( 8 anys després ), i degut a la prolongació fins a Correos, que va entrar en servei l´andana de la via 2 , conectant-la amb un pas inferior amb el vestibul original, i no sent fins ben entrats els anys 40 que es va construir el accés i el vestibul desde el carrer Argenteria.

Espero haver aclarit qüalsevol dubte.

Una salutació.

BCN Término.

Posted: Monday 10/04/2006 1:39
by aarongilp
Osti, Alex...benvingut per aqui! Molt complerta la teva explicació, com sempre! Desde luegu, que amb la ruta del GMB t'estàs currant una gran obra que, a més, comporta la recerca i aprenentatge de moltes coses del passat del metro, coses que molts no sabiem i que ens fa molt bé coneixer-les.

En resum, que moltes gràcies pel treball que estas fent! I segueix així, que al streaming de les jornades de Cordoba es veia molt bé la ruta!

Posted: Monday 10/04/2006 20:16
by Serie-300-metro
BCN Término wrote:Hola:

Anem a pams, a la época en que es van inaugurar les linies del Gran Metro, la via ascendent era la Via 2, y la descendent era la Via 1, tinc entés que en la actualitat continua sent de la mateixa manera. Hem de pendre com a referencia llógicament els trams centrals tant de la linia 3 com de la linia 4, ja que pel seu traçat es pot confondre quina es la via ascendent i quina la descendent. Aixi doncs a la linia 3, la via desdendent a la alçada del Passeig de Gracia es la Via 1, y a la linia 4 el mateix.

L´any 1926 es va inaugurar el tram Aragón ( actual Passeig de Gràcia ) a Jaime I. Part del recorregut aprofitaba els Túnels de la Reforma , túnels construits , molt previsorament, per l´ajuntament l´any 1907 amb la obertura de la Via Layetana. La estació Jaime I va ser construida en aques tram, d´aqui que sigi una estació amb dues voltes i no una. Desde la seva inauguració fins la prolongació fins a la estació Correos, la estació va ser explotada en via unica malgrat estar totalment construida. Tot assenyala que la nau operativa fou la de la via 1 ( descendent ) ja que, el vestibul estava ( i està encara que modificat de adalt a abaix ), i l´unic accés que tenia en aquella época ( al Plà de l´angel ), servien la via 1. No va ser fins el 1934 ( 8 anys després ), i degut a la prolongació fins a Correos, que va entrar en servei l´andana de la via 2 , conectant-la amb un pas inferior amb el vestibul original, i no sent fins ben entrats els anys 40 que es va construir el accés i el vestibul desde el carrer Argenteria.

Espero haver aclarit qüalsevol dubte.

Una salutació.

BCN Término.
Hola BCN Término
Jo soc el participant d' aquest fòrum que en Metring t' havia comentat que buscava fotos d' època de l' estació d' Urquinaona, per tant et vull demanar una cosa: Podries penjar (a sota del meu missatge) la foto de l' estació d' Urquinaona, ja que segons dius al fòrum de trensim en disposes d' una, i l' altra: díguem de quin any és la foto, siusplau.
Tornant al tema d' abans: En quin any es van prolongar les andanes de Jaume I.

Foto

Posted: Monday 10/04/2006 20:32
by Santfeliuenc
Hola,

Para ilustrar la cadena de mensajes...

:twisted:

Saludos,
Sergio

Posted: Monday 10/04/2006 20:37
by BCN Término
Hola, la unica fotografia que he estat capaç de trobar de la estació Urquinaona es la que apareix als llibres d´en Salmerón. Segons el peu de foto es de l´any 1953, cosa bastant probable ja que s´hi aprecia la iluminació fluorescent i uns panells publicitaris força "moderns".

La prolongació de les andanes de Jaume I deu voltar l´any 71. Recordem que les andanes de les estacions del Gran Metro feien 60 metres de llargada ( capacitat per trens de 4 cotxes ), a diferencia de les estacions del Transversal que les va construir de 90 metres. En municipalitzar-se les linies de metro a Barcelona es va decidir allargar les estacions del Gran Metro per poder fer circular trens de 5 cotxes. Aquesta reforma es va dur a terme entre els anys 60 y 70, i aprofitant la creació de la linia 4, el tancament de la estació de Correos, el demantellament del templet del ascensor de Urquinaona, le construccións de la nova estació de Gran Via ( actual Passeig de Gràcia L4 ), i de Barceloneta, i el tancament temporal del ramal en si per totes aquestes obres, es va aporfitar per allargar 30 metres tant Jaime I com Urquinaona per el seu costat muntanya.

Una salutació.

BCN Término.

Posted: Monday 10/04/2006 20:56
by Serie-300-metro
Hola
És la de la Biblia Salmeroniana, ja la tinc aquesta, és bastant antiga pero ja hi han fluorescents, una foto del tipus com les que jo demanava.
Tornant altre cop al tema anterior: jo em pensava que la prolongació de les andanes de Jaume I va ser cap a l' any 76, amb l' arribada dels 1100, perquè que jo sàpiga, abans dels 1000/1100, els metros eren de 4 cotxes, una altra pregunta per a algú que tingui la biblia salmeroniana: La foto de Jaime I on hi ha l' aparell ozonitzador, quina nau és?
Per cert: Molt boniques totes les fotos de Jaume I, en l' actualitat ja no és res del que era abans.

Posted: Monday 10/04/2006 21:01
by BCN Término
La foto de Jaime I on hi ha l' aparell ozonitzador, quina nau és?
Via 1 o descendent. S´hi pot apreciar la galeria cap al vestibul del Plà de l´Àngel al costat de la cabina del cap d´estació.

BCN Término

Posted: Monday 10/04/2006 21:20
by Serie-300-metro
BCN Término wrote:
La foto de Jaime I on hi ha l' aparell ozonitzador, quina nau és?
Via 1 o descendent. S´hi pot apreciar la galeria cap al vestibul del Plà de l´Àngel al costat de la cabina del cap d´estació.

BCN Término
I llavors, la que surt al segon llibre, de l' any 1955, es de la via 2 ascendent, no?
I la de l' any 1973 de quan ja és de la Línea IV?
Perdo pel taladro

Posted: Monday 10/04/2006 21:22
by Serie-300-metro
Serie-300-metro wrote:
BCN Término wrote:
La foto de Jaime I on hi ha l' aparell ozonitzador, quina nau és?
Via 1 o descendent. S´hi pot apreciar la galeria cap al vestibul del Plà de l´Àngel al costat de la cabina del cap d´estació.

BCN Término
I llavors, la que surt al segon llibre, de l' any 1955, es de la via 2 ascendent, no*?
I la de l' any 1973 de quan ja és de la Línea IV?
Per cert, a la foto de Jaime I del 1955, quin tipus d' il.luminació hi surt?
Perdo pel taladro

Posted: Monday 10/04/2006 21:27
by BCN Término
Doncs mirant-ho amb calma, resulta que totes tres son de la via 1, resulta curiós.

L´any 1973 en efecte ja era linia 4

La del any 1955 té iluminació fluorescent, fora extrany que es tractés de bombetes incandescents penjant de dos fils a certa distnáncia l´un de l´altre

BCN Término.

Posted: Monday 10/04/2006 21:37
by Serie-300-metro
BCN Término wrote:Doncs mirant-ho amb calma, resulta que totes tres son de la via 1, resulta curiós.

L´any 1973 en efecte ja era linia 4

La del any 1955 té iluminació fluorescent, fora extrany que es tractés de bombetes incandescents penjant de dos fils a certa distnáncia l´un de l´altre

BCN Término.
Pues una posa que és de la vía 2.
Sobre la iluminació del 1955: semblen bombetes penjant de 2 fils.

Posted: Monday 10/04/2006 22:03
by metring
Per a BCN Término:
Hola! És genial que et passis per aquest fòrum, la gent vam al.lucinar amb les imatges virtuals del Gran Metro. Després em miraré si hi ha novetats al teu tema a trensim, però ens pots adelantar alguna novetat sobre el teu projecte? Mil gràcies! :reve

Posted: Monday 10/04/2006 22:03
by BCN Término
Humm, l´enllumenat de Jaime I es va modernitzar l´any 1956, per tant semba clar que el de la foto es de incandescència. Aixó si el peu de foto del llibre de Salmerón es correcte, per que el que es evident és que la foto que ens parles es de la via 1.

Jaume 1 té un tret caracteristic que identifica d´una manera molt sencilla una andana de l´altre.

Quan la companyia va executar la obra necessaria per conectar les dues andanes amb un pas inferior, ho va fer de tal manera que coincidís transversalment amb una de les obertures del mur central per tal que aquest no descansés directament sobre la nova galeria oberta. Amb tot i aixó es va veure obligada a eixemplar la esmentada obertura a la mateixa amplada que la galeria subterrània.

Aquesta obertura es la segona que ens trobem desde el costat Barceloneta. A la fotografia de 1955 s´aprecia amb força claredat ja que per ella entra força més llum que per la resta, degut precisament a que es més ample. per tant el fotograf estava mirant cap a Correos ( Barceloneta per entendrens ) al fer la foto, per tant via 1.

Per acavar un detall important, aquestes obertures al mur central no son cap caprici, son els refugis ( burladeros, etc..) dels tunels de la reforma de 1907.

Una salutació.

BCN Término.

Posted: Monday 10/04/2006 23:05
by Serie-300-metro
BCN Término wrote:Humm, l´enllumenat de Jaime I es va modernitzar l´any 1956, per tant semba clar que el de la foto es de incandescència. Aixó si el peu de foto del llibre de Salmerón es correcte, per que el que es evident és que la foto que ens parles es de la via 1.

Jaume 1 té un tret caracteristic que identifica d´una manera molt sencilla una andana de l´altre.

Quan la companyia va executar la obra necessaria per conectar les dues andanes amb un pas inferior, ho va fer de tal manera que coincidís transversalment amb una de les obertures del mur central per tal que aquest no descansés directament sobre la nova galeria oberta. Amb tot i aixó es va veure obligada a eixemplar la esmentada obertura a la mateixa amplada que la galeria subterrània.

Aquesta obertura es la segona que ens trobem desde el costat Barceloneta. A la fotografia de 1955 s´aprecia amb força claredat ja que per ella entra força més llum que per la resta, degut precisament a que es més ample. per tant el fotograf estava mirant cap a Correos ( Barceloneta per entendrens ) al fer la foto, per tant via 1.

Per acavar un detall important, aquestes obertures al mur central no son cap caprici, son els refugis ( burladeros, etc..) dels tunels de la reforma de 1907.

Una salutació.

BCN Término.
Hola
Com ho saps que l' enllumenat es va remodelar a l' any 56?
Una altra cosa aprofitant el tema: si a Correos es van instal.lar els fluorescents a l' any 1946, com és que a la foto de l' any 1955 hi surtuen làmpares de bombeta?

Posted: Tuesday 11/04/2006 0:06
by BCN Término
A la foto de Correos de 1955 s´observa una iluminació molt diferent a la de la inauguració, vull creure que es tracta de fluorescents, pero també es podria tractar de un altre error en el peu de foto dels llibres d´en Salmerón.

BCN Término.

Posted: Tuesday 11/04/2006 9:12
by Serie-300-metro
Tens raó, per la inauguració hi havien làmpares enganxades a la paret que crec que no van durar gaire temps.
Una altra cosa: al allargar la línia fins a Barceloneta, que van fer exactament a l' estació de Correos?

Posted: Tuesday 11/04/2006 11:13
by BCN Término
Aixecar la andana que ocupava tota la nau de la via 2 per poder-hi muntar la via, desmantellar el vestibul i la saleta del cap d´estació (situats a la capçalera ), clausurar el accés que tots coneixem, i a partir d´aqui obrir el nou tunel cap a Barceloneta.

Una salutació.


BCN Término.

Posted: Tuesday 11/04/2006 11:17
by Serie-300-metro
L' andana la devien desmantellar amb martell pneumàtic, no?

Posted: Tuesday 11/04/2006 11:23
by BCN Término
O goma 2 :D .A tant no arribo

BCN Término.