Mobilitat a Barcelona: entrevista amb Jordi Hereu
Posted: Sunday 21/05/2006 0:42
De El Punt:
--------------------------------
Jordi Hereu i Boher.: «Clos és un alcalde dièsel, aguanta bé»
Hereu és el número dos de la federació barcelonina del PSC i Clos l’ha assenyalat per pilotar el canvi generacional a l’Ajuntament. La implantació de l’àrea verda és un dels seus actius i la coordinació entre cossos policials figura entre les notes que necessiten millorar
[...]
-Ja que parla de l’àrea verda... Ha reduït entre un 2% i un 5% el trànsit al centre de la ciutat. N’hi ha prou?
-«No. En els pròxims anys, el percentatge de recursos que haurem de destinar al transport col·lectiu de Barcelona i de l’àrea metropolitana és una quantitat ingent. Ho necessitem. La mobilitat col·lectiva també és una política de cohesió social. Si volem una regió metropolitana cohesionada, necessitem una revolució del transport públic. I és evident que qui ha de fer un salt de gegant és Renfe. Necessitem un metro metropolità. El ciutadà de Mataró ha de veure que té un metro que el comunica amb qualsevol punt de la regió metropolitana. Ara bé, no esperarem a prendre mesures de desincentivar l’ús del cotxe a tenir tot aquest escenari, i per això ens avancem, per exemple, amb l’àrea verda. Estic satisfet de la resposta dels barcelonins, perquè és el típic producte que, a l’inici, se’l podia menjar el populisme desorbitat d’alguns. I no ha passat. El sentit comú dels barcelonins, encara que algú no se’n vulgui assabentar, és molt alt. L’àrea verda no és una fórmula màgica, però junt amb altres variables és important. I ara cal pacificar el trànsit a la ciutat.r eduint les velocitats en tota la trama viària que no és principal. Menys la persona que camina, tota la resta ha d’anar per la calçada.»
-Tot això funciona molt bé com a filosofia, però llavors trobem les entrades i sortides de la ciutat saturades.
-«Sí, però la congestió ja la teníem.»
-Molts ciutadans que treballen a Barcelona no tenen cap alternativa que no sigui el cotxe.
-«Darrere d’això hi ha un disseny polític de no planificació. S’ha fet un urbanisme parcial, en què tothom s’ha desenvolupat sense visió global metropolitana, i hem doblat la superfície urbanitzada. I això no s’ha lligat a un creixement del transport col·lectiu. El govern actual de la Generalitat està planificant això, però no es pot fer en tres dies. I compte, perquè no sóc un fonamentalista. També sóc conscient que calen eixos viaris.»
-És partidari de foradar Collserola i fer el túnel d’Horta?
-«A Barcelona no volem més aixetes de mobilitat privada ni més vies de penetració de cotxes.»
-Doncs les al·legacions al pla d’infraestructures del govern presentades per Barcelona ho demanen.
-«El túnel d’Horta es pot fer si a més a més s’acompanya de transport públic, perquè si no és així anirem al col·lapse.»
-És partidari d’una quarta pista a l’aeroport guanyant terreny al mar?
-«No hem de descartar cap hipòtesis. El desenvolupament econòmic i social no són principis antitètics amb el respecte al territori i el medi ambient. És cert que aquest és un debat constant entre diferents corrents d’esquerres. En aquest país, de vegades anem massa lents. Jo havia treballat al port, i ara estem veient coses que ja en parlàvem l’any 1987. Tinc la teoria optimista que és possible fer compatible desenvolupament, competitivitat i respecte pel medi ambient.»
--------------------------------
Jordi Hereu i Boher.: «Clos és un alcalde dièsel, aguanta bé»
Hereu és el número dos de la federació barcelonina del PSC i Clos l’ha assenyalat per pilotar el canvi generacional a l’Ajuntament. La implantació de l’àrea verda és un dels seus actius i la coordinació entre cossos policials figura entre les notes que necessiten millorar
[...]
-Ja que parla de l’àrea verda... Ha reduït entre un 2% i un 5% el trànsit al centre de la ciutat. N’hi ha prou?
-«No. En els pròxims anys, el percentatge de recursos que haurem de destinar al transport col·lectiu de Barcelona i de l’àrea metropolitana és una quantitat ingent. Ho necessitem. La mobilitat col·lectiva també és una política de cohesió social. Si volem una regió metropolitana cohesionada, necessitem una revolució del transport públic. I és evident que qui ha de fer un salt de gegant és Renfe. Necessitem un metro metropolità. El ciutadà de Mataró ha de veure que té un metro que el comunica amb qualsevol punt de la regió metropolitana. Ara bé, no esperarem a prendre mesures de desincentivar l’ús del cotxe a tenir tot aquest escenari, i per això ens avancem, per exemple, amb l’àrea verda. Estic satisfet de la resposta dels barcelonins, perquè és el típic producte que, a l’inici, se’l podia menjar el populisme desorbitat d’alguns. I no ha passat. El sentit comú dels barcelonins, encara que algú no se’n vulgui assabentar, és molt alt. L’àrea verda no és una fórmula màgica, però junt amb altres variables és important. I ara cal pacificar el trànsit a la ciutat.r eduint les velocitats en tota la trama viària que no és principal. Menys la persona que camina, tota la resta ha d’anar per la calçada.»
-Tot això funciona molt bé com a filosofia, però llavors trobem les entrades i sortides de la ciutat saturades.
-«Sí, però la congestió ja la teníem.»
-Molts ciutadans que treballen a Barcelona no tenen cap alternativa que no sigui el cotxe.
-«Darrere d’això hi ha un disseny polític de no planificació. S’ha fet un urbanisme parcial, en què tothom s’ha desenvolupat sense visió global metropolitana, i hem doblat la superfície urbanitzada. I això no s’ha lligat a un creixement del transport col·lectiu. El govern actual de la Generalitat està planificant això, però no es pot fer en tres dies. I compte, perquè no sóc un fonamentalista. També sóc conscient que calen eixos viaris.»
-És partidari de foradar Collserola i fer el túnel d’Horta?
-«A Barcelona no volem més aixetes de mobilitat privada ni més vies de penetració de cotxes.»
-Doncs les al·legacions al pla d’infraestructures del govern presentades per Barcelona ho demanen.
-«El túnel d’Horta es pot fer si a més a més s’acompanya de transport públic, perquè si no és així anirem al col·lapse.»
-És partidari d’una quarta pista a l’aeroport guanyant terreny al mar?
-«No hem de descartar cap hipòtesis. El desenvolupament econòmic i social no són principis antitètics amb el respecte al territori i el medi ambient. És cert que aquest és un debat constant entre diferents corrents d’esquerres. En aquest país, de vegades anem massa lents. Jo havia treballat al port, i ara estem veient coses que ja en parlàvem l’any 1987. Tinc la teoria optimista que és possible fer compatible desenvolupament, competitivitat i respecte pel medi ambient.»