Com van començar les línies de Renfe a Barcelona?
Com van començar les línies de Renfe a Barcelona?
És molt conegut que la primera línia de tren a Espanya va ser la BCN-Mataró. Sé que aquestes vies debien acabar a l'estació de França, i que passaven pel poblenou.
Però de les altres línies no en sé la història. Sé que pel carrer Aragó anava "en trinxera" la via, m'imagino que a l'Avinguda de Roma debia passar algo semblant (perquè no encaixa gaire bé en l'esquema cerdà...)
A veure si algú m'ho sap explicar!
Però de les altres línies no en sé la història. Sé que pel carrer Aragó anava "en trinxera" la via, m'imagino que a l'Avinguda de Roma debia passar algo semblant (perquè no encaixa gaire bé en l'esquema cerdà...)
A veure si algú m'ho sap explicar!
- wefer
- Administrador
- Posts: 6994
- Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
- Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contact:
A veure, el tema és massa ampli per tractar-lo en un post. Et recomano que et compris algun llibre, com "Barcelona i el Ferrocarril", que podràs trobar a la llibreria del Museu del Ferrocarril de Vilanova.
No obstant, un petit resum:
28 d'octubre de 1848: s'inaugura el primer ferrocarril de la Península Ibèrica. Molts, no el consideren el primer ferrocarril espanyol perquè uns anys abans, el 19 de novembre de 1837, es va inaugurar el ferrocarril La Havana – Bejucal a Cuba, que emn aquells temps encara formava part d'Espanya, encara que com a colònia. En el disseny d'aquest ferrocarril, hi participa Miquel Biada, que després seria l'artífex de la línia BCN-Mataró.
La línia de Mataró passava pel litoral, no perquè hi hagués alguna plataforma veïnal que ho reclamés sinó perquè els terrenys eren més barats i fàcils d'expropiar. A BCN, acabava no al que avui dia coneixem com a Estació de França, sinó a una estació situada al davant, a l'altra costat de l'Av. Icària, és a dir, a la part de la Barceloneta. Avui dia hi ha pisos al seu lloc, si no m'equivoco.
El 1853, s'inaugura el ferrocarril BCN-Molins de Rei, prolongat fins a Castellbisbal el 1856. Acabava a la Pl. Catalunya, quan allò no era encara cap plaça i tot el voltant eren camps. Existia una altra estació a prop de la Plaça de Sants.
El 1854 s'inaugura el BCN-Granollers. Aquesta línia entrava pel que avui és el corredor de la Sagrera, fins a Glòries, i després feia una doble corba fins arribar a la seva terminal, l'Estació de França (no amb l'edifici actual, que és molt més modern). Com podem veure, el traçat es conserva avui dia íntegre i només soterrat en algun petit tram.
El 1875, la línia de Castellbisbal s'integrava en la gran empresa TBF (Tarragona-Barcelona-Francia), que també concentrava les línies de Granollers i Mataró, ambdues amb terminal a Est. de França i l'antiga del BCN-Mataró, davant per davant i unides per les vies.
Calia, doncs, unir les dues xarxes. Això, unit al fet que la plaça de Catalunya s'havia anat urbanitzant i calia fer fora el tren per fer-hi pisos (això no és un invent d'avui dia), va fer que es prengués la decisió que la línia de Castellbisbal (que ja arribava a Tarragona) anés a parar a l'Estació de França. Per fer-ho, es va construir el traçat de Av. Roma i c/ Aragó, qua a l'alçada del c/Marina girava per connectar amb les vies procedents de l'estació de França. Evidentment, tot era en superfície, excepte el tram de Av. Roma que era en trinxera, ja que tot allò eren camps.
Des de Montcada, partia una altra línia, la de Sabadell i Terrassa, que arribà a Saragossa el 1861. L'entrada a BCN la feia al principi per les vies de la línia de Granollers, però el 1862 va inaugurar el seu propi traçat, pel que avui dia és l'Av. Meridiana, construint una nova estació a la Rambla de Sant Andreu i la seva nova terminal al que avui dia coneixem com a Estació del Nord (que, per cert, no es diu "del Nord" per estar al nord, sinó per haver estat terminal anys després de la companyia "Norte"... una traducció al català una mica incorrecte, vaja).
I amb això, més o menys ja tenim les principals línies esbossades.
Altres dates interessants:
- 1863: tren de Sarrià. El traçat era el mateix que avui dia, però tot en superfície.
- 1882: estació de "les Hortes de Sant Bertran", final de la línia del Garraf. Estava més o menys al final del Paral·lel, a prop d'on després hi hagué l'estació de mercaderies del Morrot (del 1917)
- 1912: estació de Magòria (prolongació fins a Pl- Espanya el 1924).
El Pla Cerdà d'Eixample de BCN, data dels anys 60 del s. XIX... així que ja podeu tenir una idea de que la major part és pre-Cerdà.
Un altra detall: si agafem la xarxa ferroviària de finals del s. XIX, veiem que els canvis produïts fins avui dia són ben pocs. Continuem tenint la mateixa estructura ferroviària catalana que el 1890
de pas, us adjunto un plànol ferroviari de la província de BCN l'any 1930
A10!!
P.D: s'accepten esmenes dels entesos en història ferroviària.
No obstant, un petit resum:
28 d'octubre de 1848: s'inaugura el primer ferrocarril de la Península Ibèrica. Molts, no el consideren el primer ferrocarril espanyol perquè uns anys abans, el 19 de novembre de 1837, es va inaugurar el ferrocarril La Havana – Bejucal a Cuba, que emn aquells temps encara formava part d'Espanya, encara que com a colònia. En el disseny d'aquest ferrocarril, hi participa Miquel Biada, que després seria l'artífex de la línia BCN-Mataró.
La línia de Mataró passava pel litoral, no perquè hi hagués alguna plataforma veïnal que ho reclamés sinó perquè els terrenys eren més barats i fàcils d'expropiar. A BCN, acabava no al que avui dia coneixem com a Estació de França, sinó a una estació situada al davant, a l'altra costat de l'Av. Icària, és a dir, a la part de la Barceloneta. Avui dia hi ha pisos al seu lloc, si no m'equivoco.
El 1853, s'inaugura el ferrocarril BCN-Molins de Rei, prolongat fins a Castellbisbal el 1856. Acabava a la Pl. Catalunya, quan allò no era encara cap plaça i tot el voltant eren camps. Existia una altra estació a prop de la Plaça de Sants.
El 1854 s'inaugura el BCN-Granollers. Aquesta línia entrava pel que avui és el corredor de la Sagrera, fins a Glòries, i després feia una doble corba fins arribar a la seva terminal, l'Estació de França (no amb l'edifici actual, que és molt més modern). Com podem veure, el traçat es conserva avui dia íntegre i només soterrat en algun petit tram.
El 1875, la línia de Castellbisbal s'integrava en la gran empresa TBF (Tarragona-Barcelona-Francia), que també concentrava les línies de Granollers i Mataró, ambdues amb terminal a Est. de França i l'antiga del BCN-Mataró, davant per davant i unides per les vies.
Calia, doncs, unir les dues xarxes. Això, unit al fet que la plaça de Catalunya s'havia anat urbanitzant i calia fer fora el tren per fer-hi pisos (això no és un invent d'avui dia), va fer que es prengués la decisió que la línia de Castellbisbal (que ja arribava a Tarragona) anés a parar a l'Estació de França. Per fer-ho, es va construir el traçat de Av. Roma i c/ Aragó, qua a l'alçada del c/Marina girava per connectar amb les vies procedents de l'estació de França. Evidentment, tot era en superfície, excepte el tram de Av. Roma que era en trinxera, ja que tot allò eren camps.
Des de Montcada, partia una altra línia, la de Sabadell i Terrassa, que arribà a Saragossa el 1861. L'entrada a BCN la feia al principi per les vies de la línia de Granollers, però el 1862 va inaugurar el seu propi traçat, pel que avui dia és l'Av. Meridiana, construint una nova estació a la Rambla de Sant Andreu i la seva nova terminal al que avui dia coneixem com a Estació del Nord (que, per cert, no es diu "del Nord" per estar al nord, sinó per haver estat terminal anys després de la companyia "Norte"... una traducció al català una mica incorrecte, vaja).
I amb això, més o menys ja tenim les principals línies esbossades.
Altres dates interessants:
- 1863: tren de Sarrià. El traçat era el mateix que avui dia, però tot en superfície.
- 1882: estació de "les Hortes de Sant Bertran", final de la línia del Garraf. Estava més o menys al final del Paral·lel, a prop d'on després hi hagué l'estació de mercaderies del Morrot (del 1917)
- 1912: estació de Magòria (prolongació fins a Pl- Espanya el 1924).
El Pla Cerdà d'Eixample de BCN, data dels anys 60 del s. XIX... així que ja podeu tenir una idea de que la major part és pre-Cerdà.
Un altra detall: si agafem la xarxa ferroviària de finals del s. XIX, veiem que els canvis produïts fins avui dia són ben pocs. Continuem tenint la mateixa estructura ferroviària catalana que el 1890
de pas, us adjunto un plànol ferroviari de la província de BCN l'any 1930
A10!!
P.D: s'accepten esmenes dels entesos en història ferroviària.
- Attachments
-
- Plànol ferroviari de la província de BCN l'any 1930
- 1930 Barcelona.jpg (253.62 KiB) Viewed 8673 times
Last edited by wefer on Sunday 29/05/2005 23:01, edited 1 time in total.
Marçal Guardiola i Sánchez - Railmotif.es revista de modelismo ferroviario - Web ferroviària - Història de la SEAT
Com domines Wefer!
Impresionant el "petit resum". La pregunta la he fet perquè tot rumiant mentre mirava un mapa de trens a BCN he pensat: per què algunes línies fan aquests recorreguts estranys? I de seguida m'he dit: segur que ara estan tal i com estaven quan es va fer cada una d'elles.
El mapa... Document inèdit (per mi! ). M'ha sobtat molt la línia (que avui en diríem dels FGC) que va més enllà de Manresa, i passa per Sallent i puja molt amunt fins a la Ponla de Lillet. Sabia que hi havia línies de "carrilet" clausurades com el de Girona - Sant Feliu ( i crec que venia d'Olot!), però aquesta de Manresa en amunt no la sabia.
I ja que veig que saps coses del segle XIX, segur que del 1970-1980 en deus saber molt més! Quan es van implantar les Rodalies "modernes" actuals? Quines éren les línies antigues? Sé que fins a mitjans/finals dels 70, encara anaven uns quants trens fins a l'Estació de França (Barcelona Término?). Em pots webs o llibres on es pugui llegir algo sobre això?
Gràcies!
Impresionant el "petit resum". La pregunta la he fet perquè tot rumiant mentre mirava un mapa de trens a BCN he pensat: per què algunes línies fan aquests recorreguts estranys? I de seguida m'he dit: segur que ara estan tal i com estaven quan es va fer cada una d'elles.
El mapa... Document inèdit (per mi! ). M'ha sobtat molt la línia (que avui en diríem dels FGC) que va més enllà de Manresa, i passa per Sallent i puja molt amunt fins a la Ponla de Lillet. Sabia que hi havia línies de "carrilet" clausurades com el de Girona - Sant Feliu ( i crec que venia d'Olot!), però aquesta de Manresa en amunt no la sabia.
I ja que veig que saps coses del segle XIX, segur que del 1970-1980 en deus saber molt més! Quan es van implantar les Rodalies "modernes" actuals? Quines éren les línies antigues? Sé que fins a mitjans/finals dels 70, encara anaven uns quants trens fins a l'Estació de França (Barcelona Término?). Em pots webs o llibres on es pugui llegir algo sobre això?
Gràcies!
Més curiositats!
Allò que va de Mollet a Caldes, és allò que algú en diu "el Calderí"? Era un tramvia o tren de via estreta?
Maçanet - Massanes es deia simplement "Emplame".
I els FGC no es bifurcaben a Sant Cugat sinó a Rubí.
Maçanet - Massanes es deia simplement "Emplame".
I els FGC no es bifurcaben a Sant Cugat sinó a Rubí.
- Santfeliuenc
- N10
- Posts: 3520
- Joined: Sunday 24/04/2005 23:41
- Location: Sant Andreu de la Barca, BL
Baleares
Hola,
Oye wefer, lo que hay detrás del papelillo ese con el plano de la provincia de Barcelona en 1930... ¿es un plano de Baleares? porque veo claramente las 3 islas del archipiélago, ¿el plano ferroviario de Mallorca quizá?
Anda ponlo please.
Y te estaremos agradecidos eternamenteeeee, jejejeje.
Saludos,
Sergio
PD: ¿Los planos son tuyos o de dónde los has sacado?
Oye wefer, lo que hay detrás del papelillo ese con el plano de la provincia de Barcelona en 1930... ¿es un plano de Baleares? porque veo claramente las 3 islas del archipiélago, ¿el plano ferroviario de Mallorca quizá?
Anda ponlo please.
Y te estaremos agradecidos eternamenteeeee, jejejeje.
Saludos,
Sergio
PD: ¿Los planos son tuyos o de dónde los has sacado?
"Se buscan hombres para peligroso viaje. Salario reducido. Mucho frío. Largos meses de completa oscuridad. Constante peligro. No se asegura retorno con vida. En caso de éxito, honor y reconocimiento"
Re: Més curiositats!
Efectivament, era el Calderí i era un ferrocarril d'ample normal, a tracció vapor. Es va clausurar cap al 1930, tot i que va funcionar durant la guerra civil. A la biblioteca de Sant Andreu hi ha un llibre del Salmerón dedicat a aquest tren on podràs trobar molts més detalls.Albert wrote:Allò que va de Mollet a Caldes, és allò que algú en diu "el Calderí"? Era un tramvia o tren de via estreta?
D'on treus que es bifurcaven a Rubí? Que jo sàpiga sempre s'han bifurcat a Sant Cugat.I els FGC no es bifurcaben a Sant Cugat sinó a Rubí.
Sí, ja ho he mirat i és que la van ******* al fer el mapa. És que amb la super-tecnologia que hi havia llavors...Albert wrote:Si mires el mapa que ha penjat el Wefer, està escrit Sant Cugat més avall de la bifuraciació. I just al punt on es separen hi ha un punt i al costat hi diu Rubí. Potser és que el mapa el van fer malament...D'on treus que es bifurcaven a Rubí? Que jo sàpiga sempre s'han bifurcat a Sant Cugat
Re:
Molt complet Wefer pero hi ha una cosa que no és correcte l'antiga estació de França (Barcelona Término) estava situada exactament on hi ha avui l'actual estació de França just estava perque ens entenguem on actualmet hi han les vies 8,7,6,5, 4 i 3 i part d'espai on més endavant estaria l'antiga estació annexa de Rodalies que es faria més endavant anys 60 perque hi han fotos on es veu la construcció de l'estació de França els anys 20 on es veu com poc a poc es va menjant l'antiga Estació fins que l'any 1929 es va acabar sent més gran i moderna.wefer wrote:A veure, el tema és massa ampli per tractar-lo en un post. Et recomano que et compris algun llibre, com "Barcelona i el Ferrocarril", que podràs trobar a la llibreria del Museu del Ferrocarril de Vilanova.
No obstant, un petit resum:
28 d'octubre de 1848: s'inaugura el primer ferrocarril de la Península Ibèrica. Molts, no el consideren el primer ferrocarril espanyol perquè uns anys abans, el 19 de novembre de 1837, es va inaugurar el ferrocarril La Havana – Bejucal a Cuba, que emn aquells temps encara formava part d'Espanya, encara que com a colònia. En el disseny d'aquest ferrocarril, hi participa Miquel Biada, que després seria l'artífex de la línia BCN-Mataró.
La línia de Mataró passava pel litoral, no perquè hi hagués alguna plataforma veïnal que ho reclamés sinó perquè els terrenys eren més barats i fàcils d'expropiar. A BCN, acabava no al que avui dia coneixem com a Estació de França, sinó a una estació situada al davant, a l'altra costat de l'Av. Icària, és a dir, a la part de la Barceloneta. Avui dia hi ha pisos al seu lloc, si no m'equivoco.
El 1853, s'inaugura el ferrocarril BCN-Molins de Rei, prolongat fins a Castellbisbal el 1856. Acabava a la Pl. Catalunya, quan allò no era encara cap plaça i tot el voltant eren camps. Existia una altra estació a prop de la Plaça de Sants.
El 1854 s'inaugura el BCN-Granollers. Aquesta línia entrava pel que avui és el corredor de la Sagrera, fins a Glòries, i després feia una doble corba fins arribar a la seva terminal, l'Estació de França (no amb l'edifici actual, que és molt més modern). Com podem veure, el traçat es conserva avui dia íntegre i només soterrat en algun petit tram.
El 1875, la línia de Castellbisbal s'integrava en la gran empresa TBF (Tarragona-Barcelona-Francia), que també concentrava les línies de Granollers i Mataró, ambdues amb terminal a Est. de França i l'antiga del BCN-Mataró, davant per davant i unides per les vies.
Calia, doncs, unir les dues xarxes. Això, unit al fet que la plaça de Catalunya s'havia anat urbanitzant i calia fer fora el tren per fer-hi pisos (això no és un invent d'avui dia), va fer que es prengués la decisió que la línia de Castellbisbal (que ja arribava a Tarragona) anés a parar a l'Estació de França. Per fer-ho, es va construir el traçat de Av. Roma i c/ Aragó, qua a l'alçada del c/Marina girava per connectar amb les vies procedents de l'estació de França. Evidentment, tot era en superfície, excepte el tram de Av. Roma que era en trinxera, ja que tot allò eren camps.
Des de Montcada, partia una altra línia, la de Sabadell i Terrassa, que arribà a Saragossa el 1861. L'entrada a BCN la feia al principi per les vies de la línia de Granollers, però el 1862 va inaugurar el seu propi traçat, pel que avui dia és l'Av. Meridiana, construint una nova estació a la Rambla de Sant Andreu i la seva nova terminal al que avui dia coneixem com a Estació del Nord (que, per cert, no es diu "del Nord" per estar al nord, sinó per haver estat terminal anys després de la companyia "Norte"... una traducció al català una mica incorrecte, vaja).
I amb això, més o menys ja tenim les principals línies esbossades.
Altres dates interessants:
- 1863: tren de Sarrià. El traçat era el mateix que avui dia, però tot en superfície.
- 1882: estació de "les Hortes de Sant Bertran", final de la línia del Garraf. Estava més o menys al final del Paral·lel, a prop d'on després hi hagué l'estació de mercaderies del Morrot (del 1917)
- 1912: estació de Magòria (prolongació fins a Pl- Espanya el 1924).
El Pla Cerdà d'Eixample de BCN, data dels anys 60 del s. XIX... així que ja podeu tenir una idea de que la major part és pre-Cerdà.
Un altra detall: si agafem la xarxa ferroviària de finals del s. XIX, veiem que els canvis produïts fins avui dia són ben pocs. Continuem tenint la mateixa estructura ferroviària catalana que el 1890
de pas, us adjunto un plànol ferroviari de la província de BCN l'any 1930
A10!!
P.D: s'accepten esmenes dels entesos en història ferroviària.
Un cop es va acabar l'any 1929 l'espai del costat que es va alliberar abans que es construís més endavant l'estació de Rodalies anys 60 va ser un parc de clasificació de material de trens es adir entre 1929 i 1960 .
-
- N9
- Posts: 2271
- Joined: Sunday 17/07/2011 20:23
- Facebook: Mikel Eric Redondo Santoyo (Pluma de Hierro)
- Location: Tota TUS excepte: 11,80,23
- Contact:
Re: Com van començar les línies de Renfe a Barcelona?
Muy completa la historia. Creo que se podría alargar hasta 1980, ya que mi propuesta de Cercanías Barcelona parte de ese año y dicha década. Aunque como ya sabéis, los datos de que dispongo en los últimos treinta años son escasos y ante todo muy imprecisos. Un saludo.
Los tiempos de Calígula se van acabando... Según la Historia, en el 41 vino Claudio. Vamos a ver si es verdad. Al menos para una parte...
Re: Com van començar les línies de Renfe a Barcelona?
I una curiositat. La línia de tren travessa Sants just pel mig del barri, entre les dues grans indústries tèxtils: el Vapor Vell i l'Espanya Industrial. La raó és clara: el tren servia per transportar el material i els productes manufacturats i d'aquí que el traçat fos fet mil·limètricament per donar servei a aquestes dues grans fàbriques.
-
- N9
- Posts: 2271
- Joined: Sunday 17/07/2011 20:23
- Facebook: Mikel Eric Redondo Santoyo (Pluma de Hierro)
- Location: Tota TUS excepte: 11,80,23
- Contact:
Re: Com van començar les línies de Renfe a Barcelona?
Tengo una duda, Wefer. Cuando hablas de la creación de la línea de Granollers, te refieres a Centre o Canovelles? Quiero decir, yo tengo la teoría de que en un inicio, el ramal Meridinana no existía, y por tanto la primera línea de Vic iba por Clot y lo que hoy sería Sant Andreu Comtal hasta Granollers Centre (por vía La Llagosta) y cogía el ramal ese que iba de Granollers Centre a Les Franquses R3. Correcto? Igualmente, entiendo que en su inicio, la primitiva línea de Terrassa-Manresa y Zaragoza hacía exactamente el recorrido de los Obispos TER en los 80: Término-Clot-SAC-Ramal de las Aguas-Montcada Manresa. ¿Es correcto?
Los tiempos de Calígula se van acabando... Según la Historia, en el 41 vino Claudio. Vamos a ver si es verdad. Al menos para una parte...
- Guigui
- Administrador
- Posts: 23736
- Joined: Sunday 26/02/2006 18:02
- Location: Penitents L3 (Barcelona)
Dues companyies diferents
La línia de la Meridiana era la de Norte, la del Clot la d'MZA. Manresa i Vic eren Norte (Estació del Nord), Girona MZA (Estació de França).
a: Preposició que indica lloc, temps, atribut, etc.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
ha: 3a persona singular del present indicatiu del verb haver
Sense educació no hi ha democràcia.
Re: Com van començar les línies de Renfe a Barcelona?
Hola a todos:França451 wrote:Tengo una duda, Wefer. Cuando hablas de la creación de la línea de Granollers, te refieres a Centre o Canovelles? Quiero decir, yo tengo la teoría de que en un inicio, el ramal Meridinana no existía, y por tanto la primera línea de Vic iba por Clot y lo que hoy sería Sant Andreu Comtal hasta Granollers Centre (por vía La Llagosta) y cogía el ramal ese que iba de Granollers Centre a Les Franquses R3. Correcto? Igualmente, entiendo que en su inicio, la primitiva línea de Terrassa-Manresa y Zaragoza hacía exactamente el recorrido de los Obispos TER en los 80: Término-Clot-SAC-Ramal de las Aguas-Montcada Manresa. ¿Es correcto?
Lo primero sobre la linea de vic es correcto. Pero en montcada hubo otro enlace entre las dos lineas, pues el ramal de las aguas es muy posterior. Hay un libro " El transport ferroviari a catalunya" en el que habla de este antiguo ramal. Tan pronto la linea de Zaragoza fue adquirida por norte (+ ó - ) los trenes ya salian y llegaban a Barcelona Norte.
Saludos
Re: Com van començar les línies de Renfe a Barcelona?
Hola a todos:Albert wrote:És molt conegut que la primera línia de tren a Espanya va ser la BCN-Mataró. Sé que aquestes vies debien acabar a l'estació de França, i que passaven pel poblenou.
Però de les altres línies no en sé la història. Sé que pel carrer Aragó anava "en trinxera" la via, m'imagino que a l'Avinguda de Roma debia passar algo semblant (perquè no encaixa gaire bé en l'esquema cerdà...)
A veure si algú m'ho sap explicar!
La linea de Mataró, finalizaba más exactamente en lo que hoy es la Av.Icaria (Ronda Litoral) / antiguos talleresde Barceloneta (+ ó -) , en lo que hoy son los terrenos de la estació de frança,salia la linea de Granollers.
Saludos
Re: Com van començar les línies de Renfe a Barcelona?
Efectivament, l'estació original del Barcelona-Mataró estava just al començament de la Ronda Litoral, on ara hi ha uns blocs de cases de color gris. Al costat mateix hi havia la primera plaça de toros de la Barceloneta (el "Toril"). Després es va aprofitar per fer el brancal cap al Port. L'estació de França es va construir per la línia de Granollers, que després es va ampliar cap a Girona i Portbou (d'aquí el nom d'estació "de França"). L'estació de Granollers-Canovelles es va construir més tard, quan la línia de Sant Joan de les Abadesses es va allargar cap a Barcelona (inicialment començava a l'actual Granollers-centre, que a Granollers és "l'estació de França" (i la de Canovelles -sí ho heu endevinat!!!- l'estació del Nord).
Salut!!!
Salut!!!
- Fran-Ikarus
- N11
- Posts: 5707
- Joined: Saturday 21/05/2005 1:19
- Location: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
- Contact:
Re: Com van començar les línies de Renfe a Barcelona?
Un video sobre "com van acabar les que van començar":
Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan