La informació del diari avui no es gaire concisa. Realment nomes duplicar el tram de Vilanova a Vilafranca (15,8km) i completar la resta de la vía rápida (1 carril pel sentit) entre Vilafranca i Manresa (casi tot ja en servei exceptuan els trams propers a Vilafranca, Igualada i Manresa).
Nota de premsa de la
Generalitat de Catalunya
El DPTOP sotmet a informació pública l’estudi de viabilitat de l’Eix Diagonal
Data: 31/5/2006
El Diari Oficial de la Generalitat publica avui l’anunci d’inici del procés d’informació pública dels estudis de l’Eix Diagonal, entre Vilanova i la Geltrú i Manresa. Aquest eix, que es recolza en gran part sobre les carreteres C-37 i C-15, tindrà una longitud de 68,3 quilòmetres, dels quals 35,6 seran de nova construcció. Les obres suposaran una inversió de 256 MEUR que, juntament amb la gestió de tot l’Eix, es finançarà mitjançant el sistema de concessió d’obra pública. L’Eix Diagonal permetrà millorar l’accés a la costa des de les comarques centrals alhora que potenciar les comunicacions intercomarcals.
L’Eix Diagonal recorre un itinerari sud-nord que uneix les poblacions de Vilanova i la Geltrú, Canyelles, Vilafranca del Penedès, Sant Pere de Riudebitlles, Capellades, Igualada, Sant Salvador de Guardiola i Manresa, amb una longitud total de 68,3 quilòmetres. Actualment, està en servei el 48% d’aquest eix; en concret, dos trams: un correspon a la carretera entre Puigdàlber i Igualada construïda entre els anys 1994 i 2003 i l’altre, correspon al tram de nova carretera entre Castellfollit del Boix i Sant Salvador de Guardiola, conclòs a finals de l’any passat.
Avui, el DOGC publica l’anunci pel qual el Departament de Política Territorial i Obres Públiques sotmet a informació pública l’estudi de viabilitat per tal de dur a terme les obres que completaran aquest eix: la construcció de 35,6 quilòmetres de nova carretera, dels quals 15,8 tindran les característiques d’autovia (entre Vilanova i la Geltrú i la connexió amb l’N-340 a Vilafranca del Penedès). Aquestes obres suposaran una inversió de 256 MEUR i es finançaran mitjançant el sistema de concessió d’obra pública.
Així, l’estudi que ara inicia el procés d’informació pública inclou els següents documents :
• Anàlisi de la viabilitat econòmico-financera on es considera la idoneïtat de la concessió d’obra pública, es justifica la necessitat del projecte i es determina el seu interès socio-econòmic.
• Estudi de mobilitat, amb la previsió de la demanda d’ús així com de l’impacte de l’Eix Diagonal sobre la mobilitat, les infraestructures i serveis de transport del seu entorn i la gestió sostenible de la nova mobilitat.
• Estudis informatius i estudis d’impacte ambiental de tres trams, que estaven pendents de tramitació: Vilanova i la Geltrú – Canyelles, variant de Vilafranca del Penedès i Sant Salvador de Guardiola – Manresa.
L’Eix Diagonal, per trams
Al llarg de l’Eix Diagonal, es poden distingir els trams següents:
Vilanova i la Geltrú – Puigdàlber
- Vilanova i la Geltrú – Canyelles (7,5 quilòmetres): Correspon a la nova autovia substitutòria de l’actual C-15.
Un primer tram té caracterísitiques urbanes, ja que discorre per una zona de polígons industrials dels afores de Vilanova i la Geltrú, entre l’enllaç amb la variant de Vilanova i la Geltrú i l’enllaç amb l’autopista C-32. En aquest tram, la carretera actual es desdobla, es manté la rotonda inicial existent i es construeix una de nova fora del tronc central.
A continuació, segons l’alternativa considerada com a més idònia, el traçat se separa de l’actual C-15 i passa a seguir l’autopista C-32 cap a Sant Pere de Ribes. Al llarg d’un quilòmetre es formen calçades laterals i es preveu un enllaç amb la C-32 i l’antiga C-15 i un enllaç final a la C-32, a la zona del Montgròs.
A poca distància d’aquest enllaç, s’inicia el túnel del Montgròs, de 1.500 metres de longitud, per tal d’evitar l’afectació en aquesta zona protegida pel Pla d’Espais d’Interès Natural. Després del túnel, l’autovia continua fins al nord-est de Canyelles, a l’enllaç amb la C-15b.
Cal indicar que dins de l’estudi es considera una altra alternativa que segueix en tot el seu recorregut el corredor de pas de l’actual C-15, però aquesta alternativa presenta unes condicions de traçat més desfavorables, amb una incidència ambiental més elevada i no permet mantenir l’actual carretera per al trànsit de tractors i altres usos de tipus local.
Les principals estructures corresponen a l’ampliació de les existents en el tram inicial i a estructures de nova construcció o de reposició de les existents a la resta. En conjunt, s’ha previst la construcció de 14 ponts o passos superiors. La longitud total dels ponts serà de 1.026 metres i destaca el pont de l’enllaç sobre l’autopista C-32, que tindrà 215 metres de longitud.
- Canyelles – Vilafranca del Penedès (5,5 km): Correspon al desdoblament de l’actual C-15, amb característiques d’autovia, entre la connexió amb la C-15b (carretera de Sant Pere de Ribes) i l’enllaç amb l’AP-7, a Vilafranca. Es preveu la formació de tres enllaços: un semienllaç amb la carretera BV-2443 (al castell d’Olèrdola), un altre semienllaç, connectat amb l’anterior, que constitueix l’accés a Sant Miquel d’Olèrdola, i un altre enllaç complet per accedir a Moja i també a Sant Miquel d’Olèrdola.
Es preveu la construcció de 7 ponts o viaductes, el major dels quals té 42 metres i correspon a la connexió amb la BV-2443. També es preveu la construcció de dos túnels: el primer túnel, té una longitud de 120 metres i se situa a cavall dels termes municipals de Canyelles i Olèrdola. El segon túnel, de 142 metres, se situa al terme d’Olèrdola a la zona on ja existeix un túnel per a la carretera actual.
Aquest tram ja ha passat el tràmit d’informació pública i declaració d’impacte ambiental.
- Variant de Vilafranca del Penedès (5,7 km): Aquesta variant té característiques d’autovia en la primera meitat, fins a l’enllaç amb l’N-340. El traçat discorre en gran part paral•lel i aprofitant el corredor de pas de l’autopista AP-7. A partir d’aquest punt, la via té una calçada amb un carril per sentit de la circulació. El segon tram conclou en una àrea propera al nucli de la Granada.
Els enllaços previstos són tots a diferents nivell i són el de Vilafranca-centre, l’enllaç amb l’N-340, l’enllaç amb l’AP-7 (que completa l’enllaç existent), i l’enllaç amb la C-243 (carretera de Vilafranca del Penedès a Sant Sadurní d’Anoia).
El projecte inlcou la construcció de 4 passos superiors o ponts i 11 passos inferiors. Entre els ponts, destaca el que es construirà sobre la línia de RENFE-TGV de 65 metres de longitud.
- Vilafranca del Penedès – Puigdàlber (4,6 km): L’actuació prevista en aquest tram és el condicionament de la carretera actual (C-15), per adaptar-la a les característiques d’una via preferent d’una calçada. Es preveu la formació de dos enllaços, el nou enllaç a la Granada i l’enllaç de Puigdàlber.
En alguns trams es preveu la formació de calçades laterals o camins de servei per donar una major connectivitat a la carretera. El projecte inclou la construcció de 5 passos superiors, per a formar els enllaços i per donar continuïtat als camins interceptats per la carretera. També es preveu la construcció d’un viaducte de 42 metres sobre la riera Romaní. Aquest tram ja ha passat la preceptiva tramitació d’informació pública i declaració d’impacte ambiental.
Puigdàlber – Igualada
- Aquest tram, que té uns 20 quilòmetres de longitud ja està en servei. Té les caractarístiques de via preferent d’una calçada.
Igualada – Manresa
- Igualada – Castellfollit del Boix (6,5 quilòmetres): La carretera és de nova construcció, independent de la carretera existent actualment. El projecte s’inicia al punt on finalitza la C-15, a l’enllaç amb l’antiga N-IIa. Després, el traçat continua per l’est del Puig d’Aguilera i conclou a l’enllaç, construït recentment, a Castellfollit del Boix. La carretera té les característiques d’una via preferent, d’altes prestacions, a la qual s’accedeix només a través d’enllaços, que són a diferent nivell. La secció de la carretera està formada per dos carrils de 3,5 metres i dos vorals d’1,5 metres. En alguns trams, s’executarà un tercer carril que serveix per a l’avançament dels vehicles lents, amb una longitud total de 4 quilòmetres. La carretera afecta els termes municipals d’Òdena, Castellolí, Castellfollit del Boix i Vilanova del Camí.
Es preveu la formació de tres enllaços, l’enllaç d’Igualada, l’enllaç amb l’autovia A-2 i l’enllaç de Castellolí. El projecte també inclou la construcció d’un pont i 4 viaductes. Entre els viaductes, cal remarcar un de 180 metres de longitud al terme de Castellolí. D’altra banda, en aquest tram també es construirà un túnel a la zona de Can Jorba, amb una longitud de 163 metres i un fals túnel de 61,5 metres al costat d’aquest. Aquest tram ja té superada la tramitació.
- Castellfollit – Sant Salvador de Guardiola (12,5 km): Aquest tram ja està construït. Les obres van concloure a finals de l’any passat i van suposar una inversió de 49 MEUR.
- Sant Salvador de Guardiola - Eix Transversal (5,2 km): Aquest tram s’inicia a l’enllaç de Sant Salvador de Guardiola i culmina a l’Eix Transversal (C-25), a uns dos quilòmetres de l’enllaç de Sant Joan de Vilatorrada. En un petit tram inicial de 600 metres, la via se superposa a la carretera construïda recentment entre aquest enllaç i la rotonda construïda al nord del nucli de Sant Salvador de Guardiola. La resta del tram és de nova construcció. El traçat, segons l’alternativa considerada més òptima, es desplaça cap a l’oest respecte de la carretera actual i passa per l’oest de Sant Sadurní de Salelles. Es preveu la construcció del nou enllaç amb l’Eix Transversal.
En aquest tram es preveu la construcció de tres viaductes per al pas de la via sobre rieres, entre els que cal remarcar destaca el viaducte sobre la riera de Rajadell, de 275 metres.
L’orografia del terreny comporta la construcció de dos túnels. El primer té 275 metres i se situa a cavall dels termes municipals de Sant Salvador de Guardiola i Manresa. El segon túnel té 347 metres de longitud i s’ubicarà a prop de l’enllaç final amb l’Eix Transversal.
Grans eixos viaris
El Departament de Política Territorial i Obres Públiques té entre les seves actuacions prioritàries la formació de grans eixos viaris, amb l’objectiu tant de millorar les comunicacions i la seguretat i fluïdesa del trànsit com de potenciar un desenvolupament territorial equilibrat.
En aquest sentit, a més del projecte per completar l’Eix Diagonal, cal destacar les actuacions següents:
- Palamós – Palafrugell: Aquest any continuen les obres de desdoblament de la C-31 entre Palamós i Palafrugell, amb una inversió de 42,7 MEUR.
- Eix Maçanet de la Selva – Platja d’Aro: Les obres de desdoblament del tram intermedi entre Vidreres i l’enllaç de l’Alou s’iniciaran de forma imminent. La concessió de tot l’eix està adjudicada per un import de 63 MEUR.
- Eix Reus-Alcover: Els treballs consisteixen en el desdoblament de la C-14 entre els municipis de Reus i Alcover. La concessió d’aquest eix es va adjudicar per un import de 78 MEUR. Els treballs començaran el tercer trimestre d’enguany.
- Eix del Llobregat: Es preveu que durant el tercer trimestre entri en servei el tram Navàs - Puig-reig i abans de finals d’any el Gironella - Berga del desdoblament de l’eix del Llobregat (C-16).
- Eix Vic – Ripoll: La setmana passada es van obrir les pliques del concurs per tal d’adjudicar la concessió de l’Eix Vic - Ripoll. L’import de licitació de les obres de desdoblament és de 270, 7 MEUR.
- Eix Transversal: La setmana passada es va iniciar el procés d’informació pública del desdoblament de l’Eix Diagonal, les obres del qual suposaran una inversió estimada de 690 MEUR.[/url]