Sí, ja han acabat l'estudi i està entregat al Ministeri...
-----
Foment rebutja crear noves línies de rodalies com volien el govern i l'Ajuntament
El document preliminar elaborat des de Madrid es limita a millorar la infraestructura existent i unir alguna línia
El Ministeri de Foment ja té el document preliminar –que des del 2005 elaboren dues consultores de Madrid– en què es prioritzen les actuacions que s'haurien de fer per millorar la xarxa de rodalies Renfe. Segons ha pogut conèixer aquest diari, la proposta prèvia aposta per millorar la infraestructura de la xarxa, com les vies i la catenària, sense crear línies noves. Preveu, només, unir Cornellà amb Castelldefels construint un nou enllaç entre les actuals C2 i C4 de rodalies. En el text es desestimen algunes de les propostes, com la de la línia orbital que, el febrer del 2006, van presentar conjuntament la Generalitat i l'Ajuntament de Barcelona amb l'objectiu de fer aportacions a l'estudi que en aquells moments elaboraven les dues consultores independents.
El 2005, el Ministeri de Foment va encarregar a dues consultores externes de Madrid elaborar un informe amb les propostes per millorar rodalies de Renfe. Aleshores, els responsables de Foment ja eren conscients que la falta d'inversió a la xarxa, prolongada durant els deu últims anys, havia impossibilitat fer un bon manteniment de la infraestructura, i que això derivaria en un servei de mala qualitat. Aquesta diagnosi s'ha evidenciat els últims mesos amb les repetides avaries a la xarxa que han afectat milers d'usuaris.
L'informe previ elaborat per les dues empreses externes està acabat i s'ha donat a conèixer a les administracions catalanes. Les primeres propostes que arriben des de Madrid aposten per millorar la xarxa actual, connectant algunes línies i desdoblant vies. El document preliminar, però, rebutja la creació de noves línies i desestima així, algunes de les propostes que –el febrer del 2006– van presentar la Generalitat i l'Ajuntament de Barcelona a Foment amb l'objectiu de fer aportacions a l'estudi que en aquells moments s'estava redactant. Fonts de la Generalitat asseguren que «no hi ha cap problema que l'informe encarregat per Foment i el que van presentar conjuntament govern i consistori siguin diferents». Afegeixen que «els dos documents no són contradictoris, sinó que se sumen».
L'informe redactat des de Madrid reconeix que hi ha «elevats índexs d'ocupació i qualitat decreixent del servei» i «falta de capacitat al túnels de Barcelona». Les solucions que proposa Foment són «arreglar la xarxa existent» renovant, per exemple, les vies i la catenària. Unes tasques que, segons fonts de la Generalitat, «actualment ja s'estant realitzant». El ministeri també preveu «incrementar la capacitat del transport», que es podria aconseguir augmentant de tres a sis el nombre de vagons d'un mateix tren. Aquesta mesura, com la d'avançar la incorporació de combois nous, ja s'inclouen en el pla de xoc anunciat per Foment a mitjan novembre arran de l'últim caos viscut a rodalies. Tot això, però, s'ha de fer progressivament i és que, com alerten fonts del govern, «primer són necessàries millores estructurals d'algunes estacions».
El document s'avé a fer una connexió de Cornellà amb Castelldefels passant per Sant Boi, Viladecans i Gavà. Aquesta proposta la recull de l'estudi que govern i Ajuntament van fer arribar a Foment. El nou enllaç ferroviari s'aconseguiria unint l'estació de Cornellà de l'actual línia C4 –que va des de Sant Vicenç de Calders fins a Manresa– amb la parada de Castelldefels de la línia C2 –que ara fa el recorregut des de Sant Vicenç a Maçanet–. De fet, el pla d'inversions a la xarxa ferroviària signat entre l'Estat i la Generalitat, el 28 de setembre passat, ja destina 600 milions d'euros per executar l'obra i els aportaria íntegrament el Ministeri de Foment.
De les idees de les administracions catalanes, l'informe de Foment també recull la necessitat de fer algunes estacions intermèdies per millorar l'accessibilitat de determinats nuclis urbans a la xarxa. Les noves parades que es projecten des de Madrid són les de Baricentro, Sabadell Can Llong o Terrassa Sud. A Madrid també veuen amb bons ulls fer una tercera via d'ample europeu al port, que seria d'ús exclusiu per a mercaderies.
El document de Foment també posa de manifest la necessitat de duplicar alguns trams de via, com el d'Arenys de Mar fins a Blanes de la línia R1 o el que va de la Garriga a Vic de la R3. Així com eliminar el creuament de les vies a Sants, fet que permetria una connexió creuada: costa a costa i interior i interior.
Paral·lelament a l'informe, Foment està elaborant el projecte d'una nova línia directa a l'aeroport. Els combois arribarien a la nova terminal del Prat passant per sota les pistes. El projecte proposat per la Generalitat i pel consistori barceloní, però, és més ambiciós. Demanen que la línia, en comptes d'acabar el trajecte a l'aeroport, ho faci a Vilanova [veure gràfic]. D'aquesta manera, «els trens que sortissin de Vilanova podrien anar a Barcelona o a l'aeroport, seria una manera de duplicar la via», segons fonts el govern.
Per descongestionar la xarxa de rodalies, les administracions catalanes van proposar també construir la línia orbital, inclosa en el pla d'infraestructures del transport de Catalunya, i que permetria unir Mataró, Granollers, Sabadell, Terrassa, Martorell, Vilafranca i Vilanova. De moment, però, Madrid no ho veu necessari. La Generalitat hi treu importància perquè «des de Catalunya es pot seguir treballant per poder tirar endavant aquesta proposta».
Madrid també veu innecessària la línia circular que permetria unir, per exemple, les estacions de Sants, el passeig de Gràcia, la Sagrera i Sant Cugat per tornar a Sants.
El govern espanyol també ha desestimat la proposta de la Generalitat per fer subterrani el tram de la C1 entre Badalona i Mataró, i que aquest anés més per l'interior, «cosa que permetria agafar una àrea més densament poblada». Però ara per ara, el ministeri tampoc aposta per aquest projecte, ja que «no està a favor de fer túnels nous».
El Punt