Zones 30 a Barcelona
Posted: Thursday 13/07/2006 12:50
http://www.elperiodico.com/
--------------------------------------
Els senyals de la 'zona 30' de Sant Andreu s'esborren en pocs dies
• Les noves trames col.locades a la via s'ennegreixen amb el pas dels cotxes
• La senyalització ha costat 350.000 €, però cap guàrdia urbà hi controla la velocitat
JORDI SUBIRANA
BARCELONA
Els senyals de trànsit que limiten la velocitat a 30 km/h a la zona cèntrica de Sant Andreu són cada dia menys perceptibles malgrat que no s'han acabat d'implantar. Els senyals s'ennegreixen al cap de pocs dies perquè la trama incorpora elements molt adherents que provoquen que la goma dels pneumàtics s'hi dipositi.
La idea de l'ajuntament és estendre la zona 30 a tots els cascos antics una vegada s'hagin avaluat els resultats de Sant Andreu. Amb tot, la iniciativa és encara lluny d'arribar als objectius marcats. O, almenys, així ho veuen els nombrosos veïns entrevistats, que es mostren crítics amb els senyals, unes trames d'una superfície rugosa i de color de terra batuda amb un símbol de prohibit anar a més de 30 km/h.
LA CANTONADA DE L'ALCALDE
Joan Cantero opina que amb els senyals verticals de tota la vida n'hi hauria hagut prou. Cantero, com altres veïns, es pregunta quin cost té col.locar uns senyals que un altre veí diu que són "un nyap". Al cap de pocs dies es tornen negres i perden la seva utilitat. Entre els carrers Castellbell i Rubén Darío el senyal es va col.locar fa dues setmanes i ja és del tot fosc. I a Irlanda amb Llenguadoc, el cercle vermell de prohibició s'ha tornat negre com el carbó. En aquesta cantonada va ser on l'alcalde, Joan Clos, va presentar el projecte el 15 de juny.
Àngel López, director de serveis de Mobilitat, explica que els components adherents es van col.locar per evitar que els vehicles rellisquessin, però l'adherència és excessiva i s'haurà de corregir. L'ajuntament està pendent d'un informe per saber quins canvis s'hi introduiran --una possibilitat és utilitzar una pintura menys agressiva-- i si les altes temperatures hi influeixen.
DESENES DE CIUTATS
López diu que el sistema s'implanta en desenes de ciutats i que l'ajuntament no té previst canviar-lo. Per això serà, encara que amb modificacions, el que s'usarà a la resta de la ciutat. "Col.locar només senyals verticals no ens convenç". El consistori busca que la gent vegi la zona 30 com una unitat, que sàpiga que entra en un lloc on no es pot anar a més de 30 km/h.
López assegura que el color es recuperarà amb una neteja i que les despeses de manteniment seran "nul.les", tot i que per evitar que el problema es repeteixi a Sant Andreu sí que s'hauran d'introduir canvis.
Els veïns, a més, critiquen que la col.locació dels senyals comporta nombrosos talls de carrers, i això impedeix entrar als aparcaments i obliga a fer moltes voltes, "sense que s'ofereixin recorreguts alternatius", diu Purificación Pinilla.
La col.locació de la malla és complexa. Després de fer un rebaix a l'asfalt, es col.loca un paviment fi i amb l'asfalt encara calent s'instal.la la trama, després es treu i es pinta el negatiu amb un disseny específic.
SENSE URBANS
És previst instal.lar portes d'entrada (13) i de sortida (38 ), com també 68 cruïlles internes i 28 punts intermedis. El cost és d'uns 350.000 euros. Juan Cortina, un altre veí, apunta que no feia falta col.locar una malla cada 20 metres en alguns carrers. "És una despesa inútil".
Encara que hi ha veïns que critiquen que el límit s'apliqui en carrers amb molt de trànsit, com Gran de Sant Andreu, la majoria veuen bé la reducció. Es tracta d'una zona amb carrers estrets on la gent passeja. Però reclamen més presència de la Guàrdia Urbana. "Encara es corre molt", comenta Montse Travé. Un portaveu del cos explica que no s'ha muntat un dispositiu especial i que són dos agents en bici els que vigilen la zona.
--------------------------------------
Els senyals de la 'zona 30' de Sant Andreu s'esborren en pocs dies
• Les noves trames col.locades a la via s'ennegreixen amb el pas dels cotxes
• La senyalització ha costat 350.000 €, però cap guàrdia urbà hi controla la velocitat
JORDI SUBIRANA
BARCELONA
Els senyals de trànsit que limiten la velocitat a 30 km/h a la zona cèntrica de Sant Andreu són cada dia menys perceptibles malgrat que no s'han acabat d'implantar. Els senyals s'ennegreixen al cap de pocs dies perquè la trama incorpora elements molt adherents que provoquen que la goma dels pneumàtics s'hi dipositi.
La idea de l'ajuntament és estendre la zona 30 a tots els cascos antics una vegada s'hagin avaluat els resultats de Sant Andreu. Amb tot, la iniciativa és encara lluny d'arribar als objectius marcats. O, almenys, així ho veuen els nombrosos veïns entrevistats, que es mostren crítics amb els senyals, unes trames d'una superfície rugosa i de color de terra batuda amb un símbol de prohibit anar a més de 30 km/h.
LA CANTONADA DE L'ALCALDE
Joan Cantero opina que amb els senyals verticals de tota la vida n'hi hauria hagut prou. Cantero, com altres veïns, es pregunta quin cost té col.locar uns senyals que un altre veí diu que són "un nyap". Al cap de pocs dies es tornen negres i perden la seva utilitat. Entre els carrers Castellbell i Rubén Darío el senyal es va col.locar fa dues setmanes i ja és del tot fosc. I a Irlanda amb Llenguadoc, el cercle vermell de prohibició s'ha tornat negre com el carbó. En aquesta cantonada va ser on l'alcalde, Joan Clos, va presentar el projecte el 15 de juny.
Àngel López, director de serveis de Mobilitat, explica que els components adherents es van col.locar per evitar que els vehicles rellisquessin, però l'adherència és excessiva i s'haurà de corregir. L'ajuntament està pendent d'un informe per saber quins canvis s'hi introduiran --una possibilitat és utilitzar una pintura menys agressiva-- i si les altes temperatures hi influeixen.
DESENES DE CIUTATS
López diu que el sistema s'implanta en desenes de ciutats i que l'ajuntament no té previst canviar-lo. Per això serà, encara que amb modificacions, el que s'usarà a la resta de la ciutat. "Col.locar només senyals verticals no ens convenç". El consistori busca que la gent vegi la zona 30 com una unitat, que sàpiga que entra en un lloc on no es pot anar a més de 30 km/h.
López assegura que el color es recuperarà amb una neteja i que les despeses de manteniment seran "nul.les", tot i que per evitar que el problema es repeteixi a Sant Andreu sí que s'hauran d'introduir canvis.
Els veïns, a més, critiquen que la col.locació dels senyals comporta nombrosos talls de carrers, i això impedeix entrar als aparcaments i obliga a fer moltes voltes, "sense que s'ofereixin recorreguts alternatius", diu Purificación Pinilla.
La col.locació de la malla és complexa. Després de fer un rebaix a l'asfalt, es col.loca un paviment fi i amb l'asfalt encara calent s'instal.la la trama, després es treu i es pinta el negatiu amb un disseny específic.
SENSE URBANS
És previst instal.lar portes d'entrada (13) i de sortida (38 ), com també 68 cruïlles internes i 28 punts intermedis. El cost és d'uns 350.000 euros. Juan Cortina, un altre veí, apunta que no feia falta col.locar una malla cada 20 metres en alguns carrers. "És una despesa inútil".
Encara que hi ha veïns que critiquen que el límit s'apliqui en carrers amb molt de trànsit, com Gran de Sant Andreu, la majoria veuen bé la reducció. Es tracta d'una zona amb carrers estrets on la gent passeja. Però reclamen més presència de la Guàrdia Urbana. "Encara es corre molt", comenta Montse Travé. Un portaveu del cos explica que no s'ha muntat un dispositiu especial i que són dos agents en bici els que vigilen la zona.