Llum verd per als busos a Aribau
Llum verd per als busos a Aribau
Llum verd per als busos a Aribau
Barcelona provarà un nou sistema perquè els semàfors es posin en verd quan arribi el bus
MARIONA SÒRIA. Barcelona
Barcelona posarà a prova, el pròxim mes de setembre, un nou mecanisme de coordinació de semàfors per facilitar la circulació dels busos. Es tracta d'un sistema informàtic que permetrà que el semàfor es posi en verd quan el bus arriba a una cruïlla. De moment, la prova pilot es farà al carrer Aribau, per on passen fins a set línies de bus. El consistori vol incrementar, d'aquesta manera, la velocitat dels busos entre un 8% i un 10%, és a dir, que circulin a una velocitat mitjana d'uns 15 quilòmetres per hora. La prova s'avaluarà fins al gener de l'any vinent i, si funciona, s'estudiarà aplicar-lo a altres carrers de la ciutat.
+ Un bus de la línia 54 creua un semàfor verd al carrer Aribau. / Foto: JUANMA RAMOS
El mecanisme, que ara l'Ajuntament de Barcelona ha tret a concurs per un valor de 59.000 euros, funcionarà a través d'un suport informàtic que connectarà la central de busos de Transports Metropolitans de Barcelona amb el centre de coordinació semafòrica de l'àrea de mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona. El sistema coordinarà el pas dels busos amb el control de les freqüències semafòriques de Barcelona, de manera que, quan els vehicles arribin a la cruïlla, el semàfor canviarà a verd.
Aquest sistema intenta posar en pràctica el que s'anomena «prioritat semafòrica del bus», que segons el tècnic de l'àrea de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, Carles López, permetrà incrementar la velocitat comercial dels busos entre un 8% i un 10%, fins a arribar a una mitjana de 14 o 15 quilòmetres per hora. Ara, els busos de Transports Metropolitans de Barcelona tenen una velocitat mitjana d'uns 12 quilòmetres per hora, una velocitat força baixa perquè aquests vehicles s'han d'aturar, a més dels semàfors en vermell, a les parades, durant força minuts.
Aquesta prova pilot es durà a terme al carrer Aribau. L'Ajuntament ha triat aquesta via perquè té una sola direcció –diuen que provar-ho en vies de doble direcció és força complicat tècnicament–, i perquè hi passen fins a set línies de bus de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). Segons el tècnic de mobilitat, aquest ajustament no afectarà el temps d'espera en el semàfor dels cotxes que passin pel carrer Aribau, sinó que «només es repartirà el temps en verd d'una altra manera». Assegura que tampoc variarà el temps de vermell de les cruïlles que creuen amb aquesta via cèntrica de la ciutat.
El sistema, que s'avaluarà durant uns mesos, s'aplicarà després de calcular què triga un bus a travessar d'una cruïlla a una altra, tenint en compte el temps d'aturada a les parades. Un cop s'obtingui aquesta fórmula, el sistema informàtic adaptarà la freqüència semafòrica al pas dels vehicles. López assegura que si la prova que es farà a Aribau funciona, s'estudiarà deixar-lo implantat en aquest carrer. Més enllà, però, d'aquesta via, el consistori podria estudiar estendre el sistema a altres carrers de les mateixes característiques viàries que Aribau, que, segons López, a l'Eixample n'hi ha almenys 12. Fa temps que el consistori busca mecanismes per incrementar el servei de busos de Barcelona, que transporta més de 200 milions d'usuaris l'any.
De fet, tota la xarxa de busos de TMB està immersa en un projecte de millora. Fa poc, es van presentar 45 nous vehicles que serviran per substituir els més antics i per reforçar les línies amb més demanda, com és la 41. No obstant això, el bus continua sent el germà petit del transport públic urbà, molt lluny encara d'equiparar-se al servei de metro de Barcelona.
PROJECTES EN ESPERA
El disseny de la xarxa de busos és hereu de les rutes dels antics tramvies que travessaven la ciutat. Alguns experts en mobilitat asseguren que el seu dibuix sobre el mapa no és el més idoni. Fa uns mesos, durant un seminari sobre xarxes eficients de transport públic, es va presentar un projecte encapçalat per l'Agència d'Ecologia Urbana de Barcelona que consistia a redibuixar de dalt a baix les línies de bus. La proposta traçava ratlles rectilínies seguint la quadrícula del pla de Cerdà, amb el qual els usuaris tan sols haurien de conèixer el destí final de la línia per orientar-se. Tot i que l'estudi el va encarregar TMB, la regidoria de Mobilitat el té guardat en un calaix per la complexitat que té.
http://www.vilaweb.cat/www/elpunt/notic ... mp=2007229
Barcelona provarà un nou sistema perquè els semàfors es posin en verd quan arribi el bus
MARIONA SÒRIA. Barcelona
Barcelona posarà a prova, el pròxim mes de setembre, un nou mecanisme de coordinació de semàfors per facilitar la circulació dels busos. Es tracta d'un sistema informàtic que permetrà que el semàfor es posi en verd quan el bus arriba a una cruïlla. De moment, la prova pilot es farà al carrer Aribau, per on passen fins a set línies de bus. El consistori vol incrementar, d'aquesta manera, la velocitat dels busos entre un 8% i un 10%, és a dir, que circulin a una velocitat mitjana d'uns 15 quilòmetres per hora. La prova s'avaluarà fins al gener de l'any vinent i, si funciona, s'estudiarà aplicar-lo a altres carrers de la ciutat.
+ Un bus de la línia 54 creua un semàfor verd al carrer Aribau. / Foto: JUANMA RAMOS
El mecanisme, que ara l'Ajuntament de Barcelona ha tret a concurs per un valor de 59.000 euros, funcionarà a través d'un suport informàtic que connectarà la central de busos de Transports Metropolitans de Barcelona amb el centre de coordinació semafòrica de l'àrea de mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona. El sistema coordinarà el pas dels busos amb el control de les freqüències semafòriques de Barcelona, de manera que, quan els vehicles arribin a la cruïlla, el semàfor canviarà a verd.
Aquest sistema intenta posar en pràctica el que s'anomena «prioritat semafòrica del bus», que segons el tècnic de l'àrea de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, Carles López, permetrà incrementar la velocitat comercial dels busos entre un 8% i un 10%, fins a arribar a una mitjana de 14 o 15 quilòmetres per hora. Ara, els busos de Transports Metropolitans de Barcelona tenen una velocitat mitjana d'uns 12 quilòmetres per hora, una velocitat força baixa perquè aquests vehicles s'han d'aturar, a més dels semàfors en vermell, a les parades, durant força minuts.
Aquesta prova pilot es durà a terme al carrer Aribau. L'Ajuntament ha triat aquesta via perquè té una sola direcció –diuen que provar-ho en vies de doble direcció és força complicat tècnicament–, i perquè hi passen fins a set línies de bus de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). Segons el tècnic de mobilitat, aquest ajustament no afectarà el temps d'espera en el semàfor dels cotxes que passin pel carrer Aribau, sinó que «només es repartirà el temps en verd d'una altra manera». Assegura que tampoc variarà el temps de vermell de les cruïlles que creuen amb aquesta via cèntrica de la ciutat.
El sistema, que s'avaluarà durant uns mesos, s'aplicarà després de calcular què triga un bus a travessar d'una cruïlla a una altra, tenint en compte el temps d'aturada a les parades. Un cop s'obtingui aquesta fórmula, el sistema informàtic adaptarà la freqüència semafòrica al pas dels vehicles. López assegura que si la prova que es farà a Aribau funciona, s'estudiarà deixar-lo implantat en aquest carrer. Més enllà, però, d'aquesta via, el consistori podria estudiar estendre el sistema a altres carrers de les mateixes característiques viàries que Aribau, que, segons López, a l'Eixample n'hi ha almenys 12. Fa temps que el consistori busca mecanismes per incrementar el servei de busos de Barcelona, que transporta més de 200 milions d'usuaris l'any.
De fet, tota la xarxa de busos de TMB està immersa en un projecte de millora. Fa poc, es van presentar 45 nous vehicles que serviran per substituir els més antics i per reforçar les línies amb més demanda, com és la 41. No obstant això, el bus continua sent el germà petit del transport públic urbà, molt lluny encara d'equiparar-se al servei de metro de Barcelona.
PROJECTES EN ESPERA
El disseny de la xarxa de busos és hereu de les rutes dels antics tramvies que travessaven la ciutat. Alguns experts en mobilitat asseguren que el seu dibuix sobre el mapa no és el més idoni. Fa uns mesos, durant un seminari sobre xarxes eficients de transport públic, es va presentar un projecte encapçalat per l'Agència d'Ecologia Urbana de Barcelona que consistia a redibuixar de dalt a baix les línies de bus. La proposta traçava ratlles rectilínies seguint la quadrícula del pla de Cerdà, amb el qual els usuaris tan sols haurien de conèixer el destí final de la línia per orientar-se. Tot i que l'estudi el va encarregar TMB, la regidoria de Mobilitat el té guardat en un calaix per la complexitat que té.
http://www.vilaweb.cat/www/elpunt/notic ... mp=2007229
- Ecomobisostrans
- N10
- Posts: 3713
- Joined: Wednesday 11/05/2005 9:59
- Facebook: https://facebook.com/FerranVeganSpirit
- Location: Barcelona
- Contact:
Precissament l'Aribau - Arago no te cap problema, per que per Arago no hi passa cap bus. El problema potser sera amb Aribau-Valencia o Aribau-Mallorca si coincideixen 2 busos, pero pel que tinc entes hi ha ciutats molt mes grans que BCN i amb mes autobusos i ho porten desde fa mols anys i no ia cap problema. Es a dir que...
¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡Visca la prioritat semafòrica pel transport públic!!!!!!!!!!!!!!!!
Ara que s'extengui a tota la xarxa de bus i de tramvia.
¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡Visca la prioritat semafòrica pel transport públic!!!!!!!!!!!!!!!!
Ara que s'extengui a tota la xarxa de bus i de tramvia.
Last edited by Ecomobisostrans on Wednesday 02/08/2006 12:02, edited 1 time in total.
La verdad sobre la comida: https://www.youtube.com/watch?v=cJiJU-k0gqc difúndelo!
http://www.igualdadanimal.org
http://www.igualdadanimal.org
- Ecomobisostrans
- N10
- Posts: 3713
- Joined: Wednesday 11/05/2005 9:59
- Facebook: https://facebook.com/FerranVeganSpirit
- Location: Barcelona
- Contact:
Editat:
Ara que s'extengui a tota la xarxa de bus i de tramvia. (Lo abans possible, jo no dic abans o despres un que l'altre)
Ara que s'extengui a tota la xarxa de bus i de tramvia. (Lo abans possible, jo no dic abans o despres un que l'altre)
La verdad sobre la comida: https://www.youtube.com/watch?v=cJiJU-k0gqc difúndelo!
http://www.igualdadanimal.org
http://www.igualdadanimal.org
- wefer
- Administrador
- Posts: 6994
- Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
- Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contact:
Sí, em sembla que alguna cosa es va fer al Pg. de Gràcia... però segur que alguna cosa s'havia fet. I tal com es va fer, es va desfer.metring wrote:Oi que ja s'havia fet un experiment fa uns anys, en quant a prioritat semafòrica per als busos?
Marçal Guardiola i Sánchez - Railmotif.es revista de modelismo ferroviario - Web ferroviària - Història de la SEAT
- davids_from_liepaja
- N4
- Posts: 40
- Joined: Sunday 18/12/2005 9:35
- Location: Bellvitge, Catalunya
Home.. si us he de explicar la meva experiència amb aquests sistemes...
A Riga hi ha prioritat semafòrica per la majoria dels autobussos, tramvies i trolebussos. També cal dir que hi han pocs semàfors a la ciutat i que només poden canviar de color el 45% dels semàfors.
Però lo que fa més gràcia és com ho fan. Al arribar a uns 100 m. abans del semafor, el conductor agafa un pedazo de mando a distància unit d'un cable tipu telefon. Li dóna a un botó verd i comença a fer un soroll de pitido insoportable i l'autobus (o el que sigui) comença a frenar, cap allà els 10 segons el semafor canvia i l'autobus accelera a fons fins passar el semàfor. Si alguna vegada pareu per Riga, la línia on ho notareu més és la T6, on realment passa així uns 10 o 15 cruilles.
A Riga hi ha prioritat semafòrica per la majoria dels autobussos, tramvies i trolebussos. També cal dir que hi han pocs semàfors a la ciutat i que només poden canviar de color el 45% dels semàfors.
Però lo que fa més gràcia és com ho fan. Al arribar a uns 100 m. abans del semafor, el conductor agafa un pedazo de mando a distància unit d'un cable tipu telefon. Li dóna a un botó verd i comença a fer un soroll de pitido insoportable i l'autobus (o el que sigui) comença a frenar, cap allà els 10 segons el semafor canvia i l'autobus accelera a fons fins passar el semàfor. Si alguna vegada pareu per Riga, la línia on ho notareu més és la T6, on realment passa així uns 10 o 15 cruilles.
Això és un vell letó que va pel carrer i veu a un mort per culpa d'un totxo caigut al cap. Diu, pobre, havent tants pocs letons i n'ha de morir un. Un altre diu, però si aquest era rus! Llavors el vell crida: Maleït! N'hi han tants rusos aquí que no n'hi han suficients totxos per matar-los a tots!
Sóc bo amb els acudits, oi? això és horrible humor letó.
Sóc bo amb els acudits, oi? això és horrible humor letó.
-
- N7
- Posts: 454
- Joined: Wednesday 10/05/2006 22:03
- Location: Sabadell ( Barcelona )
- Contact:
Però això crec que només hi és a la Rambla i a l'Avinguda Matadepera.Altaria_Trianilla wrote:Aquí a Sabadell, ja fa bastants anys que estáen funcionament això, no a tots els semàfors però si als que duren més en Vermell.
A sobre del vermell té com un altre "bombeta" i el dibuix fa forma d' una mà apretant un botó, quan l' autobus s' apropa s' encèn i al cap dels segons es posa en verd.
-
- N7
- Posts: 454
- Joined: Wednesday 10/05/2006 22:03
- Location: Sabadell ( Barcelona )
- Contact:
També hi ha un que ""afecta"" a les linies 7 i 80, pujant desde Can Puiggener, a la parade del Camí de Castellar ( em sembla que es diu) en el semàfor per creuar la Carretera de Prats de Lluçanès, precisament avui he agafat el 80 i en aquest semáfor es veu claríssim, quan vas en cotxe et dura 5 minuts en vermell... en canvi amb el bus com a molt 30 segons, excepte un dia que tindria "l' aparato" espatllat que ens vam tirar com 3 minuts esperant el verd.
P.D. Ara s' ha fos la bombeta blanca
P.D. Ara s' ha fos la bombeta blanca
Ja sé quin dius... és a l'entrada a la Rotllana de Can Puiggener i el carrer on és es diu Puig de la Creu, muntanya situada a Castellar i nom que té l'institut on va servidor.Altaria_Trianilla wrote:També hi ha un que ""afecta"" a les linies 7 i 80, pujant desde Can Puiggener, a la parade del Camí de Castellar ( em sembla que es diu) en el semàfor per creuar la Carretera de Prats de Lluçanès, precisament avui he agafat el 80 i en aquest semáfor es veu claríssim, quan vas en cotxe et dura 5 minuts en vermell... en canvi amb el bus com a molt 30 segons, excepte un dia que tindria "l' aparato" espatllat que ens vam tirar com 3 minuts esperant el verd.
P.D. Ara s' ha fos la bombeta blanca
Set línies d’autobús guanyen 5 minuts al semàfor
Del 20 minutos:
Set línies d’autobús guanyen 5 minuts al semàfor prioritari
* Amb la prioritat semafòrica van 2,5 km/hora més ràpids.
* La prova pilot s’ha fet al carrer Aribau, per on van els busos a 8 km/h i triguen 11 minuts a recórre’l.
Si el temps és or, els usuaris dels set busos que circulen pel carrer Aribau (54, 58, 63, 64, 66, 67 i 68 ) són ara una mica més rics.
El nou sistema de prioritat semafòrica ha retallat en cinc minuts el que tarda un autobús a recórrer tota aquesta via.
El setembre es va adaptar la freqüència dels semàfors d’Aribau amb l’objectiu que l’autobús no s’aturés a les cruïlles.
S'han adaptar les freqüències dels semàfors del carrer Aribau per a que el autobusos no es parin a les cruïlles
En aquesta via passen set línies i tenen uns 76.000 passatgers el dia. Segons un estudi recent de l’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP), el bus va ara a 8 km/h pel carrer Aribau, amb el nou sistema de prioritat semafòrica.
Això vol dir que abans anava a 5,5 km/h de mitjana i ha experimentat un augment de la velocitat de 2,5 quilòmetres l’hora de mitjana. Abans trigava 16,1 minuts a recórrer el carrer Aribau i, ara,11,1.
Sempre en llum verd
Per aconseguir aquest bon rendiment, el mecanisme té en compte el que tarda l’autobús a cobrir tot el carrer i el temps de les parades.
Així, el bus fa tota la ruta només aturant-se a les parades i no als semàfors, ja que els troba sempre en verd. La priorització es fa des del Centre de Control de Trànsit, en funció del volum de cotxes que hi ha tant al carrer Aribau com als que el creuen transversalment.
Els tècnics encara n’estan avaluant els resultats. Es va triar aquest carrer perquè és d’una sola direcció, ja que fer-ho en vies de doble sentit és més complicat. Un cop acabat l’informe, l’Ajuntament decidirà si posa el sistema a altres carrers.
108,69 km de carrils reservats
Segons les últimes dades de Transports Metropolitans de Barcelona , la capital catalana té 108,69 quilòmetres de carril-bus.
A més, té 2.566 parades, 1.190 de les quals tenen marquesines. Hi ha 19 línies que recorren 920,62 quilòmetres, si es fa la semisuma d’anada i tornada. La velocitat a hora punta és d’11,11 km/h i la mitjana al llarg del dia es 11,68. Tots els 1.066 autobusos estan adaptats per a persones amb mobilitat reduïda.
Set línies d’autobús guanyen 5 minuts al semàfor prioritari
* Amb la prioritat semafòrica van 2,5 km/hora més ràpids.
* La prova pilot s’ha fet al carrer Aribau, per on van els busos a 8 km/h i triguen 11 minuts a recórre’l.
Si el temps és or, els usuaris dels set busos que circulen pel carrer Aribau (54, 58, 63, 64, 66, 67 i 68 ) són ara una mica més rics.
El nou sistema de prioritat semafòrica ha retallat en cinc minuts el que tarda un autobús a recórrer tota aquesta via.
El setembre es va adaptar la freqüència dels semàfors d’Aribau amb l’objectiu que l’autobús no s’aturés a les cruïlles.
S'han adaptar les freqüències dels semàfors del carrer Aribau per a que el autobusos no es parin a les cruïlles
En aquesta via passen set línies i tenen uns 76.000 passatgers el dia. Segons un estudi recent de l’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP), el bus va ara a 8 km/h pel carrer Aribau, amb el nou sistema de prioritat semafòrica.
Això vol dir que abans anava a 5,5 km/h de mitjana i ha experimentat un augment de la velocitat de 2,5 quilòmetres l’hora de mitjana. Abans trigava 16,1 minuts a recórrer el carrer Aribau i, ara,11,1.
Sempre en llum verd
Per aconseguir aquest bon rendiment, el mecanisme té en compte el que tarda l’autobús a cobrir tot el carrer i el temps de les parades.
Així, el bus fa tota la ruta només aturant-se a les parades i no als semàfors, ja que els troba sempre en verd. La priorització es fa des del Centre de Control de Trànsit, en funció del volum de cotxes que hi ha tant al carrer Aribau com als que el creuen transversalment.
Els tècnics encara n’estan avaluant els resultats. Es va triar aquest carrer perquè és d’una sola direcció, ja que fer-ho en vies de doble sentit és més complicat. Un cop acabat l’informe, l’Ajuntament decidirà si posa el sistema a altres carrers.
108,69 km de carrils reservats
Segons les últimes dades de Transports Metropolitans de Barcelona , la capital catalana té 108,69 quilòmetres de carril-bus.
A més, té 2.566 parades, 1.190 de les quals tenen marquesines. Hi ha 19 línies que recorren 920,62 quilòmetres, si es fa la semisuma d’anada i tornada. La velocitat a hora punta és d’11,11 km/h i la mitjana al llarg del dia es 11,68. Tots els 1.066 autobusos estan adaptats per a persones amb mobilitat reduïda.
Re: Llum verd per als busos a Aribau
Ara també ho volen implantar a la Gran Via:
http://www.3cat24.cat/noticia/362734/ba ... -als-busos
Els semàfors de la Gran Via allargaran el color verd per deixar pas als busos
Barcelona farà una prova en un tram de la Gran Via per adaptar els semàfors al pas dels autobusos urbans i aconseguir que el transport públic vagi més fluid. Els busos portaran uns xips que permetran als semàfors captar la presència del vehicle i allargar una estona el color verd perquè els busos puguin acabar de passar. Es tracta d'un model conegut com a prioritat dinàmica, segons ha explicat TMB.
El director adjunt d'autobusos de TMB, Josep Mensión, ha explicat que la prioritat dinàmica es basa en un detector que percep l'arribada de l'autobús i allarga la fase del semàfor, de manera que permet que pugui passar i no s'hagin d'aturar i perdre temps".
Segons Mension, TMB i l'Ajuntament de Barcelona estan mantenint converses per implantar el sistema aquest mateix any, coincidint amb la posada en marxa del primer bus exprés. El tram de proves anirà de la plaça Espanya a la plaça Cerdà, on hi ha pocs encreuaments amb carrers transitats.
http://www.3cat24.cat/noticia/362734/ba ... -als-busos
Els semàfors de la Gran Via allargaran el color verd per deixar pas als busos
Barcelona farà una prova en un tram de la Gran Via per adaptar els semàfors al pas dels autobusos urbans i aconseguir que el transport públic vagi més fluid. Els busos portaran uns xips que permetran als semàfors captar la presència del vehicle i allargar una estona el color verd perquè els busos puguin acabar de passar. Es tracta d'un model conegut com a prioritat dinàmica, segons ha explicat TMB.
El director adjunt d'autobusos de TMB, Josep Mensión, ha explicat que la prioritat dinàmica es basa en un detector que percep l'arribada de l'autobús i allarga la fase del semàfor, de manera que permet que pugui passar i no s'hagin d'aturar i perdre temps".
Segons Mension, TMB i l'Ajuntament de Barcelona estan mantenint converses per implantar el sistema aquest mateix any, coincidint amb la posada en marxa del primer bus exprés. El tram de proves anirà de la plaça Espanya a la plaça Cerdà, on hi ha pocs encreuaments amb carrers transitats.
-
- N10
- Posts: 4267
- Joined: Saturday 14/05/2005 11:32
- Location: Horta
Re: Llum verd per als busos a Aribau
Oh, per fi se n'adonen què era anar per la Gran Via en autobus en direcció Llobregat...metring wrote:Els semàfors de la Gran Via allargaran el color verd per deixar pas als busos
- wefer
- Administrador
- Posts: 6994
- Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
- Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contact:
Re: Llum verd per als busos a Aribau
Quants anys portem fent proves?metring wrote:Barcelona farà una prova
Per quin segle està previst fer alguna cosa definitiva?
Marçal Guardiola i Sánchez - Railmotif.es revista de modelismo ferroviario - Web ferroviària - Història de la SEAT
Re: Llum verd per als busos a Aribau
El primer bús exprés de la ciutat va ser el 60, tot i que ara ja no.metring wrote:Segons Mension, TMB i l'Ajuntament de Barcelona estan mantenint converses per implantar el sistema aquest mateix any, coincidint amb la posada en marxa del primer bus exprés.
El metro de Barcelona amb motoristes!