Centenari de l'Autobus a Barcelona
-
- N6
- Posts: 311
- Joined: Saturday 18/02/2006 16:35
- Location: Sabadell
- Contact:
Centenari de l'Autobus a Barcelona
El proper agost s'acompleix el centenari de la posada en marxa del primer autobus urbà a Barcelona , que es va fer amb vehicles Brillié Schneider procedents de Paris .
Per tal de celebrar aquest aconteixement , des de l´associació ARCA , en col.laboració azmb Transports Metropolitas de Barcelona i l'associació Acema s'ha organitzat una exposició i cavalcada d'autobusos , que inclou una vintena d'autobusos clàssics entre els anys 1909 i 1986 i vuit vehicles contemporanis .
L'exposició-cavalcada es farà els dies 15 , 16 i 17 de setembre , emplaçant-se l'Espai del Centenari al Passeig Joan de Borbó de Barcelona . El dia quinze començarà l'exposició a les 17.00 i fins les 20.00 , i els dos dies restants des de les 10.00 a les 20.00 . La tarda del dia 16 es farà una cavalcada entre la zona d'exposició i la Plaça Catalunya dels vehicles participants que es trovin en condicions de circular . El diumenge 17 está prevista la realització d'una linia H , oberta al passatge amb u o més dels vehicles clàssics , amb orígen i final a la zona d'exposició .
Aquesta informació , avanços sobre els vehicles participants i les actualitzacions i precisions que s'aniran producit es podran seguir a http://www.arca-bus.org , a l'apartat dedicat al centenari ; pitjeu a la pàgina principal l'apartat corresponent .
Marcel Estadella Serrat
President d'ARCA
http://www.arca-bus.org
Per tal de celebrar aquest aconteixement , des de l´associació ARCA , en col.laboració azmb Transports Metropolitas de Barcelona i l'associació Acema s'ha organitzat una exposició i cavalcada d'autobusos , que inclou una vintena d'autobusos clàssics entre els anys 1909 i 1986 i vuit vehicles contemporanis .
L'exposició-cavalcada es farà els dies 15 , 16 i 17 de setembre , emplaçant-se l'Espai del Centenari al Passeig Joan de Borbó de Barcelona . El dia quinze començarà l'exposició a les 17.00 i fins les 20.00 , i els dos dies restants des de les 10.00 a les 20.00 . La tarda del dia 16 es farà una cavalcada entre la zona d'exposició i la Plaça Catalunya dels vehicles participants que es trovin en condicions de circular . El diumenge 17 está prevista la realització d'una linia H , oberta al passatge amb u o més dels vehicles clàssics , amb orígen i final a la zona d'exposició .
Aquesta informació , avanços sobre els vehicles participants i les actualitzacions i precisions que s'aniran producit es podran seguir a http://www.arca-bus.org , a l'apartat dedicat al centenari ; pitjeu a la pàgina principal l'apartat corresponent .
Marcel Estadella Serrat
President d'ARCA
http://www.arca-bus.org
-
- N10
- Posts: 3191
- Joined: Wednesday 04/05/2005 22:13
- Facebook: http://ca-es.facebook.com/profile.php?id=1101204269
Cien años de la primera línea de autobuses en Barcelona
Hace cien años empezó a circular por Barcelona la primera línea regular de autobuses urbanos, entre la plaza de Catalunya y la plaza de Trilla, en Gràcia. La línea era de la empresa La Catalana, y estaba integrada por cinco vehículos Brillié-Schneider de dos pisos con motor de gasolina, traídos expresamente de París.
Barcelona fue así la primera ciudad de España por donde circularon autobuses, un tipo de transporte público que entonces se vio con extrañeza y, por parte de algunos, con recelo. Parece que estos recelos, atizados por la hegemónica compañía de tranvías de entonces, tuvieron alguna consecuencia, con la suspensión municipal del servicio de la línea de La Catalana, dos años después.
El mismo Ayuntamiento, sin embargo, otorgó más tarde la concesión del servicio a otra empresa, la CGA, que a partir de 1922 estableció con notable éxito diversas líneas, esta vez servidas con vehículos originarios de Londres.
Un total de 1.000 vehículos y 3.400 trabajadores
Hoy día, la flota de TMB, de más de mil vehículos, está culminando un proceso de renovación para que todos sus vehículos sean accesibles a personas con movilidad reducida y estén equipados con la tecnología de gestión más avanzada, sin olvidar la apuesta por los combustibles menos contaminantes y los nuevos sistemas de información a los usuarios. Cien años después, y con el esfuerzo de una plantilla de más de 3.400 personas, el autobús continúa haciendo valer sus virtudes de máxima flexibilidad, proximidad y accesibilidad.
Celebraciones
El centenario del autobús en Barcelona se conmemorará institucionalmente entre el 15 y el 17 de septiembre, con diversos actos, entre los cuales destaca una exposición de vehículos históricos que podrá verse en el Port Vell.
Terra Actualidad - Vocento/VMT
http://actualidad.terra.es/provincias/b ... 038591.htm
Hace cien años empezó a circular por Barcelona la primera línea regular de autobuses urbanos, entre la plaza de Catalunya y la plaza de Trilla, en Gràcia. La línea era de la empresa La Catalana, y estaba integrada por cinco vehículos Brillié-Schneider de dos pisos con motor de gasolina, traídos expresamente de París.
Barcelona fue así la primera ciudad de España por donde circularon autobuses, un tipo de transporte público que entonces se vio con extrañeza y, por parte de algunos, con recelo. Parece que estos recelos, atizados por la hegemónica compañía de tranvías de entonces, tuvieron alguna consecuencia, con la suspensión municipal del servicio de la línea de La Catalana, dos años después.
El mismo Ayuntamiento, sin embargo, otorgó más tarde la concesión del servicio a otra empresa, la CGA, que a partir de 1922 estableció con notable éxito diversas líneas, esta vez servidas con vehículos originarios de Londres.
Un total de 1.000 vehículos y 3.400 trabajadores
Hoy día, la flota de TMB, de más de mil vehículos, está culminando un proceso de renovación para que todos sus vehículos sean accesibles a personas con movilidad reducida y estén equipados con la tecnología de gestión más avanzada, sin olvidar la apuesta por los combustibles menos contaminantes y los nuevos sistemas de información a los usuarios. Cien años después, y con el esfuerzo de una plantilla de más de 3.400 personas, el autobús continúa haciendo valer sus virtudes de máxima flexibilidad, proximidad y accesibilidad.
Celebraciones
El centenario del autobús en Barcelona se conmemorará institucionalmente entre el 15 y el 17 de septiembre, con diversos actos, entre los cuales destaca una exposición de vehículos históricos que podrá verse en el Port Vell.
Terra Actualidad - Vocento/VMT
http://actualidad.terra.es/provincias/b ... 038591.htm
Cien años de la primera línea de autobuses en Barcelona
Hace cien años empezó a circular por Barcelona la primera línea regular de autobuses urbanos, entre la plaza de Catalunya y la plaza de Trilla, en Gràcia. La línea era de la empresa La Catalana, y estaba integrada por cinco vehículos Brillié-Schneider de dos pisos con motor de gasolina, traídos expresamente de París.
Barcelona fue así la primera ciudad de España por donde circularon autobuses, un tipo de transporte público que entonces se vio con extrañeza y, por parte de algunos, con recelo. Parece que estos recelos, atizados por la hegemónica compañía de tranvías de entonces, tuvieron alguna consecuencia, con la suspensión municipal del servicio de la línea de La Catalana, dos años después.
El mismo Ayuntamiento, sin embargo, otorgó más tarde la concesión del servicio a otra empresa, la CGA, que a partir de 1922 estableció con notable éxito diversas líneas, esta vez servidas con vehículos originarios de Londres.
Un total de 1.000 vehículos y 3.400 trabajadores
Hoy día, la flota de TMB, de más de mil vehículos, está culminando un proceso de renovación para que todos sus vehículos sean accesibles a personas con movilidad reducida y estén equipados con la tecnología de gestión más avanzada, sin olvidar la apuesta por los combustibles menos contaminantes y los nuevos sistemas de información a los usuarios. Cien años después, y con el esfuerzo de una plantilla de más de 3.400 personas, el autobús continúa haciendo valer sus virtudes de máxima flexibilidad, proximidad y accesibilidad.
Celebraciones
El centenario del autobús en Barcelona se conmemorará institucionalmente entre el 15 y el 17 de septiembre, con diversos actos, entre los cuales destaca una exposición de vehículos históricos que podrá verse en el Port Vell.
Terra Actualidad - Vocento/VMT
http://actualidad.terra.es/provincias/b ... 038591.htm
Hace cien años empezó a circular por Barcelona la primera línea regular de autobuses urbanos, entre la plaza de Catalunya y la plaza de Trilla, en Gràcia. La línea era de la empresa La Catalana, y estaba integrada por cinco vehículos Brillié-Schneider de dos pisos con motor de gasolina, traídos expresamente de París.
Barcelona fue así la primera ciudad de España por donde circularon autobuses, un tipo de transporte público que entonces se vio con extrañeza y, por parte de algunos, con recelo. Parece que estos recelos, atizados por la hegemónica compañía de tranvías de entonces, tuvieron alguna consecuencia, con la suspensión municipal del servicio de la línea de La Catalana, dos años después.
El mismo Ayuntamiento, sin embargo, otorgó más tarde la concesión del servicio a otra empresa, la CGA, que a partir de 1922 estableció con notable éxito diversas líneas, esta vez servidas con vehículos originarios de Londres.
Un total de 1.000 vehículos y 3.400 trabajadores
Hoy día, la flota de TMB, de más de mil vehículos, está culminando un proceso de renovación para que todos sus vehículos sean accesibles a personas con movilidad reducida y estén equipados con la tecnología de gestión más avanzada, sin olvidar la apuesta por los combustibles menos contaminantes y los nuevos sistemas de información a los usuarios. Cien años después, y con el esfuerzo de una plantilla de más de 3.400 personas, el autobús continúa haciendo valer sus virtudes de máxima flexibilidad, proximidad y accesibilidad.
Celebraciones
El centenario del autobús en Barcelona se conmemorará institucionalmente entre el 15 y el 17 de septiembre, con diversos actos, entre los cuales destaca una exposición de vehículos históricos que podrá verse en el Port Vell.
Terra Actualidad - Vocento/VMT
http://actualidad.terra.es/provincias/b ... 038591.htm
Barcelona celebra los 100 años de la primera línea de autobuses de España
11/08/2006 | Actualizada a las 13:12h
Barcelona. (EFE).- Hace cien años que Barcelona se convirtió en la primera ciudad española en tener una línea regular de autobuses urbanos y, para conmemorar la efeméride, Transportes Metropolitanos de Barcelona (TMB) ha organizado distintos actos.
Entre ellos destaca la exposición de una veintena de vehículos históricos que incluirá desde modelos anteriores a la Guerra Civil a los más actuales con aire acondicionado, asientos ergonómicos y rampas y espacios para personas con movilidad reducida.
El resto de actos girarán entorno a esta exposición organizada por TMB y la Asociación para la Recuperación y Conservación de Autobuses (ARCA) y que podrá visitarse entre el 15 y el 17 de setiembre en el Port Vell.
El 12 de agosto de 1906, la plaza de Cataluña y la plaza Trilla, situada en el barrio de Gracia, quedaron unidas por cinco autobuses Brillié-Schneider de dos pisos y motor de gasolina, traídos expresamente desde París. La empresa responsable fue La Catalana que, dos años después, se vio obligada a dejar de ofrecer este servicio público a consecuencia de la poca aceptación que tuvo este nuevo tipo de transporte y a los recelos que la compañía de tranvías, hegemónica en el momento, supuestamente se encargó de atizar.
Más tarde, el ayuntamiento de Barcelona otorgó la concesión a CGA, que, a partir de 1922, estableció varias líneas con cierto éxito, esta vez con vehículos de uno o dos pisos cubiertos y de color rojo traídos de Londres.
Actualmente, TMB cuenta con una flota de más de 1.000 vehículos que están siendo renovados para hacerlos accesibles a personas con movilidad reducida, que usan combustibles menos contaminantes y que cuentan con nuevas tecnologías que permiten a los usuarios saber el tiempo de llegada del próximo autobús.
http://www.lavanguardia.es/lv24h/200608 ... 10449.html
11/08/2006 | Actualizada a las 13:12h
Barcelona. (EFE).- Hace cien años que Barcelona se convirtió en la primera ciudad española en tener una línea regular de autobuses urbanos y, para conmemorar la efeméride, Transportes Metropolitanos de Barcelona (TMB) ha organizado distintos actos.
Entre ellos destaca la exposición de una veintena de vehículos históricos que incluirá desde modelos anteriores a la Guerra Civil a los más actuales con aire acondicionado, asientos ergonómicos y rampas y espacios para personas con movilidad reducida.
El resto de actos girarán entorno a esta exposición organizada por TMB y la Asociación para la Recuperación y Conservación de Autobuses (ARCA) y que podrá visitarse entre el 15 y el 17 de setiembre en el Port Vell.
El 12 de agosto de 1906, la plaza de Cataluña y la plaza Trilla, situada en el barrio de Gracia, quedaron unidas por cinco autobuses Brillié-Schneider de dos pisos y motor de gasolina, traídos expresamente desde París. La empresa responsable fue La Catalana que, dos años después, se vio obligada a dejar de ofrecer este servicio público a consecuencia de la poca aceptación que tuvo este nuevo tipo de transporte y a los recelos que la compañía de tranvías, hegemónica en el momento, supuestamente se encargó de atizar.
Más tarde, el ayuntamiento de Barcelona otorgó la concesión a CGA, que, a partir de 1922, estableció varias líneas con cierto éxito, esta vez con vehículos de uno o dos pisos cubiertos y de color rojo traídos de Londres.
Actualmente, TMB cuenta con una flota de más de 1.000 vehículos que están siendo renovados para hacerlos accesibles a personas con movilidad reducida, que usan combustibles menos contaminantes y que cuentan con nuevas tecnologías que permiten a los usuarios saber el tiempo de llegada del próximo autobús.
http://www.lavanguardia.es/lv24h/200608 ... 10449.html
- Fran-Ikarus
- N11
- Posts: 5707
- Joined: Saturday 21/05/2005 1:19
- Location: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
- Contact:
- wefer
- Administrador
- Posts: 6994
- Joined: Tuesday 19/04/2005 23:55
- Location: Barcelona - Fabra i Puig / Sant Andreu Arenal
- Contact:
http://www.avui.cat/
------------------------------------------------
Cent anys de bus urbà
Aniversari Barcelona celebra la inauguració dels autobusos intraurbans de la ciutat, l'agost del 1906
molt Lenta · La primera línia anava de la plaça Catalunya a la plaça Trilla i aviat va suscitar les queixes dels veïns pel soroll i el fum
Intent fracassat · L'experiment va quedar frustrat dos anys després per les pressions de les companyies de tramvies, especialment la del marquès de la Foronda
Quim Torrent
Era un diumenge d'agost, amb un cel rúfol que amenaçava de convertir-se en tempesta al llarg del dia, quan a primera hora del matí un xofer, Enric Borés, posava en marxa el primer autobús de la història de Barcelona. El vehicle transportava un reguitzell d'autoritats disposades a apuntar-se l'èxit -els polítics no han canviat tant en cent anys- de ser la tercera ciutat d'Europa amb una línia d'autobusos. Completava la comitiva un altre autobús -òmnibus en aquella època- amb periodistes i altres privilegiats que van viure l'aventura de pujar en un vehicle fins llavors desconegut.
Els dos cotxes anaven destinats a cobrir la línia entre la plaça Catalunya i la plaça Trilla, en plena vila de Gràcia, però aquell primer dia els responsables de La Catalana, la companyia que explotava la nova línia, van voler impressionar els polítics i portar-los fins al restaurant de la Rabassada. En total, el viatge d'anada va durar uns 40 minuts ja que els vehicles amb prou feines podien superar els 15 quilòmetres per hora. Durant tot el trajecte, segons expliquen les cròniques dels diaris de l'època, centenars de persones van aclamar els vehicles.
La fastuosa inauguració poc va tenir a veure amb el dia a dia de la línia. Tot i que els busos no podien passar dels 8 km/h, els incidents amb els vianants van ser força habituals i les queixes dels veïns pel soroll i el fum es van multiplicar amb el temps. L'autobús va agafar mala fama, malgrat que el preu del bitllet, deu cèntims, era cinc cèntims més barat que el del tramvia, la línia va anar perdent poc a poc la clientela. Per acabar-ho d'adobar, les companyies de tramvies van actuar com un lobby modern i van pressionar l'administració perquè cancel·lés les llicències de La Catalana, que volia obrir cinc noves línies. La primera aventura de l'autobús al Cap i Casal va acabar com el rosari de l'aurora.
Un nom destaca per sobre de tots els altres responsables, el del marquès de la Foronda, un exmilitar espanyol que va arribar a director dels tramvies de Barcelona. Mariano de Foronda y González-Bravo era un d'aquests personatge foscos i hàbils capaços de treure petroli de les clavegueres de l'administració. A part d'aconseguir el tancament de la línia de Gràcia, el 1912 va aconseguir allargar les concessions privades dels tramvies fins al 1972. Quan va arribar la Segona República, de Foronda va ser jutjat i va haver de deixar la direcció dels tramvies de la ciutat.
Segon intent, també fallit
El cop va ser molt dur pels autobusos, que van trigar anys a tornar a la ciutat. Tot i que hi va haver un intent de crear quatre línies, la Primera Guerra Mundial va impedir trobar els vehicles necessaris. No va ser fins a l'any 1922 que els autobusos van tornar als carrers d'una ciutat que ja havia crescut molt. En total, es va dissenyar un sistema de cinc línies, que també van comptar amb l'oposició del marquès de la Foronda, que al final va haver de capitular i aliar-se amb els odiats autobusos.
Durant els vint anys següents, els busos tampoc van acabar d'arrelar. N'hi havia, sobretot de línies que anaven a pobles veïns, però el tramvia seguia sent el mitjà hegemònic per moure's. Com el país, en aquesta època el transport en bus les va veure de tots colors. Dels busos turístics de luxe de l'Exposició del 29 es va passar a les col·lectivitzacions del 36, passant per nombrosos episodis que enfrontaven els partidaris i detractors d'aquest mode de transport.
La postguerra, a més a més del franquisme, va portar la falta de gas-oil per culpa de l'autarquia. Els pocs busos que hi havia aleshores havien de funcionar amb gasogen, amb uns motors que feien un soroll i un fum insuportables. El 1941, l'arribada dels tròleis va facilitar les coses fins a la gran expansió dels busos, que es va completar el 1956, quan ja hi havia unes 20 línies. A partir d'aquí, el bus va anar arrelant a la ciutat i, poc a poc, va substituir la pràctica totalitat de línies de tramvia, que anaven desapareixent. Cent anys després del primer experiment, amb més de 1.000 vehicles a la flota de TMB, la de bus és ara una xarxa imprescindible per entendre la mobilitat a Barcelona.
------------------------------------------------
Cent anys de bus urbà
Aniversari Barcelona celebra la inauguració dels autobusos intraurbans de la ciutat, l'agost del 1906
molt Lenta · La primera línia anava de la plaça Catalunya a la plaça Trilla i aviat va suscitar les queixes dels veïns pel soroll i el fum
Intent fracassat · L'experiment va quedar frustrat dos anys després per les pressions de les companyies de tramvies, especialment la del marquès de la Foronda
Quim Torrent
Era un diumenge d'agost, amb un cel rúfol que amenaçava de convertir-se en tempesta al llarg del dia, quan a primera hora del matí un xofer, Enric Borés, posava en marxa el primer autobús de la història de Barcelona. El vehicle transportava un reguitzell d'autoritats disposades a apuntar-se l'èxit -els polítics no han canviat tant en cent anys- de ser la tercera ciutat d'Europa amb una línia d'autobusos. Completava la comitiva un altre autobús -òmnibus en aquella època- amb periodistes i altres privilegiats que van viure l'aventura de pujar en un vehicle fins llavors desconegut.
Els dos cotxes anaven destinats a cobrir la línia entre la plaça Catalunya i la plaça Trilla, en plena vila de Gràcia, però aquell primer dia els responsables de La Catalana, la companyia que explotava la nova línia, van voler impressionar els polítics i portar-los fins al restaurant de la Rabassada. En total, el viatge d'anada va durar uns 40 minuts ja que els vehicles amb prou feines podien superar els 15 quilòmetres per hora. Durant tot el trajecte, segons expliquen les cròniques dels diaris de l'època, centenars de persones van aclamar els vehicles.
La fastuosa inauguració poc va tenir a veure amb el dia a dia de la línia. Tot i que els busos no podien passar dels 8 km/h, els incidents amb els vianants van ser força habituals i les queixes dels veïns pel soroll i el fum es van multiplicar amb el temps. L'autobús va agafar mala fama, malgrat que el preu del bitllet, deu cèntims, era cinc cèntims més barat que el del tramvia, la línia va anar perdent poc a poc la clientela. Per acabar-ho d'adobar, les companyies de tramvies van actuar com un lobby modern i van pressionar l'administració perquè cancel·lés les llicències de La Catalana, que volia obrir cinc noves línies. La primera aventura de l'autobús al Cap i Casal va acabar com el rosari de l'aurora.
Un nom destaca per sobre de tots els altres responsables, el del marquès de la Foronda, un exmilitar espanyol que va arribar a director dels tramvies de Barcelona. Mariano de Foronda y González-Bravo era un d'aquests personatge foscos i hàbils capaços de treure petroli de les clavegueres de l'administració. A part d'aconseguir el tancament de la línia de Gràcia, el 1912 va aconseguir allargar les concessions privades dels tramvies fins al 1972. Quan va arribar la Segona República, de Foronda va ser jutjat i va haver de deixar la direcció dels tramvies de la ciutat.
Segon intent, també fallit
El cop va ser molt dur pels autobusos, que van trigar anys a tornar a la ciutat. Tot i que hi va haver un intent de crear quatre línies, la Primera Guerra Mundial va impedir trobar els vehicles necessaris. No va ser fins a l'any 1922 que els autobusos van tornar als carrers d'una ciutat que ja havia crescut molt. En total, es va dissenyar un sistema de cinc línies, que també van comptar amb l'oposició del marquès de la Foronda, que al final va haver de capitular i aliar-se amb els odiats autobusos.
Durant els vint anys següents, els busos tampoc van acabar d'arrelar. N'hi havia, sobretot de línies que anaven a pobles veïns, però el tramvia seguia sent el mitjà hegemònic per moure's. Com el país, en aquesta època el transport en bus les va veure de tots colors. Dels busos turístics de luxe de l'Exposició del 29 es va passar a les col·lectivitzacions del 36, passant per nombrosos episodis que enfrontaven els partidaris i detractors d'aquest mode de transport.
La postguerra, a més a més del franquisme, va portar la falta de gas-oil per culpa de l'autarquia. Els pocs busos que hi havia aleshores havien de funcionar amb gasogen, amb uns motors que feien un soroll i un fum insuportables. El 1941, l'arribada dels tròleis va facilitar les coses fins a la gran expansió dels busos, que es va completar el 1956, quan ja hi havia unes 20 línies. A partir d'aquí, el bus va anar arrelant a la ciutat i, poc a poc, va substituir la pràctica totalitat de línies de tramvia, que anaven desapareixent. Cent anys després del primer experiment, amb més de 1.000 vehicles a la flota de TMB, la de bus és ara una xarxa imprescindible per entendre la mobilitat a Barcelona.
Marçal Guardiola i Sánchez - Railmotif.es revista de modelismo ferroviario - Web ferroviària - Història de la SEAT
-
- N6
- Posts: 311
- Joined: Saturday 18/02/2006 16:35
- Location: Sabadell
- Contact:
Algunes precisions més sobre la celebració dels propers 15 , 16 i 17 de setembre :
- La cavalcada tindrá lloc la tarda del dia 16 , entre les 16.30 i les 17.30
- Diumenge 17 durant les hores d'exposició hi haurà un recorregut de bus històric que comprendrà fins a quatre vehicles en circulació , amb orígen i final a la zona d'exposició .
I malauradament , el Chausson que algú esmentava en un post més amunt no hi serà , doncs encara li falta moooolta feina a fer per a estar visible .
Per a mes informacions a l'exposició , adreceu-vos als membres d'Arca que hi trobareu ; aniran identificats de forma visiblement fosforescent ;-)
Salutacions
Marcel Estadella
http://www.arca-bus.org
- La cavalcada tindrá lloc la tarda del dia 16 , entre les 16.30 i les 17.30
- Diumenge 17 durant les hores d'exposició hi haurà un recorregut de bus històric que comprendrà fins a quatre vehicles en circulació , amb orígen i final a la zona d'exposició .
I malauradament , el Chausson que algú esmentava en un post més amunt no hi serà , doncs encara li falta moooolta feina a fer per a estar visible .
Per a mes informacions a l'exposició , adreceu-vos als membres d'Arca que hi trobareu ; aniran identificats de forma visiblement fosforescent ;-)
Salutacions
Marcel Estadella
http://www.arca-bus.org
De la web de TMB:
Actes de commemoració del Centenari de l’Autobús a Barcelona
● L’exposició “100 anys de Bus” romandrà oberta al passeig de Borbó del 15 al 17 de setembre, ambdós inclosos
● La mostra exhibirà material de gran valor històric i inclourà una rua commemorativa amb vehicles antics pel centre de la ciutat
Amb motiu del centenari del funcionament de la primera línia d’autobusos urbans que va circular per la nostra ciutat, TMB portarà a terme entre el 15 i el 17 de setembre, ambdós inclosos, diversos actes per commemorar institucionalment aquesta fita històrica, entre els quals cal destacar l’exposició “100 Anys de Bus a Barcelona (1906-2006)” que s’instal·larà al passeig de Borbó i que inclourà una mostra de vehicles antics i de valuós material històric per apreciar l’evolució d’aquest mitjà de transport.
Els dies i els horaris per veure l’exposició, que restarà oberta a tot el públic, són els següents:
Divendres, 15 de setembre, de 17 a 21 hores
Dissabte, 16 de setembre, de 10 a 20 hores
A les 16,30 hores començarà una rua commemorativa amb vehicles antics pel centre de la ciutat
Diumenge, 17 de setembre, de 10 a 20 hores
La mostra, que ha comptat amb la col·laboració d’ARCA (Associació per a la Recuperació i Conservació d’Autobusos) i d’ACEMA (Associació de Col·leccionistes Empleats de Metro i Autobusos), tindrà com a plat fort una rua commemorativa amb vehicles antics pel centre de la ciutat que es portarà a terme el dissabte, dia 16, a la tarda.
Els vehicles que participaran en aquesta rua formen part de la trentena d’autobusos que es podran contemplar a l’exposició, on hi haurà dos models Dodge Brothers, un de l’any 1932 i l’altre de 1962, un Ford AA, un Hispano Suiza, un Chevrolet o un Troleibús BUT, entre d’altres. A més dels vehicles antics també es podrà veure altres exemplars d’autobusos de l’actual flota de TMB.
La rua estarà oberta a la participació popular tot i que les places seran limitades. No obstant això, TMB dona la possibilitat d’obtenir algunes de les entrades per participar a la rua a través d’un senzill concurs que organitza a través de la seva pròpia web (http://www.tmb.net/100anysbusbarcelona/ ... atalan.htm)
, un espai on es pot consultar tota la informació sobre l’exposició.
La selecció de vehicles de la mostra permet tenir una perspectiva del que ha estat l’evolució del material mòbil i de la xarxa d’autobusos a Barcelona al llarg d’aquests 100 anys, complementada amb l’exposició de fotografies, d’un vídeo retrospectiu i de peces de material històric, com ara pals de senyalització de parades, expenedores i canceladores, plaques i anagrames, etc.
Igualment, amb motiu de l’exposició TMB ha editat uns bitllets commemoratius numerats del centenari que seran distribuïts entre els assistents, així com una publicació institucional que recull un resum de la història dels 100 anys de bus a Barcelona.
Dins d’aquesta mateixa celebració, a partir del dia 21 de setembre es pot visitar la X Exposició Forondotèlica (col·leccionisme històric del transport) a la Galeria Foronda de TMB ubicada al vestíbul de l’estació de Tarragona de la Línia 3 del Metro de Barcelona. Aquesta curiosa mostra, dedicada enguany al centenari dels autobusos, recull una part important de les peces de valor històric recollides i preservades pels membres d’ACEMA.
100 anys de Bus
El dia 12 d’agost de 1906 va començar a circular per Barcelona la primera línia regular d’autobusos urbans, entre la plaça de Catalunya i la plaça de Trilla, a Gràcia. La línia pertanyia a l’empresa La Catalana, i estava servida per cinc vehicles Brillié-Schneider de dos pisos i motor de gasolina, portats expressament de París.
Barcelona va ser així la primera ciutat de l’Estat espanyol per on van circular autobusos, un tipus de transport públic que aleshores es va veure amb estranyesa i, per part d’alguns, amb recel. Sembla que aquests recels, atiats per l’aleshores hegemònica companyia de tramvies, van tenir alguna cosa a veure amb el fet que poc més de dos anys després la línia de La Catalana deixés de prestar servei per ordre municipal. Però el mateix Ajuntament atorgaria més tard la concessió a una altra empresa, la CGA, que a partir del 1922 establiria amb èxit notable diverses línies, aquest cop servides per vehicles originaris de Londres.
Des dels temps dels pioners fins a l’actualitat l’autobús ha experimentat a Barcelona moments de crisi i d’expansió, sense deixar d’evolucionar a la recerca de més funcionalitat i comoditat. Actualment la flota de TMB, de més de 1.000 vehicles, està culminant un procés de renovació perquè sigui tota accessible a persones amb mobilitat reduïda i estigui equipada amb la tecnologia de gestió més avançada, sense oblidar l’aposta pels combustibles menys contaminants i els nous sistemes d’informació a l’usuari. Cent anys després, i amb l’esforç d’una plantilla de més de 3.400 persones, l’autobús continua fent valer les seves virtuts de màxima flexibilitat, proximitat i accessibilitat.
Actes de commemoració del Centenari de l’Autobús a Barcelona
● L’exposició “100 anys de Bus” romandrà oberta al passeig de Borbó del 15 al 17 de setembre, ambdós inclosos
● La mostra exhibirà material de gran valor històric i inclourà una rua commemorativa amb vehicles antics pel centre de la ciutat
Amb motiu del centenari del funcionament de la primera línia d’autobusos urbans que va circular per la nostra ciutat, TMB portarà a terme entre el 15 i el 17 de setembre, ambdós inclosos, diversos actes per commemorar institucionalment aquesta fita històrica, entre els quals cal destacar l’exposició “100 Anys de Bus a Barcelona (1906-2006)” que s’instal·larà al passeig de Borbó i que inclourà una mostra de vehicles antics i de valuós material històric per apreciar l’evolució d’aquest mitjà de transport.
Els dies i els horaris per veure l’exposició, que restarà oberta a tot el públic, són els següents:
Divendres, 15 de setembre, de 17 a 21 hores
Dissabte, 16 de setembre, de 10 a 20 hores
A les 16,30 hores començarà una rua commemorativa amb vehicles antics pel centre de la ciutat
Diumenge, 17 de setembre, de 10 a 20 hores
La mostra, que ha comptat amb la col·laboració d’ARCA (Associació per a la Recuperació i Conservació d’Autobusos) i d’ACEMA (Associació de Col·leccionistes Empleats de Metro i Autobusos), tindrà com a plat fort una rua commemorativa amb vehicles antics pel centre de la ciutat que es portarà a terme el dissabte, dia 16, a la tarda.
Els vehicles que participaran en aquesta rua formen part de la trentena d’autobusos que es podran contemplar a l’exposició, on hi haurà dos models Dodge Brothers, un de l’any 1932 i l’altre de 1962, un Ford AA, un Hispano Suiza, un Chevrolet o un Troleibús BUT, entre d’altres. A més dels vehicles antics també es podrà veure altres exemplars d’autobusos de l’actual flota de TMB.
La rua estarà oberta a la participació popular tot i que les places seran limitades. No obstant això, TMB dona la possibilitat d’obtenir algunes de les entrades per participar a la rua a través d’un senzill concurs que organitza a través de la seva pròpia web (http://www.tmb.net/100anysbusbarcelona/ ... atalan.htm)
, un espai on es pot consultar tota la informació sobre l’exposició.
La selecció de vehicles de la mostra permet tenir una perspectiva del que ha estat l’evolució del material mòbil i de la xarxa d’autobusos a Barcelona al llarg d’aquests 100 anys, complementada amb l’exposició de fotografies, d’un vídeo retrospectiu i de peces de material històric, com ara pals de senyalització de parades, expenedores i canceladores, plaques i anagrames, etc.
Igualment, amb motiu de l’exposició TMB ha editat uns bitllets commemoratius numerats del centenari que seran distribuïts entre els assistents, així com una publicació institucional que recull un resum de la història dels 100 anys de bus a Barcelona.
Dins d’aquesta mateixa celebració, a partir del dia 21 de setembre es pot visitar la X Exposició Forondotèlica (col·leccionisme històric del transport) a la Galeria Foronda de TMB ubicada al vestíbul de l’estació de Tarragona de la Línia 3 del Metro de Barcelona. Aquesta curiosa mostra, dedicada enguany al centenari dels autobusos, recull una part important de les peces de valor històric recollides i preservades pels membres d’ACEMA.
100 anys de Bus
El dia 12 d’agost de 1906 va començar a circular per Barcelona la primera línia regular d’autobusos urbans, entre la plaça de Catalunya i la plaça de Trilla, a Gràcia. La línia pertanyia a l’empresa La Catalana, i estava servida per cinc vehicles Brillié-Schneider de dos pisos i motor de gasolina, portats expressament de París.
Barcelona va ser així la primera ciutat de l’Estat espanyol per on van circular autobusos, un tipus de transport públic que aleshores es va veure amb estranyesa i, per part d’alguns, amb recel. Sembla que aquests recels, atiats per l’aleshores hegemònica companyia de tramvies, van tenir alguna cosa a veure amb el fet que poc més de dos anys després la línia de La Catalana deixés de prestar servei per ordre municipal. Però el mateix Ajuntament atorgaria més tard la concessió a una altra empresa, la CGA, que a partir del 1922 establiria amb èxit notable diverses línies, aquest cop servides per vehicles originaris de Londres.
Des dels temps dels pioners fins a l’actualitat l’autobús ha experimentat a Barcelona moments de crisi i d’expansió, sense deixar d’evolucionar a la recerca de més funcionalitat i comoditat. Actualment la flota de TMB, de més de 1.000 vehicles, està culminant un procés de renovació perquè sigui tota accessible a persones amb mobilitat reduïda i estigui equipada amb la tecnologia de gestió més avançada, sense oblidar l’aposta pels combustibles menys contaminants i els nous sistemes d’informació a l’usuari. Cent anys després, i amb l’esforç d’una plantilla de més de 3.400 persones, l’autobús continua fent valer les seves virtuts de màxima flexibilitat, proximitat i accessibilitat.
- Fran-Ikarus
- N11
- Posts: 5707
- Joined: Saturday 21/05/2005 1:19
- Location: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
- Contact:
Ara mateix he arribat a casa despres de fer-hi una visita. Tinc el bitllet commemoratiu nº 04217!
Moltes felicitats als organitzadors, m'han agradat molt l'exposició i els vehicles presents. Tot i que esperava més vehicles a la rua, suposo que amb la pluja alguns han preferit no sortir.
Con que no arribaré al segon centenari, espero tornar a veure una colecció semblant al museu aquest que ara en diuen de la Mobilitat i que ves a saber quan estarà fet.
Salutacions!
Moltes felicitats als organitzadors, m'han agradat molt l'exposició i els vehicles presents. Tot i que esperava més vehicles a la rua, suposo que amb la pluja alguns han preferit no sortir.
Con que no arribaré al segon centenari, espero tornar a veure una colecció semblant al museu aquest que ara en diuen de la Mobilitat i que ves a saber quan estarà fet.
Salutacions!
Per accedir-hi amb vehicle privat (després de l'exposició em porten a mi a Sants i recullen a una persona amb cadira de rodes i molt equipatge, així que no em valen excuses ), com es pot arribar-hi? Per la Ronda Litoral sortida 21 o 22? És que no sé on carai està exactament...
Per anar a caçar autobusos, agafem la Renfe...
Per anar a caçar trens, agafem la TMG...
- Fran-Ikarus
- N11
- Posts: 5707
- Joined: Saturday 21/05/2005 1:19
- Location: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
- Contact:
Jo tinc el 04210!vr wrote:Ara mateix he arribat a casa despres de fer-hi una visita. Tinc el bitllet commemoratiu nº 04217!
Moltes felicitats als organitzadors, m'han agradat molt l'exposició i els vehicles presents. Tot i que esperava més vehicles a la rua, suposo que amb la pluja alguns han preferit no sortir.
No et pensis, el motiu és molt diferent. La rúa dissenyada incloïa molts més vehicles, però... la Guàrdia Urbana només va donar permís perquè participessin 7. Així de trist
Sens dubte, tothom (o molta gent) esperem que això sigui el començament d'alguna cosa... Si més no, d'una major sensibilitat de les institucions envers aquestes coses.
Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan
- Fran-Ikarus
- N11
- Posts: 5707
- Joined: Saturday 21/05/2005 1:19
- Location: Allá donde se cruzan los sagaleses, donde el mar no se puede concebir
- Contact:
Aaron (espero que puguis llegir-lo a temps), és la sortida 22, "Barceloneta". Sortiu per allà, i continueu pel lateral (C./Salvador Espriu) que, passada la zona de les "torres bessones", es converteix en Av. Doctor Aiguader.
Seguiu, seguiu, seguiu, arribeu a la zona que queda darrera l'Estació de França (segur que aquesta referència ferroviària ajuda, je je...) i, allà al semàfor, on hi ha la boca de Barceloneta L4, seria cap a l'esquerra...
Malauradament, no es pot girar cap a l'esquerra (aquell tros és direcció prohibida), però si gireu cap a la dreta, com vorejant el parking de l'Estació de França, arribareu a Pla de Palau, on, si no m'equivoco, es pot donar la volta, i ja encarar cap abaix, i agafar el Pg. Joan de Borbó Comte de Barcelona.
Espero que hagi servit d'alguna cosa l'explicació, no tinc clar que quedi molt clar
Si de cas, mireu d'arribar a l'Estació de França i aparcar allà al parking del cantó mar, l'exposició està a 300 metres escasos d'allà.
Seguiu, seguiu, seguiu, arribeu a la zona que queda darrera l'Estació de França (segur que aquesta referència ferroviària ajuda, je je...) i, allà al semàfor, on hi ha la boca de Barceloneta L4, seria cap a l'esquerra...
Malauradament, no es pot girar cap a l'esquerra (aquell tros és direcció prohibida), però si gireu cap a la dreta, com vorejant el parking de l'Estació de França, arribareu a Pla de Palau, on, si no m'equivoco, es pot donar la volta, i ja encarar cap abaix, i agafar el Pg. Joan de Borbó Comte de Barcelona.
Espero que hagi servit d'alguna cosa l'explicació, no tinc clar que quedi molt clar
Si de cas, mireu d'arribar a l'Estació de França i aparcar allà al parking del cantó mar, l'exposició està a 300 metres escasos d'allà.
Exhiba abono o pase antes de que se lo exijan
Sí, ho he llegit a temps. De fet, ara per ara no sé si hi anirem (:?) però en cas de poder-hi anar ja et faria cas. Si anés en tren (cosa que no veig possible) em seria més fàcil, baixant a Arc del Triomf i anant caminant a la EdF...però bé, de totes formes merci per l'ajuda, Fran!
Per anar a caçar autobusos, agafem la Renfe...
Per anar a caçar trens, agafem la TMG...
HOMENAJE A UN TRANSPORTE BÁSICO DE LA CIUDAD
Cien años sobre ruedas
• TMB expone los antiguos autobuses urbanos y accesorios de las líneas históricas de Barcelona
Exposición Autobuses urbanos antiguos expuestos ayer en el paseo de Joan de Borbó. Foto: PERE BATLLE CAROLINA ABADÍA
BARCELONA
El 12 de agosto de 1906 salió de la plaza de Catalunya el primer autobús urbano que circuló en Barcelona y en toda España, con destino a la plaza de Trilla de Gràcia. Cinco vehículos Brillé-Schneider de dos pisos y motor de gasolina, importados desde París, cubrieron esa línea regular hasta 1908. Ayer, una rua conmemorativa del centenario recorrió multitud de calles de la ciudad.
La empresa Catalana de Òmnibus cobraba 10 céntimos de peseta por un billete. Antes de las siete de la mañana, podía adquirirse a mitad de precio, para captar clientes entre la clase trabajadora. "Eran coches ruidosos, con muchos problemas de humos y averías", explica Francisco González, director de Ingeniería de TMB, "de conducción muy dura", añade.
Una dura competencia
"El tranvía los vió como el enemigo a batir ", indica González. El autobús podía circular por cualquier calle de la ciudad, sin necesidad de raíles, y hasta ese día solo los coches de caballos habían hecho la competencia al este medio de transporte hegemónico, cinco céntimos más caro que el recién inaugurado autobús. Los problemas técnicos y las presiones que ejercían las compañías de tranvía determinaron la total suspensión del servicio en el año 1908.
En 1922 el autobús volvió a funcionar, ya con regularidad, esta vez con vehículos ingleses de gasoil. El gran impulso del transporte urbano en autobús tuvo lugar en la época en que Josep Maria Porcioles era alcalde de Barcelona. En 1958, apuesta abiertamente por sustituir los viejos tranvías por autobuses.
Desde el viernes y hasta hoy, 21 vehículos históricos que en algún momento recorrieron las calles de la ciudad permanecen expuestos en el paseo de Joan de Borbó (Port Vell) junto a algunos modelos actuales, antiguos postes de parada de autobús y paneles explicativos de la historia del ya centenario autobús urbano. Es la exposición "100 años de Bus en Barcelona, 1906-2006", organizada por TMB, la Associació para a la Recuperació i Conservació d'Autobusos (ARCA) y la Associació de Col.leccionistes Empleats de Matro i Autobusos.
La fuerza de la Pegaso
El alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, agitó ayer la bandera de salida de la rua formada por vehículos nuevos e históricos, que recorrió la ciudad para conmemorar la evolución de este medio de transporte. Entre los modelos que salieron de la exposición del Port Vell destaca un Pegaso 6035, construido en 1967 en Mataró.
"La compañía Pegaso se convirtió en la principal proveedora de autobuses a la ciudad entre los años 50 y 80", explica González. En la muestra destaca el antiguo 3055 de TMB, que con 46 plazas formó parte de la primera serie de autobuses articulados conocidos como "orugas". La entrada al autobús se realizaba por la parte trasera, en la que se situaba el cobrador, que era el encargado además de cerrar las puertas del vehículo en cada parada, hasta que una reducción de plantilla obligó al conductor a vender él mismo lo tíquets.
Este modelo fue cedido en 1989 a la Universitat Autònoma de Barcelona, que lo utilizó para el servicio interno del campus universitario. Después de ser restaurado por ARCA, ha participado en el rodaje de la película Salvador, dirigida por Manuel Huerga, que se estrenó el viernes. Para esta película se pintó de verde, pero ya ha vuelto a recuperar el tradicional colorido rojo y crema.
La actual lucha del autobús urbano es lograr un combustible no contaminante. "TMB quiere que el 25% de la flota de autobuses a final de año funcione con gas natural", comentó el director de Ingeniería de la empresa, que explicó como ahora ensayan autobuses que funcionen con hidrógeno y ya usan el biodiesel, combustible ecológico.
http://www.elperiodico.com/default.asp? ... 2&h=060917
Cien años sobre ruedas
• TMB expone los antiguos autobuses urbanos y accesorios de las líneas históricas de Barcelona
Exposición Autobuses urbanos antiguos expuestos ayer en el paseo de Joan de Borbó. Foto: PERE BATLLE CAROLINA ABADÍA
BARCELONA
El 12 de agosto de 1906 salió de la plaza de Catalunya el primer autobús urbano que circuló en Barcelona y en toda España, con destino a la plaza de Trilla de Gràcia. Cinco vehículos Brillé-Schneider de dos pisos y motor de gasolina, importados desde París, cubrieron esa línea regular hasta 1908. Ayer, una rua conmemorativa del centenario recorrió multitud de calles de la ciudad.
La empresa Catalana de Òmnibus cobraba 10 céntimos de peseta por un billete. Antes de las siete de la mañana, podía adquirirse a mitad de precio, para captar clientes entre la clase trabajadora. "Eran coches ruidosos, con muchos problemas de humos y averías", explica Francisco González, director de Ingeniería de TMB, "de conducción muy dura", añade.
Una dura competencia
"El tranvía los vió como el enemigo a batir ", indica González. El autobús podía circular por cualquier calle de la ciudad, sin necesidad de raíles, y hasta ese día solo los coches de caballos habían hecho la competencia al este medio de transporte hegemónico, cinco céntimos más caro que el recién inaugurado autobús. Los problemas técnicos y las presiones que ejercían las compañías de tranvía determinaron la total suspensión del servicio en el año 1908.
En 1922 el autobús volvió a funcionar, ya con regularidad, esta vez con vehículos ingleses de gasoil. El gran impulso del transporte urbano en autobús tuvo lugar en la época en que Josep Maria Porcioles era alcalde de Barcelona. En 1958, apuesta abiertamente por sustituir los viejos tranvías por autobuses.
Desde el viernes y hasta hoy, 21 vehículos históricos que en algún momento recorrieron las calles de la ciudad permanecen expuestos en el paseo de Joan de Borbó (Port Vell) junto a algunos modelos actuales, antiguos postes de parada de autobús y paneles explicativos de la historia del ya centenario autobús urbano. Es la exposición "100 años de Bus en Barcelona, 1906-2006", organizada por TMB, la Associació para a la Recuperació i Conservació d'Autobusos (ARCA) y la Associació de Col.leccionistes Empleats de Matro i Autobusos.
La fuerza de la Pegaso
El alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, agitó ayer la bandera de salida de la rua formada por vehículos nuevos e históricos, que recorrió la ciudad para conmemorar la evolución de este medio de transporte. Entre los modelos que salieron de la exposición del Port Vell destaca un Pegaso 6035, construido en 1967 en Mataró.
"La compañía Pegaso se convirtió en la principal proveedora de autobuses a la ciudad entre los años 50 y 80", explica González. En la muestra destaca el antiguo 3055 de TMB, que con 46 plazas formó parte de la primera serie de autobuses articulados conocidos como "orugas". La entrada al autobús se realizaba por la parte trasera, en la que se situaba el cobrador, que era el encargado además de cerrar las puertas del vehículo en cada parada, hasta que una reducción de plantilla obligó al conductor a vender él mismo lo tíquets.
Este modelo fue cedido en 1989 a la Universitat Autònoma de Barcelona, que lo utilizó para el servicio interno del campus universitario. Después de ser restaurado por ARCA, ha participado en el rodaje de la película Salvador, dirigida por Manuel Huerga, que se estrenó el viernes. Para esta película se pintó de verde, pero ya ha vuelto a recuperar el tradicional colorido rojo y crema.
La actual lucha del autobús urbano es lograr un combustible no contaminante. "TMB quiere que el 25% de la flota de autobuses a final de año funcione con gas natural", comentó el director de Ingeniería de la empresa, que explicó como ahora ensayan autobuses que funcionen con hidrógeno y ya usan el biodiesel, combustible ecológico.
http://www.elperiodico.com/default.asp? ... 2&h=060917
El futur museu de la mobilitat tindrà la seu provisional a Sant Andreu
TMB fa aquest anunci coincidint amb el centenari de l'autobús a Barcelona
PAULA MERCADÉ. Barcelona
Mentre se celebra el centenari de l'autobús a la ciutat, responsables de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) van anunciar ahir que el futur museu de la mobilitat es podria situar provisionalment a la fàbrica Fabra i Coats de Sant Andreu. Fonts de TMB van puntualitzar, però, que el museu de moment només és un projecte.
+ A dalt, revisors vestits d'època validaven bitllets. A baix a l'esquerra, alguns participants i, a la dreta, dos autobusos. Foto: O.D.
+ A dalt, revisors vestits d'època validaven bitllets. A baix a l'esquerra, alguns participants i, a la dreta, dos autobusos. Foto: O.D.
+ A dalt, revisors vestits d'època validaven bitllets. A baix a l'esquerra, alguns participants i, a la dreta, dos autobusos. Foto: O.D.
Transport Metropolitans de Barcelona (TMB) ha organitzat un exposició al passeig de Borbó en què, des de divendres i fins avui, es poden veure diferents models d'autobús que han circulat per la ciutat. La mostra es complementa amb diferents objectes, com ara bitllets antics i fotografies que, juntament amb els panells explicatius, permeten repassar la història d'aquest mitjà de transport i la seva vinculació amb Barcelona. L'exposició és un dels actes que s'engloben dins la commemoració dels cent anys de l'autobús a la ciutat.
La trentena de vehicles que hi ha a la mostra –entre els quals hi ha dos models Dodge Brothers, un del 1932 i l'altre del 1962, un Chevrolet o troleibús– funcionen a la perfecció, cosa que es va comprovar quan unes dues-centes persones, entre les quals hi havia l'alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, van fer un recorregut amb alguns d'aquests autobusos. Un xofer amb un vestit d'època s'encarregava de validar els tiquets abans de pujar als vehicles. Van sortir del passeig de Borbó, van seguir per la via Laietana, Urquinaona i la Rambla i van tornar al punt inicial. Les places de la rua eren limitades, alguns havien aconseguit les entrades perquè havien participat en un senzill concurs de la pàgina web de TMB.
Representants de Transports Metropolitans van aprofitar aquest acte per la commemoració del centenari de l'autobús per anunciar que el futur museu de la mobilitat és podria situar, de manera provisional, a la fàbrica Fabra i Coats a Sant Andreu. «Estem en contacte amb l'Ajuntament per concretar-ho», van assegurar fonts de TMB. L'edifici de la fàbrica de Sant Andreu seria provisional, i en un futur es traslladaria a l'edifici de Frank Gehry, que s'ha de construir a la Sagrera, a l'anomenat Triangle Ferroviari. Van puntualitzar que «de moment el museu és un projecte a llarg termini que tot just s'està començant a treballar», per això no van concretar en quin termini es podria materialitzar la proposta. TMB, però, ha creat aquest any la unitat de patrimoni històric que té com a responsable José Antonio Patiño, exdirector de relacions externes d'aquesta empresa. Una de les tasques de la unitat és restaurar vehicles –autobusos, metros i tramvies– i altres objectes antics relacionats amb aquests mitjans de transport públic. També estan treballant per «reagrupar part del patrimoni cedit o material que ara tenen particulars i associacions».
http://www.vilaweb.cat/www/elpunt/notic ... mp=2060203
TMB fa aquest anunci coincidint amb el centenari de l'autobús a Barcelona
PAULA MERCADÉ. Barcelona
Mentre se celebra el centenari de l'autobús a la ciutat, responsables de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) van anunciar ahir que el futur museu de la mobilitat es podria situar provisionalment a la fàbrica Fabra i Coats de Sant Andreu. Fonts de TMB van puntualitzar, però, que el museu de moment només és un projecte.
+ A dalt, revisors vestits d'època validaven bitllets. A baix a l'esquerra, alguns participants i, a la dreta, dos autobusos. Foto: O.D.
+ A dalt, revisors vestits d'època validaven bitllets. A baix a l'esquerra, alguns participants i, a la dreta, dos autobusos. Foto: O.D.
+ A dalt, revisors vestits d'època validaven bitllets. A baix a l'esquerra, alguns participants i, a la dreta, dos autobusos. Foto: O.D.
Transport Metropolitans de Barcelona (TMB) ha organitzat un exposició al passeig de Borbó en què, des de divendres i fins avui, es poden veure diferents models d'autobús que han circulat per la ciutat. La mostra es complementa amb diferents objectes, com ara bitllets antics i fotografies que, juntament amb els panells explicatius, permeten repassar la història d'aquest mitjà de transport i la seva vinculació amb Barcelona. L'exposició és un dels actes que s'engloben dins la commemoració dels cent anys de l'autobús a la ciutat.
La trentena de vehicles que hi ha a la mostra –entre els quals hi ha dos models Dodge Brothers, un del 1932 i l'altre del 1962, un Chevrolet o troleibús– funcionen a la perfecció, cosa que es va comprovar quan unes dues-centes persones, entre les quals hi havia l'alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, van fer un recorregut amb alguns d'aquests autobusos. Un xofer amb un vestit d'època s'encarregava de validar els tiquets abans de pujar als vehicles. Van sortir del passeig de Borbó, van seguir per la via Laietana, Urquinaona i la Rambla i van tornar al punt inicial. Les places de la rua eren limitades, alguns havien aconseguit les entrades perquè havien participat en un senzill concurs de la pàgina web de TMB.
Representants de Transports Metropolitans van aprofitar aquest acte per la commemoració del centenari de l'autobús per anunciar que el futur museu de la mobilitat és podria situar, de manera provisional, a la fàbrica Fabra i Coats a Sant Andreu. «Estem en contacte amb l'Ajuntament per concretar-ho», van assegurar fonts de TMB. L'edifici de la fàbrica de Sant Andreu seria provisional, i en un futur es traslladaria a l'edifici de Frank Gehry, que s'ha de construir a la Sagrera, a l'anomenat Triangle Ferroviari. Van puntualitzar que «de moment el museu és un projecte a llarg termini que tot just s'està començant a treballar», per això no van concretar en quin termini es podria materialitzar la proposta. TMB, però, ha creat aquest any la unitat de patrimoni històric que té com a responsable José Antonio Patiño, exdirector de relacions externes d'aquesta empresa. Una de les tasques de la unitat és restaurar vehicles –autobusos, metros i tramvies– i altres objectes antics relacionats amb aquests mitjans de transport públic. També estan treballant per «reagrupar part del patrimoni cedit o material que ara tenen particulars i associacions».
http://www.vilaweb.cat/www/elpunt/notic ... mp=2060203
Mostra Una trentena de models s'exhibeixen fins avui al vespre al passeig de Borbó
Cent anys de busos
exposició · TMB commemora el centenari de la primera línia d'autobusos de Barcelona mostrant l'evolució d'aquest servei repàs · S'hi inclou una representació de cotxes antics de diverses èpoques rua · Set d'aquests vehicles van circular ahir pel centre de la ciutat en un trajecte obert als barcelonins
Carol Biosca
El 12 d'agost del 1906 va començar a circular per Barcelona la primera línia d'autobusos urbans, una mena de carro sense cavalls, de fabricació francesa, que cobria el trajecte entre la plaça de Catalunya i la plaça de Trilla, a Gràcia. La línia pertanyia a l'empresa Catalana de Ómnibus i en formaven part cinc vehicles Brillié-Schneider de dos pisos i motor de gasolina, que circulaven a una velocitat màxima de 8 km/h. El trajecte costava 10 cèntims de pesseta, 5 cèntims menys que el tramvia.
Aquest agost els autobusos de Barcelona han fet cent anys. Ja fa un segle d'aquells primers vehicles que van ser acollits amb estranyesa (el soroll i el fum dels motors molestaven els veïns, i els cotxes s'accidentaven i s'espatllaven sovint) i que han anat evolucionant en paral·lel a la ciutat. I s'han convertit, de fet, en una part de la història de molts ciutadans de Barcelona.
Aquest cap de setmana els barcelonins han pogut recuperar aquella època visitant l'exposició 100 anys de Bus, organitzada per Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) al passeig de Borbó. L'exposició, amb la col·laboració de l'Associació per la Recuperació i Conservació d'Autobusos (ARCA) i l'Associació de Col·leccionistes Empleats de Metro i Autobusos (ACEMA), inclou una mostra de vehicles antics: un Hispano Suiza de 15 places del 1909, amb carrosseria clàssica de tipus limousine; un Chevrolet del 1933, amb carrosseria independent del xassís unida a través d'una peça de lona; els Dodge Brothers americans de finals de la Guerra Civil i la postguerra; els clàssics Pegaso, l'evolució dels quals entronca, al principi dels 90, amb els autobusos actuals, i els models més avançats de biodièsel i d'hidrogen, que funcionen experimentalment en nombre reduït.
Alguns d'aquests autobusos van passejar-se ahir pel centre de la ciutat en una rua oberta a la participació popular que va aixecar molta expectació, sobretot al voltant dels vehicles més antics. A primera hora de la tarda els autobusos eren plens de passatgers de totes les edats, molts dels quals havien adquirit el bitllet a través del concurs que TMB va organitzar a la seva web.
Cua per pujar-hi
A la cua que es va formar d'aspirants a ocupar algunes de les places buides, les històries eren diverses. La Mila Coderque, que anava acompanyada de la seva mare i el seu fill, explicava que el seu pare havia treballat a la companyia a la dècada dels setanta, i que durant molts anys va fer amb ell l'últim viatge en autobús del dia fins a la cotxera.
Al Pere Ibáñez, els Pegaso li portaven "molts records, sobretot de quan era petit i feia cada dia el trajecte amb autobús fins a l'escola". A més de la família, l'acompanyaven dos amics de Madrid, i afirmava que aprofitaria el trajecte per fer "una visita turística a la ciutat".
En Joan Pursals volia ensenyar al seu fill Guillem, de 2n d'ESO i que ha estudiat els transports públics, com eren els autobusos abans del seu naixement.
Poc després de les cinc de la tarda, l'alcalde Jordi Hereu va obrir la comitiva de set autobusos, encapçalada per un Dodge Brothers del 1939, construït als Estats Units, que va donar servei després de la Guerra Civil com a transport dels treballadors d'una fàbrica tèxtil d'igualada. Ocupat per les autoritats de TMB i de l'ajuntament, entre les quals hi havia el conseller delegat de Transports Metropolitans, Agustí Serrallonga, i el mateix alcalde, i circulant a una velocitat màxima de 40 km/h, l'autobús va sortir del passeig de Borbó i va començar a enfilar Via Laietana amunt, no sense algun ensurt. A les voreres, turistes (càmera a la mà) i veïns de la ciutat s'aturaven, saludaven el pas dels busos i els contemplaven fins que els perdien de vista.
Hereu va destacar el valor històric de l'exposició des d'un doble vessant: d'una banda, pel fet de mostrar "la veritable revolució que han viscut els autobusos de la ciutat" i, d'una altra banda, perquè suposa "una bona manera de recordar la història de la ciutat" que, va afegir, "no s'explica sense els transports públics".
http://www.avui.cat/avui/diari/06/set/17/257524.htm
http://www.avui.cat/avui/diari/06/set/1 ... ari038.pdf
Cent anys de busos
exposició · TMB commemora el centenari de la primera línia d'autobusos de Barcelona mostrant l'evolució d'aquest servei repàs · S'hi inclou una representació de cotxes antics de diverses èpoques rua · Set d'aquests vehicles van circular ahir pel centre de la ciutat en un trajecte obert als barcelonins
Carol Biosca
El 12 d'agost del 1906 va començar a circular per Barcelona la primera línia d'autobusos urbans, una mena de carro sense cavalls, de fabricació francesa, que cobria el trajecte entre la plaça de Catalunya i la plaça de Trilla, a Gràcia. La línia pertanyia a l'empresa Catalana de Ómnibus i en formaven part cinc vehicles Brillié-Schneider de dos pisos i motor de gasolina, que circulaven a una velocitat màxima de 8 km/h. El trajecte costava 10 cèntims de pesseta, 5 cèntims menys que el tramvia.
Aquest agost els autobusos de Barcelona han fet cent anys. Ja fa un segle d'aquells primers vehicles que van ser acollits amb estranyesa (el soroll i el fum dels motors molestaven els veïns, i els cotxes s'accidentaven i s'espatllaven sovint) i que han anat evolucionant en paral·lel a la ciutat. I s'han convertit, de fet, en una part de la història de molts ciutadans de Barcelona.
Aquest cap de setmana els barcelonins han pogut recuperar aquella època visitant l'exposició 100 anys de Bus, organitzada per Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) al passeig de Borbó. L'exposició, amb la col·laboració de l'Associació per la Recuperació i Conservació d'Autobusos (ARCA) i l'Associació de Col·leccionistes Empleats de Metro i Autobusos (ACEMA), inclou una mostra de vehicles antics: un Hispano Suiza de 15 places del 1909, amb carrosseria clàssica de tipus limousine; un Chevrolet del 1933, amb carrosseria independent del xassís unida a través d'una peça de lona; els Dodge Brothers americans de finals de la Guerra Civil i la postguerra; els clàssics Pegaso, l'evolució dels quals entronca, al principi dels 90, amb els autobusos actuals, i els models més avançats de biodièsel i d'hidrogen, que funcionen experimentalment en nombre reduït.
Alguns d'aquests autobusos van passejar-se ahir pel centre de la ciutat en una rua oberta a la participació popular que va aixecar molta expectació, sobretot al voltant dels vehicles més antics. A primera hora de la tarda els autobusos eren plens de passatgers de totes les edats, molts dels quals havien adquirit el bitllet a través del concurs que TMB va organitzar a la seva web.
Cua per pujar-hi
A la cua que es va formar d'aspirants a ocupar algunes de les places buides, les històries eren diverses. La Mila Coderque, que anava acompanyada de la seva mare i el seu fill, explicava que el seu pare havia treballat a la companyia a la dècada dels setanta, i que durant molts anys va fer amb ell l'últim viatge en autobús del dia fins a la cotxera.
Al Pere Ibáñez, els Pegaso li portaven "molts records, sobretot de quan era petit i feia cada dia el trajecte amb autobús fins a l'escola". A més de la família, l'acompanyaven dos amics de Madrid, i afirmava que aprofitaria el trajecte per fer "una visita turística a la ciutat".
En Joan Pursals volia ensenyar al seu fill Guillem, de 2n d'ESO i que ha estudiat els transports públics, com eren els autobusos abans del seu naixement.
Poc després de les cinc de la tarda, l'alcalde Jordi Hereu va obrir la comitiva de set autobusos, encapçalada per un Dodge Brothers del 1939, construït als Estats Units, que va donar servei després de la Guerra Civil com a transport dels treballadors d'una fàbrica tèxtil d'igualada. Ocupat per les autoritats de TMB i de l'ajuntament, entre les quals hi havia el conseller delegat de Transports Metropolitans, Agustí Serrallonga, i el mateix alcalde, i circulant a una velocitat màxima de 40 km/h, l'autobús va sortir del passeig de Borbó i va començar a enfilar Via Laietana amunt, no sense algun ensurt. A les voreres, turistes (càmera a la mà) i veïns de la ciutat s'aturaven, saludaven el pas dels busos i els contemplaven fins que els perdien de vista.
Hereu va destacar el valor històric de l'exposició des d'un doble vessant: d'una banda, pel fet de mostrar "la veritable revolució que han viscut els autobusos de la ciutat" i, d'una altra banda, perquè suposa "una bona manera de recordar la història de la ciutat" que, va afegir, "no s'explica sense els transports públics".
http://www.avui.cat/avui/diari/06/set/17/257524.htm
http://www.avui.cat/avui/diari/06/set/1 ... ari038.pdf