http://www.elperiodico.cat/
----------------------------------
"Les mesures actuals sols serveixen per calmar"
ELIANNE ROS
PARÍS
EDAT 44 ANYS
CÀRREC INVESTIGADOR DE LA UNIVERSITAT DE PARÍS II
Cristophe Naudin, especialista en seguretat aèria i en identitats falses de la universitat de París II, preveu un inquietant panorama per a la seguretat aeroportuària.
--Vostè va entrar amb una bomba al Parlament Europeu.
--Hi vaig introduir una maleta amb els elements que formen un artefacte. Ningú els va detectar.
--¿La seguretat dels aeroports és igual de deficient?
--Teòricament ho és més, però es recolza en el mateix tipus de persones i de dispositius.
--¿I aquests no estan preparats per afrontar el terrorisme?
--Els agents de seguretat no saben utilitzar els mitjans que tenen. Si vostè fa una radiografia i li diuen que el metge només ha tingut dos dies de formació, ¿pensaria que està preparat?
--Francament, no.
--Doncs això mateix serveix per als agents dels aeroports. S'haurien de professionalitzar els guàrdies de seguretat del transport aeri.
--¿És eficaç la prohibició de portar líquids als avions?
--Ni és una bona mesura ni és eficaç. Els explosius líquids, com la nitroglicerina, existien abans que els sòlids. L'estat de la matèria no és revelador del seu perill. A més, els agents no arriben a reconèixer els materials perillosos, simplement perquè mai han vist un explosiu líquid.
--¿Per què es limita la quantitat que es pot portar a 100 mil.lilitres?
--No sé d'on va sortir aquesta xifra. Per fer un explosiu es necessiten dos, tres o quatre dosis precises. Cent mil.lilitres són suficients per causar una explosió important.
--Llavors, la mesura no serveix.
--Tots els països ho saben, però no s'atreveixen a dir-ho.
--¿Per què?
--Pensen que hi haurà por a agafar l'avió. Hem de recordar que, incloent-hi el perill d'un atac terrorista, el risc de morir en avió és molt menor que el de morir a l'agafar el cotxe un cap de setmana.
--¿Quina és la principal amenaça?
--La infiltració de terroristes en els equips que treballen als aeroports.
--¿S'hi exerceix alguna mena de control?
--No, no sabem treballar sobre la identitat de la gent.
--¿Què vol dir?
--Que els estats no saben identificar les persones. I no només pel fet que puguin utilitzar una identitat falsa.
--¿I què s'ha de fer?
--Haurien de centrar la identificació en la persona, no en els papers. Això es pot fer amb la biometria, que és una ciència que permet mesurar una part del cos: pot ser la cara, els ulls, l'estatura, la mirada...
--Això deu ser molt costós.
--No és gaire car, però és un dispositiu desconegut.
--¿I com protegir els aeroports amb els mitjans actuals?
--L'única seguretat eficaç és la del servei d'investigació. La resta són mesures per donar tranquil.litat. No les podem suprimir per imatge, però es podrien reduir.
--¿I no passaria res?
--No, ara li poden confiscar unes estisores, però pot entrar amb una guitarra. Doncs bé, la corda d'una guitarra pot ser tant mortífera o més. No és l'objecte el que és perillós, sinó la persona.
--La conclusió és que els terroristes es poden passejar al seu aire pels aeroports.
--Sí, és exactament això.