aarongilp wrote:David wrote:Mirant amb més deteniment la pàgina
http://www.euskotren.es s'hi pot trobar informació a l'apartat "fotografias".
Aquest tren en concret l'anomenen Serie 3500 i fou constuit per CAF el 1978. Pel que es veu tenen unes 15 unitats en circulació.
Exacte...quan ET era FEVE encara, es van demanar 45 unitats. Al independitzar-se altre cop ET, les 15 últimes unitats van passar a aquesta empresa, mentre que les 30 anteriors es van quedar a FEVE per fer serveis a les rodalies d'Asturies i Cantàbria.
Inexacte, Aaron. Se´n van comandar 31, d´UTs 3500, de les quals les 3501 a 3515 van anar a parar a FEVE Euskadi (línies Bilbao Atxuri-Donosti, Donosti-Hendaia i Amorebieta-Bermeo; la línia BilbaoConcordia-Balmaseda no era electrificada encara).
Les 3516 a 3531 es van destinar a Cantàbria (Santander-Liérganes i Santander-Puente San Miguel; el tram fins a Cabezón es va electrificar amb posterioritat); i a Astúries (en aquell temps la única línia asturiana electrificada era la Gijón-Avilés).
Quan Eusko Trenbideak neix, es fa càrrec de totes les línies que li són atribuïdes, a l´inici les línies servides pels 3500 i d´altre material; les línies de Plentzia, Sondika i Lezama eren gestionades per FTS (privada), i la Zumaia-Zumárraga ho era per la Diputació de Guipúscoa.
Des d´aquell moment, al pertànyer a dues companyies diferents, la sèrie s´ha vist modificada de manera diferent: a ET hi ha 3500 de quatre cotxes; a Astúries i Cantàbria no és així.
Al cap d´un temps, degut a l´extensió de l´electrificació a Cantàbria fins a Cabezón de la Sal, FEVE va comandar més 3500 (crec que fins a sis, 3532-3538), que es diferencien de la sèrie original pel fet de tenir DOS pantògrafs i no un, i per venir de fèbrica amb els colors gris, vermell i taronja de la nova imatge corporativa, mentre que els originals , a part de tenir un pantògraf, anaven pintats de blau i blanc.
Com a primera anècdota, en aquell moment la FEVE tenia en projecte l´electrificació de la línia Bilbao-Balmaseda, i va encomanar la sèrie 3600. Aquesta sèrie va acabar per anar a la línia València Jesús-Villanueva de Castellón, que com tothom sap va ser traspassada a FGV, formant part actualment de la línia 1 de Metrovalencia, on encara circulen.
Com a segona anècdota, l´arribada de les 3500 a Gijón va comportar la reelectrificació de la línia Gijón-Avilés de 550V a 1500V, amb la qual cosa la sèrie 3400 (els famosos "belgues"), va anar a parar a València, on es va reunir amb la resta de la sèrie que FEVE feia servir a la xarxa de l´Horta Nord (línies del Grau, de Llíria, Bétera i sobretot Rafelbunyol). La sèrie va sobreviure fins la transformació de la línia 4 en tramvia.
Altres casos de sèries que acaben de manera diferent en companyies diferents són dos sèries ben conegudes: els Naval elèctrics, i els MAN dièsel, que van ser enviats a diferents companyies privades (entre les quals CGFC i el Vasco-Navarro) i a EFE (nom antic de FEVE), i si no m´equivoco també a RENFE (Cercedilla-Navacerrada!).
Així doncs l´aspecte exterior absolutament diferent dels Navals de FGC (5000/5100) i dels Navals de ET (3000) d´un costat i de l´altre la mateixa situació però entre els MAN de FGC, FGV i FEVE. Curiós que FGV tingui a la línia Alacant-Denia dos tipus de trens MAN idèntics en origen però absolutament irreconeixibles en l´actualitat: els 2300 ex-FEVE i els 3000 ex-CGFC/FGC.
Hala, ja estic.