Page 1 of 3

Talgo II

Posted: Sunday 03/09/2006 23:56
by wefer
Us deixo una de les fotos amb que anuncia "El Mundo" una nova col·lecció sobre Espanya en temps de Franco.
Curiós contrast la del tren amb el seu entorn, incloent-hi les persones.

Posted: Monday 04/09/2006 0:25
by Jordi Freixas
Bufff... quina cosa més anti-funcional xDD

Una pregunta... quan aquest tren arribava a destinació, com collons s'ho fotien per donar-li la volta? Bé... sí... imagino que amb la plataforma giratoria aquella, però desenganxaven la màquina i l'últim vagó per donar-los la volta, o hi havia algun altre sistema?

Posted: Monday 04/09/2006 0:55
by victorcasta
Utilitzant els triangles, se'ls hi podia donar la volta sense desenganxar cap vagó.

Posted: Monday 04/09/2006 9:21
by neroon
Ara que parleu del Talgo II, el videoclip de presentació del canal de televisió "La Sexta", interpretat per "El sueño de Morfeo", està rodat en part dins del cotxe de cua d'un d'aquests Talgo.

Salutacions.

Posted: Monday 04/09/2006 20:20
by Jordi Freixas
victorcasta wrote:Utilitzant els triangles, se'ls hi podia donar la volta sense desenganxar cap vagó.
No ho entenc això dels triangles... :| :| :|

Posted: Monday 04/09/2006 20:30
by 437.001
No, no és que en Doraemon es tregui un triangle màgic per donar el tomb al Talgo II... :twisted:

Imaginem-nos que som a l´estació de Lleida-Pirineus.
Arriba el Talgo II per la línia de l´AVE. Hi baixa tothom menys en Jordi Freixas, en 437.001 i en Doraemon.

El Talgo II arrenca per donar el tomb, ja que ha de reemprendre la marxa per anar a Guadalajara-Yebes a recollir en wefer.

Arrenca direcció la Pobla de Segur, pren la corba, i al cap d´uns metres passa una agulla. El Talgo II es para. Fa marxa enrera i entra per l´agulla però direcció Manresa! I segueix fins a l´estació de Pla de Vilanoveta, on hi entra en retrocés.

I torna a reemprendre la marxa cap a Guadalajara-Yebes en marxa normal, entrant a l´estació de Lleida-Pirineus amb la locomotora davant i els cotxes darrere.

I així en Jordi Freixas, en Doraemon i en 437.001 van anar a Guadalajara-Yebes a buscar al seu amic wefer, que havia baixat a Guadalajara perquè tenia pipi.

:D :twisted: :x :P :o :oops:

Posted: Monday 04/09/2006 20:31
by aarongilp
Jordi Freixas wrote:
victorcasta wrote:Utilitzant els triangles, se'ls hi podia donar la volta sense desenganxar cap vagó.
No ho entenc això dels triangles... :| :| :|
Et poso un exemple pràctic per a que ho entenguis. Vas per Sagrera cap a la línia de la costa. Al acabar la pronunciada corba hi ha un canvi (si no ho recordo malament), que si vas a contravia (per la via de la esquerra) l'agafes de taló (és a dir, per la part on les 2 vies s'ajunten en 1). Passes aquest canvi, pares el tren i tires enrere, però enlloc d'anar altre cop a Sagrera te'n vas cap a Sant Andreu Comptal. Un cop arribes a l'estació, tornes a parar i tornes a invertir la marxa, però et dirigeixes cap a Sagrera enlloc de cap a la costa. Així, hauras girat la composició sense necessitat d'haver de canviar de cabina. Amb el Talgo II es feia així...s'agadaven triangles "d'inversió" i s'hi passava.

Posted: Monday 04/09/2006 20:58
by victorcasta
Per veure amb una mica més de claredat la funció d'un triangle d'inversió, et poso sobre un mapa una mica cutre del que t'ha explicat l'Aaron.

Posted: Monday 04/09/2006 21:09
by aarongilp
victorcasta wrote:Per veure amb una mica més de claredat la funció d'un triangle d'inversió, et poso sobre un mapa una mica cutre del que t'ha explicat l'Aaron.
Bé...jo he explicat l'operació inversa, però fa el fet...

Posted: Monday 04/09/2006 21:13
by victorcasta
aarongilp wrote:
victorcasta wrote:Per veure amb una mica més de claredat la funció d'un triangle d'inversió, et poso sobre un mapa una mica cutre del que t'ha explicat l'Aaron.
Bé...jo he explicat l'operació inversa, però fa el fet...
:oops: sorry!!

Posted: Monday 04/09/2006 23:24
by Talgo
Bones!!!

Si no recordo malament em penso que era mes facil, a uns quants kilometres de l' estacio construien una raqueta per fer el canvi de sentit

Salut!

Posted: Tuesday 05/09/2006 0:50
by aarongilp
Talgo wrote:Bones!!!

Si no recordo malament em penso que era mes facil, a uns quants kilometres de l' estacio construien una raqueta per fer el canvi de sentit

Salut!
Crec recordar que a Palència ho feren així, però ni de bon tros ho van fer a totes les destinacions dels Talgo II. Per posar un exemple, els Talgo II van arribar a Barcelona i jo no conec cap raqueta feta expressament per a ells...ni a Madrid ni a València...

Posted: Tuesday 05/09/2006 8:21
by Talgo
Bones!!

Suposo que no, nomes volia recordar que era un altre sistema fer-ho.

Una cosa, un dia vaig trovar no se a on una foto del talgo II per colon es avanç i passava el tren per colon o alguna cosa similar?? algu ho sap?

Posted: Tuesday 05/09/2006 9:53
by Mortadel·lo
Talgo wrote:Bones!!

Suposo que no, nomes volia recordar que era un altre sistema fer-ho.

Una cosa, un dia vaig trovar no se a on una foto del talgo II per colon es avanç i passava el tren per colon o alguna cosa similar?? algu ho sap?
devia ser l'enllaç entre Morrot i França, que passava pel moll de la fusta si fa no fa

Posted: Tuesday 05/09/2006 13:05
by aarongilp
Mortadel·lo wrote:
Talgo wrote:Bones!!

Suposo que no, nomes volia recordar que era un altre sistema fer-ho.

Una cosa, un dia vaig trovar no se a on una foto del talgo II per colon es avanç i passava el tren per colon o alguna cosa similar?? algu ho sap?
devia ser l'enllaç entre Morrot i França, que passava pel moll de la fusta si fa no fa
Diria que sí. Abans la estació central de BCN era "Barcelona - Término" i els trens no passaven pel centre de la ciutat com fan ara, pel que suposo que quan l'enllaç de Morrot i França era obert hi passaven tot tipus de trens, inclos el Talgo II

Posted: Tuesday 05/09/2006 14:40
by davida
Si no vaig errat el canvi de sentit del Talgo II a Barcelona era:
- Arribava a Barcelona - Termino (en aquella época era el seu nom oficial)
- Continua fins Can Tunis pel moll de la fusta. Qui no recorda la foto de un Talgo II sota Colom.
- Al triangle de Can Tunis amb la linia de Vilanova invertia la marxa per tornar a Estació de França

Posted: Tuesday 05/09/2006 18:47
by Talgo
Bones!!

Gracies per l' informacio,es que ara no sabia si era un montatge o el que la foto.

Moltes gracies salut!!!

Llàstima!

Posted: Tuesday 05/09/2006 23:13
by JaMiRo!
No ho sabia pas això... :o

La veritat, llàstima ésser massa jove com per enrecordar-me... :(

Posted: Wednesday 06/09/2006 0:00
by Altaria_Trianilla
Per cert, què són les raquetes?

;)

Posted: Wednesday 06/09/2006 0:07
by 437.001
aarongilp wrote:Diria que sí. Abans la estació central de BCN era "Barcelona - Término" i els trens no passaven pel centre de la ciutat com fan ara, pel que suposo que quan l'enllaç de Morrot i França era obert hi passaven tot tipus de trens, inclos el Talgo II

Com???

I tant que hi passaven, pel centre!!!

Els trens a destinació les línies de Puigcerdà i Cervera/Lleida (i Saragossa o més lluny, per la via de Lleida) sortien tots de l´estació del Nord, seguien pel que és ara la Meridiana fins a Torre Baró i la resta ja la sabeu.
A partir de l´any 1948, es va soterrar des de l´estació del Nord fins la Trinitat, construïnt-se l´estació actual de St.Andreu Arenal (la primitiva era en superfície).
Els únics trens que arribaven a Arc de Triomf i Pl.Catalunya eren els trens del que avui se´n diria Rodalies (Terrassa/Vic/Manresa), i per cert, Pl.Catalunya era en cul de sac.

Tots els altres trens sortien de l´Estació de França.

Els de les línies de Vilanova i Vilafranca i/o més lluny, seguien el traçat actual, aleshores completament en superfície; el carrer Aragó (entre Marina i Urgell) i Diagonal (entre Glòries i Marina), eren una trinxera a cel obert, així com l´estació de Passeig de Gràcia (que va arribar a tenir catenària a cel obert), i arribaven a Sants (aleshores un baixador en superfície situat a Pl.de Sants), i seguien camí com en l´actualitat.

Els trens de la línia de Mataró sortien de l´Estació de França, seguien pel que ve a ser la Ronda Litoral més o menys, després Pg.Calvell i Garcia i Faria, passaven per l´antiga BCN-Poble Nou, i arribaven al pont de St.Adrià en traçat més aviat rectilini.
L´enllaç actual St.Adrià (i també Poble Nou en origen)-Sagrera/St.Andreu Comtal es va fer molt posteriorment.

Els trens de la línia de St.Celoni/Girona/Portbou seguien el traçat actual fins a Glòries, on es bifurcaven de la línia de Sants a la DRETA (i no a l´esquerra com ara), i seguien en superfície travessant el que és ara la Gran Via i seguint pel Parc del Clot, on hi havia dipòsits/tallers, i un baixador avui desaparegut i que es deia Clot, a seques.
L´actual Clot-Aragó es troba sota el carrer Aragó, el traçat és diferent.
Després de BCN-Clot, els trens seguien cap a la Sagrera i St.Andreu Comtal. Aquest traçat avui desaparegut també va arribar a estar sota catenària.

La línia del Moll de la Fusta era només per mercaderies. Només hi transitava algun tren de viatgers molt ocasionalment i més que res fent serveis especials o anant/venint a dipòsit.

Us recordo que el dipòsit de Can Tunis no existia encara: els dipòsits i tallers en servei eren: Poble Nou/Bogatell, Estació del Nord, St.Andreu Arenal, Clot i St.Andreu Comtal.

ÉS IMPOSSIBLE QUE UN TALGO II FES LA INVERSIÓ AL TRIANGLE DE CAN TUNIS PERQUÈ NO EXISTIA, ES VA FER AL 1973, CONJUNTAMENT AMB L´ESTACIÓ DE SANTS I EL BY-PASS BELLVITGE-L´HOSPITALET, I LA LÍNIA DE L´AEROPORT ES VA FER EL 1975.

IMPOSSIBLE DONCS PER A UN TALGO II D´INVERTIR LA MARXA PEL MOLL DE LA FUSTA.