Programes dels partits polítics sobre ferrocarrils
Posted: Wednesday 11/10/2006 23:02
Enceto aquest fil després de veure'l al fòrum de Via Lliure http://www.vialliure.org i he cregut interessant postejar-lo aquí també per veure'n les opinions.
Es tracta de saber el què diuen els partits polítics catalans sobre els ferrocarrils i quines propostes fan, ara que vénen eleccions al parlament de Catalunya (em falten els programes del PSC i del PP, que si algú els sap ho pot afegir).
IMPORTANT: es tracta d'opinar exclusivament sobre les propostes que fan els partits, deixant de banda si un partit ens agrada més o menys, són més d'esquerres o més de dretes o si el seu líder és alt o baix. No m'agradaria que tot plegat degenerés en un debat solament polític deixant de banda els ferrocarrils.
CIU
Establirem, de manera immediata amb l'Estat, el calendari per fer efectiu el traspàs a la Generalitat de Catalunya de la gestió dels serveis de rodalies i regionals de RENFE.
Realitzarem actuacions urgents als serveis de rodalies que evitin el col•lapse en les hores puntes, entre les quals s'inclouran un increment de la capacitat, la puntualitat i les freqüències dels trens, i la millora de l'accés a les estacions i als trens.
Ampliarem els horaris nocturns de trens de rodalies i regionals.
Estendrem el servei de rodalies a Girona, Tarragona i Lleida.
Endegarem un servei de trens regionals d'alta velocitat a Catalunya, que permeti unir les capitals catalanes, amb una freqüència alta de trens, que situï Tarragona i Girona a 30 minuts de Barcelona i Lleida, Figueres i Tortosa al voltant de 50 minuts.
Prioritzarem la remodelació de la xarxa ferroviària de Catalunya que possibiliti una millora real del servei, tant en la reducció de temps de viatge com en la millora de la freqüència de trens.
Aprofitarem aquestes obres per implantar l'ample europeu a tota la xarxa, utilitzant les possibilitats que ofereix l'ample mixt per facilitar aquesta transició.
Facilitarem una correcta integració de la xarxa de ferrocarril, tant regional com de rodalies, amb la resta de transport públic.
Habilitarem aparcaments a les estacions de tren.
ERC
Efectuarem el desplegament de la segona línia orbital ferroviària, que uneixi Vilanova amb Mataró, passant per Granollers, Sabadell, Terrassa, Martorell i Vilafranca.
– Efectuarem el desplegament del projecte d'eix transversal ferroviari tenint en compte que el traçat respongui a les necessitats reals del territori, amb una revisió profunda de la funcionalitat i una reconsideració –en alguns trams– de les velocitats previstes i dels traçats, per aconseguir una disminució del volum d'inversió i de l'impacte sobre el territori.
– Estudiarem la viabilitat de l'eix ferroviari de Ponent, que uniria Tortosa amb Lleida.
– Proposarem una solució integral de servei ferroviari al sistema Reus – Tarragona, que comprendrà:
· Interconnexió amb tren convencional o lleuger entre Tarragona i Reus i les poblacions de l'àrea d'influència, amb una especial interacció amb les línies actuals de RENFE.
Connexions eficients per a les mercaderies del port de Tarragona.
· Connexió a l'aeroport amb alta velocitat i amb ferrocarril convencional mitjançant una gran estació intermodal.
– Proposarem una solució integral de servei ferroviari a l'àrea de Girona que comprendrà:
· Interconnexió amb tren convencional o lleuger entre Girona i les poblacions de l'àrea d'influència, amb un especial interacció amb les línies de RENFE actuals.
· Tren lleuger de l'anomenada anella de les Gavarres (Girona –Cassà – Llagostera – Palamós – la Bisbal).
· Connexió de l'aeroport a la xarxa d'alta velocitat convencional mitjançant un tren lleuger.
– Estudiarem la viabilitat d'un tramvia entre Montcada i Reixac i Sabadell.
– Perllongarem els FGC des de Sabadell fins a Castellar i des de Terrassa fins a Matadepera.
– Posarem en estudi la creació d'una línia ferroviària Molins de Rei–Vallirana.
– Perllongarem la línia C1 fins a Lloret.
– Completarem la doble via el Papiol – Mollet.
– Estudiarem la creació d'una nova línia Balaguer – la Seu – Puigcerdà, així com el perllongament de la línia de la Pobla fins a Sort.
– Estudiarem la creació d'una nova línia de tren lleuger Girona – Banyoles – Olot.
– Proposarem la construcció d'una nova línia interior al Maresme que
passi pel centre actual dels nuclis urbans.
Impulsarem la modernització, la millora i el desdoblament de la línia Barcelona – Vic – Ripoll – la Tor de Querol.
– Realitzarem la interconnexió de FGC i Renfe a Manresa.
– Elaborarem un programa de noves estacions de tren en noves realitats urbanes del territori.
– Habilitarem el transbord de Granollers Nord entre les línies Barcelona – Vic i Barcelona – Girona.
– Executarem un túnel de maniobres a la plaça de Catalunya per tal d'aconseguir l'augment de capacitat de la línia del Vallès de FGC.
Supeditarem al resultat d'aquestes obres la possibilitat d'habilitar un nou túnel a Collserola, a baixa cota i per a ús exclusiu de la xarxa ferroviària.
Fixarem l'objectiu de transport de mercaderies per tren en el 15% pel 2025, tal com marca la Unió Europea.
– Millorarem les connexions del port de Barcelona i del Baix Llobregat (àrea logística, sector de l'automòbil, indústria en general...).
– Crearem intercanviadors modals per a mercaderies, en el marc de la
planificació, als nusos d'intersecció de la xarxa ferroviària. Els nous centres logístics a planificar s'hauran d'ubicar a l'entorn d'aquests nusos intermodals.
Estudiarem les possibles connexions ferroviàries dels centres logístics ja existents o en creació amb la xarxa convencional o d'alta velocitat, segons escaigui.
– Connectarem el port dels Alfacs i el centre logístic de l'Aldea amb la línia Casp – Saragossa.
– Integrarem a la xarxa de metro la línia 12 (fins a Castelldefels).
– Perllongarem el servei de metro fins a Sant Joan Despí i Sant Feliu de Llobregat.
– Iniciarem el procés d'harmonització d'amplada de vies amb l'estàndard internacional, especialment per al trànsit de mercaderies, amb un Pla especial d'inversions.
ICV
Millora de la xarxa actual de rodalies i regionals per incrementar-ne la capacitat seguint l'esquema que amb èxit ha aplicat els últims anys els FGC.
¸ Increment de la fiabilitat del servei de rodalies i de la freqüència fins a convertir-lo en un veritable metro regional.
¸ Estudi de la construcció d'una estació a Martorell sobre la via de l'AVE, per fer de node en la difusió de viatgers a través de rodalies-Renfe i FGC.
¸ Prolongació de la línia de rodalies C3 des de l'Hospitalet a Castelldefels a través de Cornellà i Sant Boi.
¸ Construcció de 3 intercanviadors sobre la línia el Papiol-Mollet: a Vullpalleres, a Hospital General de Catalunya i a Baricentro, per connectar les xarxes de Renfe amb la de FGC.
¸ Nova línia C8 de rodalies amb servei Vilafranca-Baricentro-Granollers.
¸ Desdoblament Renfe Arenys-Blanes.
¸ Construcció de la línia Mataró Est-Granollers.
¸ Variant de Mataró per l'interior, per crear quatre noves estacions.
¸ Permeabilització de la línia del Maresme amb tretze passos de qualitat sota la via.
¸ Desdoblament Santa Perpètua-Mollet.
¸ Salt del moltó a Mollet per enllaçar sense cisallaments les línies C7-C2.
¸ Desdoblament Montcada-Vic.
¸ Nova proposta sobre l'Eix Tranversal ferroviari, que doni al desdoblament de la via entre Cervera i Lleida i una nova via entre
Cervera –Igualada – Manresa.
¸ Connexió de Martorell amb Manresa amb velocitat alta com la millor
operació per escurçar els temps de recorregut a Barcelona des de la
Catalunya Central i garantir-ne un enllaç eficient amb la LAV.
¸ Reobertura de la línia Reus-Roda.
¸ Millora de la línia Reus-Casp.
¸ Compra de 70 trens de rodalies i 30 de regionals.
Aquestes inversions suposarien una despesa quadrianual de 3.410 milions d'euros.
ß Creació de noves xarxes de tren-tram a:
¸ Girona-Costa Brava.
¸ Camp de Tarragona.
¸ Vallès Occidental (Cerdanyola-UAB-Sabadell-Terrassa).
I compromís d'estudiar la conversió a servei tren-tram o la creació de les següents línies:
¸ Lleida-Cervera.
¸ Lleida-la Pobla de Segur.
¸ Tortosa-l'Aldea-Amposta-Vinarós.
¸ Olot-Girona.
¸ Centelles-Ripoll.
¸ Pobla de Segur-Esterri d'Àneu
Aquestes inversions suposarien una despesa quadrianual de 1.045 d'euros.
ß Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya
¸ Prolongacions fins a enllaçar amb Renfe a Sabadell i Terrassa.
¸ Duplicació de la capacitat del metro del Vallès actuant sobre els ramals de les línies L6 i L7 i fent-ne una nova cua de maniobres a la Pl. Catalunya de Barcelona.
¸ Iniciar el Servei de viatgers de Manresa a Súria i Sallent.
¸ Metro del Bages i duplicació de via entre Martorell i Monistrol.
¸ Metro de l'Anoia.
¸ Compra de nous trens.
Aquestes inversions suposaran una despesa quadrianual de 348 milions
d'euros.
ß Xarxa de metro i tramvia del continu urbà de Barcelona
Acabar les obres en curs, bo i controlant amb el màxim rigor la despesa en algunes de les obres. Aquestes actuacions són: L9 (Besòs - Llobregat), Prolongacions de la L5 Horta-Carmel, de la L3 Canyelles-
Trinitat Nova, de la L3 a Pont d'Esplugues i de la L2 Pep Ventura –
Badalona; unió dels dos tramvies per la Diagonal, entre Pl. Francesc
Macià i Pl. Glòries, en superfície, prolongació del tramvia des de Sant Feliu fins a Quatre Camins i la variant del tramvia per Laureà Miró; compra de 89 metros i 10 tramvies, intercanviadors de Sagrera- Meridiana i de Torrassa.
Aquestes inversions suposaran una despesa quadrianual de 5.741
milions d'euros.
Es tracta de saber el què diuen els partits polítics catalans sobre els ferrocarrils i quines propostes fan, ara que vénen eleccions al parlament de Catalunya (em falten els programes del PSC i del PP, que si algú els sap ho pot afegir).
IMPORTANT: es tracta d'opinar exclusivament sobre les propostes que fan els partits, deixant de banda si un partit ens agrada més o menys, són més d'esquerres o més de dretes o si el seu líder és alt o baix. No m'agradaria que tot plegat degenerés en un debat solament polític deixant de banda els ferrocarrils.
CIU
Establirem, de manera immediata amb l'Estat, el calendari per fer efectiu el traspàs a la Generalitat de Catalunya de la gestió dels serveis de rodalies i regionals de RENFE.
Realitzarem actuacions urgents als serveis de rodalies que evitin el col•lapse en les hores puntes, entre les quals s'inclouran un increment de la capacitat, la puntualitat i les freqüències dels trens, i la millora de l'accés a les estacions i als trens.
Ampliarem els horaris nocturns de trens de rodalies i regionals.
Estendrem el servei de rodalies a Girona, Tarragona i Lleida.
Endegarem un servei de trens regionals d'alta velocitat a Catalunya, que permeti unir les capitals catalanes, amb una freqüència alta de trens, que situï Tarragona i Girona a 30 minuts de Barcelona i Lleida, Figueres i Tortosa al voltant de 50 minuts.
Prioritzarem la remodelació de la xarxa ferroviària de Catalunya que possibiliti una millora real del servei, tant en la reducció de temps de viatge com en la millora de la freqüència de trens.
Aprofitarem aquestes obres per implantar l'ample europeu a tota la xarxa, utilitzant les possibilitats que ofereix l'ample mixt per facilitar aquesta transició.
Facilitarem una correcta integració de la xarxa de ferrocarril, tant regional com de rodalies, amb la resta de transport públic.
Habilitarem aparcaments a les estacions de tren.
ERC
Efectuarem el desplegament de la segona línia orbital ferroviària, que uneixi Vilanova amb Mataró, passant per Granollers, Sabadell, Terrassa, Martorell i Vilafranca.
– Efectuarem el desplegament del projecte d'eix transversal ferroviari tenint en compte que el traçat respongui a les necessitats reals del territori, amb una revisió profunda de la funcionalitat i una reconsideració –en alguns trams– de les velocitats previstes i dels traçats, per aconseguir una disminució del volum d'inversió i de l'impacte sobre el territori.
– Estudiarem la viabilitat de l'eix ferroviari de Ponent, que uniria Tortosa amb Lleida.
– Proposarem una solució integral de servei ferroviari al sistema Reus – Tarragona, que comprendrà:
· Interconnexió amb tren convencional o lleuger entre Tarragona i Reus i les poblacions de l'àrea d'influència, amb una especial interacció amb les línies actuals de RENFE.
Connexions eficients per a les mercaderies del port de Tarragona.
· Connexió a l'aeroport amb alta velocitat i amb ferrocarril convencional mitjançant una gran estació intermodal.
– Proposarem una solució integral de servei ferroviari a l'àrea de Girona que comprendrà:
· Interconnexió amb tren convencional o lleuger entre Girona i les poblacions de l'àrea d'influència, amb un especial interacció amb les línies de RENFE actuals.
· Tren lleuger de l'anomenada anella de les Gavarres (Girona –Cassà – Llagostera – Palamós – la Bisbal).
· Connexió de l'aeroport a la xarxa d'alta velocitat convencional mitjançant un tren lleuger.
– Estudiarem la viabilitat d'un tramvia entre Montcada i Reixac i Sabadell.
– Perllongarem els FGC des de Sabadell fins a Castellar i des de Terrassa fins a Matadepera.
– Posarem en estudi la creació d'una línia ferroviària Molins de Rei–Vallirana.
– Perllongarem la línia C1 fins a Lloret.
– Completarem la doble via el Papiol – Mollet.
– Estudiarem la creació d'una nova línia Balaguer – la Seu – Puigcerdà, així com el perllongament de la línia de la Pobla fins a Sort.
– Estudiarem la creació d'una nova línia de tren lleuger Girona – Banyoles – Olot.
– Proposarem la construcció d'una nova línia interior al Maresme que
passi pel centre actual dels nuclis urbans.
Impulsarem la modernització, la millora i el desdoblament de la línia Barcelona – Vic – Ripoll – la Tor de Querol.
– Realitzarem la interconnexió de FGC i Renfe a Manresa.
– Elaborarem un programa de noves estacions de tren en noves realitats urbanes del territori.
– Habilitarem el transbord de Granollers Nord entre les línies Barcelona – Vic i Barcelona – Girona.
– Executarem un túnel de maniobres a la plaça de Catalunya per tal d'aconseguir l'augment de capacitat de la línia del Vallès de FGC.
Supeditarem al resultat d'aquestes obres la possibilitat d'habilitar un nou túnel a Collserola, a baixa cota i per a ús exclusiu de la xarxa ferroviària.
Fixarem l'objectiu de transport de mercaderies per tren en el 15% pel 2025, tal com marca la Unió Europea.
– Millorarem les connexions del port de Barcelona i del Baix Llobregat (àrea logística, sector de l'automòbil, indústria en general...).
– Crearem intercanviadors modals per a mercaderies, en el marc de la
planificació, als nusos d'intersecció de la xarxa ferroviària. Els nous centres logístics a planificar s'hauran d'ubicar a l'entorn d'aquests nusos intermodals.
Estudiarem les possibles connexions ferroviàries dels centres logístics ja existents o en creació amb la xarxa convencional o d'alta velocitat, segons escaigui.
– Connectarem el port dels Alfacs i el centre logístic de l'Aldea amb la línia Casp – Saragossa.
– Integrarem a la xarxa de metro la línia 12 (fins a Castelldefels).
– Perllongarem el servei de metro fins a Sant Joan Despí i Sant Feliu de Llobregat.
– Iniciarem el procés d'harmonització d'amplada de vies amb l'estàndard internacional, especialment per al trànsit de mercaderies, amb un Pla especial d'inversions.
ICV
Millora de la xarxa actual de rodalies i regionals per incrementar-ne la capacitat seguint l'esquema que amb èxit ha aplicat els últims anys els FGC.
¸ Increment de la fiabilitat del servei de rodalies i de la freqüència fins a convertir-lo en un veritable metro regional.
¸ Estudi de la construcció d'una estació a Martorell sobre la via de l'AVE, per fer de node en la difusió de viatgers a través de rodalies-Renfe i FGC.
¸ Prolongació de la línia de rodalies C3 des de l'Hospitalet a Castelldefels a través de Cornellà i Sant Boi.
¸ Construcció de 3 intercanviadors sobre la línia el Papiol-Mollet: a Vullpalleres, a Hospital General de Catalunya i a Baricentro, per connectar les xarxes de Renfe amb la de FGC.
¸ Nova línia C8 de rodalies amb servei Vilafranca-Baricentro-Granollers.
¸ Desdoblament Renfe Arenys-Blanes.
¸ Construcció de la línia Mataró Est-Granollers.
¸ Variant de Mataró per l'interior, per crear quatre noves estacions.
¸ Permeabilització de la línia del Maresme amb tretze passos de qualitat sota la via.
¸ Desdoblament Santa Perpètua-Mollet.
¸ Salt del moltó a Mollet per enllaçar sense cisallaments les línies C7-C2.
¸ Desdoblament Montcada-Vic.
¸ Nova proposta sobre l'Eix Tranversal ferroviari, que doni al desdoblament de la via entre Cervera i Lleida i una nova via entre
Cervera –Igualada – Manresa.
¸ Connexió de Martorell amb Manresa amb velocitat alta com la millor
operació per escurçar els temps de recorregut a Barcelona des de la
Catalunya Central i garantir-ne un enllaç eficient amb la LAV.
¸ Reobertura de la línia Reus-Roda.
¸ Millora de la línia Reus-Casp.
¸ Compra de 70 trens de rodalies i 30 de regionals.
Aquestes inversions suposarien una despesa quadrianual de 3.410 milions d'euros.
ß Creació de noves xarxes de tren-tram a:
¸ Girona-Costa Brava.
¸ Camp de Tarragona.
¸ Vallès Occidental (Cerdanyola-UAB-Sabadell-Terrassa).
I compromís d'estudiar la conversió a servei tren-tram o la creació de les següents línies:
¸ Lleida-Cervera.
¸ Lleida-la Pobla de Segur.
¸ Tortosa-l'Aldea-Amposta-Vinarós.
¸ Olot-Girona.
¸ Centelles-Ripoll.
¸ Pobla de Segur-Esterri d'Àneu
Aquestes inversions suposarien una despesa quadrianual de 1.045 d'euros.
ß Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya
¸ Prolongacions fins a enllaçar amb Renfe a Sabadell i Terrassa.
¸ Duplicació de la capacitat del metro del Vallès actuant sobre els ramals de les línies L6 i L7 i fent-ne una nova cua de maniobres a la Pl. Catalunya de Barcelona.
¸ Iniciar el Servei de viatgers de Manresa a Súria i Sallent.
¸ Metro del Bages i duplicació de via entre Martorell i Monistrol.
¸ Metro de l'Anoia.
¸ Compra de nous trens.
Aquestes inversions suposaran una despesa quadrianual de 348 milions
d'euros.
ß Xarxa de metro i tramvia del continu urbà de Barcelona
Acabar les obres en curs, bo i controlant amb el màxim rigor la despesa en algunes de les obres. Aquestes actuacions són: L9 (Besòs - Llobregat), Prolongacions de la L5 Horta-Carmel, de la L3 Canyelles-
Trinitat Nova, de la L3 a Pont d'Esplugues i de la L2 Pep Ventura –
Badalona; unió dels dos tramvies per la Diagonal, entre Pl. Francesc
Macià i Pl. Glòries, en superfície, prolongació del tramvia des de Sant Feliu fins a Quatre Camins i la variant del tramvia per Laureà Miró; compra de 89 metros i 10 tramvies, intercanviadors de Sagrera- Meridiana i de Torrassa.
Aquestes inversions suposaran una despesa quadrianual de 5.741
milions d'euros.